Slow fashion – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2023-10-13 00:00:02

Slow fashion

Masová produkce oblečení – podobně jako celé spousty dalších věcí – může vytvářet řadu negativních externalit. Navrhovaným řešením na tento problém je takzvaná slow fashion – idea, že oblečení bychom měli produkovat méně a kvalitnějšího, měli bychom si ho nechávat déle a nepoužité oblečení distribuovat mezi sebou. Tato myšlenka je mi sympatická v tom, že poukazuje na určitý společenský problém a hledá jeho tržní řešení. Na druhou stranu nevidím smysl ve snaze regulovat či stigmatizovat fast fashion. Osobně například často nakupuji ze sekáče, většinu oblečení nosím mnoho let a některé oblečení přebírám od svých blízkých; na druhou stranu respektuji jiné preference. Věřím, že pro spoustu lidí jsou móda a oblékání tak důležitou součástí jejich života, že je pro ně rychlý a širší výběr daleko důležitější než snaha učinit určitý dopad na globální ekologii.

Za další důležitý argument proti stigmatizaci fast fashion navíc považuji to, že důležitým indikátorem ekologičnosti je spíše samotná cena. Ta reflektuje míru potřebné práce, elektrické energie, údržby přístrojů, dopravy a tak dále – něčeho dost úzce souvisejícího s ekologií. Je-li slow fashion skutečně ekologická, pak se to nejspíše určitým způsobem promítne do cen – a to v řadě případů skutečně platí, čímž existuje tržní motivace chovat se ekologicky sama o sobě. Oproti tomu v případech, kdy je slow fashion dlouhodobě výrazně dražší než fast fashion, můžeme mít důvodné podezření, že ve skutečnosti ekologičtější není a že její vysoké emisní náklady jsou pouze rozprostřeny do společensky více akceptovaných podob produkce.
Přečtení: 5265

Reagujete na tento komentář:
Autor: Regis2 Čas: 2023-10-13 13:26:48
To právě IMHO docela souvisí. Nejeekologočtější bude toho vyrábět, spotřebovàvat a produkovat co nejméně. Ideálně teda asi kdybychom všichni chcípli. Ale dá se tomu přiblížit tím že prostě budu co nejmíň utrácet. Čím míň utratím, tím míň "roztočím ekonomiku", tedy tím míň si toho i ta druhá strana může dále koupit a tedy tím se toho zase dal vyrobí a spotřebuje a tak dokola. V tomto přiblížení není až tak důležité jestli se ty peníze spotřebují na náklady nebo na zisk. Takže kdybych měl z pucu vymyslet nějaké jednoduché eko opatření, zavedl bych deflační měnu, která právě k takovému chování bude lidi motivovat.

Samzozreje, je to jen první přiblížení. jedno množství peněz se dá utratit za sázení lesa i za čadící továrnu na plastové sáčky. Ale pokud si koupím drahé eko bio tričko a prodejce pak z toho poletí letadlem na dovolenou, bude to asi mít celkově menší dopad na životní prostředí, než když si koupím levné ne až tak eko triko a prodejce z toho pojede leda na výlet na bicyklu.
Autor: Baphomet Čas: 2023-10-13 00:17:52
Web: neuveden Mail: schován
Oproti tomu v případech, kdy je slow fashion dlouhodobě výrazně dražší než fast fashion, můžeme mít důvodné podezření, že ve skutečnosti ekologičtější není a že její vysoké emisní náklady jsou pouze rozprostřeny do společensky více akceptovaných podob produkce.

Tomuhle nerozumím, na základě čeho je to důvodné podezření postaveno? Neříkám že to není pravda, ale neexistuje pro to nějaký důkaz/příklad? V produkci oblečení se neorientuji. Nejsou právě ty společensky více akceptované produkce ekologičtější? A jak víme že emisní náklady takové produkce jsou vysoké? Přece, drahý produkt ≠ vytváří více emisí/více škodí životnímu prostředí. Ano, spotřebovává více/cennější zdroje, ale jak tohle souvisí s ekologií (kromě toho že ekologie může potenciálně znamenat plýtvání zdroji)?
Web: neuveden Mail: schován
Kdo bude mít větší eko stopu? Svadlena pracující za misku rýže nebo za německou mzdu? Kdo bude ve svém životě spotřebovávát víc zdrojů?
Web: neuveden Mail: schován
Znovu, spotřebovávat více zdrojů ≠ mít větší eko stopu, či? Ta švadlena může mít barák co se vytápí spalováním plastu, zatímco ta s německou mzdou může mít jadernou energii. Já bych řekl že většinou čím chudší člověk je tím větší bude mít eko stopu, ale určitě to nebude pravidlem.
Web: neuveden Mail: schován
Ta německá to pravě má teď spíš vytápeno uhlím než jádrem. Jasně chudší možná bude topit dřevem, ale zase nepoletí na dovolenou, nebude tolik jezdit autem, bude mít menší byt, nebude jist tolik masa etc. Neříkám že je to matematická rovince, najdeš jistě spoustu protipříkladů, ale zhruba to tak podle mě platí.
Web: neuveden Mail: schován
S tím nesouhlasím. Viz Environmentální Kuznetsova křivka. Podle mě je to přesně naopak, s určitým kolísáním samozřejmě, kultura do toho taky hraje svoje. Ale hlavně to nejde nijak počítat či kontrolovat, takže bůh ví kdo má pravdu. Ona ta chudší totiž zase bude jíst levný fast food a polotovary, bude jezdit ve starém autě co vytváří více emisí než novější modely...

Myslím že když porovnáme chudého člověka typu životní styl středověku, pak asi máte pravdu, ale takových lidí je opravdu málo a v dnešní době jsou ti chudí spíše ti co "pálí ten plast".
Web: neuveden Mail: schován
Ok může to tak být. Určitě souhlasím s tím že je to dost obtížné do důsledků vyhodnotit.
Autor: Rakusak Čas: 2023-10-13 12:18:26
Web: neuveden Mail: schován
Cena nesouvisi s ekologicnosti statku. Jiste muze, protoze pokud neco vyrobit stoji XY elektriny ci jineho zdroje, jiste se to projevi do ceny. Na druhou stranu i neco, co je levne vyrobit, muze mit obrovskou cenu. Proste plati zakon subjektivni hodnoty.
Web: neuveden Mail: schován
To právě IMHO docela souvisí. Nejeekologočtější bude toho vyrábět, spotřebovàvat a produkovat co nejméně. Ideálně teda asi kdybychom všichni chcípli. Ale dá se tomu přiblížit tím že prostě budu co nejmíň utrácet. Čím míň utratím, tím míň "roztočím ekonomiku", tedy tím míň si toho i ta druhá strana může dále koupit a tedy tím se toho zase dal vyrobí a spotřebuje a tak dokola. V tomto přiblížení není až tak důležité jestli se ty peníze spotřebují na náklady nebo na zisk. Takže kdybych měl z pucu vymyslet nějaké jednoduché eko opatření, zavedl bych deflační měnu, která právě k takovému chování bude lidi motivovat.

Samzozreje, je to jen první přiblížení. jedno množství peněz se dá utratit za sázení lesa i za čadící továrnu na plastové sáčky. Ale pokud si koupím drahé eko bio tričko a prodejce pak z toho poletí letadlem na dovolenou, bude to asi mít celkově menší dopad na životní prostředí, než když si koupím levné ne až tak eko triko a prodejce z toho pojede leda na výlet na bicyklu.
Web: neuveden Mail: schován
Dobre, pokud to protahneme na to, na co jsou penize za statek prodavajicim pouzity nasledne, pak to nelze vubec predikovat. :-D

Uvaha o deflacni mene je v poradku a jde dobry smerem. Posunul bych to proste na zruseni statniho (cnb) monopolu a vynucovani statni meny. Az stat nebude sam hospodarit a centralni banka prestane saskovat, zacnou natvrdo fungovat trzni signaly - muze dojit k deflaci, coz povede k ekologictejsimu chovani spotrebitelu, ceny zdroju zacnou vice reflektovat vzacnost statku, atd.
Web: neuveden Mail: schován
Jasně že je to těžko predikovatelne. Nicméně pokud někdo nechce být jen eko pozér tak by měl přemýšlet nad reálnými dopady svých rozhodnutí do důsledku. IMHO je tohle naprosto zásadní problém všech současných eko trendu. Koupíme si eko elektromobil ale už neřešíme, že jsme si ty negativní externality akorát vyvezli do Asie a Afriky kde si s nějakými dopady těžby kobaltu a Lithia a výroby baterek hlavu nelàmou. Ekologicky roztridime plasty abychom je pak vyvezli do Asie kde je vysypou do moře nebo co tam s tím "ekologicky" dělají.
Web: neuveden Mail: schován
Ano, to je pravda.
Autor: Micka (neregistrovaný) Čas: 2023-10-14 18:35:34 Titulek: Slow fashion delam
Pro me slow fashion znamena upcykling,presivani ci vytvareni uplne noveho modelu ze stareho obleceni..Cena se odviji od pracnosti upravy a taky nezapomenme na jedinecnost techto modelu,za 13 let jsem nevytvorila jediny stejny model a to pro nekoho taky ma cenu...a dalsi vec,k recyklaci se snazim vybirat pouze kvalitni materialy vcetne kuze a nevidim duvod proc by treba kozena sukne usita napr,z potrhaneho kabatu mela byt levnejsi nez fast fashion,specialne kuze drzi at je nova ci starsi...za me super,ze se to na Stokach zminuje,nicmene pointe moc nerozumim...to ze,je neco stare neznamena,ze je to mene kvalitni,spise to byva naopak..:)
Web: neuveden Mail: schován
Chápu; přijde mi, že jsem vycházel z nějaké obecnější definice, kdy pod fast fashion může spadat i celá spousta řetězců. To, co děláte vy, mi do velké míry přijde i jako umění a životní styl, což určitě není něco, co bych chtěl kritizovat.

Tou cenou jsem myslel spíš poměr celkových výrobních nákladů a doby, po kterou vám to oblečení vydrží. Pokud něco vyrábíte z kvalitního materiálu, který již dříve sloužil, znamená to nejspíš nižší náklady, protože nemusíte zhotovovat nový materiál. Pokud to bude dražší, nejspíš to z toho, co říkáte, bude dražší právě proto, že jde o kvalitnější materiál, zatímco fast fashion by spíš použila méně kvalitní materiál, který by zase nevydržel tak dlouho, takže bych za to zase musel platit častěji a ani si z toho nemohl vytvořit nové oblečení.
Web: neuveden Mail: schován
Oprava: Vycházel jsem z definice, ve které pod slow fashion může spadat i celá spousta řetězců.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky