Autor: morbid
Čas: 2019-09-06 00:00:02
Účel nesvětí…
Ospravedlnit nemorální jednání morálním cílem je samo o sobě hrozné. Je to nejen nesmyslné, ale i neetické. A taky blbé. Až to lidem dojde, tak jim konečně snad dojde i to, že daně jsou nemorální ze své podstaty. A nemohou být jiné, bez ohledu na to, za co jsou utraceny. Nemorálnost totiž není v tom, na co jsou použity, ale v tom, jak jsou vybrány. A pak konečně nadejde čas na otázku, kdo by stavěl silnice.
Přečtení: 62323
Komentáře
Komentář 41030
Tak proč anarchokapitalisté ospravedlňují používání násilí právě na základě cílů toho násilí?
Komentář 41032
Komentář 41037
Komentář 41040
Tím vyjádřením jen potvrzujete, že děláte přesně to, co autor kritizuje - obhajujete nějaké chování na základě cílů toho chování.
Komentář 41071
Komentář 41072
A to nemluvím o problému, že anarchokapitalisté považují za agresi libovolné chování, které si nepřejí. Stačí, když se někdo nechová podle pravidel, které si vymysleli, a hned je to pro ně agrese, na které je morální odpovědět násilím.
Komentář 41074
Ty mas ten nazor, ze obrana probiha VZDY skrze nasili? Ze by obrana nemohla probihat jinak, nez skrze nasili?
Komentář 41078
Komentář 41082
Komentář 41086
Ancapiste rikaji, ze nebudou iniciovat nasili, pouze se proti nemu branit. Na to ty reknes, ze tedy budou pouzivat nasili, jen jak se jim to hodi a ze je hrozne, ze to vubec jako nasili nevidi.
Tak se ptam, jestli skutecne vzdy je obrana nasili.
Protoze co kdyby to bylo tak, ze by se nekdo branil, aniz by pouzil nasili. Tim by se tve veskere argumenty stavaly lichymi, ze…
Btw uznavas vlastne pravo na obranu? Kdyz ke me nekdo prijde a zacne me mlatit klaskem po hlave, muzu ho ja take prastit jinym klaskem, abych zastavil jeho utok? Bude toto, co ja udelam, nasili?
Komentář 41090
Ne, mluví o obraně, která může být násilná, proti agresi, která sama o sobě ale násilná být nemusí!
Tak se ptam, jestli skutecne vzdy je obrana nasili.
A já ti podruhé říkám, že obrana nemusí být vždy násilí, ale bavíme se o případech, kdy násilím je.
Kdyz ke me nekdo prijde a zacne me mlatit klaskem po hlave, muzu ho ja take prastit jinym klaskem, abych zastavil jeho utok?
Já ti neříkám, co můžeš nebo nemůžeš dělat.
Bude toto, co ja udelam, nasili?
Možná to pro tebe bude šokující zjištění, ale ano, když někoho praštíš klackem po hlavě, tak je to násilí!
Komentář 41031
V skutočnosti si nemyslím, že anarchokapitalisti naozaj veria v tento nezmysel. Predstavme si dve dokonale oddelené spoločnosti, s rovnakými začiatočnými podmienkami - jednu kde vládne štát, druhú anarchokapitalistickú. Zatiaľ čo prvá bude fungovať relatívne dobre, v anarchokapitalistickej spoločnosti o niekoľko rokov nastane totálny rozvrat, ľudia umierajú od hladu po miliónoch, obrovský počet samovrážd - ale NAP sa perfektne dodržiava (viem, že anrchokapitalisti si nemyslia, že by to takto dopadlo - dokonca ani ja si nemyslím, že by bol ankap až taký zlý - toto je ale myšlienkový experiment). Rád by som od anarchokapitalistov vedel, či aj v takejto situácií by bola ankap spoločnosť stále inherentne morálnejšia, pretože ctí NAP. Ak nie, tak potom musia aj oni uznať, že účel v aspoň niektorých situáciách naozaj svätí prostriedky, a že je absolútny nezmysel sa snažiť napasovať ľudskú morálku do nejakého formálneho axiomatického systému.
Komentář 41033
Komentář 41038
Komentář 41035
........................................................................
Představit si to samozřejmě můžeme,
ale těžko pak říci jak by tomu bylo doopravdy,
vono totiž poměrně hodně záleží na ideologii či chcete-li morálce kterou společnost přijme, tedy jinak řečeno jaké že přijme náboženství...
Křestanství je především voblbovák postavený na lásce,
a z druhé strany na utrpení pro lásku,
což obojí jsou vysoce exstatický pocity jimiž se lidé rádi voblbují,
takže jsme to dotáhli až ke komunismu a socialismu
ale stejně tak můžete vymyslet náboženství postavené na axiomu vlastnictví,
nebo naopak nevlastnictví...
Anarchisté (tedy i anarchokapitalisté) by měli mít spíše snahu ty axiomy odstranovat,než naopak vymýšlet,
ta křestanská láska je také dobrej axiom vytrženej ze stavu jemuž se říká "osvícení", většina lidí si to ovšem neuvědomuje, páč je tím axiomem ovlivněna již od narození, takže jim ta GRESIVITA LÁSKY (KTERÁ POD POHRŮŽKOU NÁSILÍ VYBÍRÁ DANĚ A VYNUCUJE DODRŽOVÁNÍ ZÁKONŮ) prostě přijde přirozená...
Takže z jedné strany mají anarchokapitalisté pravdu o nemorálnosti státu,
ale z druhé strany by se neměli dopouštět obdobné chyby a vymýšlet nové axiomy jenž se jim jeví jako přirozené a zakládat tak nové náboženství...
Komentář 41036
Komentář 41046
Jinak je docela úsměvné, že na ten komentář reaguješ zrovna ty, protože na příkladu s ostrovem jsi jasně ukázal, že ty sám by ses v takovém případě na ankap morálku vykašlal, protože ti legitimní (dle ankapu a NAPu) požadavky vlastníka přišly nemorální.
Komentář 41049
"Rád by som od anarchokapitalistov vedel, či aj v takejto situácií by bola ankap spoločnosť stále inherentne morálnejšia, pretože ctí NAP."
Nepovažuju se úplně za anarcho-kapitalistu, ale pořád mi přijde, že pokud se v jedné společnosti dodržují etický pravidla a ve druhé nikoli, tak je první morálnější, bez ohledu na kvalitu života.
"a že je absolútny nezmysel sa snažiť napasovať ľudskú morálku do nejakého formálneho axiomatického systému."
Pak se nemohu nezeptat - existuje vůbec taková věc jako lidská morálka? Má smysl o ní mluvit, pokud je to pojem neformalizovatzelný, nedefinovatelný? Můžeme ji vymezit alespoň negativně ("XY není morální")?
Komentář 41050
Byl tu takový příklad: velkej Ká ztroskotá na odlehlém ostrově a vlastník ostrova (předchozí trosečník) mu nabídne, že tam může zůstat pod podmínkou, že se stane jeho otrokem. Druhou variantou je odejít zpět do oceánu, kde se asi utopí. Podle ankapu na tom nic nemorálního není, vlastník mu dal nabídku a je na jeho svobodném rozhodnutí, zda ji přijme či nikoliv. Přesto se se velkej Ká vyjádřil asi v tom smyslu, že by nabídku naoko přijal, ale jakmile by to šlo, tak by dohodu porušil. A na to narážel jM, když se ptal, zda by na těch svých pravidlech morálky opravdu anarchokapitalisté trvali i tváří tvář nepříznivé realitě.
Komentář 41051
Problem takovychto prikladu je ten, ze na cokoliv vymyslim takovy priklad, ktery to shodi/zesmesni/ukaze, ze je to spatne.
Ty se tu stylizujes do podoby cloveka, ktery "tepe do vseho", no podobne priklady pokladas pouze v pripade ancapu, ale v pripade statu jses prekvapive tolerantni a moc podobnych prikladu jsem od tebe nevidel. Pritom tam jich vymyslim nesrovnatelne vice, protoze k tomu tam je mnohem vice moznosti.
Jediny system, na ktery nevymyslis nic, je cista anarchie. Osobne soudim, ze cista anarchie by byla docela fajn, protoze by stejne prirozene inklinovala k ancapu, protoze lidem jsou vlastnicka prava jaksi "prirozena".
Samozrejme v okamziku, kdy do toho zacneme zakomponovavat moralku a takove ty veci, jako ze "to a to je nemoralni", tak vzdy pujde vymyslet nejaky extremni priklad, na kterem pujde ukazat, ze je to cele spatne.
A znova jsme u te miry - podle me neni stejne, kdyz je neco mene spatne a neco vice spatne. Ty proste reknes, ze je to uplne to samy, protoze to je oboji spatne. Ja si to nemyslim a nemyslim si, ze je spravne veci takto relativizovat,protoze pak by slo relativizovat ZCELA VSE a nemelo by vubec smysl cokoliv resit, protoze jediny logicky zaver na COKOLIV by byl: Je to spatne.
Komentář 41053
Tak klidně zase jdi dál, ničím rozumným jsi nepřispěl ...
Problem takovychto prikladu je ten, ze na cokoliv vymyslim takovy priklad, ktery to shodi/zesmesni/ukaze, ze je to spatne.
Ten příklad ukazuje na problémy ve vašem pojetí morálky. Problémovým ho nazýváš jen proto, že to nechceš vidět.
Ty se tu stylizujes do podoby cloveka, ktery "tepe do vseho"
Netepu do všeho, pouze do vašeho chybného používání logiky a logických faulů, kterých se dopouštíte při vašich pokusech o indoktrinaci lidí.
no podobne priklady pokladas pouze v pripade ancapu, ale v pripade statu jses prekvapive tolerantni a moc podobnych prikladu jsem od tebe nevidel.
Vždy jsem tu tvrdil, že vy nebo etatisté, to je jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet. Tepat do státu je tu ale zbytečné, to zvládáte sami. Byť občas také silně nelogicky.
Jediny system, na ktery nevymyslis nic, je cista anarchie.
Vtipálku :-D
Osobne soudim, ze cista anarchie by byla docela fajn, protoze by stejne prirozene inklinovala k ancapu, protoze lidem jsou vlastnicka prava jaksi "prirozena".
Ne, lidem vlastnická práva podle ankap vzoru fakt nejsou přirozená, to je jen základ té vaší propagandy.
A znova jsme u te miry - podle me neni stejne, kdyz je neco mene spatne a neco vice spatne. Ty proste reknes, ze je to uplne to samy, protoze to je oboji spatne.
Nemám nic proti tomu měřit míru. Ale to byste toho museli být schopni. Pokud ale každý anarchokapitalista přijde s tím, že násilí, kterého se dopouští, se nepočítá, protože on tím násilím přece jen "brání ankap", tak jakékoliv objektivnější srovnání míry jde do kopru!
Ja si to nemyslim a nemyslim si, ze je spravne veci takto relativizovat,protoze pak by slo relativizovat ZCELA VSE a nemelo by vubec smysl cokoliv resit, protoze jediny logicky zaver na COKOLIV by byl: Je to spatne.
No jo, to je také váš oblíbený argument: Když to budeme relativizovat, k ničemu se nedostaneme, takže to nerelativizujte a řiďte se tím, co chce naše malá skupinka :-D
Komentář 41055
Protoze ja jsem opakovane odsouhlasil neco, z ceho me ted obvinujes, ze s tim nesouhlasim.
To je pak tezky no...
Ale tak proste kdyz jses kokot, tak chapu, ze neumis nic jinyho.
Neco napisu, ty to prekroutis, neco si k tomu pridas, neco uberes a pak slavnostne vyhrajes.
Tohle dela jedna sorta lidi - zmrdi.
Komentář 41056
O anarchokapitalistech.
Protoze ja jsem opakovane odsouhlasil neco, z ceho me ted obvinujes, ze s tim nesouhlasim.
O čem mluvíš, když říkáš "něco"?
Neco napisu, ty to prekroutis, neco si k tomu pridas, neco uberes a pak slavnostne vyhrajes.[/i]
[...]kokot[...]zmrdi[...]
Lojza
Komentář 41057
Tak se neptej, kdyz si stejne nepamatujes odpovedi.
Komentář 41058
Komentář 41059
Ale pochopim, kdyz zrovna ty ten rozdil nepochopis.
Komentář 41060
Komentář 41061
Komentář 41063
Komentář 41034
Komentář 41045
Dovolil bych si za sebe nesouhlasit - není to samo o sobě vždy hrozné, je to subjektivní. Klasický příklad - bez souhlasu majitele použiju loďku, abych zachránil tonoucího. Cíl (záchrana) je podle mě morální, jednání (uzmutí loďky) nemorální, ale rozhodně takovou obhajobu nepovažuju za "hroznou", spíš naopak. Na druhou stranu, většinu takového ospravedlňování, se kterým se běžně setkáváme (obhajobu nemorálních státních zásahů jejich morálními cíli), za hroznou taky považuju, o tom žádná.
Komentář 41065
Kradu někomu loď (ona to nemusí být jen veslice, ale klidně jachta), abych zachránil tonoucího? Dobrá, vím o tom, že jednám proti NAPu (krádež), jednám s tím vědomím, že toto mé jednání okolní společnost nějak posoudí (krádež vs. záchrana života) a podle toho se mnou bude jednat. Nemám mnoho času na podrobné posouzení situace, která žádá okamžité neodkladné jednání. Dopustím se krádeže. Protože mě osobně v těch zlomcích sekund připadá krádež plavidla za účelem záchrany života čin méně špatný, než pozorovat, jak se někdo utopí.
Jsem majitelem ukradené lodě. Mohu samozřejmě zažalovat zachránce za to, že mi zmáčel a poničil vybavení lodě. Postupoval bych s vědomím odpovědnosti za to, že toto mé jednání (žaloba na zachráce vs. jím zachráněný život) okolní společnost nějak posoudí a podle toho se mnou bude jednat.
Ta okolní společnost, reagující na jednání zloděje-zachránce a majitele lodi dožadujícího se odškodnění za poničený majetek, bude rodina, kamarádi, pojišťovny, arbitři, ... Ti všichni mohu postupovat jakkoli. To jejich jednání bude mít vliv i (zejména) na zákazníky, kteří některým z nich platí dobrovolně za jejich služby. Můžu navymýšlet dvě Tatry s vlekem hovadných postupů všech zainteresovaných, které povedou k čemukoli. Nikdo, kdo nemá na krku kýbl hoven, nebude postupovat tak, aby si rozezlil stávající a hlavně potenciální zákazníky.
Jednání třeba omílaných pojišťoven o k okolí bezohledné ochraně zájmů klienta (např. toho majitele lodě), které povede k permanentnímu nasírání těch, kteří jí (zatím) za její služby neplatí, povede s pravděpodobností hraničící s jistotou k ostrakizaci ze strany potenciálních zákazníků, bezpečnostních agentur, arbitrů, ... a postupnému bankrotu takové pojišťovny. Nikdo soudný nebude s takovou bezohlednou pojišťovnou spolupracovat, protože by se ta ostrakizace (ze strany nasraných potenciálních zákazníků) za to, že kolaboruje ve svůj prospěch na té bezohlednosti, nakonec týkala i jeho. Toto je názorný příklad toho, že NAP není něco na úrovni zákonného nařízení, které platí a basta. Je to názorný příklad toho, že v ancapu bude možné za určitých okolností porušit NAP. Pokud má někdo nápad (třeba nějaký debil, který si za tím účelem založí agenturu nebo pojišťovnu) zneužívat do krajnosti bezohledně NAP na okolí, které s jeho NAPem nemusí mít vůbec nic společného, může toho (v dohledné budoucnosti) využít, když mu to připadá, jako jednání jednoznačně vedoucí k úspěchu.
Komentář 41066
Komentář 41067
Komentář 41069
Komentář 41070
Komentář 41075
Kradl, protože měl důvod ten a ten.
A když řeknu:
To, co udělal, není krádež, protože měl důvod ten a ten.
Ze stejného důvodu je rozdíl mezi:
Daně jsou krádež, ale mají důvod ten a ten.
Daně nejsou krádež, protože mají důvod ten a ten.
V obou případech snímáme morální hodnocení z určitých činů, které jsou identické, a před určitými činy selektivně zavíráme oči.
Komentář 41079
Kradl, protože měl důvod ten a ten x To, co udělal, není krádež, protože měl právo to udělat.
Daně jsou krádež, ale mají důvod ten a ten x Daně nejsou krádež, protože stát má právo je vybírat.
- Stejně jako domovník vybírá nájemné a ne výpalné, protože má na to PRÁVO. A o to, jaké má k tomu důvody, vůbec nejde; nikdo kromě anarchokapitalistů to neřeší.
V obou případech snímáme morální hodnocení z určitých činů, které jsou identické, a před určitými činy selektivně zavíráme oči.
- Tak to nedělejte.
Komentář 41081
Szaszi, každá krádež je porušení NAPu a na to nemá nikdo právo. Nikdo nemá právo ukrást loď z jakéhokoli důvodu. Jsou ovšem situace, kdy krádež může okolí vzít za přijatelnou, protože třeba posloužila k záchraně lidského života a okradený došel vlastně stejné újmy, jakou by měl, kdyby záchranu života provedl sám, byl-li by na místě. Zejména pokud je mu ukradená věc zlodějem posléze neprodleně vrácena. Tu krádež z toho ale nelze odpárat žádným ušlechtilým činem, který ukradenou věcí provedu. Furt je to krádež.
Komentář 41092
- Tak je to právě jen podle anarchokapitalismu, který uznává absolutní vlastnictví. Stanovit vlastnictví můžete ale jakkoliv. A podle státních právních řádů vlastníkovi loď v takové situaci nepatří – jeho vlastnictví nepokrývá tuto situaci – a proto se vůbec nejedná o krádež.
Komentář 41102
Komentář 41110
- A čím to ohýbám? Vlastnictví musí být absolutní, jinak to je "ohýbání morálnosti krádeže"? Prostě připouštím, že morální právo může být i takové, které neuznává absolutní vlastnictví.
2) Bylo braní nemovitostí morální, protože ho KSČ neoznačila za krádež, ale za znárodňování ve jménu budování světlých zítřků?
- Bylo nemorální, ale ne proto, že by to byla krádež, ale protože to byla špatná politika. Množiny "nemorální činy" a "krádeže" se nerovnají.
3) Bylo zplynování milionů Židů morální, protože ho Hitler neoznačil za vraždu, ale za převýchovu ve jménu čistoty rasy?
- Hitler to naopak držel v tajnosti a rozhodně to takto neoznačoval. Holokaust souvisí s demokracií stejně jako s anarchokapitalismem, takže zkuste zapátrat po třetím příkladu.
4) Věci je třeba nazývat pravými jmény, aby bylo jasné, že dochází k něčemu, co není v pořádku.
- Což říká příslušník skupiny charakteristické tím, že si všechno předefinovává, viz Hoppe.
Komentář 41093
Komentář 41098
Komentář 41101
Komentář 41136
Podle nějakých etatistických mudrhoven nemají ženy v Afghanistánu legální přístup k bankovním službám. Tak začínají pomalu používat krypta. Mobil už jim jejich "starej" nevezme, protože s nima chce být ve spojení. A na mobilu je internet, Facebook...
Jednou miliardy produktivních (a pak se teprve uvidí, kteří to jsou) v Africe, Asii, Latinské Americe a nakonec i v Evropě pojedou na Face-Libru, krypta, kdovíjak mimo stát(y). Pak se ukáže kdo ostrouhá. Potom ale taky s nimi Bůh, Manitou, ...
Komentář 41137
A neviem prečo mi argumentuješ Afganistanom, ja "obhajujem" demokraciu a nie šáriou sa riadiacu teokraciu ani napr. Pinochetovu fašistickú diktatúru.
Komentář 41198
???
NAP není pro nikoho závazný.
Kde tvrdím pravý opak tvrzení na to (v našem případě krádež) nemá nikdo právo = každý má na to (v našem případě krádež) právo???
Komentář 41228
Komentář 41247
Komentář 41250
Komentář 41260
Komentář 41261
Komentář 41264
Je mi jasné, že pro tebe na úrovni mikrovlnné trouby, která potřebuje na sebe sama manuál, jinak není schopna samostatného svéprávného jednání, je to strašidelné překvapení.
Komentář 41267
Komentář 41271
Komentář 41273
Tak teď jsi to fakt vysvětlil :-D
Komentář 41274
Komentář 41084
Komentář 41087
Nefunguje. Sereš po milionté vlastní hovna, která bys moc rád připsal ancapu.
Komentář 41091
Komentář 41097
Komentář 41112
Vidíš, milionkrát jsi to psal a stejně to nedokážeš pochopit :-(
Komentář 41099
Komentář 41100
Komentář 41103
Komentář 41111
A aby som náhodou nezabudol, to dieťa bude jačať aj keď mu zoberiete CUDZIU hračku.
Komentář 41113
Rodič zařídí dítěti životní úroveň, pak jí trochu sníží, a dítě ječí.
Stát zařídí anarchokapitalistovi životní úroveň, pak jí trochu sníží, a anarchokapitalista ječí.
Komentář 41114
No a? Stejný jekot zažijete, když mu zakážete vzít si hračku, kterou chce, ať je či není jeho.
Definice krádeže je na právním systému nezávislá.
Ale právě že je závislá, ty hlupáčku. Napřed totiž musíš mít nějakými pravidly určeno, kdo si co vzít může a kdo nesmí. Ne každé uchopení předmětu do roky je krádež, víš?
Komentář 41115
Komentář 41116
Když ti to nějaký právní systém povolí, tak podle toho systému vrah nejsi. To je snad logické, ne?
Ne, právo a morálka jsou dvě různé věci.
To, ano, ale pořád jsou to jen nějaké systémy pravidel.
a není problém vymyslet právní systém např. takový, že
A stejně tak není problém vymyslet nějaký ujetý systém morálky. Ostatně anarchokapitalisté jsou na to experti ;-)
Takže existuje krádež z pohledu morálky.
Pozor, nyní pro tebe přijde šokující odhalení! I když vezmeš krádež podle morálky, musíš se odkázat na nějaká konkrétní pravidla nějaké morálky, čímž jsme opět u https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=1326#l41084
Chcete Vy krást?
Upřesni svůj dotaz. Krást podle jaké morálky?
Komentář 41118
Tenhle tvuj text presne ukazuje, proc s tebou nema cenu debatovat. Uprimne receno, tebe bych teda chtel nekdy potkat v realu, to musi byt zazitek.
Komentář 41119
Komentář 41123
Komentář 41124
Komentář 41131
Komentář 41132
Komentář 41120
Komentář 41121
Účinnost této rétoriky spočívá v tomto: Poukazuje se na to, že je ještě něco nad zákonem, a tím se zároveň nenápadně sugeruje, že to nadzákonné je samozřejmě morální. Přitom to může být stejně nemorální, jako zákony, které to má negovat.
Komentář 41122
Což naši předci vystihli v rčení "Zloděj volá, chyťte zloděje".
Komentář 41117
Komentář 41140
V mých očích by ten čin obhájila - to znamená, že kdyby šlo o moji loďku, pachateli bych odpustil a kdyby mě někdo požádal o názor nebo rozsouzení, doporučil bych mu totéž. Zároveň bych nikoho nenutil, aby on odpouštěl někomu, kdo ukradl jeho loďku.
Komentář 41142
Hmm, takže ti přijde správné, že někdo je trestán za něco, co podle tebe bylo správné ...
Komentář 41143
Nestrkej pls svoje fantazie do mojí pusy, je to fuj.
Komentář 41148
Komentář 41154
Komentář 41157
2) Nepřijde ti správné, že je za to někdo trestán (soudím dle 2019-09-10 22:41:35)
3) Podporuješ anarchokapitalismus, který trestání v bodě dva umožňuje a nepovažuje jej za nemorální.
Komentář 41867
Komentář 41068
Komentář 41062
Komentář 41064