Paradox společenské smlouvy – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2025-01-17 00:00:02

Paradox společenské smlouvy

Nejsou-li děti způsobilé k právnímu jednání, takže za ně do určitého věku musejí rozhodovat rodiče nebo stát, jak mohou být od momentu svého narození vázáni takzvanou „společenskou smlouvou“, jež nemůže být vypovězena a až do smrti je zavazuje k bezvýhradné poslušnosti státu?
Přečtení: 1437

Reagujete na tento komentář:
Autor: Lojza Čas: 2025-01-17 13:32:57
Pokud bude nekdo vytrvale pouzivat nejake terminy spatne, tak bud se casem zmeni vyznam tech terminu, a nebo, jako v tomto pripade, si lide zvyknou a tento spatny postup zacnou povazovat za spravny. V tu chvili sami sebe donutili si danou vec spatne vykladat. Sam ses toho prikladem.
Pokud budeme vytrvale tvrdit, ze "valka je mir", tak tomu casem nekteri lide zacnou natolik verit, ze kdyz by nekdo nasledne chtel ukoncit valku, budou proti tomu, protoze prece nekdo chce ukoncit mir.
To se realne deje, jedna se o manipulaci a lidem je mozno to zazlivat, ze se nechaji podvest, ale na druhou stranu, pokud jsou jim takto vymyvany mozky odmalicka, je to vcelku pochopitelne.
Stejne tak "spolecenska smlouva". Pokud jsou lidem od malicka vymyvany mozky, ze je v poradku takto nazyvat neco, co zadnou smlouvou neni, potom tomu budou verit a prijde jim to samozrejme. Jak rikam, ty jses toho prikladem, ale samozrejme mnoho a mnoho dalsich lidi. To je proste konstatovani faktu, ne nejaky osobni utok, opravdu ne.
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-01-17 08:29:42
Web: neuveden Mail: schován
u "společenské smlouvy" vidím mnoho paradoxů, respektive přímo nesmyslů, ale tohle zrova ne. je to stejné, jakobyste se ptal, jak může být vázán "společenskou smlouvou" otrok. všichni víme že "společenské smlouva" není smlouva v pravém slova smyslu, ale nařízení. thats the answer.

Každopádně je to relativně nový pojem z 18. století (nevím, čím byla existence státu morálně obhajovaná dříve... možná ani nebyla :) ) ale každý z filosofů, který s tímto pojmem pracoval k němu přistupoval trochu jinak.
Autor: Rakusak Čas: 2025-01-17 10:05:13
Web: neuveden Mail: schován
Souhlas, krasny paradox, i kdyz spolecenska smlouva je spise filosofickym konstruktem. Jinak si myslim, ze spolecenska smlouva je podobne zlo jako "verejny zajem". Slouzi levicakum, etatistum a podobnym k legitimizaci nasili a zla na slusnych lidech.
Autor: Urza Čas: 2025-01-18 15:03:51 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, souhlasím, je to spíše nějaký konstrukt než reálná smlouva; na druhou stranu ty důsledky jsou spíš jako byste podepsal smlouvu.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky