Diskuse – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu

Komentáře uživatele Vajo (strana 3)

Nezobrazí-li se komentář po prokliku do odpovídající diskuse, znamená to, že se jedná o reakci ve vlákně, které se uživatelé rozhodli skrýt (tyto může každý zobrazit po přihlášení).

Autor: Vajo Čas: 2022-03-22 18:01:37 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
OK.
Autor: Vajo Čas: 2022-03-22 14:39:23 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Pak ano, je to konečně Váš rozhovor a máte právo mluvit, o čem chcete. Ovšem debata omezená pouze na aktivity po 24.2.2022 a jen jedné strany konfliktu je poněkud vytržena z kontextu.
Autor: Vajo Čas: 2022-03-21 23:32:25
Web: neuveden Mail: schován
Urza říká: „I kdybychom se shodli na tom, že Ukrajina jako celek, což je podle mého nesmysl, ale i kdybychom se shodli na tom, že Ukrajina jakožto stát byl agresor, nebo Ukrajina jakožto stát vytvořil podmínky, ve kterých bylo ubližováno Rusům, tak pořád to ještě nedává nikomu právo provádět útok na ukrajinský lid, který není totožný s ukrajinským státem… A i kdybychom přijali fakt, že stát něco udělal, tak potom není podle mě eticky a morálně přijatelné zabíjet lidi v tom státu, kteří za to nemůžou nebo se o to nezapříčinili.“
K tomu asi není co dodat. Ovšem diskutující konstatovali, přinejmenším připustili, že agresorem je jak ruský, tak ukrajinský stát. A jestliže Urza říká, že je na straně ukrajinských lidí, kteří nic nezpůsobili, měl by taky říct, že je na straně jak těch, kteří trpí pod agresí Ruska, tak i těch trpících pod agresí Ukrajiny. A že jich nebude málo, když jich během posledních dvaceti let emigrovalo asi dvanáct milionů. Proto úplně nechápu, proč Urza jasně neřekl, že je na straně lidí bez ohledu na národnost a že odsuzuje agresi států jako takových. Dávat vinu jen jednomu státu a zastávat se pouze části postižených lidí není úplně fér.
Autor: Vajo Čas: 2022-03-18 12:34:22 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Já bych teda nové volby určitě neorganizoval, ani ty staré ani žádné jiné. To bych nechal na obdivovatelích demokracie. Ale pointa měla být v tom, že Fiala s Rakušanem a Zemanem (a jim podobní) by za takových podmínek asi žádnou válku nevyhlásili.
Autor: Vajo Čas: 2022-03-18 09:14:21
Web: neuveden Mail: schován
Z historie taky víme, že byly časy, kdy ti, kdo války vyhlašovali, za ně utráceli (mj.) peníze vlastní a navíc vesměs stáli i v čele vojska (a mnohdy byli zabiti). To ovšem byly hnusné barbarské doby. Dnes máme hentu demokraciu. Takže bychom si mohli demokraticky odhlasovat, že v případné válce bude do první linie nasazen prezident, vláda, parlament a senát. A do druhé linie státní úředníci.
Autor: Vajo Čas: 2022-01-03 18:05:03 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Čemu nerozumím? Nerozumím Vašemu žonglování se slovy. Takže postupně:

Konkretní výhradu jsem měl k pojmu „přirozený nárok“, označil jsem to za absurdní. Nerozumím tomu, proč si myslíte, že bych něčemu z toho neměl rozumět.

Napsal jste: „Pravo mate, kdyz ho ostatni neporusuji; porusuji-li, pak ho zjevne NEMATE.“ Nenapsal jste: ale „mel BYCH ho mit (a jakoze furt)“, což naprosto mění smysl výroku. Nerozumím tomu, proč se odvoláváte na „tvarnost a nepresnost jazyka“, když slova „neporušují-li“ a „nemáte“ jsou naprosto jednoznačná.

Čemu přesně nerozumím na negativním a positivním právu? Nerozumím tomu, proč jste tyto pojmy relativizoval a zatemnil výrokem „pravo mate, kdyz ho ostatni neporusuji; porusuji-li, pak ho zjevne NEMATE,“ z čehož plyne, že pokud někdo poruší něco, o čem jsem přesvědčen, že je to moje právo, tak už jen z toho porušení plyne, že se o žádné právo nejednalo, a pak se ještě divíte, když já se divím.

Větší klacek a silnější pes. Jistě. To je přesně situace, kdy se bezpráví říká právo (s přívlastkem „silnějšího“). Nerozumím tomu, proč za právo označujete pouze stav, „ze jeden druhemu v necem (v jeho svobodach) nebrani“. Všeobecně se totiž právem rozumí soubor pravidel. A nemusí být vůbec psaná, státní, nevím jaká. Ale musí být vymahatelná. Tedy jejich vymahatelnost musí být legitimní. Pravidly bez vymahatelnosti je třeba morálka. Když je nedodržujete, lidi si před Vámi odplivnou, ale nechají Vás být. „Kdyz Vas v olsi nekdo svacne pantokem, mate misto prav prt.“ To jistě, ale třeba moje děti můžou po právu vymáhat odškodnění (a trest).

Tak už jsem se definitivně vykecal a jdu dělat něco užitečného. Mějte se. A pozdravuju ještě pana Heřmana.
Autor: Vajo Čas: 2022-01-03 12:42:42 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Teď už je to jen hra se slovy, ale proč ne. Ovšem nechci už hrát hru o přirozenosti, protože všichni s ní bouchají o stůl, ale nikdo pořádně nevysvětlí, co si pod ní představuje (zřejmě každý něco jiného).

„A pokud BRANI, pak ho zjevne neuznava a porusuje, neboli ho "nemate".“
Z tohoto Vašeho výroku plyne, že např. mé negativní právo na to nebýt okraden mám jen do té doby, než mi do domu vleze zloděj a něco čmajzne. V okamžiku, kdy mé právo porušil, mé právo zaniklo. A když se budu bránit, třeba ho shodím se schodů, jednal jsem protiprávně, protože nemůžu legitimně bránit právo, které nemám. Váš výrok tedy považuju za poněkud absurdní, ale v diskusi si můžeme definovat pojmy skoro libovolně, třeba že nějaké injekci budem říkat tečka. Musíme to ale pak v dalším důsledně dodržovat. A z toho Vašeho předchozího výroku se dá implicitně dovodit definice. Tedy že za „právo“ považujete jen to, co zbytek lidí bez výjimky akceptuje. Vše ostatní je „nárok“. Tedy i to, co ostatní považují za negativní právo, Vy pokládáte za nárok, protože to může být loupežníkem porušeno. A musí tu být někdo (byť i sám poškozený), kdo tento „nárok“ zajistí. Proto ta má předchozí poznámka k přirozeným případně negativním a pozitivním „nárokům“.
Já si (možná na rozdíl od Vás, ale možná si ze mě jenom děláte prdel) své právo na to nebýt okraden představuju tak, že moje věci mi bez mého svolení nemá kdo co krást, ale současně když to udělá, můžu ho chytit, vzít si své zpět a ještě mu pár přidat na cestu.
Autor: Vajo Čas: 2022-01-02 20:13:19 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
No jak myslíte. Ale nemůžete si napřed definovat pojem „právo“ podle svého, tedy jako: „Pravo mate, kdyz ho ostatni neporusuji; porusuji-li, pak ho zjevne NEMATE.“ A když se držím Vaší terminologie, děláte si z toho srandu. Tož tak.
Autor: Vajo Čas: 2022-01-02 15:55:36 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Zdá se mi, že jste si svým výkladem příliš jistý a to je vždycky podezřelé :)
Svoboda od vlastnictví (pokud tedy budeme používat všeobecně uznávaný význam těchto pojmů) se dá těžko oddělit, podobně jako slepice od vajec. Svoboda člověka je minimálně vlastnictví sama sebe, i když to budete pitvat ze všech stran. Když budu otrok, tedy budu vlastnictvím někoho druhého a mám nulovou svobodu. Co se týče přirozenosti, je to hodně neukotvený pojem, i Vy ho dáváte do úvozovek a podle toho ta diskuse vypadá. Když navíc nebudeme mluvit o přirozených právech, ale o přirozených nárocích, zní to dost absurdně. Mimochodem, když se budu držet Vašeho výkladu pojmů, uznáváte rozdíl mezi pozitivními a negativními nároky?
Autor: Vajo Čas: 2022-01-02 08:59:51 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Rozumím. Pak ale úplně nechápu, proč se vůbec bavit o právu. Podle Vaší definice mám (máte) právo tak akorát držet hubu a krok. To je tak to jediné, co nám nikdy nikdo nebude chtít sebrat.

Každá filosofie musí mít nějaké dogma, na kterém je vystavěna. Jde o to, jak je dokáže obhájit. Mám ale dojem, že ankapáckým dogmatem je svoboda jednotlivce, nikoli přirozené právo.
Autor: Vajo Čas: 2022-01-01 20:00:57 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
S Vámi je těžká diskuse, když používáte některé pojmy v hodně specifických významech :)
Já mám dojem, že obecná, přirozená :) představa o právu (a teď nemluvím ani o přirozeném právu ani o legitimitě) znamená zákony, četníky, soudy, kriminály a tak. A v tomhle prostředí se běžně počítá s tím, že existují lidé, kteří Vaše práva porušují, i když je máte zákonem garantovány. Takže úplně nevím, jaká je Vaše definice práva.

Tarzana jsem snad pochopil. Dobře, po pár tisících let civilizace se žádný člověk nechová úplně přirozeně, já bych spíš řekl přírodně. Tak zkusme mrknout na přírodní tvory. Právo na život by se dalo přirovnat k instinktu k přežití. Ovšem u zvířat jednak ten instinkt není vědomý a taky nemají moc prostředků, jak se bránit. Člověk k tomu přistupuje uvědoměle, tak to časem označil jako právo. Ale i tady si myslím, že většina lidí chápe přirozenost v širším smyslu než jen „přírodnost“, ale i jako bezprostřednost, protiklad vykonstruovanosti, umělosti.

V tom posledním odstavci jsem nechtěl pronášet nějaké kategorické tvrzení, ale spíš jsem doufal, že v té posloupnosti výroků se dá najít nějaká logika. Ale samozřejmě, hledat můžeme i nepřirozenosti. Pochybování, zpochybňování, hledání je myslím důležité.
Autor: Vajo Čas: 2022-01-01 16:47:53 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Právo není konstatování stavu. Je to rámec pro legitimitu jednání nejen současného, ale hlavně budoucího. Právo pouze deklarované, bez záruky/možnosti obrany při jeho porušení, je opravdu na prd.

V minulém komentáři jsem myslel právě na to „přirozené“, nikoli pouze „mají“. Soudím, že pokud nějaké právo vnímá bez nějakého vysvětlování, přesvědčování nebo donucování devadesát devět procent lidí jako legitimní, je jim to tak nějak přirozené. Jinak nevím, co jiného si pod slovem „přirozené“ představit.

K té poslední větě. Vlastnit můžu (nebo nemůžu) cokoli bez další souvislosti. A přesto lze hledat souvislost mezi „vlastnit“, „právo“ a „přirozené“. Ta souvislost měla spočívat v tom, že připustíme-li, že právo na život je přirozené a současně připustíme, že toto právo bez možnosti vlastnit klacek, pušku, kulomet, pevnost je zásadně omezeno, nevyplývá z toho náhodou, že i právo na vlastnictví je přirozené (součástí práva na život)?
Autor: Vajo Čas: 2021-12-31 18:40:14 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Podle mě je kritickým bodem energetika. Bez energie jde do kopru všechno. Nejde jen o to, že bude drahá, ale že nebude. Nebude v dostatečném množství, sníží se dostupnost a spolehlivost dodávek. To bude jednak problém pro průmysl, zároveň to povede k rozsáhlým plošným relativně dlouhým výpadkům. Zkolabuje infrastruktura, hlavně ve městech. A náprava bude v podstatě nemožná. Elektrárnu za měsíc nepostavíte. Na zpětné vazby v politice (jako že by někdo poslouchal voliče) už nevěřím, stačí se podívat na ty bolševiky v Evropské komisi. Těch signálů dostali už tolik, ale melou pořád stejné hovadiny.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-31 18:26:09 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To jsou ovšem čiré spekulace. Možností je moc a třeba se uchytí zrovna nějaká, která ještě nikoho nenapadla. Ovšem těžko to bude tak, že třeba ČR skončí jako stát a nahradí jej ankap. Ale mohlo by se třeba stát, že po nějakém politickém otřesu libertariáni obhájí nějaké dostatečně velké území, které jim bude patřit. No a příklady táhnou, jestli budou zjevně efektivnější (a bohatší) než sousedi, budou růst snahy ostatních jít stejným směrem. Ale opakuju, jsou to čiré spekulace.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-31 15:18:44 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
„Dostat se do politiky a začít to měnit odtamtud.“
V rámci politiky nemůžete měnit věci, když dostanete jedno procento. Ani když s odřenýma ušima přelezete pět procent. Kolik procent dostávají ti, kteří chtějí míň státu a víc svobody? Klienti a podporovatelé státu mají díky buď přímé závislosti na státu nebo podplácení různými dávkami a masírce médií dostatečnou většinu a budou ji mít tak dlouho, dokud nepřijde hodně tvrdý náraz. O ten se ovšem zřejmě brzo postará vrchnost EU a domácí kolaboranti.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-29 17:16:34 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jsou lidé, kteří říkají, že mají právo na život (teda na svůj). Neznám moc lidí, kteří by říkali, že právo na svůj život nemají. Vlastně nikoho. Ale to právo je jim na prd, pokud nemají nic, jak ho chránit. Je tedy právo na to vlastnit něco, kde/jak/čím by právo na život mohli bránit, stejně důležité/přirozené?
Autor: Vajo Čas: 2021-12-29 09:47:44 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Už jsem se v tom nechtěl šťourat, ale přece mi to ještě nedá.
Dovolím si souhlasit, že vzápětí po vymizení státu by mohly vzniknout ozbrojené konflikty. Záleží na tom, jakým způsobem by se stát rozpadl. Ale řekl bych, že by ty války byly spíš omezené, jako flinty, kalašnikovy, občas kulomet, možná i nějaký tank. A až by došly patrony a/nebo lidi, tak by to nějak utichlo. Ne že bych to chtěl zlehčovat. Ale státní konflikt, to už je jiná váhová kategorie. To se asi nedá srovnat.
Díky za pokec.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 23:28:24 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jako stará krev máte zkušenosti co já ne, rád se nechám poučit.

Ta Vaše argumentace ohledně válek tak, jak je podaná, je těžko napadnutelná. Ale není to třeba naopak? Že etatisti používají jako argument, že při rozpadu státu by vypukly války? Takže ta argumentace anarchokapitalistů je spíš defensivní. Možná by vznikly, ale se státem vznikají taky.

A teď si nejsem jist, jestli těma debilitama myslíte jen zjednodušené fráze, nebo celý názorový směr.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 23:08:27 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Snad dnes ještě existují zbytky kapitalismu, třeba, jak říkáte, soukromé vlastnictví. Ovšem zároveň existuje tolik regulací, že ani se svým majetkem nemůžete nakládat zcela dle vlastní vůle.

Dojem může klamat.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 21:01:42 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Proti tomu můžu těžko něco konkrétního namítat. Souhlasím, že existuje dost psychopatů toužících po moci, kteří se často vyšplhají až nahoru. V demokracii určitě. Přesto si myslím, že svobodná společnost by nějakou obranu proti tomuto vývoji našla (nebo aspoň mohla najít).
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 20:54:21 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ad 1: Tak to zase nepřehánějte. Já Vám přece nevyhrožuju jako diskusnímu oponentovi. Pokud jsem tu ve svém příspěvku někomu vyhrožoval, tak jen tomu, kdo si dělá zálusk na můj majetek. A že by prohlášení o tom, že se budu bránit, bylo vyhrožování?
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 20:40:28 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Díky za informaci, nicméně jsem si nevšiml, že by se tu někde hodnotily komentáře. Kde se tu plusuje a mínusuje?
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 13:18:46 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ad 1: Vy si ovšem ochranu svých práv představujete jako porušování práv druhých. Kdybyste se v tom angažoval osobně, mohl byste dostat na budku.

Ad 2: To je opravdu přiléhavá odpověď na konkrétní argument.

Ad 3: Hlasování penězi. To je nějaký nový pojem? Peníze jsou prostředek ke směně. Hlasování ve volbách je prostředek k zisku moci nad druhými.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 13:04:06 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Děkuji.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 13:02:23 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Pod socialismem si představuju i toho Marxe, i ty geronty i ten dnešní kapitalismus, který nemá s kapitalismem téměř nic společného.

Já si zase pod svobodou pohybu nepředstavuju, že mermomocí musím stát na tom samém místě, co zrovna teď stojíte Vy (jak jste hezky uvedl v minulém příspěvku).
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 12:57:06 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
O jakém státu mluvíte? O tom přemyslovském, jak jste psal dřív? Ten asi lidu moc nepatřil, spíš Přemyslovi. Nebo mluvíte o demokratickém státu? Pak Vás můžu ujistit, že můj dům tu byl dřív než demokratický stát.

Já nemám šajn, jak by "negativní externality" řešil ankap, zato Vy jste na ankap expert. Viz např. Váš názor že ankap vyžaduje, "aby všetci chceli to isté".

Vy jste si dohodli pravidla a ostatní, kteří s vámi nesouhlasí, ať drží hubu nebo táhnou. Protože stát je přece váš. Děkuji nechci. Ano, vás je víc, máte sílu nám vnutit vaši vůli násilím. To je podstata, o které se tu bavíme od začátku. Víc slov netřeba.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 12:32:22 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ano. Například jeden bilion Kč (milion milionů) na podporu OZE. Dobrej fór.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 11:48:20 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nějak Vám drhne logika. Co má být, že státy existují tisíce let? Jak to souvisí s tím, že se mám od vás nechat okrádat?

Ty vaše "negativní externality" se v ankapu rozhodně nebudou řešit vašimi socialistickými metodami.

Já vám diktuju svoje manýry? Já s Vámi diskutuju o tom, že nepovažuju za legitimní, abyste vy diktovali svoje manýry mně. Vy si dělejte co chcete, ale na svém a za své.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 11:35:30 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To máte těžký. Kdyby se nesmělo (nemělo) diskutovat o věcech, které už byly probírány někdy dřív, to bychom si moc nepokecali. A naopak, když nechci opakovat to, co tady pan domácí v podstatě předložil jako téma k diskusi, máte mě za vola. Nic proti tomu. A jak byste Vy reagoval na tvrzení, že ankap je "aby všetci chceli to isté"? Vysvětlováním objevu Ameriky?
Ale to o tom státu a válce mě docela zajímá. Myslíte, že války vznikají přes odpor států z vůle nějakých protistátních skupin? A fakt to nemyslím ironicky.

Btw, neví tu někdo, jak se schvaluje „uživateli neschválený komentář“?
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 10:59:45 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jsou to jen spekulace, ale mně se tomu prostě nechce věřit. Jako že by se třeba všichni pekaři spikli proti svým zákazníkům a zkoušeli je vyhladověním ovládat. Chápu, že v době, kdy přežití záviselo na síle, základních zdrojů nutných k přežití byl nedostatek, bylo násilí prioritou a mělo i svou logiku. Ale dnes je jiná situace. Vždyť i pro ty bezpečnostní agentury je výhodnější dělat vcelku nerizikovou preventivní práci a dostávat za to slušně zaplaceno, než se vrhnout do války s rizikem porážky včetně rizika smrti. Samozřejmě, v rozvratu a chaosu, kdy zkolabuje základní infrastruktura, je Vaše teorie pravděpodobnější. Ale o tom se tu přece nebavíme.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 09:14:10 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Tak tak. A nemusely být ani tak moc užitečné. Přece „zdroje jsou“ (Špidla), „stát dluhy neplatí“ (Paroubek) a pod.
Autor: Vajo Čas: 2021-12-28 09:12:59 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ad 1: Vy jak se zdá nechcete dělat špinavou práci osobně, Vám stačí, když to za Vás dělá stát.

Ad 2: Do 16. století bylo taky správné, že středem vesmíru je Země, a to proto, že se z principu nedalo nic lepšího vymyslet.

Ad 3: Mnozí nehlasovali asi proto, že je jim ta vaše demokracie ukradená. Z toho nijak nevyplývá, že máte právo je do vaší hry násilím zatáhnout. Ale ani tak Vám ty počty nesedí. Pro vládní koalici hlasovalo 2,333.681 lidí, platných hlasů bylo 5,375.090. Zkuste kalkulačku.
logo Urza.cz
kapky