Autor: Urza
Čas: 2015-11-30 00:00:02
Nacislám
Věčné přirovnávání islámu k nacismu a muslimů k nacistům patří mezi nejoblíbenější islamobijecké argumenty; ne že by takové přirovnání v určitých speciálních situacích nedávalo smysl, některými z chytřejších bojovníků proti islámu je používáno vesměs smysluplně, leč v drtivé většině případů se nejedná o více než tupé papouškování těchto názorů těmi hloupějšími, kteří se nezmohou na nic než přepisování naprosto náhodných textů tím způsobem, že v něm prostě jen nahrazují výskyty odpovídajících slov, na což by se za půl odpoledne dal napsat i software, jenž by to zvládal automaticky, přičemž výstup by byl přibližně stejně stupidní. V čem tedy podobná přirovnání selhávají?
V první řadě, ačkoliv má islám s nacismem některé společné rysy, má i řadu znaků zcela odlišných; hlavní rozdíl spočívá především v tom, že zatímco nacismus je ideologie velmi mladá a konkrétní, islám není nic než jeden velký bordel, velké stovky let staré náboženství, jež má bezpočet výkladů a svatou knihu se spoustou překladů (z toho šest „hlavních“ a mraky dalších). Islám má reálně celou řadu různých proudů (od agresivně totalitních salafistů až po benevolentně frivolní súfisty), což nacismus prostě nemá; z toho důvodu je kupříkladu zcela absurdní přirovnávat „umírněné muslimy“ k „umírněným nacistům“ (neboť reálně neexistovaly žádné nacistické proudy hlásající něco diametrálně odlišného od učení samotného Hitlera; kdyby existovaly, pak takové srovnání smysl má).
Krom toho i v případech, v nichž přirovnání smysl dává, z něj leckdy plynou ohavnosti; typicky se to týká situací, kdy se někdo snaží prosadit zákaz islámu argumentací, že nacismus je také zakázaný. Problém zde spočívá v prvé řadě v tom, že zakazovat totalitní ideologii je samo o sobě totalitní praktikou; totalitě se prostě nelze bránit totalitou (tedy ani nacismus by neměl být zakázaný). Obětujeme-li svobodu slova, projevu, tisku či vyznání, sami se tím stáváme těmi, které chceme zakazovat! Argumentace, že zákazy totalit samy o sobě totalitními praktikami nejsou, je zcela absurdní; neexistuje totiž žádné objektivní měřítko, jak určit, co má být zakázané, ergo musí existovat někdo, kdo o tom rozhodne – a právě v tom ona totalita spočívá.
Rozhodně netvrdím, že srovnávat nacismus a islám musí být za všech okolností vždy špatně; například politický wahhábismus se nacismu vskutku podobá. Nelze ale šmahem za všech okolností bez rozmyslu tvrdit, že jde o jednu a tutéž věc, neboť to prostě a jednoduše není pravda; rozdíly jsou někdy zanedbatelné, jindy obrovské, takže před přirovnáváním jednoho k druhému je vhodné se zamyslet, co má být výsledkem a zda zrovna v této oblasti nepostrádá ono srovnání veškerý smysl. Prosím, nezavírejme ve jménu fanatismu oči před logikou.
V první řadě, ačkoliv má islám s nacismem některé společné rysy, má i řadu znaků zcela odlišných; hlavní rozdíl spočívá především v tom, že zatímco nacismus je ideologie velmi mladá a konkrétní, islám není nic než jeden velký bordel, velké stovky let staré náboženství, jež má bezpočet výkladů a svatou knihu se spoustou překladů (z toho šest „hlavních“ a mraky dalších). Islám má reálně celou řadu různých proudů (od agresivně totalitních salafistů až po benevolentně frivolní súfisty), což nacismus prostě nemá; z toho důvodu je kupříkladu zcela absurdní přirovnávat „umírněné muslimy“ k „umírněným nacistům“ (neboť reálně neexistovaly žádné nacistické proudy hlásající něco diametrálně odlišného od učení samotného Hitlera; kdyby existovaly, pak takové srovnání smysl má).
Krom toho i v případech, v nichž přirovnání smysl dává, z něj leckdy plynou ohavnosti; typicky se to týká situací, kdy se někdo snaží prosadit zákaz islámu argumentací, že nacismus je také zakázaný. Problém zde spočívá v prvé řadě v tom, že zakazovat totalitní ideologii je samo o sobě totalitní praktikou; totalitě se prostě nelze bránit totalitou (tedy ani nacismus by neměl být zakázaný). Obětujeme-li svobodu slova, projevu, tisku či vyznání, sami se tím stáváme těmi, které chceme zakazovat! Argumentace, že zákazy totalit samy o sobě totalitními praktikami nejsou, je zcela absurdní; neexistuje totiž žádné objektivní měřítko, jak určit, co má být zakázané, ergo musí existovat někdo, kdo o tom rozhodne – a právě v tom ona totalita spočívá.
Rozhodně netvrdím, že srovnávat nacismus a islám musí být za všech okolností vždy špatně; například politický wahhábismus se nacismu vskutku podobá. Nelze ale šmahem za všech okolností bez rozmyslu tvrdit, že jde o jednu a tutéž věc, neboť to prostě a jednoduše není pravda; rozdíly jsou někdy zanedbatelné, jindy obrovské, takže před přirovnáváním jednoho k druhému je vhodné se zamyslet, co má být výsledkem a zda zrovna v této oblasti nepostrádá ono srovnání veškerý smysl. Prosím, nezavírejme ve jménu fanatismu oči před logikou.
Přečtení: 27114
Komentáře
Komentář 1729
ale zopakuju to,
každé náboženství je takovej fotbalovej fanklub,
ba i více, nebot funguje na archetypální psychologické úrovni,
a když se pohne dav fanoušků na fotbalovým stadionu,
tak je to menší měřítko toho, co se stane v náboženství,
prostě projeví se síla davu
Hitler je dokonalý příklad toho, jak "probudit" nějaký archetyp k životu,
a celý německý národ podlehne této síle archetypálního hnutí,
a nelze si myslet o němcích, že to je národ tupounů co nemají rozum,
vždyt to je jeden z nejkulturnějších národů křestanský civilizace
Prostě když začnou fungovat "archetypy" tak každej rozumnej člověk ten svůj rozum ztrácí
Což ovšem neplatí jen o islámu,
vždyt křestanství je taky fanklub,
a taky zde lze rozpoutat archetypální bouři "proti islámu"
Komentář 1730
Na druhou stranu je v dnešních dnech bohužel Internet zaplaven neuvěřitelným počtem naprosto stupidních přirovnání, kde islamobijec s IQ 80 prostě vezme náhodný text a slovo islám tam nahradí slovem nacismus.
Komentář 1732
..................................................................................
Takhle se rozhejbávaj ty archetypy,
dneska už se nemusí chodit na náměstí a manifestace,
stačí se zapojit do nějaké protiislámské diskuze
Na druhou stranu, u toho internetu chybí poněkud ta síla fotbalového stadionu či náměstí a demonstrace, tedy chybí ten přímý prožitek "davového šílenství"
Člověk se vlastně jen tak vykecá, jako se to dříve dělalo u vrby nebo při zpovědi
nebo v hospodě
Prostě : vyleje svůj komentář do stok (hahaha)
Komentář 1731
..............................................................................
Myslím, že psychologii se tomuto jevu říká "přenos"
že na druhého přenesete to, co je v podstatě vlastní vám,
zakážete totalitu proto, protože je vám vlastní totalitní jednání
(no komu je totalita vlastně cizí ??? vždyt každý člověk je egosta, což je vlastně taky taková osobní totalita)
Pak vlastně jednáte naprosto emocionálně a nevědomně,
ovládá vás něco, o čem vůbec nevíte,
a zdravý rozum je v koncích,
protože bojujete za vaši HODNOTU
Komentář 1733
Pokud je nekdo dobry,protoze se boji byt zly(zakonu,Boha,..),tak to nema vyznam.Clovek musi mit svobodu se rozhodnout byt svine.
Jinak jeste k zabijackam a odkazu na diskusi o Klausovi(Mmister nebo jak se jmenuje):tak to by si mel precist kazdy.Se divim,ze muze byt na Mises tolik ctenaru,kteri v tom maji takovy hokej.(Napr v privatizaci bank nebo opozicni smlouve...)
Komentář 1734
Komentář 1737
Komentář 1738
Komentář 1741
Vy jste právě říkal, že to nemá význam; já tvrdím, že to význam má (i když to může být určitě lepší).
Komentář 1743
Komentář 1744
Komentář 1735
Tohle ale nestačí. Člověk nejen že musí mít tu možnost volby, aby poznal jaká z těch variant je správná, ale hlavně bez toho, aby za svou volbu, ať už je jakákoliv, sám nesl také přímou odpovědnost, ztrácí jeho volba smysl. Bez odpovědnosti budou lidé na trhu stále preferovat „politický“ (nečestný) způsob získávání bohatství před ekonomickým (vytvářející kapitál a prosperitu ve společnosti).
Pokud existuje naděje, že se opět ze „svině“ stane člověk, zaslouží si dle mne dostat druhou šanci (tedy až po řádné kompenzaci škod svých obětí).. :-)
PS: Mohla by Vás zajímat diskuze na mises.cz pod články (máte-li co říci, klidně se zapojte :)): http://www.mises.cz/clanky/hranica-medzi-trhom-a-statom-1926.aspx a http://www.mises.cz/clanky/kdy-kdyz-ne-ted-problem-casovych-preferenci-1924.aspx
Komentář 1736
pokud neni bohatsvi nesoustredene v jednech opratich,tak se kazdemu vyplati(nebude jina moznost se uzivit,tzn politicka-jak pisete) byt "dobry".A otestovat si zda se chova dobre nebo zle si muze zkusit hned.Vzor 48.
Mozna se pletu,ale ted mne to vychazi,ze je to takto.
Komentář 1740
Komentář 1739
A taky me zajima spis,jak presvedcit velmi jednoduchymi argumenty jednoducheho ale poctiveho cloveka,ze svoboda se mu vyplati a nemusi se ji vubec bat.
Komentář 1742
Komentář 1907
Komentář 1909
Pravda, zrovna nacismus je relativně mladý a konkrétní, což činí to srovnání opět dost kulhajícím (a máte pravdu, není to kulhající jen v tom smyslu, že nacismus je v něčem horší, on je v něčem i lepší); ta analogie prostě nesedí.
Ostatně můj článek nebyl o tom, že nacismus je ve všech ohledech horší než islám, nýbrž o tom, že to přirovnání je prostě často nesmyslné a obrvoská spousta lidí jej používá naprosto dementně.
K této Vaší poznámce vlastně nemám výhrady, považuji ji za věcnou připomínku, nicméně opět ukazuje na to, co jsem psal v článku, tedy že to přirovnání není moc přesné.
Komentář 12493
Bohužel islám není "jen" náboženství.
https://www.youtube.com/watch?v=Om-g07pNPdg
Komentář 12494
nebot mám notebúka z minulého století, takže už má svý mouchy,
ale jinak , to je přeci dobrá zpráva,
nebot to tedy znamená, že většina muslimů nejsou muslimy...
Von na tom byl dost podobně i Gándhí, známý bojovník proti násilí,
jehož oblíbenou četbou byla Bhagavadgíta, jenž se odehrává na bitevním poli,
a kde Krišna vysvětluje Ardžunovi, že má klidně zabíjet nepřátele,
no probléma,
nebot nesmrtelnou duši nelze zabít...
Jak je tedy vidět, vona i informace že se mají zabíjet nepřátelé prostě znamená pravý opak, v případě Gándhího to znamenalo, že se vy máte nechat zabít,
což se mu nakonec také povedlo, když jej zabil jiný vyznavač Bhagavedgíty...
A vy tady furt blbnete s nějakým konzistečním myšlením,
koho to proboha zajímá...