Autor: FrantzVonLibrntaun
Čas: 2018-10-04 00:00:02
Stát proti chudých XVIII: Zdanění pohonných hmot
Ceny pohonných hmot jsou extrémním způsobem zvýšené díky celé řadě daní, které se musí na každém litru pohonné hmoty odvést. Kromě samotných daní zdražuje cenu i velké množství naprosto drakonicky přísných regulací. S pohonnými hmotami díky tomu neexistuje u nás volný trh a spotřebitelé jsou neúměrně zatíženi. Tyto náklady se nejvíce dotknou chudých lidí, protože náklady na dopravu tvoří obvykle poměrově značnou část z jejich příjmů.
Z jednoho litru benzínu se na daních zaplatí více než polovina z jeho koncové ceny. To znamená, že cena benzínu bez daně by byla zhruba mezi 15-20 korunami za litr. Další faktor, kterým stát zdražuje cenu pohonných hmot je regulace, kde například pro to, aby se firma nebo člověk stal distributorem pohonných hmot, musí složit kauci 20 milionů korun (podle novely za určitých okolností stačí 10 milionů korun). Kromě kauce musí samozřejmě distributor splňovat celou řadu dalších regulací. Nelze tedy ani zdaleka mluvit o volném trhu. Takové prostředí škodí spotřebitelům, protože o ně soutěží mnohem menší počet podnikatelů.
Řešením je radikální snížení daní na pohonných hmotách a uvolnění trhu s pohonnými hmotami. To povede k okamžitému a zásadnímu zlevnění pohonných hmot a lepší dostupnost, což bude mít za následek vyšší kvalitu života lidí, kteří si tak za stejné peníze budou moci dovolit lepší životní standard.
Z jednoho litru benzínu se na daních zaplatí více než polovina z jeho koncové ceny. To znamená, že cena benzínu bez daně by byla zhruba mezi 15-20 korunami za litr. Další faktor, kterým stát zdražuje cenu pohonných hmot je regulace, kde například pro to, aby se firma nebo člověk stal distributorem pohonných hmot, musí složit kauci 20 milionů korun (podle novely za určitých okolností stačí 10 milionů korun). Kromě kauce musí samozřejmě distributor splňovat celou řadu dalších regulací. Nelze tedy ani zdaleka mluvit o volném trhu. Takové prostředí škodí spotřebitelům, protože o ně soutěží mnohem menší počet podnikatelů.
Řešením je radikální snížení daní na pohonných hmotách a uvolnění trhu s pohonnými hmotami. To povede k okamžitému a zásadnímu zlevnění pohonných hmot a lepší dostupnost, což bude mít za následek vyšší kvalitu života lidí, kteří si tak za stejné peníze budou moci dovolit lepší životní standard.
Přečtení: 12404
Komentáře
Komentář 27612
Komentář 27613
Benzín bude za chvíli v nemilosti stejně jako kuřáci, kdo nebude mít elektromobil, toho nejspíš vůbec nepustěj do města...
Komentář 27619
Komentář 27620
Komentář 27622
Komentář 27631
Komentář 27632
Komentář 27633
Komentář 27623
Komentář 27624
máte pravdu, koukám na wiki a u nás je oproti usa o sto obyvatel navíc na km2
35 oproti 134,a němci dokonce 227...
Není tedy divu, že se tady takhle blbne a neustále do sebe vrážíme....
Komentář 27635
Jenze:
Brno ma cca 1600 ob/km2 a zije zde cca 4% populace
Phoenix ma cca 3m obyvatel v metroarea, hustotu 1400 ob/km2 a zije zde cca 40% populace
Takze ono to neni az tak odlisne....
Komentář 27637
já osobně mám nejradši vobojí, hustotu i řídkost,
takže mně nejvíce vyhovuje hranice města, civilizace i příroda je tak hnedka za rohem a páč se nemohu rozhodnout pro to či tamto, zůstávám ležet doma na gauči a trolím páč se nudím...
Komentář 27630
Komentář 27634
Jo, já jsem pro. Jo, bylo by to tak spravedlivější a lepší. Jo, s velkou pravděpodobností by to pro všechny bylo i levnější. Jen by se na to nemělo zapomínat, aby se zbytečně nedávala munice berňofilům.
Komentář 27636
V USA maji na stavbu highways a freeways federalni dan, je to neco kolem 18-24 centu za galon, cca 1.3 Kc za litr. K tomu se jeste pripocitava statni dan - cca 30 centu (lisi se stat od statu, max je nekde kolem 60 centu) - tj plus 1.7 Kc az 3.4Kc - takze dane na benzin cini kolem 3-5 korun. Tyhle penize v soucasnosti na udrzbu a rozvoj nestaci, potrebovali by zhruba necely dvojnasobek (soude dle diskuzi, co tam o tom vedou).
Na nekterych mostech se vybira myto - cca 5 dolaru za prejeti.
Vedle toho se plati kazdorocne registracni dan za vozidlo, dan pri nakupu (kupodivu, ta je kolem 10-15+% z ceny vozu dle statu, takze dost blizko nasi DPH), parkovani atd.
Ono ve svete neni nic zadarmo, se obavam, ze radikalni snizeni dane na PHM by vedl k radikalnimu zvyseni jinych poplatku a okamzitemu zavedeni myta - uz ted v EU bezne dosahujem 2-4 koruny na km pro osobni auta.