Vnitřní transformace pomocí drog? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: li
Čas: 2023-03-30 00:00:02

Vnitřní transformace pomocí drog?

Nedávno jsem zahlédla reklamu České psychedelické společnosti na podporu jejich aktivit. Byla na ní fotka Stanislava Grofa a citát: „A najednou jsem porozuměl myšlence několika duchovních učitelů, že jediná revoluce, která může fungovat, je vnitřní transformace každého člověka.“ Tato kombinace mě okamžitě zaujala a ráda bych o tom vedla diskuzi. Co si o tom myslíte? :)
Přečtení: 4917

Reagujete na tento komentář:
Autor: Jakub Čas: 2023-03-30 09:43:33
Reklama mi osobně přijde hloupá. Citát vnímám jako stoicistní výraz pokory, který se ale nemusí vázat pouze na drogy - proto mi to spojení přijde hloupé. Citát bych si pro sebe přeložil jako: "Každý by měl se změnou začít u sám u sebe."

Myšlenka reklamy dobrá, reklama v kontextu slabá. Rozhodně bych se jí ovlivnit nenechal. Jsem pro dekriminalizaci všech drog, ale ne z důvodů, které jsou v citátu uvedeny.
Autor: Tron Čas: 2023-03-30 07:24:40
Web: neuveden Mail: neuveden
Pokud je pointou to, že to není "o systému", ale "o lidech", tak spíš souhlasím. Ostatně, kdo ty systémy dělá, když ne ti lidi.
Autor: li Čas: 2023-03-30 07:45:01 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
S citátem souhlasím = není to o systému, ale o lidech. Ale zaujala mě ta kombinace, že to tvrzení bylo automaticky spojené s tou reklamou na psychedelika :)
Ty drogy jsou rozhodně zajímavý, ale to ještě automaticky k žádné transformaci nevede... Následně může být uživatel dost zásadně transformován podle toho či onoho psychoterapeuta, na kterého narazí, to mi přijde dost blbá pozice...
Autor: Tron Čas: 2023-03-30 11:14:35 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Automaticky rozhodně ne. Grof pokud vím začal místo LSD užívat hyperventilaci, s prý stovnatelnými účinky, po tom co bylo to první zakázáno a výzkumy v ČSR i USA s tím aspoň oficiálně zastaveny. Nebyla ta reklama spíš na tu společnost než na drogy, eventuelně na ty hyperventilace? Ale jde asi o dost osobní věc, takže asi se každý nebude chtít svěřit do péče při tomhle někomu, s kým má vyloženě osobní problém, ale bude se asi snažit si trochu vybrat někoho komu důvěřuje, i když jisté to vždy zdaleka není.
Autor: li Čas: 2023-03-30 11:42:20 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Je to reklama na aktivity vedoucí ke zvyšování informovanosti o psychedelických látkách, na jejich propagaci, online poradnu... Ve spojení s uvedenou reklamou by tam tedy člověk měl vidět přímou souvislost s duchovní transformací :) Myslím si, že člověk pak v takovou instituci i zaměstnance mívá plnou důvěru, podobně jako kdysi ve zpovědnici u pana faráře :)
Autor: Tron Čas: 2023-03-30 11:57:15 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jasně, je to možná takový gurubyznys. Ono všechno se může zvrtnout. Ale těžko to i automaticky odsoudit, protože nezávazná porada ohledně toho, že asi není úplně ideální si dát trip někde v neznámém místě uprostřed velkoměsta, ale když už tak radši někde vklidu v místě známém s lidmi kterým ten člověk věří, bude asi trochu lepší cesta - a ani to nemusí být o byzne, může to být dobrý známý, který dotyčného bez snahy o odměnu jen tím provede a upozorní, kdyby chtěl třeba zkusil létat ze skály, nebo mu připomene tématickou otázku, na kterou se chtěl v tom stavu sám sebe zeptat a jinak ho nechá být a nebude ho ani zjištně programovat. Ve velkých organizacích tohoto zaměření ale to riziko náboženské manipulace být může.
Autor: li Čas: 2023-03-30 12:16:52 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ano, vytváří to trochu dojem, že je to "všespásné a vznešené" a že člověk rychle duchově "vyroste" :)
Autor: Jakub Čas: 2023-03-30 09:43:33
Web: neuveden Mail: schován
Reklama mi osobně přijde hloupá. Citát vnímám jako stoicistní výraz pokory, který se ale nemusí vázat pouze na drogy - proto mi to spojení přijde hloupé. Citát bych si pro sebe přeložil jako: "Každý by měl se změnou začít u sám u sebe."

Myšlenka reklamy dobrá, reklama v kontextu slabá. Rozhodně bych se jí ovlivnit nenechal. Jsem pro dekriminalizaci všech drog, ale ne z důvodů, které jsou v citátu uvedeny.
Autor: li Čas: 2023-03-30 10:13:18 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ano, stoicismus nabádá k filosofii, protože "jen moudrostí lze dosáhnout blaženosti"... Drogy nemusí mít s moudrostí pranic společného, a to platí i pro psychoterapeuty - protože u nich je to dost loterie, na koho člověk natrefí. Takže souhlas, také chápu smysl citátu, ale kontext je hodně zavádějící a divný :)
Autor: Lojza Čas: 2023-03-30 13:09:58
Web: neuveden Mail: neuveden
Nemám teď příliš času, tak jen ve zkratce.
Co tom vím, tak "problém" člověka typický spočívá v tom, že jeho mozek se "naformatuje" na nějake způsoby zpracování světa okolo sebe a potom už jednak často nevidí realitu, ale to, co mu mozek dodává a za druhé se občas stane, že se mozek "prehlti" a není schopný informace zvenčí zpracovávat ani trošku správně - to jsou pak třebas některé duševní nemoci.
Psychedelika udělají v mozku jednu důležitou věc. Zruší (alespoň dočasně) to naformátování. Zmizí tedy různé bariéry, které máme vytvořené , typicky jako obranné mechanismy. Takže například pokud někdo bude rasista, protože se boji já nevím, černochů, tak po použití psychedelik tenhle předsudek zmizí. Pokud s ním v tu chvíli bude terapeut pracovat, může to pomoci nějakému trvalejšímu výsledku.
Pokud člověk bere psychedelika, aby "poznal sám sebe" a podobně, funguje to stejně. Pouze pokud u toho nikoho nemá, kdo by to případně nějak usměrnil, tak riskuje různé "bad tripy" a podobně.
Rozhodně mám za to, že "poznat sám sebe" a podobně rovná se ono "zrušit bariéry a omezení vnímání reality".
Autor: li Čas: 2023-03-30 14:26:16 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Já si zase myslím, že je to v každém případě zajímavý zážitek, ale vůbec to neznamená, že by člověk poznal více sám sebe. Pozná jinou realitu, jiné vnímání a cítění, ale ty stavy jsou hodně nahodilé a záleží na následné interpretaci, jak s tím každý naloží.
logo Urza.cz
kapky