Musí lidé v kapitalismu pracovat? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2023-06-20 00:00:02

Musí lidé v kapitalismu pracovat?

Workoholici nebo lidé nucení okolnostmi upracovat se k smrti jsou velkým strašákem kapitalismu. Jak si ale v tomhle směru vede oproti jiným ekonomickým systémům? Vzhledem k tomu, že v historických společnostech existovaly robota a otroctví a v autoritativních režimech byla často trestána zahálka, mi tato námitka přijde lichá. Dalším takovým příkladem byla povinná vojenská služba. Každý režim zkrátka má zájem na tom, aby se pro něj jednotlivci obětovali, a neproduktivní jedinec pro něj není výhodný. Kapitalismus oproti tomu skrze volný trh z dlouhodobého hlediska umožňuje produkci nadbytku, navíc nepřináší nic jako právní povinnost pracovat. Umožní tedy typicky důstojně přežívat i málo pracovitým jednotlivcům, čímž se z něj stává systém, který si váží lidského života jako takového možná vůbec nejvíc.
Přečtení: 22267

Reagujete na tento komentář:
Autor: Tron Čas: 2023-06-27 16:43:36
Máš tu odpověď před nosem a nevidíš ji, to je fakt slušná slepota...
Dítě by se samozřejmě k prostituci rozhodnout nemuselo, i kdyby tu možnost volby mělo. Takže vyšší užitek není spojen automaticky s možností volby - kdyby byla povolená jen jediná možnost, kterou bys stejně vybral i navzdory ostaním zakázaným, tak povolení možností které si stejně i tak nevybereš tvůj užitek nezvýší.
Ale pokud by ta pro dítě nejužitečnější možnost zsakázána byla, pak v té situaci mu nezbude než si vybrat tu méně užitečnou možnost legální.
Latinu si strč někam, nebo ji rovnou překládej, nemám na tohle tvé latinské Zagorkování dvakrát náladu.
K otrokovi který je automaticky vždy výhodnější než přežití tam máš v oslím můstku stále propast, přes kterou radostně levituješ - inu, klávesnice snese všechno - i tyto tvé strawmany.

U té 1.1 ti to mohlo docvaknout..., no škoda - ano, nepoznáme to pokud zakážeme něco co nikdo stejně nechce - ta tedy poznáme jen z chování žen, které ve stavu povolení řízení i řídí, že jim to užitek přináší. Zákazem se tedy připravuješ o možnost to druhotně poznat z cizího chování.

2. tak kecat umíš hezky, nicméně ta ankapácká interpersonální neporovnatelnost užitku je odpovědí na ty tvé děravé oslí můstky od Helmuta k vrozenému otroctví - to že to nazýváš zlepšováním situace je irelevantní slovíčkaření, protože ankap totéž bude brát optikou toho užitku... a to optikou svou, kdy odevzdání peněženky lupiči užitek alespoň dle ankapu nezvyšuje, byť by to zachraňilo život. V tomto holt vycházejí z rakouské ek. školy.
Okecávat to umíš pestře, a občas i pobavíš, ale bohužel jsou to pořád vesměs jen přiblblé szaškovské kecy a slámy..
Autor: li Čas: 2023-06-20 06:54:32
Web: neuveden Mail: schován
Komunismus umožní důstojně přežívat i málo pracovitým jednotlivcům, čímž se z něj stává systém, který si váží lidského života těch méně pracovitých možná vůbec nejvíc... :)
***
Ano, dnešní doba bohužel nahrává komunismu. Lidé se nechtějí namáhat, vždyť je to pracné.
Autor: Hmm (neregistrovaný) Čas: 2023-06-20 08:44:30 [↑]
I kdyby to byla pravda, že by to komunismus umožňoval a byl by důstojný (což není), ale i kdyby byl, tak v komunismu rozhodně nebude taková produkce nadbytku. Komunismus si dokážu představit třeba v rodině a menších skupinách lidí, kteří se na něm dohodnou, ale ne na celou společnost. V komunismu si nejde založit ankap. V ankapu si jde založit komunismus.

Dnešní doba nahrává socialismu a nekritickému myšlení. Čest výjimkám. Lidé se nikdy nechtěli namáhat. Ale někdy holt museli, protože ještě víc než se namáhat nechtěli umřít hlady.
Autor: li Čas: 2023-06-20 09:19:36 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nová totalita nebude totožná s komunismem.
Ale s jistotou přichází.
Web: neuveden Mail: schován
Komunismus právě neumožňuje důstojně přežívat takřka nikomu, i když se tak samozřejmě tváří.
Autor: li Čas: 2023-06-20 09:18:34 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ano, tváří se tak. Každý totalitní systém se tak musí tvářit, aby mohl ve skrytosti dělat zvěrstva.
Mladí lidé většinou nechápou příliš mnoho souvislostí, chybí jim zkušenosti.
Nová totalita se nebude jmenovat tak jako dříve a bude "lákavá".
Web: neuveden Mail: schován
S tím vcelku souhlas, ale přijde mi, že tím trpí i staří lidé, protože vůči tomu neprozkoumanému někdy nemají tolik kritického myšlení. Přijde mi smutné, kolik jich je třeba náchylnějších vůči konspiračním teoriím.
Autor: li Čas: 2023-06-20 09:30:34 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ano, s tím souhlasím, mnozí lidé obecně nejsou schopni příliš přemýšlet a přijde též jim to moc namáhavé, tudíž svůj potenciál nevyužijí.
Mladí nemají příliš mnoho zkušeností a řada starších lidí jednoduše celý život mozek nijak zvlášť nezatěžuje, příp. postupně nějakým způsobem zdegeneruje.
Řada lidí navíc vůbec není schopna vlastního názoru, to mne vždy fascinovalo a znepokojovalo...
Autor: Tron Čas: 2023-06-20 12:07:44
Web: neuveden Mail: neuveden
Spíš bych to viděl na neověřený předpoklad než na podložený fakt. V praxi ten Váš kapitalismus nikdy moc nebyl, takže u empirie se můžete donekonečna dohadovat s oponenty, zda netržní regulace tu funkci kapitalismu kazí, nebo naopak zda by se bez nich už dávno zhroutil.
A v teoretické rovině vycházíte asi ne zcela odůvodněně jen z modelů, kde je majetková moc účastníků trhu relativně decenralizovaná a to pak nabízí ty sociálně víc žádoucí výsledky. Ale vzato na škále od úplné majetkové rovnosti kapitalistů k úplné nerovnosti, tak posunem po ní k nerovnosti bude ubývat i ta sociální přijatelnost plynoucí z výhod možnosti využití smysluplné konkurence, takže v důsledku se tomu upracování-se tam už blížit budete. Pouze ten bič tam má jinou strukturu než v nevolnictví.
Autor: Rakusak Čas: 2023-06-20 12:33:30
Web: neuveden Mail: schován
Klicova je dobrovolnost a svoboda v kapitalismu, kdy nikdo nikoho do niceho nenuti. Socialismus vyzaduje pachani zla, jelikoz vynucene prerozdelovani je vzdy zlo.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky