Autor: Anička
Čas: 2023-11-27 00:00:02
Psaní rukou je důležité
„Lépe si látku osvojíte, když si budete dělat poznámky rukou.“ Mnoho učitelů trvá na tom, že si žáci na střední škole musejí dělat poznámky, protože díky tomu se toho víc naučí. Tenhle druh „pravd“ ve školství mi připadá nejhorší – smíchává totiž pravdivé poznatky psychologie s nepravdivými. Pokud se podíváme na psychologii učení se, zjistíme, že mozek si lépe pamatuje informace, které získal o něco složitější a zajímavější cestou. Lépe se nám pamatují věci, které se s námi „vícekrát setkají“ – například postupně skrze sluch, zrak a nakonec třeba dotyk.
Problém je, že každý se učí jinak a potřebuje jinou kombinaci podnětů, aby dosáhl optimální efektivity v učení. Ale především když se člověk neučí z vnitřní motivace, efektivita je řádově nižší i v případě optimálního sledu podnětů. Podobně jako když uvaříme naprosto vyvážené jídlo a postavíme jej před někoho, kdo nemá hlad ani chuť. Navíc udržení pozornosti u něčeho, do čeho se musíme nutit, nás stojí obrovské množství energie.
Vzdělávání je postaveno na mnoha takových polopravdách. Je dobré nad nimi přemýšlet a nenechat se ošálit na první pohled logicky znějícími argumenty. Psaní rukou nás samo o sobě víc opravdu nenaučí.
Problém je, že každý se učí jinak a potřebuje jinou kombinaci podnětů, aby dosáhl optimální efektivity v učení. Ale především když se člověk neučí z vnitřní motivace, efektivita je řádově nižší i v případě optimálního sledu podnětů. Podobně jako když uvaříme naprosto vyvážené jídlo a postavíme jej před někoho, kdo nemá hlad ani chuť. Navíc udržení pozornosti u něčeho, do čeho se musíme nutit, nás stojí obrovské množství energie.
Vzdělávání je postaveno na mnoha takových polopravdách. Je dobré nad nimi přemýšlet a nenechat se ošálit na první pohled logicky znějícími argumenty. Psaní rukou nás samo o sobě víc opravdu nenaučí.
Přečtení: 3119
Komentáře
Komentář 98836
O nesvobodě a nuceném učení se věcí které nás nezajímají ani nemluvím, to má bohužel negativní efekt nejen na rychlost učení.
Komentář 98853
Nejlepší je, když si děti povídají o vzdělávání. Co víte o fungování mozku? Při psaní rukou a manuální činnosti v kombinaci s učením (např. i malováním, vyrýváním...) zapojujete jiné části mozku, které paměť propojují s danou věcí na hlubší úrovni. Pokud si tedy děláte poznámky rukou, informaci si budete pamatovat lépe. Pokud budete propojovat činnost a vzdělání dohromady, je to nejefektivnější způsob jak si věc dobře pamatovat, říkáme tomu zkušenost.
Komentář 98857
Komentář 98858
"Někdo má dobrou paměť a nepotřebuje si zapisovat vůbec, stačí mu poslouchat." To ano, většinou jsou to "chytří lidé". Chytrost a moudrost jsou odlišné termíny a pokud budete sledovat na elektromagnetické rezonanci činnost mozku "chytrého autisty" a "moudrého člověka", nestačíte se divit...
Komentář 98976
Ano, máte pravdu.
Jenže co když se to děje pod tlakem u něčeho, co člověka nezajímá?
Co ukáže magnetická rezonance, když máte dělat něco, co nechápete, proč máte dělat, nezajímá vás to a radši byste byl/a venku řádit s kámošema a sportovat a místo toho musíte sedět, poslouchat a psát nesmysly?
Komentář 98845
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.