Stát a České Dráhy – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Blackie
Čas: 2023-03-14 00:00:02

Stát a České Dráhy

Napadlo Vás někdy, z jakého důvodu nemusíte při nakoupení lístku do vlaku ČD či autobusů (ať už národních dopravců či jiných společností) ukazovat občanku, respektive prokazovat se fotkou a rodným číslem? Ptám se tedy, proč je tomu tak při nákupu IN Karty (slevová karta)? Získám tím snad jiné výhody než nižší cenu oproti koupení lístku na přepážce? Budu moci obsadit více míst ve vlaku? Ne. Proč tomu tak je? Proč by měl stát vědět o tom, kde a kudy se pohybuji a jezdím?
Přečtení: 15462

Reagujete na tento komentář:
Autor: Mlicko Čas: 2023-03-19 16:53:16
Pardon, nechal jsem se trochu unést...

Já jen, proč se tady někteří snaží "matematicky" popsat systém, jehož popis nám nedá žádné relevantní výsledky. Jestli chce Szaszián model, tak mu ho sestavme:

Intuitivně to bude tak, že při nejtěsnější možné výhře jako 600:599 je důležitost každého hlasu vítězné strany 100% a při nejvyšší možné výhře jako 1199:0 se důležitost hlasu vítězné strany bude blížit 0%, ale 0% nikdy nedosáhne, protože alespoň jeden hlas musí vítězná strana obdržet. Tudíž důležitost hlasu (libovolného) vítězné strany se pohybuje v intervalu (0% - 100%>.

Nechť tedy máme lineární zobrazení F(x,y), kde x je počet hlasů jedné strany a y počet hlasů protistrany. Předpisem jest:
F(x,y) = {1 pro x = y}, //Ať se při remíze počítá taky každý hlas
{(|x - y|)^-1 pro jiná x,y náležících N}. //Nebo kdo chce, ať si to ještě přenásobí do procent, to už je jedno

A je to. Proč je to takhle? Protože je to nejjednodušší zobrazení, co mě zrovna napadlo.
Proč to má/nemá být jinak? Nemám nejmenší ponětí.
Co nám to ukazuje? Nic, ale splňuje to Szasziánovy požadavky, ne?
Autor: Rakusak Čas: 2023-03-14 08:54:57
Web: neuveden Mail: schován
Dotovana statni preprava je pekelne zlo! I preference kovovych rakvi na kolejich nad automobily pri vzajemnem krizeni komunikace.
Autor: Tron Čas: 2023-03-14 11:56:31 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jestli preferuješ auto, tak taky dotuješ stát daněmi a naopak zase jedeš po státem "dotované" komunikaci, takže si asi moc nevybereš, leda chodit pěšky a jíst trávu a načerno koupené jídlo :-)
Web: neuveden Mail: schován
Pokud chci legalne jezdit vozem, stat mi nedava jinou moznost nez mu cpat penize. Jinymi slovy mi ty penize nasilim bere! Dotovana komunikace? Jiste, to je take svinstvo! Je treba zrusit drahy, vlaky. Pak privatizovat silnice.
Web: neuveden Mail: schován
Proč by se měly vlaky a dráhy rušit místo toho aby se také zprivatizovaly?
Web: neuveden Mail: schován
Myslel jsem rusit jako rusit statni vlaky a drahy. Pokud si to nekdo v ramci privatizace koupi, necht to funguje. Racionalne a za sve.
Autor: Tron Čas: 2023-03-14 14:51:46 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
U vlaku to samé, jedeš se soukromým dopravcem a platíš v ceně jeho daň ze zisku, daň z pohoných hmot atd. Navíc polostátní konkurent ho ustrkoval na nádražích pokud vím. Asi by bylo zajímavé spolu s privatizací těch drah (ČD a majitel kolejí jsou už dva různé subjekty) tedy aspoň zároveň osvobodit vlakové podnikání od veškeré té daně, a zároveň už nedotovat stavbu, údržbu a odklízení sněhu silnic, ať vlakaři nemusí doplácet tak moc na autaře, ideálně tedy rušit tu daň z paliv i tam, protože odliv lidí od vlaků by asi i tak byl a přecházeli by tak rovnou do volnotržnějšího a né státního, respektive i naopak levnější (?, min. tedy pohon) autodoprava by je od vlaků trochu víc táhla.
Tedy když už tenhle scénár vůbec člověk vážněji zvaźuje - když si po sobě takhle nadhozenou akci kulový blesk čtu, přemýšlím, zda tu někde ze zdi taky netěká nějaký ten perník :D
Web: neuveden Mail: schován
Co nejvetsi uvolneni je na miste. Ve vsech odvetvich.
Autor: Tron Čas: 2023-03-14 08:55:31
Web: neuveden Mail: neuveden
Když pomineme slevy ze zákona, tedy ty děti, důchodce atd, tak nějaké slevy vznikají z iniciativy volnotržní, a často je k tomu taky potřeba té karty nebo prostě nějakého věrnostního vztahu - tady by sice ta firma, ať už státní nebo soukromá, teoreticky mohla fixovat kartu (vztah) na konrétní osobu i nějak jinak, ale v prostředí státu sahne asi z vlastní volnotržní volby po te nejpřímější možnosti využít státem už zavedené identifikátory.
Autor: Rakusak Čas: 2023-03-14 10:07:05
Web: neuveden Mail: schován
Zeleznici je treba privatizovat a nastavit tak, aby v tom stat neparticipoval. Je to relikt, ktery stat akorat dotuje.
Web: neuveden Mail: schován
Já je zase miluju, je to pro mě vždycky první volba, když někam potřebuji jet. Je to rychlé, pohodlné, člověk tam může pracovat... Lepší než se soutředit na řízení plechovky po dálnici, mačkat se v autobuse či letadle, kde se ještě přidává čekání a jiné komplikace na letišti.
(doplním teda že žiju v severním dojčlandu a jezdím tak i pravidelně do ČR, i když je to tak 8 hodin, autem by to rychlejší nebylo, letadlem možná a stejně bych musel dojet vlakem a o ceně nemluvě)
Web: neuveden Mail: schován
Kdyz te to bavi, proc ne. Ale plat si to ze sveho a nechtej, aby toto dotovali ostatni lide nasilim vynucenymi danemi! Rizeni vozidla po dalnici je uplne v pohode. Rozhodne pohodlnejsi nez smradlave vlaky! Ja casto jezdim Hamburg->Prag->Wien na jeden zatah. Z Hamburg do Prag to zvladnu i za pet hodin. To mi opravdu neprijde dlouho.
Web: neuveden Mail: schován
Píšu někde, že něco takového chci?!
Řekl bych že vlakem to bude o něco málo rychlejší, ale nevím, jezdím trochu jinou trasu. Jinak ti to samozřjemě neberu, jestli tě řízení baví, zvlášť po Německých dálnicích. Já se raději rozvalím v sedačce, čtu si, pracuju, povídám si se ženou... A že by vlak smrděl, jsem teda ještě nezažil, a to jezdím většinou normálně 2. třídou.
V ČR jsem auto měl, ale před stěhováním jsem ho prodal. A tady zatím nemám potřebu si ho pořizovat, využil bych ho párkrát do roka, jinak se bez něj naprosto obejdeme.
Web: neuveden Mail: schován
Dobre, proti gustu nic. A ano, rizeni mne bavi a povidat se zenou si pri tom tez zvladnu.
Web: neuveden Mail: schován
Ne že bych chtěl obhajovat logiku ČD, ale nebude to prostě kvůli tomu, aby zabránili hromadnému používání výhod? Zkrátka aby si lidi tu kartu nemohli (kvůli identifikaci na ní) půjčovat a jim neucházel zisk?
Autor: Tron Čas: 2023-03-14 20:59:00 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Průvodčí člověka k inkartě přiřazuje podle fotky na ni a ne podle občanky, takže proto asi ne, teoreticky by mohli mít nezávislou kartu s fotkou, která by vázala slevu na daný ksicht. Ale asi pro pořádek obecně a dohledatelnost toho člověka pro "stýčka příhodu" se jim to spárování se státním mustrem hodí a většině lidí to stejně asi nevadí.
Web: neuveden Mail: schován
Ok, já jsem v životě INkartu ani neviděl a nevím jak je kontrolovaná. Jen mě to tak napadlo, ale je pravda, že s fotkou to i dává mnohem větší smysl.
Autor: Tron Čas: 2023-03-15 08:53:06 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jako, ona Inkarta ty špionážní prvky má, protože sice má fotku, ale kontrola nahrané slevy je elektronická zařízením průvodčího, čili na rozdíl od starší čistě papírové verze je tam detekce pohybu, ale IMHO je toto z iniciativy dopravce kvůli zlepšení jeho interních statistik, ne z nařízení státu, pokud tedy vyloučíme nějaké skryté tlaky aby i ČR a MV mohlo mít potenciálně větší přehled kdyby chtělo (ala Twitter files). Totéž je ale i se slevovou kartou či respektive smlouvou a aplikací konkurenčního zcela nestátního Regiojetu a asi i Leoexpresu. Koneckonců, k špionáži populace se vesele směřuje zcela volnotržně ať už zcela veselodobrovolně, nebo se skřípěním zubů kvůli společenskému tlaku- viz kolik lidí má dobrovolně celé své životy uložené v google data centru aj.
Web: neuveden Mail: schován
Taky myslím, že zamýšleným důvodem nebude špionáž, ostatně s platebními kartami, GPS v telefonech atd... dá kontrolovat mnohem efektivněji
Web: neuveden Mail: neuveden
Jaký zisk ?
Jaký zisk ?
Jaký zisk ?

Nač bych měl dávat fotku a rodné číslo, když můžu mít vygenerovaný 1. klíč , jednu licenci, nebo mít tu slevu jen na jedno zařízení, nebo třeba na jedno jediné číslo karty ?
Možnosti jsou.

Podívejte se na kartičky PID - můžete je mít se "slevou" pokud prokážete svojí totožnost, bez slevy (dráž) přenosnou. Opět s jedným ID.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky