Sobecká touha vydělat – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Roman
Čas: 2024-01-29 00:00:02

Sobecká touha vydělat

Touha vydělat není nic špatného – je to jedna z nejspolehlivějších pohnutek. Spolehnete se radši, že vám cizí člověk obstará službu či zboží z dobrého srdce, nebo z touhy vydělat? Blízký člověk snad z dobrého srdce, ale touha vydělat razantně zvyšuje počet možných dodavatelů z řad cizích lidí – a těch je neporovnatelně víc.
Přečtení: 9649

Reagujete na tento komentář:
Autor: Regis2 Čas: 2024-01-30 11:07:10
Ze stát nemá většinou v účetnictví vedeny nějaký zisk , to vidíme všichni . Pitomá je tvoje ignorance všeho ostatního , ale to už ti byli vysvětleno několikrát
Autor: li Čas: 2024-01-29 00:05:57
Web: neuveden Mail: schován
Touha vydělat nemusí být vůbec nic špatného, ale může.
Záleží na tom "co jste za CHARAKTER", případně kam až jste ochoten klesnout :)
Autor: DEM (neregistrovaný) Čas: 2024-01-29 08:39:56 Titulek: Vydělat, ne vojebat [↑]
Autor tím zjevně nemyslel vydělávat tak, aby byla porušována práva ostatních, což je zase jiné téma.
Autor: li Čas: 2024-01-29 11:30:37 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Tak by to autor měl doplnit :)
Jinak platí to, co píšu, do puntíku.
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2024-01-29 12:45:48 [↑]
Pokud neporušuji ničí vlastnická práva, v čem je snaha dosáhnout co největšího výdělku špatná? Vždyť je to každého věc. Každého naplňuje něco jiného. Myslet si o takovém člověku můžeme, co chceme, ale jako vy dělat takový subjektivní soud a prohlásit ho za fakt, to je úplně špatně.
Autor: li Čas: 2024-01-29 12:50:25 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Problém je v tom, že život je komplexnější než "vlastnická práva" + také bychom se museli pobavit o tom, proč chcete z vlastnických práv škrtat např. duševní vlastnická práva :)
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2024-01-29 12:59:11 [↑]
Vlastnická práva podle Rakouské ekonomické školy jsou to nejkomplexnější, co tu máme. Nikdy se nám nepodaří komplexností obsáhnout svět. Natož státem.

Na Vaše začátečnické otázky k užitku (protože kdybyste znala pojem užitek z Rak. ek. školy, ze které ankap vychází, tak se takto neptáte), doporučuji Urzova videa o Užitku. I o duševních vlastnických právech, kterých nejsem zastáncem.
Autor: li Čas: 2024-01-29 13:01:22 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Lásko, Misese si přečtete, je to potřeba jako sůl.
Ten by Urzu s jeho demagogií hnal. Holí nebo pevným proutkem.
Je smutné, že si ho bere do úst.
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2024-01-29 13:10:37 [↑]
IMHO duševní vlastnictví je nekonzistentní, oproti vlastnickým právům. Ale můžeme se shodnout na tom, že se neshodneme. Za mě v pohodě.

https://www.mises.cz/clanky/zamysleni-o-dusevnim-vlastnictvi-396.aspx
Autor: li Čas: 2024-01-29 13:17:02 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Duševní vlastnictví je též vlastnictví, jinak to nedává smysl... pokud tedy nejsme stroje.
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2024-01-29 13:24:44 [↑]
Duševní vlastnictví si můžete ošetřit ve smlouvě v rámci práv vlastnických.
Autor: li Čas: 2024-01-29 13:31:20 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ne, neuzavírám se všemi lidmi papírovou smlouvu. To by mělo platit automaticky.
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2024-01-29 13:35:23 [↑]
Kde jsem psal něco o PAPÍROVÝCH smlouvách? Děláte si legraci?
Autor: li Čas: 2024-01-29 13:38:09 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jak zajistíte, aby nedocházelo plošně k intervencím v této oblasti, pokud to nebude zákonem ošetřeno?
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2024-01-29 13:41:47 [↑]
Nezabráníte ničím, aby nebyly zákony, potažmo smlouvy porušovány. Zákony nahradí smlouvy a budou se týkat pouze těch, se kterými jsou sjednané. Škody za porušení smlouvy budou vymáhány po porušitelích smluv.
Autor: Rakusak Čas: 2024-01-29 10:53:13
Web: neuveden Mail: schován
Ano, je to pravda. Bohuzel se to stava u dnesnich kolektivistu sprostym slovem. Rici, ze jsem motivovan financnim ziskem, je skoro na pest u nekterych lidi. Take kdyz reknu, ze si chci chranit svuj majetek pred lidmi, kteri mi chodi krast houby. To se take muzou levicaci okotit. Nebo kdyz reknu, ze kdyz je nemoc, ze si ma kazdy sam rozhodnout, zda podstoupi riziko plynouci z interakce s ostatnimi lidmi, a ze se nemaji silou zavirat lide doma a zavirat lidem firmy, tak na mne cumi jak tele na vrata.
Web: neuveden Mail: neuveden
S tou nemoci, obecne - soudim, ze kdyz vim, ze jsem nemocny a ze moje nemoc je nakazliva napriklad kapenkove, tak mam ja sam zajistit, abych nikoho nenakazil, ci se o to alespon aktivne snazit (nic neni na 100%, samozrejme)
Pripadne, kdyz napriklad vim, ze mam AIDS, tak je moje zodpovednost, abych nemel nechraneny pohlavni styk - pokud ho mit budu, vidim v tu chvili vinu na me strane, ze druhy onemocni.
Vnimam tu situaci jako utocne nasili a je to podle me proti NAPu.
Web: neuveden Mail: schován
Pokud vim, ze tu nemoc mam, a nekoho umyslne nakazim, je to jiste nasili a poruseni napu.

Zde se vsak bavime o tom, ze lide byli povinne zavreni doma bez ohledu na to, zda nemoc maji ci ne (zakaz pres okresy, zakaz nocniho vychazeni, zakaz otevrenych provozoven a hospod). To je prece absolutne jina situace!
Web: neuveden Mail: neuveden
Ja nic nerikam, take jsem byl odpurce zakazu.
Na druhou stranu, v dnesnim svete, co clovek muze delat, kdyz ho jiny nakazi :-( Zalovat ho nemuze. Prerazit mu nos nemuze....Za situace, kdy by tu platil NAP, tak dava zcela smysl, co pises. Za dnesniho stavu svete je to trosku problem, no :-(
Web: neuveden Mail: schován
Proc bys jej nemohl zalovat? Muzes, ale tezko to vyhrajes/dokazes. To je prave vtip, ze proste kdyz je nejaka nemoc, tak i pobyt na ulici nese riziko z mezilidske interakce. Kazdy si to musi zvazit...
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2024-01-29 11:03:04
Já jsem vždy motivován vlastním užitkem. Užitek je nadřazen výdělku. Čili za mě nic špatného.
Autor: li Čas: 2024-01-29 12:04:21 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
On je každý motivován vlastním užitkem a "výdělek" máte v každé interakci - hmotný či nehmotný :)
Můžete se například chovat čestně a získáte sebeúctu, přičemž budete mít třeba mnohem nižší hmotný výdělek.
Případně se můžete chovat jako svině, vydělat na tom hodně, ale v oblasti "vnitřního světa" půjdete holt do mínusu.
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2024-01-29 12:41:01 [↑]
"Chovat se jako svině" je čistě subjektivní pojem. Chovat se mohu jak chci, pokud tím neporušuji jiná vlastnická práva.

Výdělek je pouze jeden z mnoha druhů užitku - zde je myšlen čistě finanční/majetkový.

Výdělek rozhodně nemáte v každé interakci, protože ne každá interakce se točí kolem peněz nebo majetku. Užitek ano.
Autor: li Čas: 2024-01-29 12:47:46 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Užitek můžete brát jako výdělek :) "užitek označuje subjektivní pocit uspokojení", pokud máte dobrý charakter, bude s tím forma užitku korelovat... a pokud jako člověk stojíte za starou bačkoru, tak to funguje na stejném principu :)
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2024-01-29 12:55:29 [↑]
Výdělek je hodně omezené chápání užitku (podle Rakouské ekonomické školy).
Autor: li Čas: 2024-01-29 12:57:47 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Záleží v jakém kontextu o tom mluvíme.
Je-li výdělek jakási ODMĚNA, pak není důvod, aby to neplatilo.
Autor: Lojza Čas: 2024-01-29 23:20:45
Web: neuveden Mail: neuveden
Mimochodem, napadla me jedna myslenka o jedne zajimave aplikaci toho, o cem se pise.
Totiz, ze blizky clovek obstara sluzbu ci zbozi z dobreho srdce.
Imho to, ze nejaky clovek pro me neco takoveho udela, respektive ze to pro me dela dlouhodobe a opakovane, je opravdu EXTREMNE dobry ukazatel hloubky jeho vztahu se mnou. A pokud ja neco delam pro nekoho, tak to ten clovek takto vnima.
Osobne me dela radost, kdyz muzu pro nekoho me blizkeho (vcetne dobrych kamaradu) neco udelat. Pohnutka je tedy take "sobecka" - je to prijemny pocit, "mit radost".
A mam osobni zkusenost, ze pokud se sejdou lide, kteri to maji podobne, nakonec se to "vyplati" i materialne - protoze pokud pro nekoho neco delam z dobreho srdce, on mi to jednou oplati, az to budu potrebovat. A nebo se to nestane, ale stat se to muze.
Jak uz jsem tu psal, moje pritelkyne me tak trosku hanlive obcas rika, ze jsem "samaritan", protoze kazdemu pomaham. Ona to neni pravda, rozhodne ne kazdemu, ale pokud nekomu ano, je to videt.
No...A dneska mam od soukromych osob napujcovano cca 8 milionu korun, ktere mi pujcuji ciste proto, ze vedi, co jsem zac a kolikrat ja jsem neco udelal pro ne...
Imho delat neco pro blizke lidi "zadarmo z dobreho srdce" je jedna z nejlepsich investici d zivota.
Web: neuveden Mail: schován
Tak tim se moc nechlub, ze jsi od lidi vytahnul osm mega :-D Slusny clovek si sve zavazky plati ze sveho!
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky