Omlouvám se za výpadek Stok i jiných částí webu Urza.cz; pracuji na nápravě.
Autor: Eduard Horák
Čas: 2019-08-23 00:00:02

Naše zelená Greta

„Švédská ekologická aktivistka Greta Thunbergová pojala svou nadcházející osvětovou kampaň ve velkém stylu, když se rozhodla na dvojici chystaných klimatických konferencí v Severní a Jižní Americe vyrazit na závodní jachtě. Šestnáctiletá školačka totiž ve snaze nezanechávat uhlíkovou stopu odmítá cestovat letadlem, namísto toho se na cestu Atlantikem vydá na plavidle společnosti Team Malizia, které životní prostředí šetří. Thunbergová bude na cestách pobývat asi rok, vezme si proto na celou dobu volno ze školy. Do Ameriky se Thunbergová vypraví v srpnu. Ve Spojených státech se chce zúčastnit klimatického summitu, který v sídle OSN v New Yorku na okraj výročního Valného shromáždění pořádá 23. září generální tajemník OSN António Guterres. Koncem roku bude Thunbergová hostem 25. klimatické konference OSN v Santiagu de Chile na jihoamerickém kontinentě. Kromě těchto zemí se chystá navštívit i Kanadu a Mexiko a další latinskoamerické země. Po pevnině se bude pohybovat vlakem a autobusem.“
Už vyplula. Mimochodem její cestu můžou ti nejotrlejší sledovat zde.

Je toto normální? Já se fakt těším, až příští rok dostane Nobelovu cenu míru (podle některých celkem reálné). Mimochodem, ta její cesta moc ekologická není (více zde).
Já tomu říkám „Greténismus“. Jak můžou rozumní lidé poslouchat bláboly této dívenky? A kde se vůbec vzala? Připadá mi, jako kdyby měla za sebou hromadu marketérů a ohromný PR tým, který jí radí, co má kde vypustit z úst. V čele s Alexandria Ocasio-Cortezovou, která je obdobným úkazem v USA se svým programem Green New Deal. Jak by řekl Ludwig von Mises: Je to jedna velká horda socialistů.
Komentář (lze psát i [b]tučně[/b] či [i]kurzívou[/i]):
Uživatelské jméno:     Titulek:
Zaregistrovaný a přihlášený uživatel nemusí opisovat kód z obrázku a získá přístup i některým dalším funkcím.
Registrace je extrémně rychlá, stačí zadat login a heslo (ani e-mailová adresa není povinná).
Čas: 2019-08-23 06:17:28 Autor: velkej Ká Titulek:
Web: neuveden Mail: neuveden
Jak můžou rozumní lidé poslouchat bláboly této dívenky?

Vy hledáte rozumné lidi v OSN nebo mezi politiky? Hodně štěstí. Greta je příkladem rčení "svůj k svému". Úředníci a politici budou jednoho dne zcela izolovaný svět topící se ve svých blábolech. Moc se na to těším.

Jinak ano, už je známá věc, že Grety otec je markeťák a její agent.
Čas: 2019-08-23 06:37:04 Autor: Jakub G Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
zcela izolovaný svět topící se ve svých blábolech

S tím mají zdejší anarchokapitalisté bohaté zkušenosti, co :-)?
Čas: 2019-08-23 07:26:25 Autor: Roman Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Něco málo o Grétině marketingu např. ze - https://kremlik.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=723093
Čas: 2019-08-23 10:57:47 Autor: Honza (neregistrovaný) Titulek: Re: [↑]
Jakub G: alespoň jsme ve svých blábolech vnitřně konzistentní. ;-)
Čas: 2019-08-23 11:14:18 Autor: Jakub G Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ne, nejste.
Čas: 2019-08-23 11:20:59 Autor: Odpověď (neregistrovaný) Titulek: Re: [↑]
Zas argument vnitřní konzistentností. Panebože. :D
Čas: 2019-08-23 10:43:30 Autor: Jan Duha (neregistrovaný) Titulek:
Vida, tak Stoky už ekologům nadávají do gretenistů, to je rétorika ala Reflex a podobné konzervoušsko-bulvární rádoby intelektuální plátky. Krom toho, co je za blábol, že CO2 způsobuje oteplování planety? Slyšeli jste o skleníkovém efektu, nebo krom ekonomie nic neznáte?
Čas: 2019-08-23 13:28:17 Autor: velkej Ká Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Nejde o oteplování, ale o ten apokalyptický kult okolo. Ten nám vadí. Oteplování je jistě problém, asi jako spousta dalších ekologických průserů, ale přijde mi že tržně se mnohé z nich řeší samy, a ten zbytek je průser způsobený zadotovaným zemědělstvím. Vůbec bych se nedivil, kdyby CO2 vyřešila snaha hledat uhlík pro uhlíkové stavebnictví a uhlíkovou elektroniku. Pak možná budeme řešit opačný problém: příliš málo CO2.
Čas: 2019-08-23 14:02:19 Autor: pathy Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Sklenníkový efekt je vedecky potvrdený, s tým problém nemá nikto.
Horšie je to so sklenníkovou hypotézou, ktorá tvrdí, že ľuďmi produkované CO2 otepľuje planétu na princípe sklenníkového efektu. To je to, kde žiadne dôkazy neexistujú, na čom sa vedci nezhodnú, a kde IPCC klame a podvádza.
Čas: 2019-08-23 14:35:43 Autor: Honza Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Čas: 2019-08-23 11:05:49 Autor: Odpověď (neregistrovaný) Titulek: wtf?
Co je tohle za cypovinu?
Čas: 2019-08-23 11:40:59 Autor: Enemy (neregistrovaný) Titulek:
Doufám že si tu jachtu sama vyrobila kamenými nástroji které si taky sama vyrobila pak bych tu tu uhikovou stopu asi opravdu nezanechala.... snad na tý jachtě nebude mít radary a GPS a satelitní připojení a další věci které jsou vyráběny tak že vzniká uhlíková stopa...
Čas: 2019-08-23 13:24:30 Autor: velkej Ká Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A běda, jestli si cestou prdne!
Čas: 2019-08-23 18:59:23 Autor: bambaribambam Titulek:
Web: neuveden Mail: neuveden
Když z tohoto článku odstraním argumentační fauly a zoufalé výkřiky nepodložené argumentací, nezůstane z něho prakticky nic. Ankapové opět zklamali.
Čas: 2019-08-23 20:17:52 Autor: velkej Ká Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Shrneme si to: Dvě třetiny článku jsou citace, takže jakýkoliv problém s touto částí jde za jiným autorem. Zbytek obsahuje:

1) Odkaz na to, že cesta jachtou moc ekologická není. Argument jako prase, ale chápu, Vám se asi do krámu nehodí.
2) Vlastní názorové hodnocení situace. Zde s Vámi souhlasím, že tato pasáž může vyznít jako výkřiky.
Čas: 2019-08-23 20:45:18 Autor: Jakub G Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Argument jako prase, ale chápu, Vám se asi do krámu nehodí.

Argument pro co?
Čas: 2019-08-23 21:58:12 Autor: velkej Ká Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Vedle argumentů pro něco mohou existovat i argumenty proti něčemu.
Čas: 2019-08-23 22:00:05 Autor: Jakub G Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak tedy proti čemu?
Čas: 2019-08-24 11:58:02 Autor: velkej Ká Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Proti prezentaci a propagaci ekologického myšlení zmíněným způsobem?
Čas: 2019-08-24 12:49:32 Autor: Jakub G Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Kritika způsobu propagace nějaké myšlenky není kritikou dané myšlenky! Tak proč ty výlevy, že se to někomu nehodí do krámu?
Čas: 2019-08-25 01:02:14 Autor: Roman Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Kritika způsobu propagace nějaké myšlenky není kritikou dané myšlenky!
Někdo tu snad prezentuje opak?

Tak proč ty výlevy, že se to někomu nehodí do krámu?
Nemůže to být myšleno tak, že se do krámu nehodí právě ten způsob propagace?
Čas: 2019-08-24 11:06:04 Autor: Signeur (neregistrovaný) Titulek: Gretta a ekolog
Tedy nedělá to moc často, abych si krom sportu na iDnes přečetl něco dalšího, ale včera tam byl krátký zajímavý článek, kde nějaký jachtař prohlásil, že ta její cesta lodi zanechala daleko větší "uhlíkovou" stopu už teď, než kdyby použila letadlo. Prý výroba plachty té sportovní jachty je tak energetický náročná, že kdyby celá posádka letěla letadlem, bude to ekologičtější...
Čas: 2019-08-24 11:26:40 Autor: Jakub G Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Prý výroba plachty té sportovní jachty je tak energetický náročná, že kdyby celá posádka letěla letadlem, bude to ekologičtější...

A jak energeticky náročné je vyrobit to letadlo ;-)?
Čas: 2019-08-24 12:33:25 Autor: Signeur Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: signeur v doméně centrum.cz
Přesně jak jste ocitoval.
Bylo by okologictejsi použít letadlo.

Čas: 2019-08-24 12:34:23 Autor: Signeur Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: signeur v doméně centrum.cz
Jak energetické náročné je vyrobit solární panely, které jakoby pak po dobu své životnosti vyrabi čistou energii? A jak energetický náročná je pak jejich likvidace?
Čas: 2019-08-24 12:45:06 Autor: Jakub G Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Pokud se v případě cesty lodí započítává i stavba lodi, zatímco v případě letadla se stavba letadla nezapočítává, pak jde zjevně o argumentační faul. To je vše, na co jsem chtěl upozornit.
Čas: 2019-08-24 13:31:33 Autor: Signeur Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: signeur v doméně centrum.cz
Tak se doražte přímo autora onoho výroku, jeho jménu v tom článku najdete.
Mimochodem, to letadlo přepraví po dobu své životnosti tisíce lidí, na rozdíl od té plachetnice.
Čas: 2019-08-24 13:46:37 Autor: Jakub G Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Mimochodem, to letadlo přepraví po dobu své životnosti tisíce lidí, na rozdíl od té plachetnice.

To nerozporuji, ale tak, jak je ten výrok formulován, je prostě jen účelovým argumentačním faulem.
Čas: 2019-08-24 13:54:23 Autor: Signeur Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: signeur v doméně centrum.cz
To je vaše domněnka. Ten výrok říká, že použití letadla by bylo ekologičtější, než použití one lodi. Takže předpokládám, že autor onoho výroku vzal v úvahu i výrobu letadla.
Čas: 2019-08-24 14:04:01 Autor: Jakub G Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Autor výroku je mořeplavec. Věřím, že má povědomí, co obnáší výroba plachet, ale pochybuji, že má povědomí o tom, co obnáší výroba letadla.
Čas: 2019-08-24 17:54:19 Autor: enemy (neregistrovaný) Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Tak logicky ekologicky není ani jedno.. kdyby jste chtěl přepravit stejný počet lidí na plachetnicích jako se denně přepravují ve všech letadlech bude pravděpodobně ekologické postavit ty letadla než ty miliony plachetnic ..
Čas: 2019-08-24 18:23:32 Autor: Jakub G Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
kdyby jste chtěl přepravit stejný počet lidí na plachetnicích

Což ovšem nikdo nechce ...
Čas: 2019-08-24 18:32:49 Autor: velkej Ká Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ovšem, že ne, protože letadlo je jednak rychlejší, jednak levnější, jednak ekologičtější.
Čas: 2019-08-24 18:35:46 Autor: Jakub G Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Při výběru zda letět již postaveným letadlem nebo tou již postavenou lodí vychází jako ekologičtější ovšem jednoznačně ta loď.
Čas: 2019-08-24 22:28:21 Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Tak ako sa stavajú veľkokapacitné lietadlá, rovnako sa dajú postaviť ( a kedysi sa aj stavali ) väčšie plachetnice. Keď chcete porovnávať Grétinu jachtu tak ju porovnávajte s nejakým malým lietadielkom pre pár ľudí a nie s B747.
Čas: 2019-08-24 22:28:29 Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Tak ako sa stavajú veľkokapacitné lietadlá, rovnako sa dajú postaviť ( a kedysi sa aj stavali ) väčšie plachetnice. Keď chcete porovnávať Grétinu jachtu tak ju porovnávajte s nejakým malým lietadielkom pre pár ľudí a nie s B747.
Čas: 2019-08-25 15:53:22 Autor: Signeur Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: signeur v doméně centrum.cz
Tak pak se obávám, že ta jeji jachetní expedice je ještě více neekologicka.
Čas: 2019-08-25 18:58:31 Autor: Enemy (neregistrovaný) Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Jenže ta chytrá horákyně Gréta se snaží vyvolat dojem že přeprava letadlem je něco špatnýho a že ekologický moderní člověk si koupí veslici a vypráví se přes oceán ..
Čas: 2019-08-25 20:03:38 Autor: velkej Ká Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Pokud se plaví čistě větrem, pak možná. Ale pokud jede motorově, vyjde ekologičtěji to letadlo, protože vzduch klade menší odpor než voda. Navíc letadlem poletí více lidí než tou jachtou.
Čas: 2019-08-25 21:42:06 Autor: Jakub G Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Neřekl bych ...
Čas: 2019-08-25 21:45:27 Autor: Jakub G Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Pokud se plaví čistě větrem, pak možná.

Ale ona se plaví čistě větrem!

Ale pokud jede motorově, vyjde ekologičtěji to letadlo, protože vzduch klade menší odpor než voda.

Teda já smekám před tvými analytickými schopnostmi! A ten fakt, že potřebuješ mnohem více energie, aby ses udržel v tom vzduchu, než na té vodě, to tě jaksi započítat nenapadlo, že?
Čas: 2019-08-26 10:33:23 Autor: M Jul (neregistrovaný) Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
:-DD to snad není ani možný, jakej ty jsi moula :-D. Ale piš a analyzuje dál. Neboj jsem vášnivý čtenář tvých příspěvků a komentářů. Lepší než koukat na nějakej komediální seriál :-D
Čas: 2019-08-26 12:03:34 Autor: velkej Ká Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ale ona se plaví čistě větrem!

Doprovázena několika motorovými plavidly.
Čas: 2019-08-26 12:06:40 Autor: velkej Ká Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Když Vám to nepřijde tak možné, je možné, že Váš dojem, že jsem moula, bude mít jiné vysvětlení.
Čas: 2019-08-26 17:24:05 Autor: Jakub G Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Můžeš uvést zdroj této informace?
Čas: 2019-08-27 00:26:48 Autor: velkej Ká Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
No, když si myslíte, že loď na motorový pohon, která se musí prodírat silně vzdorující hustou vodou, spotřebuje méně paliva než letadlo, které letí příjemně řídkým vzduchem velkou rychlostí takřka setrvačností a ve vzduchu se udržuje díky té rychlosti vztlakem svých křídel, klidně se mi smějte. https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_efficiency_in_transport - je pravda, že to není v přehledné tabulce, ale vychází to tak, že lodě v porovnání s letadly odpovídajících velikostí spotřebují asi 5krát více paliva (v článku je to uváděno na pasažéra, ale stejně tak lze prostě porovnat prostředky podobných přepravních kapacit).

Samozřejmě Greta se plaví na plachetnici, je to tedy asi ekologičtější, pokud si nepomáhá motorem z více 20%. K těm doprovodným plavidlům, zde se musím omluvit, hledal jsem, a zdá se, že doprovodná plavidla jsou pouze na pobřeží pro účely přístavních manévrů.
Čas: 2019-08-27 00:39:11 Autor: velkej Ká Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A než někdo namítne, proč se teda místo těch velkých kontejnerových lodí nestaví velká kontejnerová letadla, tak si dovolím upozornit, že na jejich provoz by byla potřeba daleko větší letiště s daleko hovadštěji a bytelněji postavenými ranvejemi. Přece jenom, ty největší lodě vezou třeba 200 tisíc tun nákladu. Největší letadlo, které létá, Antonov An-225 Mriya, má maximální vzletovou hmotnost 640 tun. To je číslo o tři řády menší! Letadlo velké jako největší lodě stavět ani provozovat neumíme. Je to prostě něco za něco. Jako se vším ostatním.
Čas: 2019-08-27 08:25:24 Autor: Jakub G Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
které letí příjemně řídkým vzduchem velkou rychlostí takřka setrvačností a ve vzduchu se udržuje díky té rychlosti vztlakem svých křídel

Jenže ten vztlak to letadlo dost silně brzdí.

ale vychází to tak, že lodě v porovnání s letadly odpovídajících velikostí spotřebují asi 5krát více paliva

Kde tam máš lodě odpovídajících velikostí? To srovnáváš dopravní letadlo s těmi plovoucími městy?
Čas: 2019-08-27 08:26:47 Autor: Jakub G Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Opět meleš hlouposti. Spočítej si spotřebu na tunu nákladu na kilometr a kontejnerová loď ti vyjde mnohem úspornější než dopravní letadlo.
Čas: 2019-08-29 18:26:57 Autor: Marcusant (neregistrovaný) Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Ač nerad, musím dát Jakubovi G. v tomto za pravdu. Velí mi tak základy fyziky. Každý letící předmět musí k udržení výšky neustále překonávat gravitaci. Vztlak je jen způsob jak část dopředné síly nasměrovat vzhůru. Odpor vody to zejména u pomalu plovoucích lodí nemůže vyrovnat. U vyšších rychlostí už odpor už narůstá a efektivita se snižuje. Rychlost je ale to podstatné. Co všechno mohla sv. Gréta mohla napáchat zatím co sere přes zábradlí uprostřed oceánu.
Čas: 2019-08-29 21:05:27 Autor: cerno (neregistrovaný) Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Brzděte.

Píše Vám člověk, který nade všemi mody transportace preferuje dráhu a (z těch ostatních mainstreamových) je hned na druhém místě námořnictvo, ať už je to zaoceánská loď, přívoz (třeba katamaran od Incatu) nebo klidně houseboat. Strávil jsem nepříjemně mnoho času pochopením, jak jednotlivé transportní prostředky skutečně fungují (výsledkem je mj. schopnost v podstatě zpaměti počítat energetickou náročnost (a následně i spotřebu paliva) daného konkrétního prostředku. A ke svému zármutku musím napsati, že lodní doprava vychází skutečně nejhůř, natisíckráte bohužel. A dokonce i alespoň rudimentárně kultivovaná železnice, o VRT nemluvě, vychází energeticky (i finančně) dražší, než dostatečně moderní doprava letecká (nepočítaje exotiku samozřejmě). Pokud by jachta použila motor byť i jen na těch 12 mil, aby se dostala z přístavu, tak při dvou pasažérech to odpovídá zhruba palivu spálenému v moderním linkáči asi za 2000 kilometrů. Samotné znečištění moře pak bude ještě několikrát větší.

Jako já kdybych jel za velkou louží, tak taky jedu lodí (teda rozhodně jinou, nejspíš něčím od Cunardu). Ale nenalhávám si, že je doprava po moři nějak energeticky méně náročná, a už vůbec ne šetrnější k životnímu prostředí. Ona cena za dopravu v penězích bývá dobrým ukazatelem energetické i environmentální náročnosti. Bohužel. :-(
Čas: 2019-08-29 21:17:33 Autor: cerno (neregistrovaný) Titulek: Re: Gretta a ekolog [↑]
Prostředí, kde běžně létají linkáče, klade odpor cca pětitisíckrát menší, než voda. Což znamená, že při stejném čelním profilu (nedosažitelné) a stejném součiniteli odporu (nedosažitelné) bude letadlo potřebovat stejný výkon k překonání odporu prostředí při asi sedmnáctinásobné rychlosti (25 uzlů). Ono ale taky ale letí asi tak sedmnáckrát kratší dobu, započítáme-li toto, tak stejná spotřeba za celou plavbu vychází při sedmdesátkrát nižší rychlosti, než let letadlem (tj. při letu oněmi 430 uzly (800 km/h) by hypotetická loď musela plout rychlostí nejvýše cca 11 km/h, aby spotřebovala stejné množství paliva, jako letadlo. Aerodynamický vztlak to trochu změní ve prospěch lodi, stejně tak ale nevýhodný tvar (vyšší součinitel) i větší čelní profil to změní v neprospěch lodi.
Čas: 2019-08-24 13:23:10 Autor: Anton Titulek:
Web: neuveden Mail: neuveden
"Po pevnině se bude pohybovat vlakem a autobusem."

Žiadne také! Pekne vysadni na bicykel, milá moja!