Ústav moudrosti – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: bitfoxer
Čas: 2019-02-25 00:00:02

Ústav moudrosti

Představme si, že při dosažení věku 56 let se každý člověk musí zúčastnit devítileté povinné docházky do Ústavu moudrosti. 56. rok je podle zvyku a tradice ideální dobou na devítiletou přípravu, která má člověka připravit na stáří. V každém městě je jeden Ústav moudrosti. Vše je řízeno z ministerstva pro vzdělání výchovu a moudrost. Devět let povinné docházky do Ústavů moudrosti. Každý den 7 hodin přípravy. Podle rámcového přípravného programu je stanovený rozvrh činností a znalostí, který každý účastník musí splnit. Cílem je zajistit, aby všechna ta znalost získaná neustálou potřebou a zároveň touhou se učit a poznávat, která právě vrcholí, byla nadále využívána správně. Správně v rámci mantinelů správná, které určili odborníci. Odborníci, kteří ví.

Každý den pečlivě připravený program pod vedením zřízenců. Člověka je třeba připravit, vyškolit, vychovat. Je třeba řádu. Je třeba dát každému stejné možnosti. K tomu slouží rozvrh. Hodina pletení, cvičení, zahradničení. Přestávka. Učebna luštění. Přestávka. Muži i ženy. Bez rozdílu. Vše pro všechny. Na zájmech a vlastním chtění nezáleží. Nemůžeme si dovolit, aby byl někdo ochuzen o činnost jen proto, že neměl možnost si ji vyzkoušet a naučit. Všichni přece víme, že člověk, tvor, který se v evolučním žebříčku hřeje na prvním místě, nemůže být schopen samostatnosti a vlastnímu vedení. K tomu je třeba institucí. Těch druhých, kteří ví. Těch druhých, kteří vytvoří plán.

Senioři jsou v ústavu rozděleni do skupin podle věku. Každý má své číslo a své místo v lavici. Svoji šatnu, svůj pytlík na přezůvky, svůj seniorský sešit. Každá skupina má svého zřízence. Ten skupinu řídí. Toho skupina musí poslouchat. Řád a autorita je potřebná. Zřízenec ví lépe, než senioři, co je pro ně vhodné. Je tedy logické, že ho budou poslouchat. Dělali to tak přece i jejich rodiče a rodiče jejich rodičů. Vše pro zajištění efektivního a udržitelné sociálního systému. Vše v zájmu naší společnosti. Vše pro stabilitu. Vše pro blaho nás všech. Jen si to představme.
Přečtení: 17507

Reagujete na tento komentář:
Autor: Vostál Petr Čas: 2019-02-25 10:24:52 Titulek: Re:
Třeba chtěl říci, že blbnout na kvadrát lze v každým věku,
jen to napsal vobráceně než by měl,
zatímco v dětství se člověk učí, tak ve stáří kdy zase zpětně člověk dětinští by mělo jít spíše k vobrácenému postupu, tedy spíše by se měl vodnaučovat, co se již vod mládí učil...

I když myslím, že je to vcelku zbytečný, nebot moudrá příroda nám v tom dětinštění zdatně pomáhá tou sklerozou, takže se to dá zvládnout i bez přispívání dobrosernýho státu, i když tedy ta relaxační centra pro seniory by byl bezpochyby správný krok k zvýšování životní úrovně socialistickýho vobčana...
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Mohu-li soudit podle sebe,
tak takovýho starýho pitomce už nic moc stejně nenaučíte,
při pletení by si asi vypíchnul voko a při zahradničení by si kleknul k záhonku a už by nevstal páč by mu ruplo v zádech takže já bych lidi do příliš složitých situací už moc nehnal, ideální by bylo něco jednoduchýho a co slouží spíše k upevnění zdraví (v zdravým těle zdravý vzduch)a tady se mně jeví jako ideální sport, obzvláště v tomto věku se začínají vobjevovat první příznaky chátrání těla a především pak obezita a různé ty bolesti kloubů a přilehlých orgánů...
Ideální by proto byla "povinná sportovní docházka" vyloženě sportovní anitalenti by pak mohli jako sport pěstovat jen chůzi (ani nemusí bejt rychlá) a mohli by si pomáhat i moderními lyžařskými hůlkami pro snažší udržení rovnováhy...
Samozřejmě všichni vrcholoví sportovci (v tomto věku tedy každej) potřebují kromě špičkově zařízených sportovišt i regenerační centra pro masáž, saunu, bazén, psychologa, odpočívárnu, kavárnu (pro ženy) a hospodu (pro muže)

Ostatně sport je nejlepší příprava nejen na důchod, ale i na blížící se smrt,nebot i zde platí známé olympijské heslo "není důležité zvítězit, ale zúčastni se" a zúčastnit se musí každej, nebot zde platí "povinná smrtelná vodcházka"
Autor: Vostál Petr Čas: 2019-02-25 08:21:56 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
PS.
Musím se pochlubit, páč jsem po pětatřicetiletech začal opět sportovat,
našli jsme doma totiž pálky na pingpong a tak jsme ještě přikoupili i stůl,
a já jsem chtěl nějakej nenáročnej technickej sport (odmítám s přítelkyní chodit běhat páč tady je to samej kopec)a tak jsme si cvičně pinkli a já byl za půl hodiny totálně vodvařenej, především pak proto, že nám ten míček furt padal na zem a naši dva podavači míčků (kočka a pes) spíše míčky honili po dvoře než že by je podávali, naštěstí pes všechny balonky postupně rozkousnul a tak jsme hru ukončili právě včas (těsně před infarktem)
Autor: yxc (neregistrovaný) Čas: 2019-02-25 08:49:03 Titulek: Re: [↑]
Vypadá to jako autorova parodie na státní školství v základní škole.
Autor: Vostál Petr Čas: 2019-02-25 10:24:52 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Třeba chtěl říci, že blbnout na kvadrát lze v každým věku,
jen to napsal vobráceně než by měl,
zatímco v dětství se člověk učí, tak ve stáří kdy zase zpětně člověk dětinští by mělo jít spíše k vobrácenému postupu, tedy spíše by se měl vodnaučovat, co se již vod mládí učil...

I když myslím, že je to vcelku zbytečný, nebot moudrá příroda nám v tom dětinštění zdatně pomáhá tou sklerozou, takže se to dá zvládnout i bez přispívání dobrosernýho státu, i když tedy ta relaxační centra pro seniory by byl bezpochyby správný krok k zvýšování životní úrovně socialistickýho vobčana...
Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Čas: 2019-02-25 13:27:38 Titulek: Re: [↑]
Ako vtip je to dobré, ako argument je to hlúposť.
Autor: Vostál Petr Čas: 2019-02-25 14:34:55 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Vtip je docela dobrej argument,
není nad to když se tím i pobavíte,
nezábavný argumenty jsou nudný, většinou u toho usnu...
Autor: Vostál Petr Čas: 2019-02-25 16:49:08 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Navíc vtip a humor je prostě nejlepší argument,
nebot nikoho nepřesvědčeuje vo tom, co se nemá a co se má,
ale prostě a jednoduše vod obojího uvolnuje,
což je naprosto dostačující...
Autor: Mastafos (neregistrovaný) Čas: 2019-02-25 13:10:06
To jsem zvědav kolik lidí (ne)pochopí parodii na povinnou (před)školní docházku..
Autor: Zdenál (neregistrovaný) Čas: 2019-02-25 13:11:26
Asi chápu co chtěl básník říci, ale nedovoedu si představit méně vhodné publikum než je zrovna tady. Přesvědčené netřeba přesvědčovat. Na nepřesvědčené mi zase přijde že to asi nebude moc fungovat...

Ale nemohl jsem si nevzpomenout na Arabelu :-D
Autor: Vostál Petr Čas: 2019-02-25 14:32:56 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Ale nemohl jsem si nevzpomenout na Arabelu :-D
................................................
Moc si tudle pohádku nepamatuju, už jsem byl přece jen vodrostlejší v tý době kdy todle dávali,
ale vy asi myslíte jak tam vždycky museli tím prstenem votočit,aby kouzlo zafungovalo ?
Autor: Zdenál (neregistrovaný) Čas: 2019-02-25 14:47:49 Titulek: Re: [↑]
Ne, myslim to jak se jim narodili děti v důchodovém věku.
Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2019-02-25 17:45:54
Přijde mi to trochu nepřípadné srovnání. Běžně nikdo nezpochybňuje obecnou kompetenci šestapadesátiletých lidí, protože jim je zrovna 56 let. U šestiletých se na tom naopak shodnou snad všechny civilizace světa. Při zanechání bez pomoci většina šestiletých zahyne, protože zcela pochopitelně budou selhávat v základní sebeobsluze, kdežto ve skupině šestapadesátiletých zahyne většina, protože jim dojdou prášky na srdce. Nehádal bych se o formě výuky či státním donucování, ale minimálně jako důrazné doporučení z hlediska psychologického a biologického mi přijde +-šestiletá hranice jako začátek intenzivního vzdělávání vhodná. Některé arbitrálně určené věkové hranice vycházejí přeci jen alespoň částečně z pozorování reality a i současná jinak tristní praxe umožňuje velmi benevolentně roční rozmezí nástupu do ZŠ tzv. odklad. Domnívám se, že daleko diskutabilnější je právě forma, rozsah a současná téměř absolutní povinnost se vzdělávat.
Autor: Zdenál (neregistrovaný) Čas: 2019-02-26 07:37:49 Titulek: Re: [↑]
Souhlas. Jen dodám že ten konsenzus na 6 letech ve světě neexistuje. Pohybuje se to mezi 4 a 7, což je docela rozdíl.
Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2019-02-26 16:24:44 Titulek: Re: [↑]
Plošná intenzivní výuka od čtyř let mi přijde děsivá pro všechny zúčastněné a nepříliš efektivní, ale budiž. Jiný kraj jiný mrav. U nás se to ve školkách zkouší s jazyky, ale poměr cena/výkon mi vycházel dost žalostně.
Já jsem měl na základce v první třídě spolužáka, kterému v září ještě nebylo šest a jiného, kterému už bylo sedm a to byl hlubokej komouš. A to je 5-7 let. +-6 je 5-7.
Autor: Lojza Čas: 2019-02-26 16:40:45 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Plosna intenzivni vyuka v jakemkoliv veku mi prijde desiva pro vsechny :-(
Vidim to u svych deti - maji obrovskou chut se ucit, jsou zvidavi a zvedavi, ale "jak na potvoru" ne po tom, co se zrovna maji ucit ve skole - a dava to logiku. Kazde dite je jine, kazde by se chtelo ucit jine veci, ale pak se to vsechno vezme, hodi do jedne krabice, posle do skoly, a vsechna ta zvidavost a zvedavost, ktera by ho tak uzasne rozvijela, se zabije :-(
A bohuzel, vetsina lidi se shodne na tom, ze je spravne to tak delat.
Musim rict, ze kdyz ty deti vidim (5 a 8 let), tak se mi chce brecet, kdyz vidim, jak je skola dusi a jak by se strasne chteli neco dozvidat, ale proste osnovy to vidi jinak
Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2019-02-26 16:58:46 Titulek: Re: [↑]
Mám je o něco starší a z duše s Vámi souhlasím. Trochu jsem doufal, že vzhledem k hlavní oblasti působení jednoho našeho populárního politika by se mohlo naše školství někam pohnout. Z jeho současného působení jsem ale tak trochu zmatený.
Autor: velkej Ká Čas: 2019-02-26 17:03:18 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Pokud myslíte VKml, tak to je tradicionalista a konzerva až na půdu. Podle něj fungoval skvěle ten systém, který tu byl, a veškeré novoty do něj postupně zaváděné jsou špatně. (Kde s ním do jisté míry souhlasím, jenže do blbého systému a navíc blbým způsobem budou ty novoty vždycky špatně, ovšem to není problém těch novot.) Školství by se s ním pohnulo tam, kde bylo. Možná by se kladl větší důraz na použitelné obory, ale o tom, co je použitelné, by rozhodoval stát. Takže žádná změna k lepšímu.

Mě víc fascinuje, jak se na děti a jejich názor takhle ve velkým měřítku sere. Vážně přijde normální někomu X let dělat něco, do čeho je nucen a totálně ho to nebaví? Se divím, že sebevraždy mezi dětmi nejsou daleko četnější.
Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2019-02-26 18:55:21 Titulek: Re: [↑]
Žijeme v realitě. Vnímal jsem ho jako menší zlo a hráz progresivizmu. Myslím, že jakákoli konzistentní a netotalitní představa školství by byla lepší, než to, co je tam teď. Právě jeho názorová konzistentnost mi teď dělá starosti.
Děti do puberty obecně páchají sebevraždy velmi výjimečně. Souvisí to se zráním mozku, poměrem mezi volním a pudovým chováním a chápáním významu smrti jako takové.
Web: neuveden Mail: neuveden
Myslím si, že zajímavější argument na věkem podmíněnou povinnost (čehokoliv) lze hledat v pop kultuře. Jako fanda Star Treku doporučuju vyhledat si 22. epizodu z 4. řady Nové Generace, anglicky se jmenuje "Half a Life". Pojednává o civilizaci, kde dosažením 60 let musí každý její člen učinit Rozhodnutí a zabít se. I když té civilizaci umírá hvězda a dotyčný jedinec je vědec, který má (možná) řešení, ale za pár dní mu bude 60.
logo Urza.cz
kapky