Bezpečné barvy – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2018-10-10 00:00:02

Bezpečné barvy

Auta některých barev jsou na silnici vidět lépe, jiných hůře; představte si – čistě hypoteticky – regulaci, která zakazuje „nebezpečné“ barvy automobilů – červená a žlutá je vidět dobře, ale pryč s šedou. Již nějakou dobu zjišťuji názory na tuto regulaci od zastánců (jiných) regulací, se kterými diskutuji; a hádejte co? Skoro všichni jsou proti; dokonce i zastánci povinných bezpečnostních pásů. Zabývám se otázkou, proč tomu tak je; jde o typickou regulaci, která spočívá v zákazu něčeho „zbytečného a marnivého“ (co nikdo takzvaně „nepotřebuje“, je to jen „rozmar“) ve jménu bezpečnosti (a ještě tu máme oblíbený argument ohrožování nejen sebe, ale i okolí), ergo by na to měly být podobné názory jako na alkohol či telefonování za volantem, leč nejsou. V čem je tedy rozdíl? Osobně myslím, že se jedná jen o mediální masáž a o to, co je zrovna dnes „moderní“ zakazovat. Máte lepší vysvětlení?
Přečtení: 22217

Reagujete na tento komentář:
Autor: Myluke Čas: 2018-10-10 07:20:29
Web: neuveden Mail: Myluke v doméně seznam.cz
To je bohuzel dnešní trend, když se stane nějaká nehoda (nejen automobilová), hned se začne vymýšlet nějaká regulace, místo toho aby se prostě uznalo že nehody se stávají.
A co se těch barev týce, vysvětlení je prosté, milý Watsone. Týká se až příliš mnoho lidí. Pokud se nějaká regulace týká všech, tedy i těch největších plebs, těžko se pak něco prosadí. Sám víš, a taky mluvíš o zvyšující se míře nezodpovědnosti a spirále tím vznikající. Pokud vrchnost která normálně lidem slibuje jen cukr, přijde s bičem, se zlou se potáže.
Autor: Marťan Čas: 2018-10-10 12:40:40 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Já tedy v mnohém pozoruji opak, například zákaz prodeje ve velkých prodejnách o sedmi vybraných svátcích nebo zákaz kouření v hospodách bez výjimek. Regulace se totiž masově týkají toho plebsu, ČSSD se sice se zlou potázala ale je otázka proč, kdežto ANO se rozhodně se zlou nepotázala a nevypadá to, že by se některá z opozičních stran mohl pokusit na některém z jmenovaných témat vyhrát volby a nevypadá to, že by se špatné zákony v důsledku hnutí ze strany plebsu v dohledné době změnily do předposledního stavu. Nová vzdor strana (Piráti) je k omezení prodeje neutrální a ke kouření mám dojem, že je dokonce pro stav stávající. Tedy závěr: Kdyby se najednou přišlo s regulací barev, plebs si to nechá líbit stejně, jako cokoliv jiného z nesmyslných regulací předchozích.
Autor: Myluke Čas: 2018-10-10 16:47:30 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: Myluke v doméně seznam.cz
Ono to tak úplně není, zrušení nějaké barvy na autě by pravděpodobně rozvířila velké vlny nevole. To proto, že je to natolik zásadní, že by to lidi nasralo. Ony ty zákony jako je EET nebo zákaz kouření, byly prosazeny salámovou metodou. Před dvaceti lety by vás za takový zákon ukamenovali, ale když politici budou tlačit pozvolna a přesvědčovat 100x svou lží o tom že mají pravdu. Lidé jim nakonec za tu pravdu dají.
Dovolím si jednu malou vtipnou analogii. :)
https://youtu.be/J7sV43-zigs?t=1323
Autor: Marťan Čas: 2018-10-11 11:16:08 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
To ale také přijde salámovou metodou. Nejdřív se definuje rozsah odstínu světle šedé s tím, že taková auta nejsou vidět v mlze a že jde jen o toto a nikoho přece nezabje, když si nové auto koupí jiné, žádná škoda mu tím nevznikne. To je přece výrazně snazší než přijít se zákazem kouření v restauraci nebo s EET. A naši politici to budou mít ještě snazší, protože řeknou "je to směrnice EU a my ji jen musíme implementovat do legislativy naší". A Brusel bude taky v pohodě, protože tam zpětná vazba od občanů nedolehne, volí do EP a tam je všechno socialistické prohlasováno socialisticko křesťanskosociální mašinérií, která má většinu.

A tohle je nejpravděpodobnější scénář. Až se potom bude Urza dotazovat stejných lidí, nejspíš budou ve směs tvrdit, že je to správné a že trvat si sobecky na vlastní barvě auta se nedá srovnávat se záchranou lidského života... (jako bych to slyšel, jak přes kopírák k mnoha současným věcem, které tu už máme).
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-10 07:32:59
Rozdíl asi bude v tom, že barvu auta jako problém nikdo nevnímá - a pokud to problém byl, tak to bylo asi vyřešeno denním svícením. Míchat to s alkoholem či telefonováním dost dobře nejde.


Co v Ankapu, tam by každý mohl jezdit čím chce a v jakém stavu chce, nebo by si pravidla určil vlastník komunikace?
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2018-10-10 08:36:57 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Podíl pro život na naší planetě nezbytného plynu - CO2 - v jakýchkoli spalinách taky původně nikdo nevnímal jako hrozbu. Stačilo pár let mainstreamové masírky a spoustě lidí při vyslovení toho "voldemortího" sousloví - kysličník uhličitý - naskakuje vyrážka.

Pravidla by si určil vlastník komunikace. To ano. Jeho prvotním zájmem ale je: mít na komunikaci dostatečně velký počet uživatelů, protože jenom tento stav mu maximalizuje užitek z vlastnictví kapitálového statku. A s tímto záměrem by stanovil nebo upravoval pravidla užívání jeho komunikace.

PS: Jakékoli píčoviny oponentů k pravidlům na komunikacích (typu "hospoda na mýtince", kreténoviny, že by se majitelé komunikací "bavili" tím, že by měli nekompatibilní pravidla na svých navazujících komunikacích, apod.) nekomentuji, jsem nanejvýš ochoten otravného prudiče poslat do prdele.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-10-10 09:35:01 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tomáši, CO2 problém je, nicméně jakékoliv navrhované politické řešení způsobí problém ještě větší. Jakkoliv je CO2 nezbytné pro život, jeho vázání je pomalejší proces než (v současné době) jeho uvolňování. Fakticky na vytvoření uhlí někde pod zemí potřebuješ miliony let, zatímco spálit jej, to se dá za pár let.

Asi největším problémem, který vyšší koncentrace CO2 způsobuje, je bolest hlavy (skutečně; nejsme příliš zvyklí dýchat takovou koncentraci). Oteplování je marginální; co jsem to kdysi počítal, vycházel mi podíl CO2 na skleníkovém efektu o několik řádů menší než 1 %. Větší podíl má voda a další chemikálie v atmosféře. Problémem ale je kladná zpětná vazba v celém systému - řada skleníkových plynů je uložená tak, že když stoupne teplota, uvolní se... a tím pádem stoupne teplota ještě více, a uvolní se ještě více, atd. To se týká např. metanu uloženého pod ledem za polárním kruhem.

Mírné oteplení může být naopak výhra, protože Sibiř je docela velká oblast s velmi úrodnou půdou. Stejně tak sever Ameriky. A já teplejším počasím taky nepohrdnu, dá se víc chodit ven s menším množstvím prádla.

A jako anarchokapitalista jsem přesvědčen, že kdyby to byl skutečně problém, jeho odvrácení by bylo poptávané zcela přirozeně; a jistě by se potom našla spousta cest, jak to zařídit, a mnohé ekonomicky výhodné. A že už teď jsou různé projekty, např. jsem nedávno četl o Li-CO2 baterii, která může CO2 ukládat do pevného karbonátu a zároveň generovat elektřinu. http://www.osel.cz/10132-nova-lithiova-baterie-pohlcuje-oxid-uhlicity-a-vyrabi-karbonat.html
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-10 10:14:17 Titulek: Re: [↑]
Co problém olovnatého benzínu? Nějak si to řešení bez zásahu veřejnosti/státu nedokážu představit. Stejně tak to obrovské zlepšení v čistotě dopravy od osmdesátých let do prvních par let tohoto století - jen se to pak zvrhlo (EURO 5 a dále).
Autor: Marťan Čas: 2018-10-10 13:02:29 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Není to obráceně? Když parametry plynů vypouštěných výfuky nebyly nijak regulovány, trh sám vygeneroval řešení a sice katalyzátor, který má vliv na znečišťování ovzduší zdaleka největší, státní regulace toho už příliš nezlepšily a obávám se, že v mnohém naopak zhoršily. Exemplárními příklady nechť jsou biopaliva (sám regulátor to nerad a po mnoha pokusech o kamufláž uznal ale nenapravil - oficiální vyjádření bylo zhruba "Víme, že to vede naopak ke zhoršení ale napravit to již nejde, musíme počkat, až doběhne stávající legislativa") ale nejen, třeba dobrovolně povinný (protože motivovaný nejrůznějšími metodikami hodnocení EU) systém start stop u nízkoobjemových aut je sporný, viz http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/toto-dela-start-stop-i-s-nejmodernejsimi-motory-predejit-tomu-lze-jedinym-zpusobem/ .
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-10 13:14:34 Titulek: Re: [↑]
statni regulace jen zavedla katalyzator povinne - diky tomu se v 90. letech zlepsilo ovzdusi. V USA to probehlo o cca deset let drive diky priprave na Clean Air Act.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2018-10-11 05:47:49 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Státní regulace zavedla katalyzátor? Státní regulace přeci nevynalezla katalyzátor! Katalyzátor mělo na Západě na konci 80. let téměř každé auto.
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 10:32:12 Titulek: Re: [↑]
ano, katalyzator se objevil jako dusledek zprisneni statnich pozadavku na cistotu ovzdusi (viz USA, kde s tim zacali zacatkem 70 let, vyrobci dostali spoustu casu najit reseni - a mimochodem se i soudili o prodlouzeni lhut) a zaroven diky statnimu prosazeni bezolovnateho benzinu. Automobilovy prumysl do te doby na cistotu moc nedal...

V Evrope byl vyvoj opozdeny, auta s katalyzatorem se objevila v roce 1985, takze stezi ho za par let melo kazde auto. Povinne bylo od roku 1993 - prodejum aut predtim pomahala pozitivni zkusenost z US, kde vyresili i technicke problemy. Vliv aut bez katalyzatoru na ovzdusi vymizel az kolem roku 2005, 12 let po zavadeni regulace.

Mozna nebyl vliv spolecnosti/statu 100%, ale regulace sehrali vyznamnou roli.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2018-10-10 13:08:15 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Sorry, ale tohle myslíš vážně???

"CO2 je problém". No úžasné tvrzení. Manželství je problém. Papír je problém. Počasí je problém. Všechno je problém. Podíl CO2 v atmosféře není problém. To je holý fakt a jeho absolutní hodnota se radikálně mění v různých obdobích existence naší planety s tím, že není nic známo o nějakém období, kdy by vysoká koncentrace CO2 v atmosféře (třeba ve druhohorách) měla nějak negativní vliv na život na planetě.

Jako ancapák nejsem přesvědčen, že by podobné kraviny byly kdy předmětem nějak výrazné poptávky. V tržním hospodářství leda tak pro pár podivínů nebo nesmírně bohatých lidí, kteří roupama nebudou vědět, co s penězma, tak je budou vrážet do podobných blbovin. Rozhodně přijde doba, kdy předmětem poptávky bude ochrana krajiny, třeba tak jako své lesy chránili jejich majitelé.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-10-10 15:51:34 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Pokud bude všechny lidi pořád bolet hlava, tak to budou sakra řešit.
Autor: Pavel B (neregistrovaný) Čas: 2018-10-10 19:38:31 Titulek: Re: [↑]
Opravdu může mít globální zvyšování koncentrace CO2 takový efekt? Jen že jsem o tom ještě neslyšel. Máte to něčím podloženo?
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-10 10:05:04 Titulek: Re: [↑]
Pokud si vlastník určuje pravidla, tak to máte teď taky - vlastník je stát či obce, mohou si určovat pravidla (obce třeba rychlost, parkování) a je poměrně složité se domluvit, aby vše fungovalo, jak má. V Ankapu by to bylo úplně stejné, lidi se nemění. Ostatně ta pravidla jsou primárně zaměřena na to, abychom se všichni dostali kam potřebujeme ve zdraví a v pohodě.

A co se týče zakázu barev, tak už dnes je zakázáno mít vůz provedený tak, aby připomínal policejní, viz https://www.denik.cz/z_domova/vozy-agentury-v-barvach-policie-20110308.html

Dostatečný počet uživatelů - v některých zemích je vlastník povinnen regulovat počet uživatelů kvuli bezpečnosti, v USA jsou třeba nájezdy ve velkých městech řízeny semafory a pouští se v intervalech. V Rakousku odpovědnost majitele soukromé cesty vynucuje také zákon (přísněji než jinde) - asi po špatných zkušenostech ;-), na základě dobrovolnosti to asi moc nefungovalu
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2018-10-10 13:00:22 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
vlastník je stát či obce
Stát nebo obce jsou stejný vlastník, jako zloděj. Jejich vlastnictví, pokud přímo nepochází z krádeže (znárodnění, vyvlastnění, konfiskace apod.), tak je jeho získávání financováno z výpalného = vybírání peněz pod hrozbou násilí.

odpovědnost majitele soukromé cesty vynucuje také zákon
Vlastník - subjekt, který svrchovaně a v plném rozsahu rozhoduje o předmětu vlastnictví a podle toho svého rozhodnutí s ním nakládá on nebo jím pověřená osoba.
Správce majetku - subjekt, který nakládá s předmětem vlastnictví podle rozhodnutí majitele.

Vynucuje-li si stát zákonem (násilím) nakládání s předmětem vlastnictví takovým způsobem, o kterém rozhodne stát jaký že to bude, tak ten, kdo s ním podle tohoto rozhodnutí nakládá je prosím pěkně správce nebo vlastník? Já se v tom etatistickém ptydepe poněkud ztrácím.

Autor: jj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-10 13:18:34 Titulek: Re: [↑]
Vlastnictvi je spolecenska smlouva, tj. bez ni nevlastnite nic - nutne potrebujete spolecenstvi lidi, aby jste mohl neco vlastnit.

A v realnem svete je to jinak, se s tim konecne smirte - problem neni stat, ale lidi, co stanovuji nesmyslna pravidla. Odstranenim statu tyto lidi neodstranite ;-)
Autor: Azur Čas: 2018-10-10 09:08:54
Web: neuveden Mail: dominikmaxima v doméně gmail.com
Před časem jsem slyšel nebo četl, že červená auta "bourají" statisticky častěji a že kvůli tomu mají trochu dražší povinné pojištění.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-10-10 09:41:12 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
No... to nemusí úplně nutně barvou, ale tím, jaká auta se v té barvě obvykle vyrábějí a jací lidé si auta v takové barvě obvykle pořizují. Takže sportovní auta pro mladé frajery a blondýny? Jo, tyhle skupiny statisticky bourají častěji. Barvou jako takovou to úplně není.
Autor: Honza Čas: 2018-10-10 10:56:55 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Někde jsem četl, že týmy v červených dresech častěji vyhrávají :-)

A k blondýnám a řidičům:
https://www.novinky.cz/zena/vztahy-a-sex/369411-barva-ktera-dela-zeny-pritazlivejsimi-a-muze-agresivnejsimi.html
Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 16:56:29 Titulek: Re: [↑]
Pohled na červenou zejména rudou barvu způsobuje významnou a měřitelnou tělesnou reakci vůlí přímo neovlivnitelnou. Zejména se jedná o vyplavení adrenalinu do krve a následnou aktivaci. Pokud je dotyčnému tato reakce příjemná, dojde na dopamin (v opačném případě mnohdy také při posílení averzivní reakce) a následně k posílení vztahu k červené barvě = oblibě. Kterému typu lidí je uvedená reakce příjemná ponechávám na vaší úvaze, jen nezapomeňte na všechny chronicky unavené. Známým prostým důkazem zmíněné skutečnosti je barva brzdových světel a prapůvodním důvodem je reakce na krev.
Autor: Adraynnith Čas: 2018-10-10 13:51:42 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: adraynnith v doméně gmail.com
Proto Urza změnil barvu auta ze stříbrné na červenou :D
logo Urza.cz
kapky