Paradox společenské smlouvy – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2025-01-17 00:00:02

Paradox společenské smlouvy

Nejsou-li děti způsobilé k právnímu jednání, takže za ně do určitého věku musejí rozhodovat rodiče nebo stát, jak mohou být od momentu svého narození vázáni takzvanou „společenskou smlouvou“, jež nemůže být vypovězena a až do smrti je zavazuje k bezvýhradné poslušnosti státu?
Přečtení: 3629

Reagujete na tento komentář:
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-01-24 14:51:38
to si nemyslim.

1. v nasme pripade mylsim ze ikdybych ten dukaze naset, tak by to stejne nestacilo na me vytestvi. respektive kolik tehc pripadu chcete? jeden asi nestaci ne?

2. mam dokazovat ze ne neco existuje? a nebo jenom, ze to pozoruji?

3. tayk by se to dalo prevez na "ja pozornuji neco a vy neceo jineho" ne tedy ze ja A a vy -A. ale ja A a vy B - pak mame dukazni bremeno oba. jen zalezi jak to postavite.

4. bezne je to tak, ze dokazuje mensinovy nazor vs. vetsinovy. a ja si myslim, ze muj je ten vetsinovy. takze dukazni breeno je na vas :)

5. abych ale byl fer. podle me dukazni bremeno je na obou. ale to je v pripade ze mame zajem se dohodnout. ja totiz nerzporuji ze vy neco pozorujete. tak vy ani nerozporujte, ze ja neco rozporuji. opakuji, verit mi nemusite. me to nejak zasadne nevadi

6. mozna jsem prohral podle vasich pravidel. ale to bych jeste musel vedet, ze hraju....
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-01-17 09:29:42
Web: neuveden Mail: schován
u "společenské smlouvy" vidím mnoho paradoxů, respektive přímo nesmyslů, ale tohle zrova ne. je to stejné, jakobyste se ptal, jak může být vázán "společenskou smlouvou" otrok. všichni víme že "společenské smlouva" není smlouva v pravém slova smyslu, ale nařízení. thats the answer.

Každopádně je to relativně nový pojem z 18. století (nevím, čím byla existence státu morálně obhajovaná dříve... možná ani nebyla :) ) ale každý z filosofů, který s tímto pojmem pracoval k němu přistupoval trochu jinak.
Autor: Rakusak Čas: 2025-01-17 11:05:13
Web: neuveden Mail: schován
Souhlas, krasny paradox, i kdyz spolecenska smlouva je spise filosofickym konstruktem. Jinak si myslim, ze spolecenska smlouva je podobne zlo jako "verejny zajem". Slouzi levicakum, etatistum a podobnym k legitimizaci nasili a zla na slusnych lidech.
Autor: Urza Čas: 2025-01-18 16:03:51 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, souhlasím, je to spíše nějaký konstrukt než reálná smlouva; na druhou stranu ty důsledky jsou spíš jako byste podepsal smlouvu.
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-01-28 17:35:13
Web: neuveden Mail: schován
jsou vázání "spolecenskou smlouvou" prave proto, ze za ne rozhoduji rodice. ja v tom ten paradox tedy nevidim...

paradox spis vidim v tom, jak muze byt KDOKOLI vazan solecenskou smlouvou :D
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky