Školní matematika a odpor v dospělosti – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Thevar
Čas: 2024-06-12 00:00:02

Školní matematika a odpor v dospělosti

Už ani nespočítám, kolikrát jsem od učitelů matematiky slyšel, že matematika musí být ve škole povinná, protože rozvíjí logické myšlení. Nebudu lhát a přiznám, že před lety jsem s tímto názorem souhlasil. Stále souhlasím s tím, že matematika může rozvíjet logické myšlení, ale… mnohaletá praxe mne naučila, že pokud se spojí s povinností, tak děti převážně získají spíše odpor k matematice a apriori se v dospělosti vyhýbají čemukoliv, co se jí jen vzdáleně podobá (pochopitelně existují výjimky). Navíc, pokud by toto byla pravda, tak po těch stovkách a stovkách hodin matematiky bychom měli být téměř všichni naprosto špičkoví v používání logického myšlení. Krom toho se logické myšlení nemusí rozvíjet jen klasickou matematikou, kterou známe ze školy, ale i mnoha jinými způsoby, ať už to jsou deskovky, počítačové hry, debaty, čtení, řešení problémů a podobně. Problém nastává, když to dětem nařídíme jako povinné, jelikož pak lze pozorovat, jak děti k dané věci získávají spíše negativní postoj, který si, bohužel, navíc odnášejí i do dospělosti, než že by pěstovaly lásku k danému předmětu a rozvíjely své schopnosti.
Přečtení: 3141

Reagujete na tento komentář:
Autor: Hrosik1 Čas: 2024-06-14 18:26:45
1. ok... ale myslím, že není třeba vždy vyjmenovávat všechny podmínky, jako například "ne ve vákuu". předpokládáme reálny svět

2.1. no ale vy jste se ptal, co on myslel, tak vám říkám, že on myslel "že matematika musí být ve škole POVINNÁ, protože rozvíjí logické myšlení." a vy reagujete jen na tu druhou část, ale podstatná je přece ta první. viz nadpis. (ano školní matematikou je zde myšlená povinná matematika ve státní škole)

2.2. takže vy si nemyslíte, že matematika nerozvíjí logické myšlení? (vlastně ta, co se učí ve škole z pravidle moc ne...), nebo já asi přesně nerozumím, vůči čemu se tak vymezujete

2.3. no nemělo, když to dělá A ale stejně tak to delá i třeba D, takže přece odstranění A a ponechání D nemůsí znamenat vůbec žádnou změnu...
proč na tom trváte s těmi písmenky, když vidíte, že to v praxi nedává smysl... ano těch činitelů je více. opakuji, nežijeme v binárním světě.
proč nonA? já říkám D :)

(máte pravdu, že jsem zřejmě omylem absenci A označil za nonA, absence A je spíše 0.A a ne -1.A. uznávám tuto chybu)
Autor: PetrKL Čas: 2024-06-12 07:10:32
Web: neuveden Mail: schován
Matika sama o sobe je super, ale kdyz si vzpomenu na sva skolni leta, zpetne vidim, jak moc to bylo o uciteli. S nejakym jsem se do latky nadchnul, s nejakym jsem zazival odpor. Taky mi prijde zajimave, ze nejakou matiku jsem nedokazal vstrebat a nejakou jsem pochopil hned. Schvalne by me zajimalo, co byl ten spolecny prvek te matiky co jsem pobral hned na prvni dobrou.
Autor: Hrosik1 Čas: 2024-06-12 07:34:39
Web: neuveden Mail: schován
přesně... kdyby se ti ucitele spis zamerili na kvalitu sveho vyucovani... povinna maturita z matematiky fakt lasku k matematice nevyčaruje (a to pro me byla matematika nejoblibenejsi a nejlehci predmet, mozna proto, ze jsem ucitelku tak trosku ignoroval :D )
Autor: Lojza Čas: 2024-06-12 09:15:50
Web: neuveden Mail: neuveden
Vřele doporučuji na YT videa s panem Kubáčkem. Je to slovák, učí na VS, dělal i nějaké učebnice a tak...a on je přesně ten člověk, který o tomto tématu mluví hodně. A jeho některé přednášky ohledně složitých matematických záležitostí jsou úžasné zábavné a pochopí je i člověk, co matematiku moc nemusí....fakt vřele doporučuju všem, viděl jsem s ním naprosto všechno, co na YT je, některé věci i vícekrát...
Web: neuveden Mail: schován
Bohužel tento argument slýchám velice často a to nejen ve vztahu k matematice. Pomatuji si, že během studia Informačních Technologií jsme strávili dlouhé hodiny plněním logických úloh na úrovni základní školy, přesně pod stejným argumentem.
Autor: Hrosik1 Čas: 2024-06-12 18:30:22
Web: neuveden Mail: schován
1. prosím, nepoučujte mne, co mám dělat.
2. tak si tu výrokovou logiku procvičíme. pokud A implikuje B, tak to ale NEznamena ze B take implikuje A. výrokobá logika je poddoborem logiky.
3. napsal, ze povinná matematika vytváří odpor. ale z toho automatický nevyplývá, že nepovinná vytváří lásku a větší kvalitu (což píšete vy, a proto vás opravuji). vsak on kritizuje to, co rikaji o matematice ucitele. asi v tom nevidim zadny problem...
4.vždyt on ani neříká, že to nemá smysl učit... jen ze mu nepřijde efektivní to ucit povinne. a číst to samozřejmě nemusíte.
Autor: Rakusak Čas: 2024-06-12 19:28:46
Web: neuveden Mail: schován
Ono je uplne jedno, o jaky se jedna predmet. Zakladni problem je, ze skolstvi je povinne a stat stanovi jeho podobu. A dalsi problem je, ze tabulkovi ucitele proste neumi ucit. :-D
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky