Přirozené právo – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Scrub
Čas: 2024-06-10 00:00:02

Přirozené právo

V debatách na téma práva nebo způsobu řízení společnosti se často setkáváme s argumentem takzvaného přirozeného práva, ač není přesně dán jeho význam. Každý diskutující má svou představu, která práva jsou přirozená, avšak čí model je lepší? Význam přirozenosti je „bez přičinění člověka“, hledáme tedy takovou množinu společenských pravidel, která člověk dodržuje v každém případě, aniž by na to měl sám vliv. Zde nám však vzniká spor, neboť lidé jsou schopni měnit svůj morální úzus, pro každého může být přirozené jiné právo, avšak přirozenost těchto práv je zdánlivá, jelikož morální kód je dán také kulturou (společností, v níž se osoba pohybuje), ideologií i přesvědčením každého jednotlivce. Liberterián je přesvědčen o vlastnických právech, komunista zas o absolutní rovnosti. V čem tedy vidět přirozená práva? Které přirozené právo je bezrosporné? Jediným, na něž jsem ve svých úvahách došel, je právo silnějšího: Jedinci s větší silou či mocí jsou schopni vymáhat své požadavky na slabších. Toto právo platí a bude platit vždy, pouze se může lišit, jakým způsobem je subjekt mocnější.

Na lidech pak není hledat přirozená práva, nýbrž tvořit práva artificiální, která s právem silnějšího musejí počítat, neboť to jest jediné ultimátní právo, člověkem nezměnitelné. Všechna ostatní práva jsou sociálním konstruktem, v němž se odráží ideologie jednotlivce. Debaty o přirozenosti práva jsou zbytečné, místo nich můžeme diskutovat o důsledcích nějakého právního systému či přesvědčovat o nadřazenosti našeho morálního kódu.
Přečtení: 4464

Reagujete na tento komentář:
Autor: Hrosik1 Čas: 2024-06-14 19:04:20
1) takže když se se mnou nikdo nedohodl na sociálním pojištění, takže tedy tvrdíte, že ho nemusím platit?

2) kapitalistami by boli všichni. aká je vaše definice kapitalisty?

3) ne nemajů. nepříklad socialisté chcu, abysme jim nedobrovolne davali cast svojho vydelku ve formě daní. pokud trvdíte, že je to dobrovolne, pak platí, že to nemusím dělat. je to tak? komunisti znárodnovali soukromé majetky, to snad nepopřete. ano ankap nadřazuje svobodu (negativné práva) nad nároky (pouitivné práva, které fungujú jen na principu že někoho NUTÍTE je poskytovat)

4) NENUŤE nás vám poskytovat pozitivní práva. pak budeme svobodní a vy také. a třeba se o sebe naučíte postarat i bez státu. já věřím že ano, nikdo vím nechce ubližovat. a ano rozumím, že pro vás má význam brát někomu SVOBODU pro uspokojení svých pozitivních práv. my jen bráníme svou svobodu, vaši svobodu vám vzít nechceme. já si svobodu definuji jako stav bez donucení, jak vy? svoboda není svévole, v rámci svobody musíte respektovat vlastnická práva a svodobu jiných...
jak můžete tvrdit že SVOBODNÁ SPOLEČNOST je proti svobodě? já bych neměl nic ani proti socialismu ani komunismu, pokud by byl dobrovolný/svobodný. ovšem etatismus z principu dobrovolný být nemůže... jaká je podle vás definice státu?

5) jasne, preco by se socialisti dobrovolne vzdavali svých penez, které NEDOBROVOLNĚ vybrali od kapitalistou...

6) predajca alespon v restauraci moze odmitnut obsluzit zakaznika. alespon v čr to tak je. přečo by nemohol? přečo mu chcete opět ubirat jeho SVOBODU rozhodovat o svem majetku. štát už před revoluciou zdroje jedla vlastnil. máte pocit, že boly lacnějšie a kvalitnějšie?

7) přesně tak NEMUSEL. nechceme totiž nikoho NUTIT, čo by bolo porušením jeho SVOBODY

8) vsak vy ste rikal, ze nepustil, a ted zase ze pustil. tak fajn :)

9) s tím, na co nereagujete... ale to z je jedno. stejne se opakuejeme

10) chcu svobodnu společnost? a jak by se podle vás lisila SVOBODNÁ SPOLECNOT od ankapu?
bali sa, co by s nimi bolo, keby nebol kral... nedovedli si predstavit, ze by vladol neJaky parlament a volit by mohol naprosto kazdy... i nevzdelani

11) ake sluzby mate konkretne na mysli? verim ze pokud by je chtel nejak pocet lidi, tak by je i nekdo poskytoval. ale zase jsme u toho. ankapisti chcU len svobodu, treba svobodu odist Nebo svobodu neplatit, co si neobjednali. ale vy chcete nárok na nejaké služby a veci... fakt v tom nevidíte rozdíl?

12) muzete jich pár vyjmenovat, které vam treba prijdou nejdulezitejsi? a stejne za ne musie aj ve statu platit. jen ne dobrovolne. a nemuzete si vybrat z různych variant tu nejlepší...

13) takze pokud nejaku sluzbu od stau nechci, tak ju NEMUSIM platit? děkujim, vetsine ankapistou by toto stacilo :)

14) "zobrat" pozitivné práva znamá pouze PŘESTAT ICH POSKYTOVAT. nie bránit!!! bránit by bylo zobrat negativné práva. pozitivné právo=nárok. negativné právo=svoboda. (radeji budem pouzivat tieto pojmy). porad to same.... přestaneme poskytovat a násilím zabráníme v poskytování je rozdíl, že ano?

když vám odmítnu prodat rohlík, tak je to násilí? (zároveň vám NEBRÁNÍM si ho koupit jinde)

15) a aj mi odpovite?
Autor: Lojza Čas: 2024-06-09 23:34:26
Web: neuveden Mail: neuveden
Nooo.......podle mě silnější nemá žádné právo. Prostě je silnější, to je fakt, ale to může nedává žádné právo. Konstatování faktu není právo. To bych mohl říct, že diamant má právo poškrábat sklo a ne naopak. Nepřijde mi, že by to bylo nějaké právo.
Autor: li Čas: 2024-06-10 07:54:25
Web: neuveden Mail: schován
tohle je fakt snůška nesmyslů, celé :)
"právo silnějšího jest jediné ultimátní právo, člověkem nezměnitelné"
pak bude asi v pořádku Vás kdykoliv odkrouhnout, protože nejste na zdejší pobyt dost silný...
Web: neuveden Mail: schován
to se ukáže až na tom, kdo vyhraje, nemyslíte... ? :)
Autor: li Čas: 2024-06-10 12:08:15 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
to můžeme říct s naprostou jistotou... :) samotný člověk je velmi snadná kořist, prostředky k likvidaci mohou být tedy libovolné :)
Web: neuveden Mail: schován
Myslím, že jste úplně nepochopil obsah článku, což samozřejmě může být i rozdílnou komunikací. Neříkám, že je v pořádku kdykoliv si nad kymkoliv vymoct právo silnějšího, říkám jen, že silnější to vždy může (jakože je schopen) udělat. Ta vytyčená formulace možná zní vítězoslavně, ale spíš je to ponuré, smutné zvolání, že taková je realita. Rozhodně jsem rád, že žiju v systému, kde platí (většinou) i jiná práva a určitě radši bych žil v jiném systému (na základě NAPu). Cílem článku je jenom upozornit, že tyhle práva ale nejsou přirozená, jsou vytvořená člověkem. Kdykoliv (t.j. bezpodmínečně) mě nebo kohokoliv jiného odkrouhnout jistě podle mého morálního přesvědčení není v pořádku, ale pokud budete silnější, tak se vám to jistě povede... Tohle myslím ultimátností "práva silnějšího". Není podmíněno lidskému přesvědčení/dohodě/vůli.
Autor: li Čas: 2024-06-12 12:31:08 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Všimla jsem si právě, že nerozumíte co znamení PŘIROZENÉ PRÁVO.
Přirozené právo vychází z LIDSKÉ PŘIROZENOSTI a slouží k tomu, aby byla společnost SVOBODNÁ (viz všichni klasičtí libertariáni to mají jako základní kámen svého přesvědčení).
Pokud by šlo o společnost robotů, pak bychom se museli zamýšlet nad tím jaká práva jim přidělíme, protože to nebudou plně autonomní bytosti, jen by nám měli sloužit, nikoliv nás zničit.
Web: neuveden Mail: schován
Ano, nesouladu v našich slovnících jsem si také všiml a okomentoval. U vaší definice mám možná trochu problém s tím, co je přirozenost člověka obecně. Troufnul bych si tvrdit, že člověku přirozené je snad jen jednání a pudy, které se jednáním snaží uspokojit. Pak ale přirozené právo plynoucí z jednání je to, o němž člověk soudí, že mu přivede nejvíce "štěstí". Různí lidé ale mají různé potřeby a tak těchto přirozených práv je právě tolik, kolik je lidí. A nemá podle mě smysl hledat nějaké jedno pro všechny společné. Ale nechci vás strawmanovat :D
Mimochodem se omlouvám za špatně užitý jazykový rod v jiném příspěvku, pokud vám na tom záleží.
Autor: li Čas: 2024-06-12 12:53:30 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
"Myšlenku přirozeného práva a přirozených práv znovu oživily otřesné zkušenosti druhé světové války, protože válečné zločiny Němců nebylo možné odsoudit na základě tehdy platného nacistického práva. Například v Norimberském procesu žalobci argumentovali tak, že pachatelé si museli uvědomovat, že jednají proti lidskosti, lidské přirozenosti, rozumu atp. Myšlenka přirozených – a tedy nezrušitelných – práv každého člověka vedla k přijetí Všeobecné deklarace lidských práv a svobod valným shromážděním OSN v roce 1948."
Autor: Hrosik1 Čas: 2024-06-10 12:05:14
Web: neuveden Mail: schován
naprostý souhlas. nic jako přirozené nebo objektivní právo neexistuje. bylo by fajn, kdyby se většina lidí shodla alespoň na napu, ale to je taky nereálné, si myslím. a i to, že se většina shodne z toho nedělá objektivní nebo přirozené.
Podle Juvala Harariho je "přirozené" vše, co je možné. (hurikány, nemoci, antikoncepe, mikročipy v těle). Případně se "přirozené" dá vyložit jako teologická pojem, ale tam už se vůbec nedobereme nějakého univerzálního výkladu...
Autor: li Čas: 2024-06-10 12:18:00 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
takže všem rovnou sekat hlavy, žádné právo dýchat kyslík a nedej bože napít se vody a trochu pojíst :) a u špalku bude ten nejsilnější s rodinou :)
Web: neuveden Mail: schován
vy si myslíte, že máme nějaká pozitivní práva=nároky?
Autor: li Čas: 2024-06-10 12:23:22 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
:D jenže co s tím, když se potřebuji nadechnout nebo vyčůrat, vždyť by člověk mohl něco znečistit a tak, můžete to nějak zařídit? :D
Web: neuveden Mail: schován
já vám vůbec nerozumím a nedopovídáte na otázky...
Autor: li Čas: 2024-06-10 12:50:48 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
já se ptám: mám pozitivní právo něco sníst? nadechnout se? vyčůrat se? a u koho mám poprosit za odpuštění, že potřebuji někdy i kakat?
Web: neuveden Mail: schován
vždyť jsem se Vás na to ptal já...
Web: neuveden Mail: schován
vy taky nerozumíte konceptu pozitivních a negativních práv, že...
Autor: li Čas: 2024-06-10 14:25:25 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
narážím na to, že má potřeba občas pít, jíst vychází z lidské přirozenosti... ale robot ji mít nemusí a nebude tolik zatěžovat životní prostředí toaletním papírem
Web: neuveden Mail: schován
sice vůbec nevím, proč to píšete, ale souhlasím s tím.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky