Supermarkety versus malé prodejny – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2023-02-23 00:00:02

Supermarkety versus malé prodejny

Supermarkety konkurují malým krámkům, které kvůli tomu někdy krachují; poškozuje to společnost? Toto samo o sobě jednoznačně nikoliv; konkurence je žádoucí. Jiná věc je státní buzerace, jež dopadá na malé podniky hůře než na velké, které ji mohou snáze rozpustit v nákladech (dříve EET, kontrolní hlášení, nejrůznější normy a mraky zbytečné administrativy; povinné zavírání velkých prodejen přes svátky je spíše výjimka poškozující zas ty velké). Tržní síly však způsobují, že zákazníci dostanou to, co si přejí: Supermarket může nabízet mnoho druhů zboží a nižší ceny, malý obchůdek zas osobnější přístup či vysokou kvalitu některých segmentů zboží; nelze objektivně říci, co z toho je lepší, neboť lidské preference jsou čistě subjektivní. Každý tedy nakoupí tam, kde mu to přinese více užitku; některé obchůdky to ustojí, jiné ne, což není špatně, právě naopak – spotřebitel vyjádřil, že více užitku mu přinese něco jiného.
Přečtení: 10587

Reagujete na tento komentář:
Autor: li Čas: 2023-02-23 19:31:09
Jasně! Když někomu přiložíte pistoli na hlavu a dáte mu pak na výběr z několika možností, je to svobodné rozhodnutí?
Autor: li Čas: 2023-02-23 09:38:54
Web: neuveden Mail: schován
Malé krámky mohou krachovat díky mnoha faktorům. Pokud nám například nadnárodní zájmy vnutí extrémní zdražování energií, tak to české podnikatele velmi rychle zruinuje a vytvoří se globalizovaná totalita, která povede k nechutné uniformitě.
Autor: Dobrodruh (neregistrovaný) Čas: 2023-02-23 16:44:20 [↑]
K tomu příkladu s elektřinou bych měl pár alternativ, kde by nemuselo dojít k popisované "globalizované totalitě". Je to argument pro volný trh, trochu i pro současný stav. Zohledňuji, že trh s energetikou je trh pomalý, s velkou setrvačností.

1. Tak určitě, někteří by zkrachovali (nebo by to zavřeli předtím, než jim to krachne - když si to spočítají a nebude jim to dlouhodobě vycházet).
2. Někteří by tu drahou elektřinu mohli platit i nadále (protože by se jim to mohlo stále vyplácet).
3. Někteří přejdou s odběrem energie ke konkurenci (klidně i menší, lokálnější, která bude/nebude vznikat na základě poptávky).
4. Někteří si zřídí "ostrovní" řešení a stanou se na síti nezávislí.
Autor: li Čas: 2023-02-23 17:06:46 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Preferovala bych hájení našich zájmů a svobod... nemám ráda uniformitu a totalitu, která momentálně útočí v podobě direktiv z EU...
Autor: Dobrodruh (neregistrovaný) Čas: 2023-02-23 17:39:10 [↑]
V pořádku.

Mám drobný problém s tím plurálem "našich zájmů a svobod". Preferuji, aby si každý hájil své zájmy sám, případně aby delegoval svoje zájmy na někoho dalšího.

Za těmi "svobodami" se potom skrývají jen pozitivní práva. A to rovněž pro sebe nechci.
Autor: li Čas: 2023-02-23 17:46:44 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nemůžete si hájit své zájmy sám - pokud Vás někdo přitlačí ke zdi, okrade a zpráská (tak jak to dělá momentálně EU), tak ten moloch sám nikdy neporazíte... Budete po světě běhat jen s holým zadkem a následně dělat otroka tomu, kdo Vás za pár šupů milostivě zaměstná v nadnárodním řetězci. A tam se sluší držet hubu a krok... :(
Autor: Dobrodruh (neregistrovaný) Čas: 2023-02-23 17:54:01 [↑]
Momentálně nevlastním ani sám sebe. Na volném trhu ano.

Nezastávám se útočného násilí. Pro mě je útočné násilí nelegitimní. Jsem v tomto názoru tak přesvědčen, že vnímám i vymáhání svých pozitivních práv jako útočné násilí na druhých.

Pokud máte takovou obavu z nadnárodních řetězců, můžeme spolu založit paralelní ekonomiku, nezávislou na nadnárodních "Evil Corps".

Omlouvám se, jsem spíše logický, argument s nadnárodními korporacemi je pro mě lichý. Z monopolu na násilí mám obavu větší. Nazývám ho stát.
Autor: li Čas: 2023-02-23 18:04:47 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Pokud jste OK s tím, když Vás systematicky okrade kdokoliv jiný než stát, tak máte hodně zajímavou logiku... :)
Mám zřejmě jiné představy o svobodě / otroctví.
Autor: Dobrodruh (neregistrovaný) Čas: 2023-02-23 18:12:51 [↑]
Nepodsouvejte mi něco, co jsem zde nepsal. Nezastávám se útočného násilí, nezastávám se krádeží. Obranné násilí je pro mě legitimní, i když teď se proti státu moc bránit nejde (je to nad moje možnosti).

Představy můžeme mít jiné. Mně se nelíbí pozitivní práva. Svoboda jsou pro mě negativní práva. Otroctví je docela silné a v naší krátké konverzaci docela emotivní.
Autor: li Čas: 2023-02-23 18:50:05 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Já Vám nic nepodsouvám, řídím se jen logikou.
Říká Vám něco pojem "minarchie"?
Autor: Dobrodruh (neregistrovaný) Čas: 2023-02-24 09:04:50 [↑]
Oháníte se v diskuzi útočným násilím. Používáte argumentační fauly když strháváte diskuzi na emoční "pistoli u hlavy", "krádeži až na holý zadek" apod. Působíte na mě jako troll.

Minarchie znamená "půl roku od anarchie".
Autor: Dobrodruh (neregistrovaný) Čas: 2023-02-24 09:06:56 [↑]
Argumentační faul je mimochodem i schovávání se za dav (naše zájmy, naše svobody). Mluvte laskavě za sebe.
Autor: li Čas: 2023-02-24 09:19:10 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Vy na mne zase působíte, jako byste papouškoval několik naučených frází. Jako malé dítě... (školou povinné???)
Autor: Dobrodruh (neregistrovaný) Čas: 2023-02-24 09:23:31 [↑]
Za těmi frázemi se skrývá stovky hodin úvah a přemýšlení, nic nepapouškuji.

Paradoxem je, že všichni jsme školou povinni. Vašimi slovy nám "drží pistoli u hlavy" stát - ne jako zlá entita, ale jako každý jednotlivý člověk této organizace, který vymáhá její zákony útočným násilím.

Mílím se v tom, že jste troll? Prosím, odpovězte.
Autor: li Čas: 2023-02-24 09:25:52 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
V žádném případě nejsem trol! S ankapem jsem nejprve dost sympatizovala, ale teď vím s jistotou, že by nikdy nemohl fungovat. Přesto mě zajímá.
Autor: Dobrodruh (neregistrovaný) Čas: 2023-02-24 09:29:13 [↑]
Dobře, děkuji. Já jej taky neberu jako dogma. Nechtěl bych tu mít 100% NAP. Přijal jsem, že 100% nebude fungovat (a v jistých extrémních případech jsem za to rád - třeba již legendární příklad tonoucího a loďky). Ale směřovat k němu se mi zdá velmi dobré. Začít však musí každý sám u sebe. Z tohoto důvodu mě také zajímá.
Autor: li Čas: 2023-02-24 09:31:30 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Super, tady shoda. Státy v dnešní podobě jsou naprosto nechutné. Jsem jednoznačně pro maximální zmenšování státu.
Autor: Dobrodruh (neregistrovaný) Čas: 2023-02-24 09:37:25 [↑]
Super, shoda. :-)

Rozhodně jsem taky pro umenšování státu.
Autor: Mato Čas: 2023-02-26 13:31:43 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Je ťažké vytvoriť paralelnú ekonomiku, keď najmä nadnárodný kapitál výrazne ovplyvňuje chod štátu vo svoj prospech. Prepnite zo svojho mokrého sna do reality skôr, ako tu začnete dávať ostatným kniežacie rady, čo by mohli robiť, keby svet fungoval úplne inak, ako v skutočnosti funguje. A skôr než povieš, že som ti tu dal argument pre ankap, rovno ti odpoviem, že nadnárodný kapitál ti ankap pravdepodobne nikdy nedovolí, pretože spolupráca so štátom ako jeho podplateným dozorcom je preňho stokrát výhodnejšia. A to nehovorím o relatívne malých rybách, ako sú McDonald's a Amazon a Tesla a Google, ktoré tak radi menujete ako malé v porovnaní s mocou štátu, ale hlavne o bankovom sektore.
Autor: Konrád (neregistrovaný) Čas: 2023-02-23 19:17:47 [↑]
li dvojtečka
Malé krámky nemusí nikdy krachovat. Nic nemusí krachovat. Vždy je to svobodné rozhodnutí majitele, zda chce dále prodělávat, nebo ne.
Autor: li Čas: 2023-02-23 19:31:09 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jasně! Když někomu přiložíte pistoli na hlavu a dáte mu pak na výběr z několika možností, je to svobodné rozhodnutí?
Autor: Dobrodruh (neregistrovaný) Čas: 2023-02-24 09:01:33 [↑]
Pořád se oháníte útočným násilím. A to dosti emotivním způsobem, který degraduje diskuzi. Útočné násilí je nelegitimní. Anarchokapitalisti ho nehájí.
Autor: Dobrodruh (neregistrovaný) Čas: 2023-02-23 17:00:52
Líbí se mi tento článek.

Konkurence vede k lepší službě pro spotřebitele. Užitek je subjektivní a interpersonálně neporovnatelný. Spotřebitel vyjadřuje svůj názor svými zdroji.
Web: neuveden Mail: schován
Co lze udělat, kromě poptávky po deregulaci je také nenásilná edukace populace o dopadu jejich voleb na lokální ekonomiku. Pokud by BFS měl například bližší představu o tom, že nakoupit u menšího podniku přinese (krom již zmíněného) peníze člověku, který je potom s větší pravděpodobností (než superm) utratí přímo či přeneseně za služby tohoto BFS (a tedy kapitál tolik neodchází atd.), tak by zde možná nakupoval častěji a dál by o tom třeba i edukoval své pivní kumpány. :)
Web: https://www.haes.cz Mail: honza v doméně haes.cz
Dobrý článek. Absolutně souhlasím. A pokud bychom mluvili o nějakých regulacích, pak u mě je taky na prvním místě spotřebitel. Ten jediný rozhoduje správně.

Jen bych dodal, že dalším velmi důležitým (pro mě určitě nejdůležitějším) aspektem pro volbu malého obchodu je jeho dostupnost - myslím vzdálenost. Nejbližší supermarket mám nějakých 12 km daleko. Nejenže musím započítat cenu pohonných hmot, čas, ale ještě taky fouknout do balónku, jestli si vůbec do auta mohu sednout.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky