Autor: Dean
Čas: 2020-03-09 00:00:02
Přidaná hodnota školství
Socialisté často argumentují, že je potřeba dotovat školství, protože na soukromou školu by nemusel mít každý peníze. Kladou si ale také otázku, co nám vlastně české školství reálně nabízí? Základní a střední školství v ČR funguje tak, že dítě pošleme do jakési místnosti, kde je mu přidělen cizí člověk, kterého musí na povel poslouchat. Koupí si učebnice (nebo mu je zapůjčí škola), jejichž obsah se musí 4 až 7 hodin denně učit více méně nazpaměť dle pokynů učitele. Potom dostane papír, že splnil pár testů, které nevypovídají prakticky o ničem než schopnosti memorovat – a může jít.
Koupit či vypůjčit z knihovny učebnice a přimět dítě učit se je nazpaměť by si mohla dovolit snad každá rodina v ČR. Do knihovny by si mohl zajít i Lakatoš, o kterého se nikdo nestará – samozřejmě kdyby chtěl (v opačném případě se nejedná o to, že by někomu bylo upíráno vzdělání „z nedostatku“). V čem tedy spočívá přidaná hodnota socialismu ve školství? Že dítě „naučí poslouchat“ úplně cizího člověka jen proto, že mu byl přidělen? Tak to děkuji pěkně, nemám zájem.
Koupit či vypůjčit z knihovny učebnice a přimět dítě učit se je nazpaměť by si mohla dovolit snad každá rodina v ČR. Do knihovny by si mohl zajít i Lakatoš, o kterého se nikdo nestará – samozřejmě kdyby chtěl (v opačném případě se nejedná o to, že by někomu bylo upíráno vzdělání „z nedostatku“). V čem tedy spočívá přidaná hodnota socialismu ve školství? Že dítě „naučí poslouchat“ úplně cizího člověka jen proto, že mu byl přidělen? Tak to děkuji pěkně, nemám zájem.
Přečtení: 36159
Komentáře
Komentář 51460
- Ale žáci neposlouchají učitele proto, že jim byl přidělen, nýbrž proto, že jim rodiče řekli, že ho mají poslouchat!!!! Takhle překroutit poslušnost k PŘIROZENÉ autoritě na poslušnost k autoritě PŘIDĚLENÉ je… nenapadá mě slušný výraz!
A PROČ to tak překrucujete je ještě mnohem horší!! Tohle je jeden z Urzových chybných (nebo "chybných") úsudků, a Vy to po něm opakujete jako prosťáček. Není TOHLE známka indoktrinace: že se v komunitě šíří i zjevně nesmyslné myšlenky? Protože co to znamená? Že slova autority jsou nekriticky přijímána…
A tohle je zásadní vada anarchokapitalistického hnutí. Když se podíváte na Mises na 1O let staré texty, najdete tam občas nesmyslné myšlenky jako "pokud stát jsme my, pak Židé spáchali sebevraždu", "ve školách se žáci učí poslušnosti k přidělené autoritě", "duševní vlastnictví nemůže být, protože vlastnictví dat implikuje částečné vlastnictví všech počítačů, kterými je možné data stáhnout". Dobrá, to se stává. Kdyby člověk chtěl mít hned všechno dokonalé, nikdy nic nedokončí. Jenže když ty samé nesmyslné myšlenky nacházíme na Misesu i po 10 letech, když jimi anarchokapitalisté argumentují v diskuzích, a když dokonce zaznívají i na Urzových přednáškách, je už to zlé znamení. Znamená to, že hnutí není schopno se opravovat, že je dogmatické.
Komentář 51464
Nařízení učitele jsou nařízení PŘIDĚLENÉ autority. Pokud je děti poslouchají proto, že jim PŘIROZENÁ autorita (rodiče) řekla, že je mají poslouchat, můžeme to brát jako nařízení PŘIROZENÉ autority zprostředkované PŘIDĚLENOU autoritou. To děláte. Ale nedohlížíte to do konce. Zapomínáte, že to rodičům nařizuje zákon. Zákon je nařízení PŘIDĚLENÉ autority PŘIROZENOU autoritou zprostředkované dětem.
Když to dohlídnete celé, pokyny učitele jsou nařízení PŘIDĚLENÉ autority zprostředkované PŘIROZENOU autoritou zprostředkované PŘIDĚLENOU autoritou.
V článku se říká, že je to učitel -> dítě. Vy říkáte, že to není pravda, že je to rodič -> učitel -> dítě. Dobrá. Pokud to tak chcete brát, klidně. Ale dělejte to celé, což znamená zákon -> rodič -> učitel -> dítě.
Komentář 51465
Komentář 51466
Komentář 51468
Komentář 51475
Komentář 51481
To byla narážka na to, že spádovou školu máte nařízenou, zatímco práci si vybíráte.
Komentář 51484
Komentář 51485
Komentář 51486
Komentář 51494
Celá ta nesmyslná myšlenka zní takto: "Děti jsou ve škole učeny poslušnosti k přidělené autoritě a učitele pak snadno nahradí úředník, policista nebo politik." Představme si, že by školství bylo volnotržní. Rodiče by řekli dítěti: "Budeš chodit do této školy a poslouchat tyto učitele". Vidíme, že na implikaci by se nic nezměnilo. Pořád byste mohli říct: "Rodiče učí své děti poslušnosti k přidělené autoritě a učitele pak snadno nahradí úředník, policista nebo politik". A dítě by ani nemuselo chodit do školy, mohlo by mít domácí vzdělávání. A pořád byste mohli říct: "Rodiče učí své děti poslušnosti k sobě a pak je snadno nahradí úředník, policista nebo politik".
Čili kdyby ta implikace byla pravdivá, musel by "výcvik k přidělené autoritě" probíhat i v ankapu. Z toho je zřejmé, že myšlenka je nesmyslná, a že žádný takový výcvik neprobíhá. Děti podléhají jen přirozené autoritě: rodičům nebo komukoliv jinému, komu z nějakého důvodu věří, že je pro ně dobré chodit do školy a poslouchat učitele.
Komentář 51500
Rekl jsem jim, ze ucitel je clovek, ktery jim muze v nejakych vecech pomoct a proto je docela fajn, kdyz s nim budou kooperovat. Rozhodne jsem jim nikdy nerekl, ze ucitel je nejaka autorita, kterou musi bezpodminecne poslouchat.
Btw, holka chodi do 3 tridy a uz docela slusne umi porovnavat, ktery ucitel je fajn, protoze se od neho neco dozvi a kdo je na nic, protoze se od nej nic zajimaveho nedozvi.
Komentář 51503
- Poněkud v rozporu s "dítě se ve škole naučí poslouchat úplně cizího člověka jen proto, že mu byl přidělen", že?
Komentář 51504
Komentář 51506
Komentář 51508
No nevim, byt na srot dva dny po sobe neni moc dobry napad. Zvlast ne takhle hluboko do noci, ci pripadne uz v takto velebrzkem predrani.
Komentář 51469
Komentář 51470
Komentář 51495
- Bavíme se o školácích, a pro ty jsou rodiče autority. Považují je za autority; není nesmysl říct, že si je za autority "zvolily".
tvrdíte že rodiče přirozená autorita řekne dítěti že musí poslouchat učitele, nicméně to neni pravda řeknou mu že musí chodit do školy (bez ohledu na to zda to ten rodič skutečně chce, a když nebude tak ho unesou)
- A co domácí vzdělávání?
když tohle všechno pomineme stále tu je samotná volba dítěte které je taky člověk a měl by se smět rozhodnout sám bez ohledu na jakoukoilv autoritu...
- Takže nepřítelem není státní školství, ale rodiče… Viz má odpověď Geraltovi.
Komentář 51529
Komentář 51531
Komentář 51581
Komentář 51533
ale bylo to hovno platný, páč jsem neposlouchal ani mojí mámu,
já sem si vždycky poslouchal koho jsem chtěl,
a lidem co měli nade mnou navrch jako třeba ti učitelé nebo fízlové či bandy již vod pohledu nebezpečných lidiček jsem se vyhýbal...
Až později jsem zjistil, že jsem řídil rozumnou Deskartovou myšlenkou,
že dobře žil kdo se dobře skryl...
Komentář 51463
Komentář 51474
Komentář 51489
Komentář 51490
A pokud špatně pracuje zaměstnanec, je to vina zaměstnavatele :-D
Komentář 51491
No, alespon nekdy nejses uplne mimo…
Komentář 51492
Komentář 51493
Komentář 51496
Kdyby ovšem šlo o poslední kus, nešlo by o krádež celého zboží, ta "okradená" osoba by ho nemusela platit, což by ušetřila ale nemohla by si ho koupit, což původně chtěla. A počítala s tím, už zboží měla ve vozíku. Tedy má újmu rovnající se hodnotě zboží, nakolik si ho sama cenila, měřeno kolik by maximáně byla ochotna za něj dát mínus cena, kterou nemusela zaplatit. Má to ještě nějaké nuance, například jistotu získaného užitku ta usoba bude mít až tehdy, kdy za to zboží skutečně zaplatí. Jelikož svět je nejistý a každou vteřinu může být konec světa. Ekonom toto riziko ovšem umí přepočítávat přes diskontní míru, to je ta zpřesňující nuance. Tedy závěr: Poškozená taková osoba bude ale ne v plné hodnotě té věci (jak si ji dotyčný cení), jako by to bylo, kdyby mu ji ukradli před zaplacením.
Jinak je to ale v podstatě čistá aditivní aritmetika. Srovnejte dvě věci:
1. Zboží bude "ukradeno" (uvozovky proto, že ještě patří prodejně a té ukradeno nebude, ta za něj dostane požadované peníze od toho druhého) jako poslední kus ještě v prodejně. Dotyčný nemá to zboží ale má aspoň peníze, které za něj nemusel zaplatit. Má újmu, protože je na tom hůř, než kdyby měl zboží za očekávanou cenu. Ale ne újmu v celé výši, jak si zboží sám cenil.
2. Zboží bude ukradeno před prodejnou. Nemá ani zboží ani peníze. Újma je větší než u 1.
Ať je to celé, ještě dodám:
3. Zboží zákazník zaplatí a odnese. Zvýší se mu užitek, jelikož si zboží cenil víc než peněz, které za něj zaplatil. Stejně tak se zvýšil užitek prodejně, pro ní byla naopak vyšší hodnota utržených peněz než prodaného zboží.
Jsou tu tací, kteří (tady ve fóru) tvrdí, že kdo koho poškozuje se nedá zjistit, protože "užitek je subjektivní" a myslí si, že jedno plyne z druhého. Jenomže to není pravda. Každou transakcí se objektivizuje nějaká relace užitku. My díky 3. (po skutečné transakci ovšem, protože říct, co by si člověk koupil nestačí a empiricky se to ukazuje například v průzkumech, kde lidé odpovídají, na kolik si cení kvalitu před cenou v porovnáním s tím, co pak skutečně kupují) víme, jak minimálně si zákazník cenil zboží a jak maximálně si prodejna cení peněz měřeno tím zbořím (to poznáme z cenovky ale opět stejně, jistotu budeme mít až poté, co si to za udanou cenu skutečně koupíme, budeme vědět, že cenovka nelhala). A z bilance užitku před a po transakci se jednoznačně a objektivně pozná, zda transakce byla dobrovolná (to když se zvýšil užitek oběma) nebo nedobrovolná. A ve druhém případě se pozná, kdo koho poškodil a kdo je poškozený. Pokud je použito násilí k zabránění transakce, pozná se, kdo útočil a kdo se bránil. Bránil se ten, kdo by transakcí užitek ztratil a útočil ten, kdo by užitek naopak získal. Neboli jeden si transakci přál, to byl útočník, druhý si ji nepřál a to byl obránce. Bez násilí k této transakci nikdy nedojde, protože alespoň jednomu by se nevyplatila a k jejímu nenásilnému uskutečnění je třeba, aby souhlasili obě strany.
Komentář 51497
Komentář 51509
A druhá vec, miešate úžitok so ziskom, ak by som aj uznal Vaše tvrdenie o stúpajúcom úžitku tak predávajúcemu aj stúpol úžitok aj má navyše zisk, rovný sume o ktorú naopak zákazník kupovaný tovar preplatil.
Komentář 51538
Užitek se ziskem nemíchám. Zisk jsem vůbec nezmiňoval a je to něco jiného.
Komentář 51543
Komentář 51539
Je ale zvláštní že nikde taková pravidla nejsou a přesto se to děje jen vyjímečně.
Komentář 51540
Komentář 51555
Komentář 51544
Komentář 51477
Komentář 51478
Komentář 51479
jen pan Babiš pozapomněl při tom vyhlašování karantény nějako na k nám přijíždějící italy, což ovšem zdárně zamluvil na přímý dotaz hlasatelky tv novin čt1
To začali řešit až později, zřejmě jim tento detail poněkud uniknul,
asi je to příliš složitý...
Navíc, nařizovat karanténu jeden den do dopředu je nesmyslné,
protože kdo chtěl ten se stihnul vrátit,
zřejmě když se člověk urychleně navrátí domů, tak je na tom zdravotně vo moc lépe,
než ten kdo se vrátí po půlnoci...
Asi se karanténa nedá nařídit s okamžitou platností,
hlavně že pokuta za nedodržení je až 7 milionů...
Na takováto zdravotní opatření musí být nejspíše člověk hodně velkej blb,
aby to takto zvládal...
Komentář 51480
Komentář 51482
Komentář 51483
Komentář 51488
Komentář 51515
B) s tím výběrem základních škol také nemáte pravdu, podle směrnic z minulého roku musí rodiče své děti přednostně dávat do nejbližší spádové školy takže ten výběr také zrovna není košer
Komentář 51530
Komentář 51532
Komentář 51535
Komentář 51545