Autor: Urza
Čas: 2015-10-06 00:34:07
A zase ten vepřín…
Před pětasedmdesáti lety stával v Letech na Písecku koncentrační tábor; v současnosti tam kdosi provozuje vepřín.
Mně osobně situace vyhovuje, neboť miluji bůček, slaninu, klobásky i jitrnice, zatímco vyloženě nesnáším nacisty a koncentráky; jsou však mezi námi i tací, již se současným stavem spokojeni nejsou, jelikož jim vepřín nepřijde vhodný a raději by uvítali na jeho místě památník.
Naprosto chápu, že různí lidé mají různé priority; za zcela nechutné však považuji, že pokaždé, když se „téma vepřín“ znovu otevře (a děje se to každých pár let), vynoří se nejrůznější aktivisté, kteří něco podepisují a snaží se přesvědčit politiky, aby to nějak zařídili. Teď zase podobnou výzvu podepsalo třiasedmdesát europoslanců, nemluvě o politicích a aktivistech z dvaadvaceti zemí.
Proč považuji jejich chování za opovrženíhodné?
Inu, nikdo jim přece nebrání, aby uspořádali sbírku a vepřín od majitele odkoupili; ten je k prodeji svolný, ačkoliv samozřejmě ne k tomu, aby svůj majetek rozdával.
Oni však ze svého dávat nic nechtějí, umějí jen podepisovat a nutit násilím jiné k tomu, aby to zaplatili místo nich – hanba!
Protestovat a hrát na city dokáže každý; něco však pro dosažení svých cílů obětovat, to už je jiná.
Ostatně jak poznat, zda je lepší, když je v Letech vepřín, nebo památník? Jak porovnat dvě tak extrémně odlišné věci?
Na jedné straně jde o jídlo, na straně druhé o ideál. Co má mít přednost?
Existuje jeden naprosto geniální a zcela spravedlivý způsob, jak o něčem takovém rozhodnout: Nechme lidi konat; za co raději dobrovolně utratí své peníze? Pokud za bůček, nechť v Letech stojí vepřín; jestli za pomník, mohou areál odkoupit a začít stavět. Až tak jednoduché to je.
Začnou-li se do celé věci motat politici a donutí lidi vybudovat něco, co by jinak nevzniklo a dobrovolně by za to své peníze neutratili, dojde k výměně něčeho, co je pro společnost prospěšné, za něco, co je prospěšné méně; a neexistuje žádný jiný způsob, jak zjistit, co lidé doopravdy považují za prospěšné, než je nechat svobodně jednat.
Mně osobně situace vyhovuje, neboť miluji bůček, slaninu, klobásky i jitrnice, zatímco vyloženě nesnáším nacisty a koncentráky; jsou však mezi námi i tací, již se současným stavem spokojeni nejsou, jelikož jim vepřín nepřijde vhodný a raději by uvítali na jeho místě památník.
Naprosto chápu, že různí lidé mají různé priority; za zcela nechutné však považuji, že pokaždé, když se „téma vepřín“ znovu otevře (a děje se to každých pár let), vynoří se nejrůznější aktivisté, kteří něco podepisují a snaží se přesvědčit politiky, aby to nějak zařídili. Teď zase podobnou výzvu podepsalo třiasedmdesát europoslanců, nemluvě o politicích a aktivistech z dvaadvaceti zemí.
Proč považuji jejich chování za opovrženíhodné?
Inu, nikdo jim přece nebrání, aby uspořádali sbírku a vepřín od majitele odkoupili; ten je k prodeji svolný, ačkoliv samozřejmě ne k tomu, aby svůj majetek rozdával.
Oni však ze svého dávat nic nechtějí, umějí jen podepisovat a nutit násilím jiné k tomu, aby to zaplatili místo nich – hanba!
Protestovat a hrát na city dokáže každý; něco však pro dosažení svých cílů obětovat, to už je jiná.
Ostatně jak poznat, zda je lepší, když je v Letech vepřín, nebo památník? Jak porovnat dvě tak extrémně odlišné věci?
Na jedné straně jde o jídlo, na straně druhé o ideál. Co má mít přednost?
Existuje jeden naprosto geniální a zcela spravedlivý způsob, jak o něčem takovém rozhodnout: Nechme lidi konat; za co raději dobrovolně utratí své peníze? Pokud za bůček, nechť v Letech stojí vepřín; jestli za pomník, mohou areál odkoupit a začít stavět. Až tak jednoduché to je.
Začnou-li se do celé věci motat politici a donutí lidi vybudovat něco, co by jinak nevzniklo a dobrovolně by za to své peníze neutratili, dojde k výměně něčeho, co je pro společnost prospěšné, za něco, co je prospěšné méně; a neexistuje žádný jiný způsob, jak zjistit, co lidé doopravdy považují za prospěšné, než je nechat svobodně jednat.
Přečtení: 7080
Komentáře
Komentář 302
Komentář 303
Komentář 304
Komentář 309
Komentář 310