Musí lidé v kapitalismu pracovat? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2023-06-20 00:00:02

Musí lidé v kapitalismu pracovat?

Workoholici nebo lidé nucení okolnostmi upracovat se k smrti jsou velkým strašákem kapitalismu. Jak si ale v tomhle směru vede oproti jiným ekonomickým systémům? Vzhledem k tomu, že v historických společnostech existovaly robota a otroctví a v autoritativních režimech byla často trestána zahálka, mi tato námitka přijde lichá. Dalším takovým příkladem byla povinná vojenská služba. Každý režim zkrátka má zájem na tom, aby se pro něj jednotlivci obětovali, a neproduktivní jedinec pro něj není výhodný. Kapitalismus oproti tomu skrze volný trh z dlouhodobého hlediska umožňuje produkci nadbytku, navíc nepřináší nic jako právní povinnost pracovat. Umožní tedy typicky důstojně přežívat i málo pracovitým jednotlivcům, čímž se z něj stává systém, který si váží lidského života jako takového možná vůbec nejvíc.
Přečtení: 22302

Reagujete na tento komentář:
Autor: Tron Čas: 2023-06-26 10:47:33
To spíš ty jsi zjevně tupec, ;D
U dětské prostituce by to vybíral právě ten jediný, kdo je dle ankapu kompetentní ten užitek posoudit - to dítě. Kriminalizace naopak mu tu možnost ztěžuje, respektive rozhoduje za něj ovšem už s tou nevýhodou interpersonální neporovnatelnosti.
O tvé neznalisti ankapu už jsi toho doložil dost, tak tu nepoučuj svými zpravidla slamákovými konstrukty.
Od začátku tu plácáš blbosti, strawmanuješ a trháš kontexty. Začni nanovo a jadně, pak by se o tom dalo bavit. To že Helmut situaci dítěte dle ankapu zlepšuje nepopírám za předpokladu že dítě se pro to transakcí rozhodlo, jen ty se to snažíš vesrat to mého stanoviska ;-)
Autor: li Čas: 2023-06-20 06:54:32
Web: neuveden Mail: schován
Komunismus umožní důstojně přežívat i málo pracovitým jednotlivcům, čímž se z něj stává systém, který si váží lidského života těch méně pracovitých možná vůbec nejvíc... :)
***
Ano, dnešní doba bohužel nahrává komunismu. Lidé se nechtějí namáhat, vždyť je to pracné.
Autor: Hmm (neregistrovaný) Čas: 2023-06-20 08:44:30 [↑]
I kdyby to byla pravda, že by to komunismus umožňoval a byl by důstojný (což není), ale i kdyby byl, tak v komunismu rozhodně nebude taková produkce nadbytku. Komunismus si dokážu představit třeba v rodině a menších skupinách lidí, kteří se na něm dohodnou, ale ne na celou společnost. V komunismu si nejde založit ankap. V ankapu si jde založit komunismus.

Dnešní doba nahrává socialismu a nekritickému myšlení. Čest výjimkám. Lidé se nikdy nechtěli namáhat. Ale někdy holt museli, protože ještě víc než se namáhat nechtěli umřít hlady.
Autor: li Čas: 2023-06-20 09:19:36 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nová totalita nebude totožná s komunismem.
Ale s jistotou přichází.
Web: neuveden Mail: schován
Komunismus právě neumožňuje důstojně přežívat takřka nikomu, i když se tak samozřejmě tváří.
Autor: li Čas: 2023-06-20 09:18:34 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ano, tváří se tak. Každý totalitní systém se tak musí tvářit, aby mohl ve skrytosti dělat zvěrstva.
Mladí lidé většinou nechápou příliš mnoho souvislostí, chybí jim zkušenosti.
Nová totalita se nebude jmenovat tak jako dříve a bude "lákavá".
Web: neuveden Mail: schován
S tím vcelku souhlas, ale přijde mi, že tím trpí i staří lidé, protože vůči tomu neprozkoumanému někdy nemají tolik kritického myšlení. Přijde mi smutné, kolik jich je třeba náchylnějších vůči konspiračním teoriím.
Autor: li Čas: 2023-06-20 09:30:34 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ano, s tím souhlasím, mnozí lidé obecně nejsou schopni příliš přemýšlet a přijde též jim to moc namáhavé, tudíž svůj potenciál nevyužijí.
Mladí nemají příliš mnoho zkušeností a řada starších lidí jednoduše celý život mozek nijak zvlášť nezatěžuje, příp. postupně nějakým způsobem zdegeneruje.
Řada lidí navíc vůbec není schopna vlastního názoru, to mne vždy fascinovalo a znepokojovalo...
Autor: Tron Čas: 2023-06-20 12:07:44
Web: neuveden Mail: neuveden
Spíš bych to viděl na neověřený předpoklad než na podložený fakt. V praxi ten Váš kapitalismus nikdy moc nebyl, takže u empirie se můžete donekonečna dohadovat s oponenty, zda netržní regulace tu funkci kapitalismu kazí, nebo naopak zda by se bez nich už dávno zhroutil.
A v teoretické rovině vycházíte asi ne zcela odůvodněně jen z modelů, kde je majetková moc účastníků trhu relativně decenralizovaná a to pak nabízí ty sociálně víc žádoucí výsledky. Ale vzato na škále od úplné majetkové rovnosti kapitalistů k úplné nerovnosti, tak posunem po ní k nerovnosti bude ubývat i ta sociální přijatelnost plynoucí z výhod možnosti využití smysluplné konkurence, takže v důsledku se tomu upracování-se tam už blížit budete. Pouze ten bič tam má jinou strukturu než v nevolnictví.
Autor: Rakusak Čas: 2023-06-20 12:33:30
Web: neuveden Mail: schován
Klicova je dobrovolnost a svoboda v kapitalismu, kdy nikdo nikoho do niceho nenuti. Socialismus vyzaduje pachani zla, jelikoz vynucene prerozdelovani je vzdy zlo.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky