Stát proti chudým L: Zákaz dětské práce – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2019-05-16 00:00:02

Stát proti chudým L: Zákaz dětské práce

Děti by neměly pracovat ale učit se nebo si hrát. Navíc obvykle nemají žádnou kvalifikaci, takže jejich potenciální práce nese pouze velmi omezenou přidanou hodnotu. Zákaz dětské práce je chrání. Toto je velmi obvyklý pohled na věc, pojďme se na to ale podívat i z jiných úhlů.

Dětská práce je v Evropě v dnešní době téměř nemyslitelná. V rozvojových zemích ale není ani v současnosti vzácná, je to způsobené především extrémní chudobou. Dětská práce je pro lidi v dané oblasti způsob jakým se snaží svoji chudobu řešit. Kdyby byli bohatí jako Evropané, nebyl by důvod, aby děti pracovaly – alespoň v takovém měřítku. Pro tamní děti je často lepší pracovat a nehladovět. Je hrozné, že dítě nemůže chodit do školy a hrát si a místo toho pracuje, ale je to pro něho mnohem lepší volba, než trpět hladem a ještě extrémnější chudobou, což je přesně to, co by se dělo, kdyby nepracovalo. Když by se aplikovalo striktnější vymáhání zákazu dětí pracovat, tak by chudé děti přišly o možnost, jak se stát o něco méně chudé. Proto takový zákaz obecně nejvíce dopadá právě na nejchudší lidi, které má chránit. Záměr je určitě dobrý, jako u drtivé většiny zákonů, dopady jsou ale bohužel jiné. Jak řekl Viktor Černomyrdin (ruský premiér v 90. letech 20. století) „Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.“

V Evropě je situace trošku jiná, jsme oproti zbytku světa bohatí a tudíž tu dětská práce není potřeba. To ale neznamená, že její zákaz je správný. Některé děti třeba pracovat chtějí a stát jim v tom brání. Nemůžou tak efektivně nabírat zkušenosti a zlepšovat svoje schopnosti, které by pak mohly zhodnotit v dospělosti. Nemůžou si ani vydělat peníze, čímž jim stát brání opatřit si zdroje, které by mohly investovat do něčeho, co si chtějí koupit. Není racionální důvod, aby třeba 12 roční děti nemohly mít brigádu a vydělat si peníze.

Řešením je liberalizace, není důvod dětem zakazovat mít brigádu když jim je třeba 12 let. Obecně by se dalo říct, že v chudých zemích je zákaz dětské práce škodlivý a v bohatých částech světa zbytečný, protože vlastně neřeší žádný problém a pokud náhodou některé dítě chce pracovat, tak nemůže.
Přečtení: 15450

Reagujete na tento komentář:
Autor: velkej Ká Čas: 2019-05-16 08:02:17 Titulek: Re: Výjimka
Jo, přesně. I když je dětská práce zakázaná, máme na to dvojí metr, když jde třeba o umění.
Autor: Deadlin Čas: 2019-05-15 23:43:14
Web: neuveden Mail: j.cakirpaloglu v doméně gmail.com
Já s tím absolutně souhlasím a dává mě to smysl. Podle mě se dá ale proti tomu argumentovat tím, že je to zakázané právě proto, aby rodiče nemohli děti nutit pracovat. Ale to je zase otázka, někomu pomoct a někomu uškodit jako u všech zákonů.
Autor: Enemy (neregistrovaný) Čas: 2019-05-16 05:59:29 Titulek: Výjimka
Zajímavé je že dětská práce je zakázána ale co třeba herectví? Kolik dětí hraje ve filmech a seriálech? To je regulérní práce...
Autor: velkej Ká Čas: 2019-05-16 08:02:17 Titulek: Re: Výjimka [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jo, přesně. I když je dětská práce zakázaná, máme na to dvojí metr, když jde třeba o umění.
Web: neuveden Mail: neuveden
Na tohle mám několik úhlů pohledu:

1) Každý člověk je unikát, a je dospělý v jinou dobu, někteří nikdy. Konkrétní věková hranice na cokoliv je tedy blbost.
2) I dospělý člověk by si chtěl hrát... ale pracovat musí :)
3) Učení jde mnohem snáz, když je zřejmé uplatnění učiva. Dítě, které nepracuje, nemá zkušenost, se kterou by školní látku propojilo. To ale není jen problém zákazu dětské práce, ale také systému vzdělávání, kdy se do dětí cpe bambilion píčovin.
4) A nakonec - i prací se člověk učí. Samozřejmě se toho moc nenaučí na 12kách u šicího stroje, ale pokud je ta práce aspoň trochu kreativnější, nebo např. vyžadující jednání s lidmi apod., pak je tam materiálu k učení docela hodně.
Autor: velkej Ká Čas: 2019-05-16 09:41:21 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak ono to sedne na každého, kdo má jakýkoliv svůj názor, protože kdokoliv jiný s ním může nesouhlasit a považovat se za rozhořčenou společnost.
Autor: Lojza Čas: 2019-05-16 10:46:02
Web: neuveden Mail: neuveden
Priznam se, ze jsem netusil - opravdu to je tak, ze kdyz mi bude ja nevim, 10 let, tak NEMUZU jit legalne na brigadu?? :-O
Ja za komancu chodil na takove brigady bezne. Kdyz mi bylo neco olo 10-11, vydelal jsem si tim na kozeny fotbalovy mic - coz byl za komancu docela slusnej luxus, z mych kamaradu nikdo takovy nemel. Kdyz mi bylo o par let vice (neco jako 12-13 let, uz nevim presne), vydelal jsem si na elektronickou stavebnici, co stala 850 korun, to si pamatuju dodnes.
Byl jsem za to extremne stastny, protoze bez tech brigad bych ty veci neme, a ja po nich strasne touzil, takze jsem moc rad na ty brigady chodil...
To uz to fakt dneska nejde?
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2019-05-16 11:19:46 Titulek: Re: [↑]
Pochybuji, ze vas nekdo regulerne zamestnal jako dite za komunistu - bezne to rozhodne nebylo, ostatne zakaz detske prace jde do dob Rakousko-Uherska.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2019-05-16 14:26:53 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ještě ve 30. letech děti chodily třeba na 2-3 hoďky po škole na práci do fabrik. Zjistil jsem to, když jsem se zajímal o pana Vancla a jeho továrnu Inventor (vyráběl mj. stavebnici Inventor a později Merkur).

Získat za komoušů brigošku na pár hodin denně o prázdninách při žních apod. (v JZD vůbec téměř kdykoli), nebyl pro dítě zase až tak velký problém. Pracovních sil byl nedostatek, platilo "ani zrno nazmar" a podobné zhůvěřilosti, a v takovéhle situaci i ti komouši zavírali oči. Klidně se to zamaskovalo Pionýrem a to mohlo být dokonce politicky - ideologicky podporováno. Ve škole nám podobné pionýrské pracovní výpomoci byly prezentovány, jako úžasňácká pinďourská uvědomělost při budování rozvinuté socialistické společnosti. Nemluvě o sbírání kamenů na poli při škole v přírodě, což bylo dokonce to nejhorší vykořisťování dětské práce, protože to bylo zadáčo.
Autor: Lojza Čas: 2019-05-16 22:12:57 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jak pises, mel jsem to taky od jezedaku, a zcela jiste vim, ze jsem to mel o prazdninach opakovane, nekolik let.
Autor: Lojza Čas: 2019-05-16 22:11:55 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ja to mel od jezedaku. Pravda, bylo to tam nejak pres "svaz chovatelu" ci kyho certa, ale normalne jsem delal na poli u jezedaku, hazeli jsme baliky slamy na valnik, pamatuju si to dodnes (byl jsem tam s matkou, ktera tam taky brigadnicila, ale jasne si vybavuju, ze jsem tam nebyl nejak "nacerno", vsichni o me vedeli a normalne mi pocitali hodiny a pak jsem podle tech hodin dostal prachy)
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2019-05-16 14:30:40 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Nevím, jak kde. V UK, kde jsem několik let pracoval, děti (cca od 12 let) běžně chodily pinglovat do místního pubu, protože chtěly na prázdniny víc peněz, než kolik jim dali rodiče. Nebo si už od té doby šetřily na auto, motorku, suprsportovní výbavu, přilepšení k plánovanému kapesnému při studiu na střední/vysoké apod.
Web: neuveden Mail: schován
Ale houby, keby nebolo štátu tak by ešte dnes niektorí lakomci vykorisťovali deti aj v Európe. Veď si len uvedomte aký prebytok pracovnej sily by spôsobila legalizácia detskej práce a čo by to spravilo s platmi. Zrazu by rodičia zarábali tak málo že by aj tie deti MUSELI pracovať.
Autor: Bender Rodriguez Čas: 2019-05-17 06:41:39 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tazky ekonom. Zamiena pricinu s nasledkom, len aby za kazdu cenu nieco vytrolil.
logo Urza.cz
kapky