Má člověk inherentní morální povinnost pomáhat? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2024-10-16 00:00:02

Má člověk inherentní morální povinnost pomáhat?

S většinou lidí bych nejspíš našel shodu na tom, že vědomě ubližovat ostatním je nemorální. Ostatně bych řekl, že tím, že člověk z podstaty nechce, aby mu bylo ubližováno, vytváří kategorický imperativ, aby ani on neubližoval ostatním. Je však jeho jednání nemorální, i když lidem prostě odmítá pomoct?

Přijde mi, že povinnost pomáhat ostatním předpokládá existenci apriorního morálního závazku. Na jakýkoli podobný závazek lze namítnout, že není korektní, dokud nebyl odsouhlasen. To mi přijde důležité právě v tom kontextu, že člověk se nerodí dobrovolně, nýbrž je do vlastní existence vržen, a všechny důsledky jakéhokoli implicitního závazku dokáže zvážit až později, kdy však ukončení života pro něj nese další negativní důsledky. Namítnout lze také, že adekvátní míra pomoci je obtížně měřitelná – to už však je spíše doménou právní implikace takového etického systému.

Navzdory tomu bych řekl, že pokud člověk očekává, že mu budou ostatní pomáhat, je jediným logickým závěrem, když se tím i on sám zaváže pomáhat ostatním. Takto vzniklý imperativ však ani náhodou nepovažuji za univerzálně platný, neboť raději budu žít ve světě, v němž ostatní nebudou cítit povinnost pomáhat mi, než abych žil ve světě, v němž mi sice pomohou, ale zároveň z toho pro mě vyplyne bezpodmínečná nutnost sebeobětování v případě jejich potřeby. Osobně rád pomáhám lidem, ale nemyslím si, že k tomu mám morální povinnost; pomáhám jim nejspíš hlavně proto, že mi to dává smysl a naplňuje mě to. Sám si pomoc od ostatních nenárokuji a přijmu ji s vděkem jako něco, co ani náhodou není samozřejmé.
Přečtení: 693

Reagujete na tento komentář:
Autor: Lojza Čas: 2024-10-16 00:12:31
Precetl jsem si to pro jistotu 3x a rikam si, ze se vsim v podstate naprosto souhlasim :-)
Autor: Hrosik1 Čas: 2024-10-16 08:24:48
Web: neuveden Mail: schován
morálka je subjektivní, takže někdo ano a někdo ne :)

každopádně nikdo nemá nárok na to, aby mu bylo pomoženo
Autor: li Čas: 2024-10-16 10:54:11 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
"každopádně nikdo nemá nárok na to, aby mu bylo pomoženo"
Přesně, zejména pokud by si chtěl "pomoci" k dítěti, které by si takto chtěl KOUPIT.
Děti jsou taky LIDI, které by musely na výrobní smlouvě figurovat.
Jinak ankap na první dobrou není konzistetní.
Autor: Hrosik1 Čas: 2024-10-16 08:39:12
Web: neuveden Mail: schován
zároveň se to nemusí brát takto symetricky. znám mnoho lidé, kteří berou jako morální povinnost pomáhat druhým, ale sami si nenárokují pomoc pro sobě. i tohle je možná varianta :)

(a jestli to berete jako sebeobětování je opět vaše rozhodnutí)

nucen by do toho však nikdo být neměl. s tím souhlasím. protože to pak ani nebude skutečná pomoc
Autor: Rakusak Čas: 2024-10-16 09:47:34
Web: neuveden Mail: schován
Moralka je silne subjektivni, ale nikdo nemuze druhemu vnucovat svou moralku, jelikoz by tim na nem pachal nasili. A pokud nekdo na nekom pacha nasili, musi ocekavat obrannou reakci z druhe strany. Za mne nejaka povinnost pomahat ostatnim proste neexistuje. Pokud si na nekdo na nekom narokuje pomoc, vnucuje mu svou moralku, cimz na nem pacha nasili.
Autor: li Čas: 2024-10-16 10:59:54
Web: neuveden Mail: schován
"Přijde mi, že povinnost pomáhat ostatním předpokládá existenci apriorního morálního závazku."
***
Trochu v té větě zaměňujete POVINNOST a MORÁLNÍ POVINNOST.
Morální povinnost předpokládáme u lidí, kteří mají svědomí a aktivně o něj pečují.
"Přijde mi, že MORÁLNÍ povinnost pomáhat ostatním předpokládá existenci SVĚDOMÍ a dobrého srdce."
***
Co si počneme se společností, ve které se nám jaksi to svědomí a dobrota vytratí?
Co bude děla společenství robotů? No je to jednoduché, když nejsou vnitřní zábrany, budou muset být ZÁBRANY VNĚJŠÍ, tem se říká ZÁKONY.
Čím horší stav obyvatelstva v tomto smyslu je, tím tužší je režim, kterému lidově říkáme TOTALITNÍ REŽIM.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky