Autor: Urza
Čas: 2022-01-07 00:00:02
Sedmadvacet let od smrti Murrayho Newtona Rothbarda
Dnes je tomu přesně sedmadvacet let od doby, kdy ve věku nedožitých 69 let opustil tento svět jeden z největších myslitelů, ekonomů, filosofů a géniů – Murray Newton Rothbard, „otec anarchokapitalismu“; jeho životním dílem bylo konzistentní a logické dovedení do důsledků dvou směrů, jež spolu zdánlivě příliš nesouvisely: anarchismus (anarchoindividualismus) a rakouská ekonomická škola. Anarchisté často chybovali v ekonomii a zastánci rakouské ekonomické školy neaplikovali své (správné) závěry na stát; Murray Newton Rothbard obojí napravil a došel k brilantnímu závěru: „Capitalism is the fullest expression of anarchism, and anarchism is the fullest expression of capitalism. Not only are they compatible, but you can't really have one without the other. True anarchism will be capitalism, and true capitalism will be anarchism.“ Toto poznání a jeho plné pochopení značně změnilo můj život; děkuji Vám, pane Rothbarde.
Přečtení: 32896
Komentáře
Komentář 76765
Pojem non-agrese u Murrayho N. Rothbarda a jeho korekce - Lukáš Augustin Máslo
https://e-logos.vse.cz/pdfs/elg/2021/01/06.pdf
Kromě samotného závěru mi Máslovy výhrady přišly blízké mým námitkám vůči ankapu.
Myslím námitky typu "obkličitel" (viz ta práce), kdy v principu je možné (práce je o právních principech, né o životní praxi) skoupit území kolem někoho a poté mu neumožnit volný odchod, což bylo v případě té teoretické práce popsáno jako způsob úmyslného non-agresivního zabití obklíčeného vyhladověním, v případě mé námitky jsem jako cíl takového postupu viděl i různé jiné formy nenásilného nátlaku. Práce pak operuje s třemi dalšími způsoby nenásilného cíleného zabití, které už mi tak silné nepřijdou, ale v principu funguji.
Má výhrada k Máslově práci je vlastně jen vůči jeho závěru, kdy Máslo celou dobu staví na poměrně přesných definicích, aby se nakonec odvolal na subjektivní, blíže nedefinované a citově zabarvené termíny "spravedlnost" a "vražda" a jejich rozpor s "non-agresí", z čehož vyvozuje pro mě principiálně zvláštní majetkové nároky poškozených. To, že nesouhlasím s jeho závěrem, ale nic nemění na tom, že souhlasím s jeho námitkami typu "obkličitel" jako s principiální a pro mě v principu výraznou vadou na kráse ankapu a čistého NAPu.
Každopádně když už si Máslo a vedoucí jeho práce dali tu námahu s takovýmito akademickými výhradami k ankapu, možná by byl Máslo i zajímavý host do rozhovoru ve studiu.
Ještě k Rothbardovi - myslím, že jeho teorie jsou trochu dítětem své doby, kdy si asi lidé o něco hůř než dnes mohli představit, že by mohl kromě státu existovat i jiný dostatečně silný subjekt schopný výrazně ovlivňovat (řídit) chod společnosti. Z mého osobního pohledu je možné za vládu považovat i určitou silnou kombinací ekonomicko-majetkového vlivu a obranného násilí (v ankap slova smyslu obranného), a proto nedokážu ve všech případech souhlasit s souhlasit s Rothbardovým "capitalism is the fullest expression of anarchism", zejména ne v případech extrémního nepoměru majetkových sil. Možná Rothbard s nestátním zdrojem "vlády" způsobeným silným nepoměrem majetkových sil (a možností obranného násilí) ve své době nepočítal, a nebo by jej možná jako vládu nevnímal v principu vůbec. Výrazněji některé podobně stavěné námitky k ankapu vyjadřil třeba Noam Chomsky: Anarcho-capitalism, in my opinion, is a doctrinal system that, if ever implemented, would lead to forms of tyranny and oppression that have few counterparts in human history. There isn't the slightest possibility that its (in my view, horrendous) ideas would be implemented because they would quickly destroy any society that made this colossal error. The idea of "free contract" between the potentate and his starving subject is a sick joke, perhaps worth some moments in an academic seminar exploring the consequences of (in my view, absurd) ideas, but nowhere else. https://en.wikipedia.org/wiki/Anarcho-capitalism.
V této nejednosti výkladu anarchie je ale i určitá její krása nebo živost, a bylo by skoro nudné a vzhledem k povaze anarchie i paradoxní mít jeden přesný, všemi uznávaný a zcela konzistentní typ výkladu anarchie.
Komentář 76766
Komentář 76786
V tom čistém ankapu by to tedy takto viděno vražda nebyla, což je ke škodě pověsti ankapu.
Máslo na tuhle slabinu upozorňuje tím, že nazývá to úkladné zabití slovem vražda, takže čin spáchaný v ankapu (legitimně) hodnotí měřítky státní legality (nebo možná jeho osobními měřítky) a podle toho ten čin nazývá.
Asi jediná možná obhajoba ankapu v těchto jeho excesech by asi byla možná, kdyby ankapáci ve velkém měřítku připustili, že alespoň pro tyto a podobné přílady by brali "kulturní vyjímky", u kterých je možné porušit cizí negativní práva - zde třeba porušit negativní práva toho, kdo obklíčeného obklíčil nákupem pozemků, aby ho tam nechal umřít hlady.
Podobně jako třeba Urzo jinde zmíněná kulturní vyjímka k odebrání týraného psa (tady narušuje negativní právo majitele psa).
Komentář 76788
Komentář 76793
Komentář 76802
Komentář 76805
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.