Státní certifikát jako objektivní kritérium – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2020-12-09 00:00:02

Státní certifikát jako objektivní kritérium

Ve firmě, kde pracuje přítelkyně bratra mojí kamarádky, přijali do práce sekretářku. Asi po týdnu se ukázalo, že je negramotná. Nechápal jsem, jak se to může v dnešní době vůbec stát – a stále nechápu. Udělat pár gramatických chyb je lidské, ale skutečně neumět psát a číst? Nicméně se to stalo. Netuším, co měla daná osoba za vzdělání, ale není tohle zrovna věc, kterou stát vlastně garantuje, že bude umět každý? Copak státní kadetka nezaručuje určité schopnosti? Proč si tedy tolik vážíme nějaké státní certifikace? Státní kus papíru může zakrýt vlastně cokoliv. Dyslexii, dysgrafii a další. Podle státního papíru má potom stejné vzdělání člověk, co vše ovládá, i člověk, kterému byly nároky o něco poníženy. A nikde navenek o tom nezůstane ani poznámka. Příklad nahoře se může zdát extrémní, ale skutečně se stal. Co když na místo obchodního zástupce přijmete někoho, kdo napíše ve větě tři hrubé chyby? Má stejné vzdělání jako lidé, kteří je neudělají – stejný státní kus papíru.

Komerční certifikace obvykle zadává pro všechny stejně jasná pravidla. Pokud to samé nedělá stát, jak potom máme přistupovat stejně k osobám se stejným (státním) vzděláním? Pokud má jakákoli státní zkouška srovnávat studenty, pak musí být pravidla pro všechny stejná (bez výjimek) a postavená tak, aby 100 % nedosáhl ideálně nikdo. Pak se dají schopnosti daného člověka srovnávat s ostatními. Proč tedy stále někdo argumentuje, že komerční certifikáty jsou zaplacené a nemají váhu? Komerční certifikáty stojí mnohdy desítky tisíc CZK a stát je neproplácí. Zato některé státní certifikáty může zdarma obdržet intelektuál i hlupák.
Přečtení: 9886

Reagujete na tento komentář:
Autor: Lojza Čas: 2020-12-09 00:33:33
Ja kdybych nekdy daval nekomu praci (a obcas se to I stane, ze se v tom nejak zasadne angazuju), tak je mi uplne jedno,jestli ma ci nema nejakej papir (maturita, vysoka skola…). Me je fakt naprosto jedno, co ten clovek ma za papir - chci po nem, aby umel to, co ma delat, pripadne aby byl ochotny a schopny se to naucit.
Je mi skoro 45 let a sam jsem VZDY v mem zivote byl zamestnan u firem, kterym bylo uplne jedno,jestli mam ci nemam nejaky papir. Kdyz jsem nastupoval, VZDY chteli vedet, jestli umim to ci ono, otestovali si me a pak me vzali. Prvni takovou zkusenost mam z 19 let, kdy jsem vylezl ze skoly a sel delat do firmy, co stavela/opravovala PC. Bylo jim uplne jedno, co mam za skolu, hlavne ze jsem umel stavet/opravovat PC ….
Pokud nekdo prijima sekretarku na zaklade nejakeho papiru, dobre mu tak :-))
Autor: Lojza Čas: 2020-12-09 00:33:33
Web: neuveden Mail: neuveden
Ja kdybych nekdy daval nekomu praci (a obcas se to I stane, ze se v tom nejak zasadne angazuju), tak je mi uplne jedno,jestli ma ci nema nejakej papir (maturita, vysoka skola…). Me je fakt naprosto jedno, co ten clovek ma za papir - chci po nem, aby umel to, co ma delat, pripadne aby byl ochotny a schopny se to naucit.
Je mi skoro 45 let a sam jsem VZDY v mem zivote byl zamestnan u firem, kterym bylo uplne jedno,jestli mam ci nemam nejaky papir. Kdyz jsem nastupoval, VZDY chteli vedet, jestli umim to ci ono, otestovali si me a pak me vzali. Prvni takovou zkusenost mam z 19 let, kdy jsem vylezl ze skoly a sel delat do firmy, co stavela/opravovala PC. Bylo jim uplne jedno, co mam za skolu, hlavne ze jsem umel stavet/opravovat PC ….
Pokud nekdo prijima sekretarku na zaklade nejakeho papiru, dobre mu tak :-))
Autor: jeptiška (neregistrovaný) Čas: 2020-12-09 00:39:31 Titulek: Re: [↑]
Hofman je sice také negramotný, ale číst, psát a počítat umí. Navíc skvěle ovládá 4 světové jazyky (Angličtinu, Němčinu, Francoužštinu a Ruštinu) a dalšími třemi se slušně domluví. A zapomněl jsem dodat, že žije v Krchlebech.
Autor: Kryštof J Míka (neregistrovaný) Čas: 2020-12-09 09:40:38 Titulek: Re: [↑]
Vivat il Duce!
Web: neuveden Mail: schován
Afro, neodporujete si tak trochu? Najprv v príspevku napíšete že neviete aké mala daná sekretárka vzdelanie a potom kritizujete štátne certifikáty, čiže v tomto prípade zrejme vysvedčenia. No ako môžete tvrdiť že "certifikát" nezodpovedá dosiahnutej úrovni, ak ste ho vôbec nevidel?
Autor: Kryštof J Míka (neregistrovaný) Čas: 2020-12-09 09:06:06 Titulek: Re: [↑]
Noro Recký == ZMRD!
Autor: afrostylercz Čas: 2020-12-10 22:57:31 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: afrostylercz v doméně gmail.com
Vycházím ze zákona, který říká, že je nepřípustné nemít "devítiletku", tudíž z něj jasně vyplývá, že nelze dokončit povinnou docházku a být negramotný. Proto nebylo důležité zjišťovat vzdělání dané osoby.
Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2020-12-09 09:22:55
Tři chyby ve větě nejsou negramotnost, to by místní diskutéři měli fakt problém. Jinak toto je ošemetné téma, napadáte tím mimo jiné inkluzi a to je z libdem hlediska ideozločin. To by vás mohl někdo nařknout, že jste konzervativní pravičák, což je nejodpornější forma člověka. To už by totiž mohla nastat skutečná konkurence a z nyní inkludovaných by se opět stali vyloučení na okraj, kde nepůsobí významné škody, které následně není třeba sanovat z veřejných rozpočtů, díky čemuž by práce několika úředníčků mohla ztratit smysl. A to nelze dopustit.
Autor: afrostylercz Čas: 2020-12-10 23:01:38 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: afrostylercz v doméně gmail.com
Já se domnívám, že inkluze není v zásadě špatná, špatné je jak ji provídíme. Rád ale napadnu formu kterou je inkluze řešena v dnešní době. Kontroverzním pravičákem mě klidně můžete nazývat, já se tak ale nevidím.
Web: neuveden Mail: neuveden
Komerční certifikace obvykle necertifikují tak velký rozsah znalostí, jaký si dávají za cíl certifikovat ty státní. Ono se totiž ukazuje, že něco jako "středoškolské vzdělání" je velice vágní pojem, každý si do toho projektuje něco jiného a každý chce od středoškoláka něco jiného. Naproti tomu např. Oracle certifikovaný databázový specialista má ten rozsah certifikovaných znalostí a schopností podstatně užší, a tedy i lépe definovaný a pro zaměstnavatele i pro toho specialistu očekávatelný.

Co se týče nemožnosti dosahovat 100%, s tímto bodem nesouhlasím. Pokud nějaký certifikát stanovuje nějaký rozsah znalostí, je pochopitelné, že lze dosáhnout i 100%. Certifikát nemá nabízet srovnání, ale dokládat splnění nějakých kritérií. Naopak úpravy certifikátu tak, aby 100 % dosáhnout nešlo, jsou špatné; v případě zvyšování nebo snižování obtížnosti nejsou certifikáty získané v různých datech rovnocenné.
Autor: Tomkral (neregistrovaný) Čas: 2020-12-09 11:28:04 Titulek: Re: [↑]
No, necertifikují, to ale podle mě nebylo ani pointou toho příspěvku, ten narážel na nesmyslnost jednotného a centralizovaného vzdělávání. Reálně se pak stane, že lidé sice mají nějakou tu státní zkoušku, ale trh od nich očekává něco úplně jiného nebo spíš většinu věcí, co se ve škole učili, po nich vůbec nevyžaduje. A ano, zase máte pravdu, že státní zkoušky nesrovnávají, státní zkoušky pouze testují splňování kritérií. Kritérií, které stanovují nějací úředníci na ministerstvu školství...
Autor: Kryštof J Míka (neregistrovaný) Čas: 2020-12-09 12:00:59 Titulek: Re: [↑]
Chceš přes chubu, ty dement chacharský!
Autor: afrostylercz Čas: 2020-12-10 23:18:11 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: afrostylercz v doméně gmail.com
Je to možná stroze napsáno, nechtěl jsem jít do detailu. Proč ne 100% ? Protože je dobré v takovém testu mít 90% a být nejlepším. Vysvětlím. Pokud se test přizpůsobuje skillu studentů pak senior Oracle bude za pár let každej, kdo by dneska byl junior. Pokud by se zvolnila kritéria, pak bude mít stejnou cesrtifikaci jako Vy po X letech každý, kdo splní vstupní test. Ale Máte garanci té firmy, že test nezmění pravděpodobně tímto směrem. Státní certifikace se ale pohybují směrem k tomu, že se snaží aby průměr byl vrcholem. Vše se zjednodušuje a Vaše maturita před x lety se rozhodně nedá srovnat s dnešní.
logo Urza.cz
kapky