Překotné nesouhlasy – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2023-03-20 00:00:02

Překotné nesouhlasy

Často se setkávám s překotnými nesouhlasy s libertariánskými myšlenkami. Nezřídka od lidí, kteří je nikdy předtím neslyšeli. Posluchač během vteřiny obrací oči v sloup. Dotyčný ví jistě, že by „to nefungovalo“, aniž se nad tím kdy zamyslel. Proč by to konkrétně by „to nefungovalo“ vymýšlí typicky až zpětně. To mimochodem ukazuje, že důvodem odmítnutí v takovém případě nejsou logické argumenty, ale emocionální odpor (často způsobený státní propagandou). Nemluvě o tom, že když po sekundové úvaze nad složitým tématem vymyslíme „zdrcující“ protiargument, je pravděpodobnější, že se s ním oponent už setkal a promyslel ho také, než že bychom mu právě vyvrátili něco, čím se už dlouho zabývá.
Přečtení: 22885

Reagujete na tento komentář:
Autor: Tron Čas: 2023-03-26 10:29:45
1. Dle mě z definic plyne, že v ankapu monopol na násilí být může, ale ne na cizím území. Právě proto, že ankap je definovám tou absencí tohozo typu monopolu na cizím území (ovšem ne absencí monopolu jiného typu, např. monopolu na kotle či dohled nad právy prů na cizím území). Tudiž společnost kde bys shledal existenci monopolu na násilí (a pouze to násilí, ne ty kotle) na cizím území bys z té definice už za ankap označit nemohl, což je ve shodě s Urzou - ten tu hranici vidí taky tam. Proto v ankapu zároveň můžež zabavovat ty psy, ale jen do chvíle, než to spojíš i s monopolen na násilí (tedy do chvíle, než řekneš tyrateli prů, že nesmí mít svou ochranku, flintu a že se nesmí ani zkusit se bránit - tedy ho můžeš trestat za psa samotného ale ne za jeho obranu) .... neříkám, že to je chytře definované, ale takto ten výklad vnímám.

2. "Dobro z definice" je technický termín. Nemá nic společného s tím, že pro demokrata je dobro demokracie a pro ankapáka ankap
- tak proč potom píšeš tu v závorkách doložku "podle Urzy"
Ankap je "dobrá společnost (podle Urzy) - tu bys tedy mohl klidně vynechat.
Pokuid jde o čistě technický a ne morálně hodnotový termín, pak bys přece neměl se odvolávat na to, že ankapáci o ankpau mluví jako o hodnotově dobré společnosti. Ale měl by ses spokojit s hodnotově neutrálnější formulac typu, že ankap je z definice ankap, která by ale ukazovala na vyprázněnost tvého zjištění.
Proto tam dle mě máš potřebu cpát (možná manipulativně) to slovíčko dobro, které už pak ale neumíš zdůvodnit, kdyš tvrdíš, že jde o technický termín, který nemá nic společného s "Dobro z definice" je technický termín. Nemá nic společného s tím, že pro demokrata je dobro demokracie a pro ankapáka ankap.

Pravý skoto ti to neřeší, protože pravý skot je jen obecněji uznávaný pseudoklam, kdy skotové jsou definováni obvykle jinak, než tím jak je definován pravý skot, takže zůžení definice skota pouze na okruh pravého skota je neuznatelný z pozice jinak se sebe-definujících skotů, kteří ty dudy a kilt nemají.
Definovat pravého skota dudami a kiltem však jistě můžeš, pouze to nebude definice obecněji přijatelná - neznamená však, že to udělat nemůžeš.
To že urza definuje ankap absencí něčeho jiného je možná moc omezující, blbě přijatelné nebo hloupé, ale ne nemožné.
Samozřejměn to jen přináší otázku, zda ankap dle této definice nebude jen bleskovým mezistavem mezi dvěma státy, ale to už je problém Uzrovy definice co do jejiho střetu s realitou, stejně tak jako je problém pravého skta, zda zůstane skotem, když v koupelně odloží svuj kilt.

Pokud tedy bys mi trval na tom, že ankap je dobro z definice z pohledu jakéhokoliv člověka (i ankap odpůrce), musel by jsi mi napřed doložit, proč užíváš to (prý technické) slovo dobro a proč ho nemůžeš nahradit libovolným jiným slovem nebo zvukem
(ať už: ankap je ankap z definice, ankap je záchod z definice, ankap je "pravý skot" z definice, ankap je "dhdhs" z definice, ...).
Do té doby ti nemůžu tuto formulaci uznat jako opodstatněnou.

3. ta retorika že demokracie je to jen do chvíl, když ten systém funguje tak dobře, že se to pozorovateli líbí (třeba že dokud blbečci nezvolí nedemokratického Babiše nebo Okamuru), je z mé zkušenosti více rozšířený, takže v tomto Urza nečerpá z ojedinělého názoru.
Autor: li Čas: 2023-03-20 07:43:32
Web: neuveden Mail: schován
On je ještě celkem rozdíl mezi libertariánskými a anarchokapitalistickými myšlenkami :D
Silný emocionální odpor k ankapu můžeme získat už tím, že by se v něm běžně mohlo obchodovat s dětmi.
Přijde Vám na tom něco divného nebo nelogického?
Web: neuveden Mail: schován
Text narážel spíše na lidi, jež se nad myšlenkou ani nezamyslí a děti skutečně moc často nejsou argumentem, který po zpětném zamyšlení přijdou.
Autor: li Čas: 2023-03-20 18:06:54 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A pak jsou tu lidé, kteří jsou hodně svobodomyslní, takže jim přijde ankap na první dobrou zajímavý (to byl můj případ). Ale když se ten člověk dozví jak by ankapáci zacházeli např. s dětmi, tak se mu chce vyzvracet... :(
Web: neuveden Mail: schován
Což to je v pořádku, na tento případ text nijak nenaráží.
Autor: Rakusak Čas: 2023-03-20 09:32:23
Web: neuveden Mail: schován
Jisteze je to tak. Lide jsou indoktrinovani etatismem, neumi si predstavit osobni odpovednost a nechteji prijit o moznost tyt z prerozdelovani.
Web: neuveden Mail: schován
Bohužel mám občas podobný pocit.
Web: neuveden Mail: schován
Bohuzel. I mistni etatiste jsou toho dukazem.
Autor: Tron Čas: 2023-03-20 09:37:47
Web: neuveden Mail: neuveden
IMHO si dotyčný mnohdy zcela správně i když jen intuitivně uvědomí, že bez státu by nebylo možná vybírat a přerozdělovat daně, a představa takto vedeného světa co se neslučuje s jeho poptávkou ho vede k tomu očnímu sloupu.
Eventuelně má intuitivně vážné pochybnosti o životaschopnosti polycentrického práva a polycentrického provozování násilí, s čímž ale má vážný problém i řada vlažnějších libertariánů.
Web: neuveden Mail: schován
To s těmi daněmi je asi možné, ale lidé o kterých zde píši většinou polycentrické právo neznají a první co je napadá jsou spíše silnice, ne právo.
Autor: Tron Čas: 2023-03-20 15:39:10 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Asi i silnice, ale právo IMHO minimálně podprahově taky, protože stát je pro lidi i tím, že něco silného na tom území to právo a násilí nějak provozuje. A tady ta námitka není tak úplně slabá, protože v decentr právo nevěří jak lidi intuitivně na první dobrou, tak ale ani ti ostřílení libertariáni kteří to téma už promýšleli.
Dále je stát brán i z pohledu obecního prostoru, tedy ne jen sama stavba povrchu silnice či chodníku, ale vůbec ta možnost existence jakéhokoliv obecného komunikačního koridoru, i kdyby mělo jít o polňačku, což by ankap patrně taky trochu zůžil, o oblíbené chůzi lesem či podel vodního toku nemluvě.
Web: neuveden Mail: schován
Podprahově teda nevím. To je asi trošku zbytečná debata, jelikož ani jeden konkrétním lidem do hlavy nikdy neuvidíme. Já jen vím, že lidé o kterých mluvím často na právo vůbec nemysleli a až po dlouhé době jim došlo "A co vlastně bude se soudama".
Autor: Tron Čas: 2023-03-20 16:38:39 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A ještě další druh pohledu co u lidí občas je: min část lidí vnímá stát jako svou společnou takřka kmenovou záležitost ("náš stát") jak coby společné území, tak i coby společný monopol na násilí (i když to těmito slovy nenazvou) a často i do jisté míry společnou ekonomiku. I když třeba připustí, že vedení státu může být vzato do špatných rukou. U nich jsou zas intuitivní oči v sloup pochopitelné z tohoto důvodu.
Web: neuveden Mail: schován
Neříkám, že to nechápu. Jen, že by si to ti lidé měli uvědomit a vyhnout se tak dogmatismu. To co zde popisujete se mi zdá jako ukázkové vlastenectví a etatismus, což se člověk samozřejmě jak jinak než naučí.
Autor: Tron Čas: 2023-03-21 08:46:54 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Určitě se to naučí, ale učí se to i jako lidé od lidí - tedy lidé co vnímají stát jako "my" se to učí od lidí, třeba i rodičů, se stejným vnímáním. Stejně tak ankap se lidé co ho chtějí často naučí od lidí co je jim blízký. Pohledy na svět do značné míry přebíráme, může to tak být u obou (i více) modelů.
Autor: Tron Čas: 2023-03-20 15:50:05
Web: neuveden Mail: neuveden
Ještě v rámci symetrie dodám, že když povrchně indoktrinovanému ankapákovi který má ankap propagačně spojený s pojmy dobrovolnost, svoboda a neagrese řeknu, že ankap ke své existenci pravděpodobně bude potřebovat i násilné donucení části populace k respektování jeho pravidel (zpravidla brané z hlediska NAPu za násilí obranné, občas možná i útočné), tak mi reakce taky občas připadají překotné a více emocionální než by bylo nutné.
Autor: hefo Čas: 2023-03-20 16:20:35 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Pokiaľ jedným z prvých (ak nie úplne prvým) príkladov na to, že NAP nie je univerzálne platný nadradený princíp, je potieranie týrania zvierat (ich vlastníkom "na svém a za své") v prípade dostatočného dopytu po ňom - čo je aj podľa ankapových merítok útočné násilie ako remeň (a dokonca kvôli takej pomerne prkotine) - tak by som slová "občas" a "možná" z textu skôr vynechal...
Web: neuveden Mail: schován
Ano, samozřejmě to není jednostranné, text píšu o etatistech jelikož tam si toho všímám nejvíce, vy si toho budete asi všímat nejvíce spíše u ancapáků, zamyslet by se pak měli obě strany.
Autor: zivdiv Čas: 2023-03-22 21:43:37 Titulek: HlavniProblemLidstva
Web: neuveden Mail: schován
HPL=nedostatecna/chybna/vadna vychova deti. Mela by zacinat ihned po narozeni (jisteze ne nasobilkou nebo ctenim), být nenasilna, nechavat dite, aby si samo z CILENE PRIPRAVENEHO prostredi/okoli vzalo to, co jeho mozek potrebuje. Atd. Misto toho na ne delame "ťuťuňu", davame do ruky chrastitko a plysaky a pak ... se divime.
Autor: zivdiv Čas: 2023-03-22 22:54:31 Titulek: zivdiv
Web: neuveden Mail: schován
PS. Prichazim sem proto, ze se chci dovedet vic o tom, cemu se na vasem webu rika "anarchizmus". Nahodou na mne vyskocil dialog dvou mladych muzu (Libor Flossler+Urza(?) z jejichz dialogu bylo mozne pochopit, ze "anarxizmus"/"anarcho-kaitalismus" nemusi byt jen agresivni chaos ve spolecnosti, ale i neco jineho, noveho a ... mozna ... i pozitivniho? Tesim se, ze se setkam s necim opravdu OPRAVDU movym a ... pozitivnim?
Web: neuveden Mail: schován
Jsem rád, že se o anarcho-kapitalismus zajímáš, ať už dojdeš k tomu, že budeš myšlenku sám propagovat, či se ti bude jevit jako nefunkční. Doporučuji přímo Urzovu knihu Anarchokapitalismus. Je to takový hezký úvod do této myšlenky.
Web: neuveden Mail: schován
Diky, FilozofickeOkenko, kde se da Urzova kniha Anarchokapitalismus najit/precist?
Autor: Tron Čas: 2023-03-23 16:56:23 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Nabízím možnost, že bychom Ti tu napřed vysvětlili i všechny ty průsery a nepěknosti, které z ankapu potenciálně plynou, ať si ušetříš čas čtením knihy a následným obdobím nadšeneckého ankap šiřitelství, a přejdeš místo toho rovnou do vyšší a pokročilejší fáze ankap kritiků.. (sorry, joke :) ....kniha zcela doslovně myslím online není (i když nezkoušel jsem např ulozto.cz ) , ale Urza ji buď prodává, nebo toto jeho povídání je prý s obsahem knihy takřka totožné:
https://ankap.urza.cz
Web: neuveden Mail: schován
Jinak samotná kniha se dá koupit přímo od Urzy nebo najít v některých knihovnách.
Autor: Tron Čas: 2023-03-23 23:22:47 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Na tomhle webu je ten anarchismus braný dost jinak, než jak ho berou jiní anarchisté. Vlastně v něčem je braný dost opačně.
Tady se shlukují anarcho-kapitalisté - ti svou představu dost staví na tom, že vlastnictví by mělo mím co největší (skoro absolutní) ochranu a uznání ve společnosti, nikdo by neměl narušovat vlastnictví jiného (ovšem, ani kdyby vedle boháče chcípal hlady). Místní anarchisté sebe berou za anarchisty hlavně proto, že odmítají stát, ale velké korporace nebo kapitalismus jako společenský systém (soukromé vlastnictí ideálně všeho) jim nevadí.

Proti tomu pak máš některé úplně jiné anarchisty, i když ne tady, kteří naopak vlastnictví (i když asi ne to úplně osobní, ale nějaké větší tzv. soukromé) považují za krádež, nechtějí stát, ale obvykle nechtějí ani kvůli odporu k vlastnictví a hierarchii ani ty korporace, a kapitalismus je pro ně skoror sprosté slovo. Leckteří nechtějí ani existenci peněz.

Samozřejmě, že proto se často tyto rozdílné skupiny navzájem nepovažují za anarchisty, nebo minimálně za ty správné anarchisty. To jen tak na úvod, ať nedojdeš dojmu, že tady se dovíš o celém obrázku anarchie - tohle je jen jeho malý a trochu exotický výsek.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky