Právo není minimem morálky – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2021-05-26 00:00:02

Právo není minimem morálky

Už na střední škole mi vcelku dogmatické tvrzení, že právo je minimem morálky, přišlo obskurní. Pamatuji si to tak, že nám de facto bylo předneseno a pak se po nás chtělo, abychom ho zdůvodňovali. Dnes, jako člověku zaujatému vůči státu, mi přijde přímo bizarní. To sdělení tvrdí, že právo je podmnožinou morálky. Mohl bych říct už jen to, že mnohé z práva je morálně indiferentní, nebo mluvit o totalitách, ale to mi přijde vcelku triviální. Především si myslím, že se implicitně jedná o prostou rezignaci na jakékoli morální principy, které by byly nezávislé na čase a prostoru a stály nad tím, co ukládají sociální normy. Je to ten typ uvažování, který nám umožňuje obhájit jakákoli zvěrstva, pokud ho zrovna nějaká „autorita" schvaluje. Přijde mi, že snad jediným důvodem, proč něco podobného tak dlouho přetrvává v našich myslích, je skutečnost, že politici, kteří ze sebe tyto právní normy chrlí, mají zatraceně velký zájem na tom, aby je tak lidi vnímali.

Kdybych tu větu měl krkolomně opravit, jak by zněla? Nejspíše něco jako: Právo se někdy protíná s morálkou, někdy zakazuje chování, které všeobecně není nemorální, a někdy naopak ukládá vykonávání něčeho, co jde přímo proti morálce.
Přečtení: 13575

Reagujete na tento komentář:
Autor: Flatline (neregistrovaný) Čas: 2021-05-26 08:15:40
Právo a morálka jsou dvě sady pravidel které se většinou částečně prolínají, morálka je věc značně individuální (subjektivní), právo se snaží být obecně platné (objektivní) je to tedy jakýsi pokus o objektivizaci morálky (to je pravděpodobně koncept stojící za tvrzením které v titulku rozporujete).

Právo je snaha nastavít pravidla tak, aby ani ti nejméně morální jedinci nečinili "zlo" (pokud zůstanou v jeho mezích), v praxi však tento princip zcela selhává, protože amorální jedinci si vždycky najdou způsob jak právo obejít (morálka je v tom nebrzdí a navíc právě takový jedinci často sami píší zákony (viz. Vzpoura deprivantů od F. Koukolíka)), zatímco morální jedince tato snaha o nastavení "neprůstřelných" pravidel omezuje a znepříjemňuje jim život (musí si kvůli ní najímat právníky).

Zatímco morálka je věc niterná, většinou poměrně koherentní, patřící každému jedinci zvlášť (a do různé míry se lišící mezi jednotlivci), právo (zákony) jsou hypertrofovaná sbírka pseudo univerzáklních restrikcí a nařízení. Samotný fakt, že i právníci se specializují na jednotlivé aspekty práva (nejsou schopni ho pojmout jako celek) považuji za důkaz toho, že současné právo je systém pokrytecký a disfunkční. (Skutečnost, že potřebuji tým právníků z několika oborů práva na to abych měl jistotu že nejednám protiprávně, lze nahlížet jako důkaz tohoto tvrzení).
Autor: Guman (neregistrovaný) Čas: 2021-05-26 07:27:40 Titulek: Deskripce vs preskripce
Já jsem to vždycky chápal tak, že právo by mělo být minimem morálky, ale ne vždy to tak je. I na střední jsme se na tom s učiteli hned shodli. Popřípadě se to dá ještě vykládat tak, že přirozené právo je minimem morálky, což taky sedí. Nemyslím si, že většina lidí chápe tenhle výrok tak, že státní právo skutečně je minimem morálky.
Web: neuveden Mail: neuveden
Naprosto špatně. Děláte tu samou stupidní chybu jako Ondra, že svou subjektivní morálku považujete za jakousi univerzální morálku, ke které se má právo vztahovat a být jejím minimem, a pak "řešíte problém" jak to, že to tak není…
Autor: Guman (neregistrovaný) Čas: 2021-05-26 14:21:27 [↑]
Neřekl jsem, že přirozené právo je NAP. A samozřejmě jako vždy záleží na definicích, ale nemyslím si, že z argumentu "tohle je subjektivní definice a existují i alternativní definice" by mohla vzejít plodná diskuze.
Web: neuveden Mail: neuveden
Zřejmě jste nepochopil můj argument. Každopádně jaká "subjektivní definice"? A jaká vůbec "definice"? Morálka prostě JE subjektivní. Je to subjektivní systém, řekněme. Jako je subjektivní krásno. Krásno a dobro je subjektivní. Každý si sám určuje, co je krásné a dobré.
Existují objektivní systémy, jako je Periodická tabulka prvků. Nikdo si neurčuje, kolik protonů má uhlík.
Web: neuveden Mail: neuveden
Docela by me zajimalo, jak jsi prisel na to, ze on povazuje SVOU moralku za univerzalni.
On tam NIC takoveho nenapsal a z celeho textu, na ktery reagujes, to zadnym zpusobem nevyplyva.
Vis neco vic, nez my?
Web: neuveden Mail: neuveden
Pokud Ondra a Guman morálkou nemyslí jakýsi univerzálně platný systém, který skromně ztotožňují se svou osobní morálkou, není jasné, proč mají potřebu řešit, že se právo od morálky odchyluje.
Pokud morálkou myslí takový systém, je to jasné.
Web: neuveden Mail: neuveden
Jo chapu. Proste jsi to urcil, ze to tak urcite myslel, i kdyz to nikde nenapsal.
Jeste je mozne, ze mas doma nejakou spolehlivou kristalovou kouli...Nemas nahodou? Pokud ano, slo by tvych sluzeb vyuzit i jinak, nez zde v diskuzi?
Autor: Oskar (neregistrovaný) Čas: 2021-05-26 23:59:46 [↑]
Je možné, že někteří lidé vyznávají subjektivni morálku. Subjektivni morálka některých lidí je objektivně špatná.
Web: neuveden Mail: neuveden
Objektivně špatná morálka (= představa osoby o dobru a zlu) je jako objektivně špatná představa osoby o krásnu.
Autor: Flatline (neregistrovaný) Čas: 2021-05-26 08:15:40
Právo a morálka jsou dvě sady pravidel které se většinou částečně prolínají, morálka je věc značně individuální (subjektivní), právo se snaží být obecně platné (objektivní) je to tedy jakýsi pokus o objektivizaci morálky (to je pravděpodobně koncept stojící za tvrzením které v titulku rozporujete).

Právo je snaha nastavít pravidla tak, aby ani ti nejméně morální jedinci nečinili "zlo" (pokud zůstanou v jeho mezích), v praxi však tento princip zcela selhává, protože amorální jedinci si vždycky najdou způsob jak právo obejít (morálka je v tom nebrzdí a navíc právě takový jedinci často sami píší zákony (viz. Vzpoura deprivantů od F. Koukolíka)), zatímco morální jedince tato snaha o nastavení "neprůstřelných" pravidel omezuje a znepříjemňuje jim život (musí si kvůli ní najímat právníky).

Zatímco morálka je věc niterná, většinou poměrně koherentní, patřící každému jedinci zvlášť (a do různé míry se lišící mezi jednotlivci), právo (zákony) jsou hypertrofovaná sbírka pseudo univerzáklních restrikcí a nařízení. Samotný fakt, že i právníci se specializují na jednotlivé aspekty práva (nejsou schopni ho pojmout jako celek) považuji za důkaz toho, že současné právo je systém pokrytecký a disfunkční. (Skutečnost, že potřebuji tým právníků z několika oborů práva na to abych měl jistotu že nejednám protiprávně, lze nahlížet jako důkaz tohoto tvrzení).
Autor: Szaszián Čas: 2021-05-26 08:55:52 Titulek: Ondrova blbost č. [i]a[/i]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak ten prasečí chlívek vyčistíme…
Věta "právo je minimem morálky" vypovídá o vztahu práva a morálky. Říká, že právo je to z morálky, co se společnost (představovaná státem) rozhodla vymáhat násilím. Přičemž morálkou se nemyslí žádná univerzální morálka, nýbrž morálka dobová, místní a především subjektivní (může být, že každý člověk má trochu jinou morálku). Morálkou se zde tedy myslí obecná nebo většinová morálka. Která je, opakuju, dobová, místní a subjektivní, tj. jedná se jakýsi průměr nebo kompromis subjektivních morálek jednotlivých osob.

P.S. Oprava tvé závěrečné věty: Právo se někdy protíná s mou morálkou, někdy zakazuje chování, které všeobecně není nemorální [tj. není považované za nemorální nezávisle na čase, místě a společnosti], a někdy naopak ukládá vykonávání něčeho, co jde přímo proti mé morálce.
P.S.2 Ano, začal jsem ti počítat blbosti.
Web: neuveden Mail: Hu85ha v doméně seznam.cz
Co je to prosím ta dobová morálka? Předem děkuji za osvětlení.
Web: neuveden Mail: neuveden
To samé, co místní morálka, jen není různá v prostoru, ale v čase. Jinými slovy, to, co je považované za morální/nemorální v určité době.
Web: neuveden Mail: neuveden
Něco, co by se mělo pojmenovávat jako kultura. Tedy dobově a místně podmíněná pravidla, která nelze zobecnit. Jsou to také obvykle ty prvky, které způsobují nejvíce hysterie. Zobecnitelnou morálku lze zúžit na pověstných 7 z 10 (přikázání), či jen na zlaté pravidlo - jeho negativní vymezení. Nic jiného nelze spravedlivě od druhých žádat. Vše nad jsou v zásadě jen mechanismy potlačení konkurence.
Web: neuveden Mail: neuveden
Koukam, ze tve ego se uz nejen nebe dotyka, ale jde to mnohem dal.
Ale musim ti priznat prvenstvi, a vlastne bych te nekdy rad poznal osobne. Proto neco takoveho, jako jses ty, jsem jeste v zivote nepotkal.
I sebevetsi hajzl, ktereho jsem v zivote potkal, byl schopny nejake sebereflexe a nakonec uznal, ze neni buh nade vsemi a mel nejakou pokoru.
Ty jses prvni clovek v mem zivote, u ktereho tohle postradam.
Fakt jses strasne zajimavy pripad.
Autor: aaa Čas: 2021-05-26 16:17:50
Web: neuveden Mail: schován
Morální principy, které by byly nezávislé na čase a prostoru neexistují. Mohou existovat principy, které se v dlouhém období a napříč kulturami mění jen málo, ale principy skutečně nezávislé na čase a prostoru existovat nemohou.

Článek je jen dalším důkazem toho, že ankapové nejsou schopni pochopit a správně nakládat se společenskými konstrukty.
Web: neuveden Mail: neuveden
Jaky k tomu mas dukaz?
Autor: aaa Čas: 2021-05-26 23:31:13 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Je to díky tomu, že se jedná o sociální konstrukt. Tím, že je to konstruováno společností to těžko může býti něco neměnného v čase nebo místě.
Web: neuveden Mail: neuveden
To, ze je neco nepravdepodobne, ci "tezko mozne", jeste neznamena, ze to "nemuze existovat"
Autor: aaa Čas: 2021-05-27 10:36:27 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Tím "těžko možné" jsem myslel spíše možnost, že jsem někde mohl udělat chybu já.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky