Autor: Filozofické Okénko
Čas: 2023-04-18 00:00:02
Právo na smrt
Věřím, že všichni se společně shodneme na tom, že právo na život je základní lidské právo a má ho každý. Dle mého názoru z tohoto práva ale vychází i druhé, také velice důležité, právo na smrt. Nikdo by neměl mít právo zakázat někomu vzít si život. Takové jednání je naprostá povýšenost nad myšlení druhého. Předpokládáme, že jeho jednání je špatné, protože my bychom nic takového udělat nechtěli. Zapomínáme ale, že on má úplně jiné myšlení a potřeby a nepřemýšlí stejně jako my. Pokud ovšem souhlasíte, že každý má právo na smrt, zeptejte se sami sebe, zda jste pro povolení eutanazie. Pokud ne, ptám se proč? Když se člověk rozhodne využít svého práva na smrt, proč mu to neumožnit co nejbezpečnější a pro něj i jeho blízké nejméně náročnou cestou? Proč tlačit tohoto člověka do nepříjemných situací a nutit ho vybírat si mezi riskantními či traumatizujícími (pro jeho blízké) cestami?
Přečtení: 28655
Komentáře
Komentář 90606
***
A právo na smrt: "proč mu to neumožnit co nejbezpečnější a pro něj i jeho blízké nejméně náročnou cestou?" Toto je znepokojivá formulace. Chybí mi tam opět lidská důstojnost a skutečné, hluboké přání daného člověka. Ve zkažené společnosti by se eutanázie opravdu mohla stát něčím zrůdným... Ve společnosti, která by dovedla obchodovat s dětmi bych měla z "eutanázie" opravdovou hrůzu.... přestože jsem vždy byla eutanázii nakloněna.
Komentář 90608
Takže to, že se pro to člověk rozhodne a chce to, by pro Vás nebylo dost dobré. Tak byste mu to zakázala s podmínkou, že to musí být "lidsky důstojné" a "s hlubokým přáním". Nezlobte se, ale tohle jsou jenom prázdné pojmy. Mohla byste mi definovat:
1. Lidská důstojnost
2. Hluboké přání daného člověka
?
Komentář 90610
Co si pod touto formulací představujete? Ona je tak elastická, že odprásknete babičku, ani nemrknete... To je mi HODNĚ ODPORNÉ.
Komentář 90612
Jelikož jste mi ani jedno nezadefinovala, jenom potvrzujete, jak prázdné kecy to od Vás byly. Každý druhý komentář od Vás je takový.
------
"Co si pod touto formulací představujete? Ona je tak elastická, že odprásknete babičku, ani nemrknete... To je mi HODNĚ ODPORNÉ."
Co si pod tím představujete Vy, je Vaše věc. Já si pod tím představuji to, že mi nikdo nebude bránit nakládat s mými vlastnickými právi - bránit ukončit život i třeba za pomoci někoho, kdo s tím souhlasí.
Elastická může být, za to Vaše argumenty nejsou ani to. Jsou prázdné, emotivní. To druhé beru, to první je pro mě bariéra, přes kterou už se s Vámi na toto téma nehodlám bavit.
Komentář 90613
Komentář 90620
Tedy jde o otázku zneužitelnosti.
Komentář 90628
Komentář 90629
Komentář 90672
Komentář 90674
Komentář 90682
Komentář 90683
Komentář 90687
Komentář 90688
Komentář 90694
A hotovo
Tvl
Komentář 90698
Komentář 90699
Ale tak chapu, proc si to myslis...
Komentář 90700
Komentář 90701
Tak to fakt neni ten duvod
Ale to je jedno, to neres...spis odpovez na otazku polozenou o neco drive....
Komentář 90703
Komentář 90704
Znovu zopakuji otazku:
co to znamena "pravo na dustojnost"?
Nejak to definuj
Komentář 90706
například právo na to, že neoprcáš děti, které sis koupil a které se nemohou bránit
Komentář 90717
Chapu to spravne?
Nebo je to jeste nejak jinak?
Jako bud se vyjadri nejak jasne, a nebo tu neoperuj nejakejma neurcitejma srackama, za ktere si vzdycky zrovna dosadis zrovna to, co se ti hodi
Komentář 90719
Lojzo, za co jsi seděl, za něco takového?
Komentář 90733
Protoze jses prachobycejna krava, nic jinyho...
A ty ..... pokud nejses schopana vubec nam sdelit co svyma terminama myslis, tak je pozavuju za neurcity sracky.
"pravo na dustojny zivot" je neco, co nedokazes sama ani nadefinovat, takze tohle slovni spojeni ve tvych ustech povazuji za prachobycejnourozplizlou neurcitou srackum pod kterou si schovas vzdycky to, co se ti hodi
V podstate se chovas jako klasickej zmrd...
Komentář 90734
Komentář 90738
Jinak mam docela problem s tim zacatkem no...co to znamena "právo na život, hodný člověka, tedy lidské bytosti"
Jak toto definovat?
Protoze pod timhle si kazdy predstavi neco uplne jineho, a jsem presvedcen, ze treba ja si pod tim predstavim neco ZCELA jineho, nez ty....
Komentář 90742
Práva si definuje společnost... to jsou právě věci, na kterých by musela být v ankapu stoprocentní shoda... což není možné, soudě podle debat... Doufám, že společnost by nebyla plna psychopatů, kteří neví, co znamená "lidská důstojnost"... to by bylo velmi smutné.
Komentář 90855
No super, opět kousek do skládačky toho, co jseš za člověka ..
Komentář 90858
Komentář 90881
Komentář 90695
Komentář 90696
Komentář 90697
Komentář 90724
Komentář 90726
Komentář 90728
Komentář 90729
Komentář 90731
Na vlastnim si sice kazdy muze urcovat pravidla sam, ale jaksi nema pravo na ten pozemek nekoho nasilim zatahnout, pripadne nema pravo NAP porusovat, pokud se na tom nejprve nedohodne.
Komentář 90732
a když to nebude "dobré", nedám mu najíst - o tom je NAP, nebo se mýlím?
jak se chcete domlouvat s miminkem?
Komentář 90735
A myslis se tak nejak celkove, jako spousty dalsich...
Totiz neumim si dost dobre predstavit situaci, kdy drtiva vetsina lidi bude chtit zit v souladu s NAPem, svobodne, zodpovedne, budou dobrovolne chtit takovouto spolecnost, a potom najednou zacnou unaset deti, tolerovat nejaky obchod s lidmi a podobne.
Me tohle tak nejak nedava smysl.
Pokud by takovi lide byli, tak proste ancap nemuze vzniknout a bude tu ....no, stat a tak...
Ale pokud by lide dospeli mentalne do bodu, ze chteji ancap,tak mi nedava logiku, ze by to sice dobrovolne chteli, ale vlastne by to vubec nechteli.
Komentář 90740
Komentář 90756
Komentář 90760
Komentář 90765
Ehm....tak ja nevim...
Komentář 90801
Me tohle tak nejak nedava smysl.
Pokud by takovi lide byli, tak proste ancap nemuze vzniknout a bude tu ....no, stat a tak..
- odpověď je jednoduchá, on ankap aspoň tak jak jej vymezil Urza s NAPem nemusí mít nic moc společného. Může být s NAP v souladu ale i nemusí. To že Urza o NAPu občas mluví, neznamená, že by dal podmínku, že když v nějaké společnosti NAP dodržován nebude, tak to nebude ankap. Naopak mluvívá občas o tom, že ankap může být v lecčems v nesouladu s NAP.
Komentář 90802
Komentář 90911
U té svobody je pak zajímavé, že ten případ, kdy by se z rozhodnutí arbitrů odebírali týraní psi narušuje zase to Urzovu chápání svobody, které zhruba znamená, že "svoboda je možnost volně nakládat se svým majetkem, pokud tím nenaušuje člověk majetek jiného člověka" (zde tedy je svoboda svobodně mlátit toho svého psa a odebrání psa tu svobodu omezuje), takže každé ankapové rozhodnutí arbitrů proti NAPu je vlastně omezením tohoto pojetí svobody.
Komentář 90804
Komentář 90907
Jenže uvedl tak vanální příklad (ta ochrana týraného psa), že si dovedu představit, že by mnozí arbitři mnohem dříve legitimizovali porušení NAP pokud by šlo o ochranu lidí před nějakým zjevným utrpením.
Komentář 90718
Ty o vydírání tzv útočným násilím, "li" o vydírání z pozice ekonomické převahy? V bězném jazyce je vydíráním oboje, ale první je proti NAP, druhé v souladu s ním.
A ta "samozřejmost" agentury chránící dítě samozřejmá není.
(Jinak, nluvíme o NAP, ne o ankap arbitrářských pravidlech, které se NAPu držet nemusí.)
Komentář 90725
Komentář 90746
Komentář 90850
Komentář 90898
Zajímavější na té věci mi ale přijde to, že proti ekonomickému vydírání by mohli zasahovat i ankap arbitři a agentury, byla-li by po tom poptávka, podobně jako v jiných situacích kdy se připouští to že by šlo decentr právo proti NAPu. Třeba v situaci obkoupeného pozemku, kde by majitel okolí bránil obkoupenému v rozumném tranzitu a v rozumných podmínkách vyrovnání si to představit dovedu, podobně jako v situaci kdy by decentr právo (v modelu Urzy) chránilo zabavením ty týrané psy.
Komentář 90899
Komentář 90637
(Pak totiž se situace značně komplikuje: Co když je rozhodnutí učiněno na základě lži? Duševního stavu nebo onemocnění? Drogy? Nátlaku?)
I potom se obávám zneužití a/nebo nepochopení eutanazie a zakrytí vraždy nebo zabití. Prakticky by stejně musel ten, kdo eutanazii provádí, dokazovat, že ten, na němž byla provedena s ní opravdu souhlasil, což je značně obtížné. Ničím jiným se totiž eutanázie od zabití nebo vraždy v trestním právu neliší.
Současná zdravotní praxe spočívá v prostředků, které usnadňují umírání, ale není u nich jistota, že k němu povedou.
Komentář 90638
Komentář 90639
Komentář 90640
Čistě z pragmatického hlediska je to otázka toho zda je lepší mít člověka na tři kusy u nádraží, placatého pod mostem, houpajícího se na větvi, s pěnou u huby, nebo v profesionály kontrolovaném bezbolestném prostředí.
O morálce a filosofii si tu kecejte jak chcete, tím však žádnému sebevrahovi nepomůžete. Kdo se chce zabít, se zabije, za mě lepší aby tak učinil v nemocnici, ne na Nuseláku.
Komentář 90642
Pokud někdo někomu něco nasype do pití a pak ho najdou zajetého vlakem, přesně tohle se řeší: Byla to sebevražda, neúmyslné zabití nebo úkladná vražda? A s touto úpravou by mohl dotyčný tvrdit, že šlo třeba o nepovedenou eutanázii.
Komentář 90643
Dneska je těžké přijít jestli to byla vražda či sebevražda, protože se to děje ve stejném prostředí. Kdyby byla legální eutanázie, drtivá většina sebevražd se bude dít tam, za dozoru, diagnózy a dohledu profesionálů.
Sebevrah se lépe psychicky diagnostikuje a následně léčí v nemocnici na lůžku, ne v lese na špagátě, mezi kolejemi, či na chodníku před panelákem.
Komentář 90645
Komentář 90651
Komentář 90655
Komentář 90658
Co se samotného práva na smrt týče, to že je dnes úplně běžné někoho násilím držet při životě i když si to onen jedinec nepřeje, je mi odporné.
A za mě lepší aby člověk zemřel bez bolestně než na špagátu. Vím že jsou tyto cesty možné už dnes, třeba nějakými prášky, ale tam to není moc zaručené, člověk si může vzít málo prášků a skončit jako bukvice.
Komentář 90662
O tom, jak lze někoho zabít, se s cizími lidmi nebavím, protože kdo ví, jak s tím kdo naloží. Zaručené není nic. https://www.jareknohavica.cz/jaromir-nohavica-cerna-jama/
Komentář 90670
Tady souhlas, vidím ale rozdíl mezi (1) "ukončením externí lékařské podpory života" takže pak dotyčný bez ní umře, a mezi (2) "aktivním ukončením něčího života" aktivním z venku provedeným zastavením nějakých funkcí těla, bez kterého by naopak dotyčný dále žil.
IMHO to leckde rozlišuje i legislativa, a zatímco prvého se IMHO dá dosáhnout snadněji i dnes (reverz o ukončení léčby?), i když nevím jak kde a zda v praxi to jak kde funguje (hl. pokud už mysl toho člověka zas tak dobře neslouží), to druhé je IMHO až tou asistovanou sebevraždou.
Komentář 90647
Komentář 90653
Komentář 90657
Reálně se lze bavit o tom, jak případně je nebo není svobodné někomu sebevraždu vymlouvat, někdo by pak mohl mít pocit, podle mě mylný, že akomodace suicidálního jedince (nebo třeba i skupiny) není dostatečně respektující k jeho právu na eutanázii.
Komentář 90659
Až bude článek o předcházení sebevražd a uzpůsobení lepšího světa, můžeme o tom vést diskuze na dlouhé večery, stejně to nikam nepovede, svět nejde udělat lepším přes noc, udělat sebevraždy příjemnější, už přes noc celkem lze.
Co se týče akomodace, nemůžu celistvě odpovědět, velice by pro mě záleželo na konkrétním jedinci a na konkrétních procesech. Někdy je akomodace na místě, někdy je dle mého názoru odporná. To už je na každém jak to vidí. A v prvé řadě je to věc oného samotného jedince/skupiny.
Komentář 90671
Komentář 90641
Komentář 90654
Komentář 90921
To co jsi napsal bylo zjednodušeně: NAP říká, že násilí se může použít jen když někdo poruší NAP.
Už? Nevím co na tom víc vysvětlit.
Komentář 90924
Komentář 90928
Komentář 90931
Komentář 91281
Problém je možné zneužití:
~ Babička už tu smrdí dost dlouho a my už bysme rádi dědili
~ jakmile vzniknou "struktury" na eutanazii, budou mít ekonomický zájem na tom provádět víc eutanázií(prodat víc "Eutanazijních komor" apod.)-> pokud se to potká s doktorem "psychopatem" (bezcitnost, prachy nesmrdí) zaděláno na problém podobně jako např v USA se změnou pohlaví u dětí a dospívajících (lukrativní byznys, stačí se podívat na počet klinik v letech, oblast kde se začnou koncentrovat peníze má možnost lobovat na politik, získává vliv a možnost působení v médiích. Podle letmých náznáků, třeba zavedená eutanázie v Kanadě nevypadá "moc dobře" možná je problém jenom ve způsobu, nemám dost informací na "tvrdé" soudy.
~ likvadace (politických) opponentů - problém jako s trestem smrti - nevratnost, lepší když zkončí skrz nakloněný systém na psychyatrii. Mimochodem jedna urban story z dob komunismu: Manželka si našla milence, který dělal vysoko na prokuratuře a aby rozvodem zbytečně nedělili majetek, tak šoupli manžela na psychyatrii. Kvůli enormnímu úsilí nějakého jeho dobrého kamaráda se ho (po letech!) povedlo dostat ven. . .
Další je morální hledisko u doktorů. Bude eutanázie (třeba jen za splnění určitých podmínek) nároková? Bude ji dělat "specialista" a nebo
"každý doktor" (třeba jen varianta odpojíme od přístrojů). I pokud by ji dělal jen specialista, má právo odmítnout třeba z výhrady svědomí u nějakých případů (mladá kočka po rozchodu, připomíná mu vlastní dceru), teoreticky jasně, ale jde o praxi: Jsem majitel kliniky speacializující se na eutanazii (nebo jenom primář nemocničního oddělení) - mám tam specialistu-zaměstnance, plný pořadník na zákroky, zájem i ze zahraničí a ty doktoři furt někoho "zabíjet" nechtějí. Jasně seženu si někoho komu je to úplně jedno (a teď se kruh uzavírá) - problém se zneužitím. . .
Komentář 91282
Nuceni lékaře do podobného zákroku se ovšem asi dočkáme v rámci státem kontrolovaného "zdravotnictví" a od etatistu typu Norbert, kteří z toho udělají nárok a z odmítnutí klienta z podobného důvodu diskriminaci.
Komentář 91284
Hlavní argument proti je ta možnost zneužití (zlý úmysl) a možnost zneužití (vytěžování příležitostí - byznys se smrtí, snaha vytvářet si klienty - "Nebaví tě chodit do školy? Hoď si to u nás!). Jasně proti tomu druhému chrání zdravá rodina, potažmo společnost, ale ten vliv médií, propagand atd. má taky vliv. . .
Komentář 91285
Komentář 91286
Komentář 91287
Pro mě je nutit někoho zabíjet úplně stejně nepřijatelné jako někoho zavraždit.
Komentář 91288
Důležitý mi připadá udělat ve správný okamžik správnou věc. Takže za mě doktor, kterej uspíší konec stařenky, která neví o světě a jenom leží a sténá bolestí i přes spoustu léků, může jednat v duchu křesťanství a být v souladu s "božím záměrem." Rozhodujeli se podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, v případě chyby musí obstát sám před sebou a před světem (bohem).
Lpění na pravidlech pro pravidla mi nepřipadá dobrý. Člověk by měl jít po smyslu věcí, i za cenu, že se občas splete (lepší se plést v malejch věcech ~ polárkáč před obědem, než v těch velkejch ~ zabít někoho "špatně." A ten cit se dá trénovat na malejch věcech (stejně jako všecko), aby pak fungoval u těch velkejch.
Lpět dogmaticky třeba na desateru, mi připadá u dospělýho člověka "nevyspělý," občas je úplně jedno, že pokradeš (např. odpadky v popelnici, jsou potom co je tam někdo hodí, majetek firmy zpracovávájicí odpad, když si vezmu pár bot, který mi připadají ještě dobrý, tak jsem nikomu neublížil, přestože formálně kradu) a občas může být pokrást i dobrý (seberu nůž neznámýmu výrostkovi, s tímže nemám v plánu mu ho a ani rodičům vrátit, když vidím, že s ním dělá píčoviny).
Beru zpět to s tím křesťanstvím, to může být vlastně OK (nevadí mi Ježíš, ale ty církve to pojaly nějak nešťastně), ale vadí mi lpění na pravidlech pro pravidla a na křesťanech a třeba právě na tom desateru si to ho všímám asi nejvíc. . .
Komentář 91290
Nicméně to jsme trochu odbočili. Já si prostě myslím že nutit někoho jednat proti svému svědomí není v pořádku. Zvlášť v takové věci jako je zabíjení lidí. Kdybych byl já lékař a měl si vybrat jeslti dělat eutanazii, splácet hypotéku a živit rodinu nebo výpověď, tak jednoznačně dávám výpověď.
Komentář 91320
Mimochodem, to jsem jednou vyprávěl před kamarádem a ten mi říkal, že zná kněze, který je člověk na správném místě, a že léta studia, pro něj byla ta nejtěžší zkouška víry, právě když viděl na škole svoje "spolubojovníky v Kristu." S Kristem nemám problém a s biblí taky ne.
Jako koníček se zajímám o konspirační teorie a líbila se mi jedna ujetá, kdy nějací křesťani tvrdili, že katolickou církev založil Satan, aby pošlapal učení Ježíše Krista na zemi. Ne, že bych se s tím ztotožňoval, ale úplně chápu jak to mysleli. . .
Jakožto člověku, který má ke katolictví velmi vyhraněný vztah mi byla doporočena kniha (nepřesně) Jak katolická církev ovlivnila západní civilizaci, k dostání na webu zdarma jako ebook, má propagovat katolickou církev a její pozitivní vliv na naši civilizaci a bojovat proti mýtům který ji haní (to má teda v čechách poměrně velkou tradici od husitů přes vědecký materialismus komunistů). Je rozdělena na kapitoly podle oborů a pro mě měla kouzlo nechtěného, např kapitola mezinárodní právo: Sice jsem ty indiány v rámci kolonizace dílem povraždili a dílem zotročili, ale hned v příštích v 200 letech jsem si uvědomili, jak je to hrozný a začali se široce propagovat lidská práva apod. Docela zajímavá je kapitola o ekonomii - už je to dýl, ale bylo tam něco jako že předchůdce Rakouský ekonomický školy byl nějakej itelskej jezuita, a že formuloval subjektivní teorii hodnoty už v období pozdní scholastiky. . .
Snažím se o toleranci a pochopení i katolíků, ale je to pro mě trochu boj. . .
Komentář 91321
Komentář 91328
To už mi jako relativně objektivnější kniha přišla jedna česká skripta, která shodou okolností v Olomouci pouižívají k církevním dějinám, ale IMHO tam mají tolik učiva, že na pikantnosti z vlastní historie si moc čas neudělají.
To mě vede ke druhé věci - jeden z kamarádů v Olomouci na kněze vystudoval a snad je z toho jak ho znám i dle hodnocení lidí spíš tím lepším knězem než tim "póvlem", ale zeptal bych se teda, v čem konkretně tobě ti někteří jako ten póvl přišli, nějak si to úplně nedokážu v konretnosti představit.
Komentář 91293
Komentář 91283
*cesta do zahraničí už je dostatečná komplikace, aby se k tomu dal někdo (z hlediska většiny případů) donutit, cizí právní a lékařské struktury snižují šanci na systémové zneužívání (jasně Evropská unie. . .), cestování je do jisté míry meditativní, pár hodin ve vlaku, nebo letadla může pomoct utřídit si myšlenky líp než seance s psychology/psychyatri, kteří můžou mít pochybnou motivaci (uplacený dědici; chce jít cestou nejmenšího odporu - odkroutím si tu svých osm hodin a jdu domů, tenhle formulář se vyplňuje snáz, než ten na pozastavení procesu apod.)
chceme takovou lokalitu, aby nám dala těch pár hodin, ale zase byla relativně dostupná - u lidí kteří se chtějí zabít, se dají předpokládát existenční potíže - na nějakej autobus Student Agency do Nizozemí, by se mělo dát i vysomrovat na nádraží. . .
Jo a jsem Veš z dredů, protože moje pravé já - Policejní provokatér je na zdejší fórum moc dlouhý. . . :)
Komentář 91291
Komentář 91292
Já slyšel i o dalších hrůzných případech, ale nijak jsem to neoveroval. Třeba o ženě co si smrt na poslední chvíli rozmyslela a "lékař" za účastní rodiny ji to stejně násilím píchl (prý myslím z Holandska).
Komentář 91294
Komentář 91295
Komentář 104708
zakázat sebevraždu nelze, zakázat vraždu (se souhlasem) ano.
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.