Paradox společenské smlouvy – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2025-01-17 00:00:02

Paradox společenské smlouvy

Nejsou-li děti způsobilé k právnímu jednání, takže za ně do určitého věku musejí rozhodovat rodiče nebo stát, jak mohou být od momentu svého narození vázáni takzvanou „společenskou smlouvou“, jež nemůže být vypovězena a až do smrti je zavazuje k bezvýhradné poslušnosti státu?
Přečtení: 3645

Reagujete na tento komentář:
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-01-24 13:30:07
nwpotrebujete suhlas na opusteni vlastneho pozemku. ale potrebujete suhlas majitele se vsupem na jeho pozemek (stejne tak jako kdokoliv potrebuje suhlas se vstupem a vas pozemek/do vaseho bytu). tomu se ria symetrické právo.

i bezzemek stále vlastn své tělo a větsinou i dalsí věci. zabití nekoho ikdyz mimo jeho pozemek se samozrejm taky nepripustne. a nikde neni vylouceno, anopak je to velmi pravdepoodbne ze budou exstoval nejake pozemky, kde bude mit vstup povoleny kazdy. i dens v parku jsou taky nejaka pravidla, ktra musite dodrzovat, jinak budete vykázán.


dobře můžete mi tu splecenskou smlouvu nejak definovat, at víme, o cem se vůbec bavíme? platí jenom, pokud je násilím vymáháná. není to žadný fyzikální zákon. na em neplatí žádná dohoda, kterou jsem dobrovolne neuzavrel a smlouva, kterou jsem nepodepsal

extremne priklady su prave velmi uzitocne, abychom videli, kam az to moze vest. (mimochodom sam to delate).

ted nevím co je vás argument. to ze se musí pod výhruzkou neco dodrzovat, je jasne. resíme spís, jeslti je to dobre nebo ne...
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-01-17 09:29:42
Web: neuveden Mail: schován
u "společenské smlouvy" vidím mnoho paradoxů, respektive přímo nesmyslů, ale tohle zrova ne. je to stejné, jakobyste se ptal, jak může být vázán "společenskou smlouvou" otrok. všichni víme že "společenské smlouva" není smlouva v pravém slova smyslu, ale nařízení. thats the answer.

Každopádně je to relativně nový pojem z 18. století (nevím, čím byla existence státu morálně obhajovaná dříve... možná ani nebyla :) ) ale každý z filosofů, který s tímto pojmem pracoval k němu přistupoval trochu jinak.
Autor: Rakusak Čas: 2025-01-17 11:05:13
Web: neuveden Mail: schován
Souhlas, krasny paradox, i kdyz spolecenska smlouva je spise filosofickym konstruktem. Jinak si myslim, ze spolecenska smlouva je podobne zlo jako "verejny zajem". Slouzi levicakum, etatistum a podobnym k legitimizaci nasili a zla na slusnych lidech.
Autor: Urza Čas: 2025-01-18 16:03:51 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, souhlasím, je to spíše nějaký konstrukt než reálná smlouva; na druhou stranu ty důsledky jsou spíš jako byste podepsal smlouvu.
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-01-28 17:35:13
Web: neuveden Mail: schován
jsou vázání "spolecenskou smlouvou" prave proto, ze za ne rozhoduji rodice. ja v tom ten paradox tedy nevidim...

paradox spis vidim v tom, jak muze byt KDOKOLI vazan solecenskou smlouvou :D
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky