Solidární stát – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Tom Iss
Čas: 2022-04-29 00:00:02

Solidární stát

„Česko je stát velmi solidární s ukrajinskými uprchlíky, Švédský stát je velmi solidární k chudým občanům…“ Takovýchto výroků lze nalézt mnoho. Ale skutečně jsou státy solidární? Pokud chce totiž stát být s kýmkoliv solidární, musí nejdříve skrz daně někomu jinému ukrást nějaké prostředky, což mi moc solidární nepřipadá. Když někdo doma ubytuje uprchlíky nebo když jde osobně pomáhat chudým, tak ho to stojí nějaké prostředky a musí se kvůli tomu nějakým způsobem uskromnit. Státu ale stačí jen rozhodnutí politika, který se nemusel kvůli solidaritě uskromňovat a kterého to vlastně nic nestojí, protože finance už ukradl jiným. Dá se toto označovat za solidaritu?
Přečtení: 27425

Reagujete na tento komentář:
Autor: Bravenec Čas: 2022-05-07 06:18:00
Hele, ignorante mých poznámek :-) , ta morálnost je jedna věc, ta údajná objejtivita hodnoty práce druhá:
To že někdo má tak vysoké zisky, že by se o ně zvládl podělit a pořád by mu zbylo dost na poměrně luxusní život je pravda - můžeš tomu ř8kat různě: lakomství, nesoucitnost, možná, klidně i to tvé vykořisťování.
Tím, že ale nejde určit objektivita hodnoty práce nebo věcí (protože nic takového v realitě světa prostě neexistuje), nejde ani matematicky přesně určit kde přesně ti to lakomství nebo vykořisťování začíná. Můžeme pocitově tušit, že někde je, hlavně tam, kde je to, zřejmé, můžeme arbitrálně určit nějakou naši subjektivní hranici kdy to začíná (ale pořád bude subjektivní), a za tou hranicí majetek lidem brát a přerozdělovat. A to je tak možná všechno.
Tím se nezmění to, že objektivita hodnoty je jen zbožné přání mít nějakou pevnou hranici v dynamickém blbě definicemi popsatelném světě. Hodnotu věcem a práci přiřazují až lidé svými potřebami a tužbami - třeba jedni lidé žili na území, kde nechávali válet v potocích valouny zlata, proto že je prostě nepotřebovali, když někomu jako melouch vymaluješ pokoj nebo umyješ podlahu, taky to bude mít pro různé lidi různé hodnoty přínosu, a tak to v bledě růžovém máš prostě se vším, protože to vychází z toho jak jde život.
Ty snahy určit hodnotu nějak objektivně (Marx a spol) budou vždycky až dodatečnou snahou lidí nějak si tenhle život zaškatulkovat a ohraničit, ale budou jen takovou snahou ohraničit neohraničitelné, a navíc pořád tím subjektivním pokusem (asi jako pokus přiřadit "objektivní" hodnotu valounu zlata nebo 10m2 vymalované zdi či vytřené podlahy).
Autor: Honza Čas: 2022-04-29 12:55:32
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Tady se dneska chci trošku zastat Szasziána.
Je to takové kvantové solidarita.
Stát rozdává peníze, takže je solidární, ale zároveň bere peníze pod hrozbou násilí, takže je loupeživý.
A tak záleží na úhlu pohledu pozorovatele, co vidí a jestli loupežník může být solidární:-)
Web: neuveden Mail: schován
Ano, takový dobrácký zbojník.
Autor: hefo Čas: 2022-04-29 14:47:16 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Však ako náš slovenský hrdina Juraj Jánošík - "bohatým bral a chudobným dával", ale údajne je pravdivá len polovica. Alebo dával, aby ho neprezradili. Ja nefjem uš...
Autor: Thevar Čas: 2022-04-29 19:11:10
Web: neuveden Mail: theva v doméně seznam.cz
Supr téma. Poslední dobou ho řeším čím dál častěji a je fajn, že jste to takto zpracoval. Děkuji.
Web: neuveden Mail: schován
Záleží, z jakého úhlu pohledu se na to chceme dívat. Pokud se na to chceme dívat z omezeného úhlu pohledu, můžeme to klidně označit za solidaritu konkrétního politika (fuj, to pomyšlení). Ale za mě účel nikdy prostředky nesvětí.
Web: neuveden Mail: schován
Často se zde píše, že solidarita může být jen dobrovolná, nikoliv vynucená. No a stát poskytuje uprchlíkům (i sociálně potřebným) pomoc dobrovolně, tedy jde také o solidaritu. Stát k solidaritě s ukrajinskými uprchlíky nic nenutí. Např. v Polsku se stát rozhodl, že vůči migrantům, kteří se chtěli dostat do Polska z Běloruska, solidární nebude, a naopak se rozhodl tvrdě zakročit proti nelegálnímu překročení hranic těmito uprchlíky. Proč by za solidaritu mělo být považováno pouze dobrovolné jednání jednotlivců? Jednotlivci svěřili správu určitých oblastí státu, za tím účelem odvádí daně, a pokud stát dobrovolně část těch peněz použije na pomoc potřebným jde o solidární jednání ze strany státu. Skutečnost, že jednotlivci neplatí daně dobrovolně sama o sobě nemůže zabránit tomu, aby na státní pomoc uprchlíkům nemohlo být nazíráno, jako na solidární jednání.
Web: neuveden Mail: schován
V tomto si můžete podat ruku se Szasziánem, který to vidí stejně.
A technicky vzato k tomu není moc co dodat, pokud stát bereme jako nějakou instituci a ne jako i jako sohrn všech jeho obyvatel, jak jej berou někteří příznivci státu, kteří pak i jeho dpůrcům říkají: "I vy jste stát (protože jste jeho obyvatelé, občané, ap.)".
Web: neuveden Mail: schován
Stát současně instituce sdružující ty jednotlivé občany do nějakého organizovaného celku. Bez těch občanů by stát byl vyprázdněný konstrukt, takže je samozřejmě zjednodušeně tvrdit, že každý občan státu je právě tím státem. Je to ale pouze jeden z mnoha relevantních pohledů na instituci státu.

Pokud má stát k dispozici prostředky daňových poplatníků, pak je to stát, kdo je solidární (nikoliv ti jednotliví občané), bez ohledu na to, že státu ty peníze poskytli (nedobrovolně) daňoví poplatníci, nebo si na to ten stát půjčil peníze od bank.

Ano je to posouzení jednání státu, bez braní ohledu na související okolnosti (výběr daní), ale tohle je podle mě velmi přiléhaví metoda posuzovaní otázky, zda je v tomto případě stát solidární. Jinými slovy posuzujeme jednání státu vůči těm, kterým pomáhá a dobrovolnost toho jednání.

To samozřejmě neznamená, že kdy se solidárně chová stát, že to automaticky znamená, že solidárně se chovají občané toho státu. To je ale otázka, která není na stole. Meritem je chování státu, jako instituce, nikoliv ochota jednotlivých občanů toto solidární chování státu financovat.
Web: neuveden Mail: schován
Rozumím. S tím prvním způsovem pohledu na občany coby součást státu asi člověk občas narazí tam, kde se ti lidé se státem příliš neztotožnují. Může jít i o případy např. nějakého jiným státem úspěšně zabraného území, kde jeho obyvatelé po záboru jsou už papírově částí státu jenž zábor provedl, ale ideově se s ním neztotožnují.
Web: neuveden Mail: schován
Ona dobrovolná solidarita jednotlivců totiž bez rozhodnutí státu vpustit dané uprchlíky na území státu není v mnoha případech ani možná. Pokud chtěl někdo individuálně pomáhat uprchlíkům z Běloruska, musel jim pomáhat na území Běloruska a pokud jim pomáhal s přechodem hranic, dopouštěl se nezákonného jednání.
Autor: Regis Čas: 2022-05-02 23:03:00
Web: neuveden Mail: schován
Hodota je rovna vykonané práci. To je co za blábol? Jak se měří výkonaná práce, že to je má stejnou veličinu jako hodota?
Dobrý den, můj hrníček má hodnotu 6 kilowattů? Asi ne.
A nebreč že Tě chytám za slovíčka. Na to jak teda tu hodnotu práce zjistíš se ptám celou dobu. Takže takový nesmysl mě opravdu nespokojí.

Dal jsem Ti úplně nejjednodušší možný příklad s hrníčkem. Jak urcíš objektivní hodnotu práce na hrníčku?

Moje teorie normálně říká, že zisk je rovný rozdílu mezi náklady a prodejní cenou, takže nic nezamlžuji.
Jakou smysl má veličina hodnota, když je rovna nákladům? Potom je to zbytočné duplicitné pomenovanie tej istej veličiny.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky