Není prezident – není problém. – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: BOMBON
Čas: 2018-01-26 00:00:02

Není prezident – není problém.

Jsem zrovna na několik dní pracovně na Ukrajině. Snažím se najít odbyt pro české výrobky. Bez dotací. Bez pomoci státu. Tady na Ukrajině je už pár let válka. Možná si ještě vzpomenete. Krym, Donbas… Jeden stát si usmyslel, že si vezme kus území i s daňovými poplatníky od státu druhého. Lidé umírají. Vojáci, civilisté. Ani tady jsem ale neunikl hysterii, která provází české prezidentské volby. Média. Sociální sítě. Každý se potřebuje vyjádřit. Experti hodnotí, lidé se hádají, sociální sítě praskají ve švech. Úroveň propagandy nachází nové dno snad každým dnem, jeden by skoro uvítal něco věcnějšího a intelektuálně náročnějšího, třeba reklamu na prací prášky nebo na ženské vložky.

Ukrajina a válka. Česko a volby. Kde by člověk čekal větší hysterii? Co je vážnější problém? Každodenní přítomnost smrti, nebo to, zda na Hradě bude dělat větší, či menší ostudu Losna, nebo Mažňák? Každých pár sekund na Zemi někdo zbytečně umře. Války, násilí, hlad, nedostatek vody, absence elementární lékařské péče. My úplně šílíme z něčeho, co náš život ovlivní méně, než kdybychom dostali chřipku. Víte co? Mně je jedno, koho budete volit za prezidenta. Či zda budete vůbec volit. Nechci si nechat vnutit, že volby jsou něco, kvůli čemu bych měl někoho nesnášet či urážet. Třeba když nás bude s tímto názorem hodně, nakonec dosáhneme toho, že se instituce prezidenta úplně zruší. Kdo ho potřebuje? Složenky za nás neplatí, v práci nám nepomůže, na pivo s ním nechodíme. Není prezident – není problém.
Přečtení: 42053

Reagujete na tento komentář:
Autor: Szaszián Čas: 2018-01-26 20:36:24 Titulek: Re: Prosba o pomoc II
To je právě to, co mě mátlo, a proč jsem takhle zaofftopicoval. První definice skutečně dává smysl, odpovídá tomu "financial", ale zase… hlavně moc neseděla do překládaného textu.
Nakonec jsem se rozhodl podle toho, že ve slovníku je jako synonymum "financial" uvedeno "economic". Takže jsem "financial functioning" přeložil jako "ekonomické fungování" (firem, regionů, jedinců).
Web: neuveden Mail: schován
Chtěl jsem napsat podobnej článek, ale už jsi ho napsal ty, takže já nemusím :D

Chtěl jsem napsat o tom, abychom do voleb prezidenta nedávali tolik emocí - protože je to stejně úplně zbytečná fce, která jen stojí strašně moc peněz (a evidentně to nevadí ani levičákům.. kde jsou, aby nadávali, že by se ty peníze měli radši dát chudým??), myslím, že to za to nestálo ani slečně "Zeman's Putin's slut". Všechny ty emoce akorát legitimizují prezidenta a dělají z něj něco důležitého, což není.

Ty volby taky rozdělují lidi na dva tábory a někteří z toho viní Zemana. Četl jsem články jako "nikdo nikdy nedokázal rozdělit tak národ jako Zeman", což mi osobně připadne jako bullshit - každý volby rozdělují lidi na tábory. Jako ankap bych dokonce řekl "stát lidi rozděluje... trh lidi spojuje :))"

Minulý volby někdo vyčítal Zemanovi, že jeho kampaň je hodně agresivní, což celkem byla, když o Schwarzenbergovi vyprávěl, že má doma nacistickou vlajku apod. Zeman oponoval, že třeba v USA je ta kampaň daleko agresivnější a hle, on měl vlastně i pravdu.

Protože třeba volby Killary versus Trumpeta byly hodně intenzivní - lidi dělali bordel v ulicích, ničili výlohy, mlátili se, vysypávaly koše... ty videa z různých protestů proti Trumpovi byly fakt totální wtf. Lidi se najednou chovali jako nějaký opice. Ostatně i Brexit byl daleko intenzivnější a ostřejší, než volby tady. Vlastně mám pocit, že to Češi ještě zvládají dobře, protože se maximálně tak pohádají, ale jinak to mají celkem na dicku.

Nakonec jen dodávám, že oblíbené "prezident nás reprezentuje" mě uráží - mě nereprezentuje nějakej kokot na hradě.. já reprezentuju sám sebe.
Autor: Roman Čas: 2018-01-26 08:05:56 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Dobrej článek! Škoda žes ho nenapsal :-)

Ještě bych dodal, že prý úlohou prezidenta je být nám vzorem (tvrdí to třeba Sěrák, Trojan...). Též pěknej bullshit.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-01-26 08:49:21 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ve frontě je podobný ode mě.
Autor: Roman Čas: 2018-01-26 09:02:02 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Supr, těším se na něj. Ještě pár dní zpátky jsem se bál, že Stoky budou volby úplně ignorovat :-) A přitom zrovna volby odhalí tolik zajímavých jevů, viz TITův koment / článek.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-26 09:13:42 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Nakonec jen dodávám, že oblíbené "prezident nás reprezentuje" mě uráží - mě nereprezentuje nějakej kokot na hradě.. já reprezentuju sám sebe.
......................................................................................................................

Mě to taky uráží a to nejsem vůbec urážlivej,

tedy včera jsem koukal na tu debatu a konečně jsem tedy viděl toho Drahoše,
a musím podobně jako včera zde někdo napsal, vyjádřit údiv nad vkusem tý pražský kavárny,

při minulých volbách byl jejich koněm šlechtic, jenž mně silně připomínal jiného francouzského šlechtice,
který se proslavil coby malíř obrazů s tématikou pařížských bordelů, nu tento francouz alespon něco udělal užitečného, zatímco tento nás šlechtoc se spíše proslavil dobrým spánkem,
a nyní opět si vybrali člověka s s podivnou fyziometrí, řekl bych že má poněkud pokřivený úsměv,
jeden by dokonce řekl, že má ten úsměv dokonce křiváckej, nebot jedna strana tváře se směje a druhá je vážná...

Tedy samozřejmě nikdo není dokonalej,
i já mám například velký kozy a poněkud větší IQ, což nepůsobí esteticky,
ale přece jen kroutím hlavou nad tím výběrem pražský kavárny...

Stačí si jen vzpomenou na Hitlera, kterej silně zavařil německému národu,
a to vše jen proto, že měl jedno vejce místo dvou, což v něm vzbuzovalo zvrácenou touhu,
projevit se navenek jako správnej chlapák...
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-26 10:49:24 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Tedy těžké rozhodování pro ty, co chtějí aby je někdo reprezentoval,

vybrat si mezi symetricky vyhořelým a unaveným intelektuálem Miloušem,

a nesymetricky se usmívajícím intelektuálem Drahoušem,

je fakt těžká volba, vůbec jim to volení nezávidím...
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-26 13:50:46 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Téměř milión žáků ZŠ dostane vysvědčení. Část rodičů by jakákoli hodnocení zrušila

https://www.novinky.cz/veda-skoly/461675-temer-milion-zaku-zs-dostane-vysvedceni-cast-rodicu-by-jakakoli-hodnoceni-zrusila.html
Autor: velkej Ká Čas: 2018-01-26 14:25:42 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A diskuse je jako tradičně jedlá. Názor, kde pisatelka rozepisuje, jaké informace se dají o unschoolingu najít, je hodnocen silně záporně (přitom je to jen shrnutí pár zdrojů a knih), zatímco pohádkáři dostávají kladné body za narposto primitivní výkřiky bez znalosti čehokoliv. Inu, Novinky. Fakt nechápu nemyšlení těch lidí.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-26 15:26:29 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Ted na to koukám, je to dost různorodé,
někteří jsou snad z toho dokonce i v šoku,
nebot se domnívají, že když někoho něco baví, pak lze i předpokládat, že jej bude silně vodpuzovat to, co jej nebaví,
a zřejmě to bude odmítat dělat apd.

Stále je to novinka v tom zavedeném systému školství a lidském smýšlení o výchově dětí,
ale aspon to zaujme a je schopno paralalně fungovat s oficiálním systémem,
aniž proti tomu ten systém nějako silně brojí a zakazuje to, jen to jemně kontroluje...

Což o takové anarchii či svobodě či pravicové politice nelze říci,
tam ten vodpor je značný...
Autor: Roman Čas: 2018-01-26 15:34:34 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Ty komenty jsou fakt smutný :-( "nebudu přece poslouchat svoje dítě", "bez fackování kam bychom se dostali" atd. Tolik frustrace...
Autor: pz100000 Čas: 2018-01-26 16:22:22 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nechapat nemysleni nemusi nezbytne nebyt nesmyslem.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-01-27 00:18:37 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Nevnímám nesmyslnost nechápání nemyšlení; nerozvineš nepochybně nemělkou neortodoxní negaci?
Autor: pz100000 Čas: 2018-01-27 04:13:59 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Bůh suď, co jsem tím myslel. Ale určitě jsem měl pravdu, takže se hádáte zcela marně.
Autor: pz100000 Čas: 2018-01-27 04:18:44 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A kurva... Ty nabodenicka prosim odmyslet, kde se to vzalo, vi Buh. Na me klavesnici urcite napsat nejdou.
Autor: Szaszián Čas: 2018-01-26 18:07:04 Titulek: Prosba o pomoc
Web: neuveden Mail: neuveden
OT
Nejde mi přeložit pojem "financial functioning". Vím zhruba co se tím myslí, ale zaboha nejsem schopen přijít na to, jak to říct česky.

Např. v této větě: Older adults who accumulate sufficient assets in early life are able to convert those assets into income for later life. Those who do not accumulate sufficient assets in the preretirement stage cannot have such financial functioning.
Autor: pathy Čas: 2018-01-26 18:35:17 Titulek: Re: Prosba o pomoc [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
finančná nezávislosť?
Autor: Szaszián Čas: 2018-01-26 18:52:19 Titulek: Re: Prosba o pomoc [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Díky, ale to není ono.

Totiž to "financial functioning" může znamenat tři věci, resp. z použití v textu, který překládám, by to mohlo být buď
a) "ekonomické fungování", tj. povaha zapojení jedince do hospodářství. Ale pak by snad napsali "economical functioning". Navíc ani to, nevím jak přeložit; "ekonomické fungování" se používá spíš pro firmy, regiony…

b) to může být to, co jsem uvedl poprvé, a to je pro mě úplná záhada.

Pak je tu c) nejlehčí možnost, ale to taky nevím jak přeložit. Je to o tom, že by "financial functioning" bylo něco, co snižuje demence. Takže máte třeba takový test demence:
Finance:
spravuje samostatně, platí účty, zná příjmy a výdaje 10
zvládne drobné výdaje, potřebuje pomoc se složitějšími operacemi 5
neschopen bez pomoci zacházet s penězi 0


Takže když někdo dostane 5 nebo 0 bodů a má špatné "financial functioning", jak by to se to řeklo česky? Ale není to ani finanční způsobilost, ani finanční kompetence.
Autor: Szaszián Čas: 2018-01-26 19:23:17 Titulek: Prosba o pomoc II
Web: neuveden Mail: neuveden
Chci přeložit "financial functioning". Podle mě to znamená jedno z těchto dvou věcí (spíš to prvé).
a) způsob jakým jedinec nakládá z penězi, bez ohledu na to, jak je získává, jinými slovy „kvalita toho jak jedinec funguje jako homo economicus ve věcech nakládání s penězi“. To by se řeklo jak?
b) způsob jakým jedinec získává statky. Jinými slovy „způsob jakým je jedinec ekonomicky zapojen do společnosti“. To by se řeklo jak?
Ovšem domnívám se, že financial functioning je to a).
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-26 20:26:10 Titulek: Re: Prosba o pomoc II [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Nechce zkusit Ježíšovo : Blahoslavený chudý duchem ?

To má dokonce i širší záběr, nebot to v podstatě hovoří o potřebě plánování,

jenž je poněkud cizí jak pampeliškám tak i zpěvnému ptactvu ba i dětské mysli...
Autor: Szaszián Čas: 2018-01-26 20:29:55 Titulek: Re: Prosba o pomoc II [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Už jsem to přeložil jako "ekonomické fungování".
Prosba o pomoc je tímto ukončena.
Autor: pz100000 Čas: 2018-01-27 06:28:10 Titulek: Re: Prosba o pomoc II [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Rekl bych, ze prinejmensim to, co mate pod bodem (a), se bezne nazyva financni (pripadne snad ekonomicka) gramotnost.
Ofsem stejne uz s krizkem po funuse, vim.
Autor: Szaszián Čas: 2018-01-27 13:42:13 Titulek: Re: Prosba o pomoc II [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Díky, ale to není ono. Finanční gramotnost je "financial literacy".
Finanční kompetence či způsobilost je "financial capability"
Ale "financial functioning"…
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-27 14:36:43 Titulek: Re: Prosba o pomoc II [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Dejte věcem volný průběh a netlačte na pilu,
vodpověd se objeví sama...

Tedy použijte místo myšlení intuici..
Autor: pz100000 Čas: 2018-01-27 16:31:12 Titulek: Re: Prosba o pomoc II [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Aha, tak nic.
(Nicmene k tem ceskym moznostem mi to sedi stale dobre. Priklad englicky je ponekud kratky, ale tam bych se zase vyflak na zbytecne englicismy a prilis otrocky preklad, nebot cestejsi by jiste bylo, ze ti druzi "tak ucinit nemohou". Imho.)
Autor: To je on (neregistrovaný) Čas: 2018-01-26 20:30:04 Titulek: Re: Prosba o pomoc II [↑]
La primera definición es verdad, pero es muy subjetivo y es dependiente de concreto traductor.

Primera frase se dice "La calidad como un individuo trabaja como un homo ecnomicus con los asuntos de su dineros.".
Segunda frase se dice "...la forma en que un individuo está económicamente involucrado en la sociedad.".

¡Espero que está traslación te ayudó!
Autor: Szaszián Čas: 2018-01-26 20:36:24 Titulek: Re: Prosba o pomoc II [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
To je právě to, co mě mátlo, a proč jsem takhle zaofftopicoval. První definice skutečně dává smysl, odpovídá tomu "financial", ale zase… hlavně moc neseděla do překládaného textu.
Nakonec jsem se rozhodl podle toho, že ve slovníku je jako synonymum "financial" uvedeno "economic". Takže jsem "financial functioning" přeložil jako "ekonomické fungování" (firem, regionů, jedinců).
Autor: velkej Ká Čas: 2018-01-27 00:53:34 Titulek: Re: Prosba o pomoc II [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Pokud to má být nějaká míra schopnosti, pak v případě, že jde o pasivní schopnost, by se mohlo použít slůvko obhospodařovávatelnost. U aktivní schopnosti bych potom navrhoval hospodařeníschopnost. Ovšem to jsou takové nesmělé výstřely; v případě použití těchto slov ale rozhodně upoutáš pozornost. V zájmu čitelnosti pak doporučuju zavést zkratky o20t a h18t.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-01-27 00:47:27 Titulek: Re: Prosba o pomoc II [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Hola! Tady někdo umí španělsky, a dokonce ty věty dávají smysl, ačkoliv dvě "como" v jedné větě mi na chvíli zamotaly hlavu. Asi bych přehodil tu část o penězích k té části o zacházení, zatímco přirovnání k homo economicus bych dal na konec věty. Také sloveso trabajar by se mohlo nahradit nějakým jiným, ale to bude spíš tím, že mi přijde šroubovaná už ta původní česká věta, kterou bych radši zjednodušil, než ji překládal takto blízko :)
Autor: To je on (neregistrovaný) Čas: 2018-01-26 20:01:23 Titulek: není problém
Není úředník, není problém.

Není stát, není problém.

Není problém, není problém.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-26 20:13:33 Titulek: Re: není problém [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To jste si to ale dost zjednodušil,
na rozdíl od autora úvodní reakce, ten alespon říká že :

Víte co? Mně je jedno, koho budete volit za prezidenta. Či zda budete vůbec volit.

Takže i s tímto přístupem můžete mít po probému,
navzdory tomu že zde problém přetrvává...

Prostě to ignorujete, což znamená že se o tom dokonce můžete bavit,
aniž by jste s tím nějako souhlasil či to odmítal, jen to vokomentujete asi tak, jako dnešní počasí...
Autor: To je on (neregistrovaný) Čas: 2018-01-26 20:33:58 Titulek: Re: není problém [↑]
Veškeré úřední, ústavní nebo jiné státem posvěcené autority jsou uznávany pouze pod pohružkou násilí vynucovaném na základě legislativy.

Jít k prezidentským volbám ve druhém kole je stejně užitečné, jako chcát proti větru.

Není autorita, není problém.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-26 21:57:36 Titulek: Re: není problém [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Veškeré úřední, ústavní nebo jiné státem posvěcené autority jsou uznávany pouze pod pohružkou násilí vynucovaném na základě legislativy.
................................................................................................................
Proč si to myslíte ?
K volbám chodí lidé vcelku dobrovolně...


Jít k prezidentským volbám ve druhém kole je stejně užitečné, jako chcát proti větru.
.....................................................................................
Chcát proti větru je vcelku užitečné,
ale jen pro ty, kteří si z toho jsou schopni vzít ponaučení...

Tak zrovna dneska mně přítelkyně řekla že jsem idiot,
když jsem jí řekl, že ten její důchod vo těch vosum let prodloužil Zeman a spol.
a že vlastně zvolila toho,
na koho dost nasraně nadává, páč už by byla ráda v důchodu zatímco místo toho ji čeká hákes vo osum let navíc...
Nu ale její volba, ovšem zvolit si někoho na koho jsem nasranej mně přijde právě jako to chcaní proti větru...
Autor: pz100000 Čas: 2018-01-26 23:35:54 Titulek: Re: není problém [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nene. Je urednik/stat, je problem. To plati bezesporu, opacne uz zdaleka ne tak jiste.
Zajimavy ale, ze ta treti veta se zda byt OK.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-01-27 00:31:43 Titulek: Re: není problém [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Souhlas. Buďte výroky A: "Je úředník" a B: "Je problém". Víme, že výroky "A implikuje B" a "negace A implikuje negace B" nejsou ekvivalentní, zatímco s prvním výrokem je ekvivalentní výrok "negace B implikuje negace A". (Důkaz je triviální, a nechávám jej čtenáři.) Pak tedy "je úředník, je problém" je totéž, co "není problém, není úředník", zatímco "není úředník, není problém" je ekvivalentní s "je problém, je úředník". Otázkou zůstává určit pravdivost zmíněných výroků; můj už ne tolik matematický náhled je, že např. výrok "je úředník, je problém" lze parafrázovat lidovou moudrostí "dej blbci funkci, vymyslí lejstro", zatímco "není úředník, není problém" lze formulovat jako "bez ouřadu není hřadu". Ovšem já nejsem ani Miloš Zeman, který zná rčení pro každou příležitost, ani teta Kateřina, která rčí kudy chodí, proto hlubší rozbor nechám povolanějším osobám.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-27 01:41:28 Titulek: Re: není problém [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Nu možná tomu někdo povolaný porozumí,
povolaných je ostatně mnoho,
já tomu ovšem zhola nerozumím, nebot já jsem vyvolený,

a my vyvolení jsme blahoslaveně chudí duchem,
jsme jak pampelišky či jak zpěvné ptáctvo,
takže nemáme problémy ani s problémy ba ani s tím, když nejsou problémy...
Autor: pz100000 Čas: 2018-01-27 04:27:37 Titulek: Re: není problém [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Co jsem Vam udelal? Vsechno dobrovolne odvolam...
Zkusim to jeste rano, to byvam moudrejsi vecera. Teoreticky.
Autor: pz100000 Čas: 2018-01-27 06:09:34 Titulek: Re: není problém [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Politiku a rodinu bych do toho netahal. Jestlize nejaka Vase druhostupnova pribuzna skutecne chci, kudy chodi, je to sice mirne polehcujci okolnost, nasi kancelar to ale v uvadeni na pravou miru nezastavi.

V zasade jedine, s cim se da z celeho Vaseho komentare souhlasit, je Vas souhlas. Jednotlivostmi se hodlat nezabyvam, nebot oproti celkovemu dojmu nejsou natolik podstane, aby zde musely ubirat z jiz tak znacne stisneneho prostoru, a zadne jsem nenasel.

Funkce rana moudrejsiho vecera je dnes v mem pripade inversni, nebudu se tedy poustet do zadnych vetsich akci. Ovsem nemylte se, Vase snaha zakryt zaplavou balastu neschopnost popasovat se ferove se zahadou treti vety - jiz jsem vyslovne vypichl! - nezustala nepovsimnuta. Dam si na Vas pozor.

Zaverem bych jeste rad pozadal pana To je ona, aby priste lepe vazil slova. On by se totiz taky nekdo mohl zeptat, komu - zvlast v teto zjitrene a kolotajici dobe - podobnou provokaci chce prospet.
Autor: TaxationISTheft Čas: 2018-01-27 09:48:19 Titulek: Re: není problém [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Velkej K: je na tebe kontakt?:)
Autor: velkej Ká Čas: 2018-01-27 10:14:18 Titulek: Re: není problém [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Poslal jsem ti email na adresu uvedenou u tvého jména zde.
logo Urza.cz
kapky