Stát proti chudých XVIII: Zdanění pohonných hmot – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2018-10-04 00:00:02

Stát proti chudých XVIII: Zdanění pohonných hmot

Ceny pohonných hmot jsou extrémním způsobem zvýšené díky celé řadě daní, které se musí na každém litru pohonné hmoty odvést. Kromě samotných daní zdražuje cenu i velké množství naprosto drakonicky přísných regulací. S pohonnými hmotami díky tomu neexistuje u nás volný trh a spotřebitelé jsou neúměrně zatíženi. Tyto náklady se nejvíce dotknou chudých lidí, protože náklady na dopravu tvoří obvykle poměrově značnou část z jejich příjmů.

Z jednoho litru benzínu se na daních zaplatí více než polovina z jeho koncové ceny. To znamená, že cena benzínu bez daně by byla zhruba mezi 15-20 korunami za litr. Další faktor, kterým stát zdražuje cenu pohonných hmot je regulace, kde například pro to, aby se firma nebo člověk stal distributorem pohonných hmot, musí složit kauci 20 milionů korun (podle novely za určitých okolností stačí 10 milionů korun). Kromě kauce musí samozřejmě distributor splňovat celou řadu dalších regulací. Nelze tedy ani zdaleka mluvit o volném trhu. Takové prostředí škodí spotřebitelům, protože o ně soutěží mnohem menší počet podnikatelů.

Řešením je radikální snížení daní na pohonných hmotách a uvolnění trhu s pohonnými hmotami. To povede k okamžitému a zásadnímu zlevnění pohonných hmot a lepší dostupnost, což bude mít za následek vyšší kvalitu života lidí, kteří si tak za stejné peníze budou moci dovolit lepší životní standard.
Přečtení: 12404

Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Čas: 2018-10-03 23:31:27
Len aby to nedopadlo ako v USA, kde lacný benzín spôsobil že si tam ľudia kupovali autá s veľkými motormi s veľkou spotrebou, takže namiesto šetrenia prostriedkov to viedlo k plytvaniu s pohonnými hmotami, ktorých zásoby nie sú nekonečné.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-10-03 23:58:57 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
K tomu nejspíše nedojde, nebot lidé jsou tak vystrašení zelenou masírkou vo globálním voteplování, že za chvilku budou na baterky lítat i letadla...
Benzín bude za chvíli v nemilosti stejně jako kuřáci, kdo nebude mít elektromobil, toho nejspíš vůbec nepustěj do města...
Autor: skodafil (neregistrovaný) Čas: 2018-10-04 06:51:19 Titulek: Re: [↑]
Nechte na Americanech, cim jezdi. Diky nizsimu zdaneni PHM tam neexistuje problem s naftaky v osobacich a maji vyrazne cistsi vzduch ve mestech. Dekujeme EU za reseni problemu, ktery by bez ni neexistoval:-(
Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Čas: 2018-10-04 07:00:12 Titulek: Re: [↑]
Nechcete mi snáď tvrdiť že európsky downsizingový turbodiesel vyprodukuje viacej splodín než americký 3 a viaclitrový benzín navyše vo väčšom a ťažšom aute. Áno, ak si vyberiete iba jednu (NOx) z mnohých škodlivín v splodinách tak sa Vám to môže zdať, ale je to pochopiteľne chyba.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-10-04 07:30:10 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Nejsem si jistej, ale u folksvágnu možná jo...
Autor: cerno Čas: 2018-10-04 11:24:39 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: cerno v doméně cerno.cz
nemám vůbec žádný čas tak jen ve zkratce možná nepřípustné: Nejde jen o kysličníky dusíku (benzíňák jich vypouští jednotky procent oproti stejně výkonnému dieselu), ale i kysličníky síry, kysličník uhelnatý (toxické účinky od 30 ppm ve vzduchu) a PŘEDEVŠÍM SAZE, obzvlště ty hodně malé, co se strašně blbě měří, nejsou vidět a vstřebávají se sliznicemi (ty nejmenší asi i pokožkou). Majoritní zplodiny hoření (kysličník uhličitý a voda) nejsou jedovaté a nevyvolávají a neudržují smog ve městech.
Autor: cerno Čas: 2018-10-04 11:25:45 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: cerno v doméně cerno.cz
Pardon, omlouvám se všrem mladším: s/kysličník/oxid/g :-)
Autor: cerno Čas: 2018-10-04 11:31:33 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: cerno v doméně cerno.cz
a poslední update, momentální tlak na další snižování spotřeby Ottových motorů vede ke konstrukcím, kde se palivo vstřikuje pod čím dál tím větším tlakem, což vede k měřitelné tvorbě těchto mrňavých sazí. Další ekopožadavky tak přímo působí zhoršování zdraví lidí ve městě (a těch, kteří z jakýchkoli důvodů musejí hodně jezdit po frekventovaných silnicích a dálnicích).
Autor: velkej Ká Čas: 2018-10-04 07:38:32 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
To je spíše kulturní a geografický rozdíl. V USA jsou velká města a velmi rozlehlý řídce osídlený venkov. Hromadná doprava je marginální, pěšky se po velkých městech také příliš chodit nedá. Každý má tedy auto, a na velké štreky potřebuje velké auto. Faktem je, že amíci moc spořiví nejsou, a to nejen v automobilech - jenže to je dané tím, že ta země je prostě rozlehlá a zdrojů je hodně. Šetření palivy, vodou, elektřinou... to pro ně nedává velký smysl. Tady v Evropě jsem daleko více nahuštění a zdrojů je méně, jsou tedy dražší. Musíme šetřit, abychom se sem všichni vešli.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-10-04 07:53:33 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Šmankote,
máte pravdu, koukám na wiki a u nás je oproti usa o sto obyvatel navíc na km2
35 oproti 134,a němci dokonce 227...
Není tedy divu, že se tady takhle blbne a neustále do sebe vrážíme....
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-04 11:39:17 Titulek: Re: [↑]
Pro hustotu obyvatel je nutne vzit do uvahy realine. Takova Arizona s cca 7m obyvatel ma hustotu 23 o/km2.

Jenze:
Brno ma cca 1600 ob/km2 a zije zde cca 4% populace
Phoenix ma cca 3m obyvatel v metroarea, hustotu 1400 ob/km2 a zije zde cca 40% populace

Takze ono to neni az tak odlisne....

Autor: Vostál Petr Čas: 2018-10-04 12:07:05 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Tak to jste mě uklidnil, už jsem se chystal emigrovat na Aljašku,
já osobně mám nejradši vobojí, hustotu i řídkost,
takže mně nejvíce vyhovuje hranice města, civilizace i příroda je tak hnedka za rohem a páč se nemohu rozhodnout pro to či tamto, zůstávám ležet doma na gauči a trolím páč se nudím...
Autor: Enemy Čas: 2018-10-04 10:18:36 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Oni se nekupovali auta s velkými motory proto že byl levnej benzín ale proto že taková auta jsou pohodlnější velké auto=velký motor když si člověk vezme vzdálenosti jaké se v USA běžně auty jezdí tak asi nějaký autíčko s 1.4 a 50kw člověk nechce. Nejprodávanější auto v USA je ford f150 velký pickup spíš truck .. farmáři prostě potřebují velký a silný auta..Opak je Japonsko napřiklad, velkoměsta s miliony aut a mají tam i zvýhodněna tzv kei cars malinká autíčka do města která tam běžně lidé vlastní protože se potřebují pohybovat po městech která jsou totálně přeplněná lidmi a auty. Myslím že každá rodina si umí spočítat jaký auto je pro ni nejlepší a naprostá většina lidí by po slevnění pohoných hmot neutíkala pro 5ti litrovou Vé osmičku ale spíš by ušetřila na spoustu jiných věcí např dovolenou...
Autor: cerno Čas: 2018-10-04 11:36:40
Web: neuveden Mail: cerno v doméně cerno.cz
Obecně souhlas, jenom -- to be fair -- nutno poznamenat, že při zrušení spotřební berně z pohonných hmot by asi bylo obecně potřeba zavést víceméně všude mýto, protože výnos ze spotřební berně z paliv byl (alespoň oficiálně deklarovaným a její plátci to tak i chápali) zdrojem financování silniění infrastruktury.

Jo, já jsem pro. Jo, bylo by to tak spravedlivější a lepší. Jo, s velkou pravděpodobností by to pro všechny bylo i levnější. Jen by se na to nemělo zapomínat, aby se zbytečně nedávala munice berňofilům.
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-04 11:56:40 Titulek: Re: [↑]
Na cesty jde primo jen 10% dane, zbytek je prijmem statniho rozpoctu. I pres ruzne prelevani jde na silnice asi tak 30-40% toho, co se na dani vybere.

V USA maji na stavbu highways a freeways federalni dan, je to neco kolem 18-24 centu za galon, cca 1.3 Kc za litr. K tomu se jeste pripocitava statni dan - cca 30 centu (lisi se stat od statu, max je nekde kolem 60 centu) - tj plus 1.7 Kc az 3.4Kc - takze dane na benzin cini kolem 3-5 korun. Tyhle penize v soucasnosti na udrzbu a rozvoj nestaci, potrebovali by zhruba necely dvojnasobek (soude dle diskuzi, co tam o tom vedou).

Na nekterych mostech se vybira myto - cca 5 dolaru za prejeti.

Vedle toho se plati kazdorocne registracni dan za vozidlo, dan pri nakupu (kupodivu, ta je kolem 10-15+% z ceny vozu dle statu, takze dost blizko nasi DPH), parkovani atd.

Ono ve svete neni nic zadarmo, se obavam, ze radikalni snizeni dane na PHM by vedl k radikalnimu zvyseni jinych poplatku a okamzitemu zavedeni myta - uz ted v EU bezne dosahujem 2-4 koruny na km pro osobni auta.

logo Urza.cz
kapky