Autor: li
Čas: 2023-05-05 00:00:02
Člověk jako základní jednotka ankapu či státu
Kdo je člověk? To je zásadní otázka pro anarchisty i etatisty všeho druhu. Je člověk jen hmotným tělem a jeho vědomí je jen funkcí hmoty? Nebo je fyzický člověk projev nezničitelné (božské) podstaty? Nebo je to ještě jinak? Od těchto základních věcí se bude odvíjet i etika v každé společnosti. A jak by musel být definován NAP, pokud bychom prohlásili, že „roboti jsou taky lidi“? Byl by NAP definován stejně jako pro lidi, u kterých automaticky předpokládáme existenci svědomí a schopnost empatie?
Přečtení: 22937
Komentáře
Komentář 91599
***
Pro tvůrčí myšlení je nutná jistá dávka hravosti a nedogmatičnosti. To je prostor, ve kterém můžeme s přirozeností a lehkostí otevírat nové pohledy na různé věci – a chrání nás to před fanatismem a zúženým pohledem na svět. Nedávno jsem viděla nádherně zpracované video o černých dírách ve vesmíru, které mi okamžitě evokovalo náboženské představy starých Egypťanů, které tento prostor velmi podrobně popisují jazykem symbolů. DOPORUČUJI: https://www.youtube.com/watch?v=oBJfyKR6_yE
***
Náboženské učení přiznává odměnu na věčnosti jen „ctnostem srdce“, nikoli „chytrosti hlavy“ (přičemž se srdce barví barvou svých myšlenek – a naopak). Hovoří o tom, že po smrti fyzického těla svět zmizí – a jen naše nejniternější jádro Já (nositel životního principu), v jehož představě měl svět své bytí, setrvá. Staří Egypťané mluví o Horizontu (horizontu událostí) v symbolickém jazyce a bylo to jejich to ústřední téma. Horizont chránilo božstvo zvané Aker (zobrazované jako dvojice lvů, sedících zády k sobě, mající ohnivou moc) a bylo to místo vstupu do duatu (podsvětí). Jednalo se o území, kde lidé přebývali v období od smrti do vzkříšení, odkud má nakonec očištěný člověk uniknout a odejít do „bezbřehé záře“. Duat byl chápaný jako obávané místo, místo komplexního setkání se sebou samým (se svými skutky). Klíčovým momentem v duatu bylo přemáhání hada chaosu (Apopa), setkání zemřelého s bohem Usirem – a tzv. „vážení srdce“. Podle Knihy mrtvých Usir vážil zesnulé tak, že se jim dal komplexně procítit skutky ve formě zpětné vazby jejich činů. Na základě tohoto vážení pak následuje buď ospravedlnění a přijetí mezi blažené, nebo přerod do nové inkarnace v závislosti na výsledku soudu. Definitivní záhubu vyjadřuje démonka Amemait, jejímž úkolem bylo pozřít zatracené a odsoudit je k podílu na chaosu a prázdnotě (nenasycenosti). Její vliv (prázdnoty a zmatku) se může v našem životě v různé intenzitě projevovat duševními obtížemi.
Fyzika o tom mluví takto: https://youtu.be/N5MZwp0HVKg?t=139
***
Představy starých Egypťanů vyprávějí analogickým a velmi poetickým způsobem o podstatě naší existence, která je neustále konfrontována s naší skrytou částí osobnosti – a tento proces se stále cyklicky opakuje a proměňuje (v závislosti na našem jednání). O tomtéž mluví z jiného úhlu filosofové, neurologové, psychologové i hermetici. Skvěle o tom vypovídá C. G. Jung v celém svém díle, např. zde hezky zpracované: https://www.youtube.com/watch?v=gadPDDRC_F8
***
„Lidská bytost je součást celku, který nazýváme „vesmír“, součást ohraničená v čase a prostoru. Prožívá sebe sama, své myšlenky a pocity, jako něco odděleného od zbytku – je to druh optického klamu vlastního vědomí. Tento klam pro nás představuje jakési vězení, omezuje nás na naše vlastní touhy a vztah k několika nejbližším osobám. Naším úkolem musí být osvobodit se z tohoto vězení tím, že rozšíříme okruh svého soucitu tak, aby zahrnul všechna živá stvoření a přírodu v celé její kráse.“ (Albert Einstein)
---
V tomto smyslu smrt neexistuje: https://www.respekt.cz/denni-menu/vedci-rekli-jasne-slovo-smrt-neexistuje-zijeme-nekonecnou-serii-vecnych-ted
Trochu podrobněji zde: https://www.youtube.com/watch?v=8ePu81ssU4M
***
„Stará náboženství se svými vznešenými a směšnými, dobrotivými i krutými symboly nespadla z čistého nebe, nýbrž vzešla z lidské duše, která v nás žije i v této chvíli. Všechny ty věci a jejich praformy v nás žijí a mohou se na nás kdykoli se zničující silou vrhnout v podobě davové sugesce, proti níž je jednotlivec bezmocný. Naši strašliví bohové pouze změnili jméno, rýmují se teď na –ismus.“
(Carl Gustav Jung)
https://www.youtube.com/watch?v=N1qPhlGE86M
***
„Čistě logické myšlení nám nemůže přinést nejmenší znalost empirického světa; veškerá znalost reality začíná zkušeností a tou i končí. Tvrzení získaná čistě logickými prostředky jsou úplně prosta reality.“ (Albert Einstein)
***
„ Filosofie má původ v údivu nad světem a nad naším vlastním bytím, neboť se to intelektu vnucuje jako hádanka, jejímž řešením se může zabývat jen lidstvo. Shledáváme, že vysvětlováním jevů ve světě se zabývá také fyzika (v nejširším smyslu slova). Ale její vysvětlení již leží v přírodě, takže nemohou dostačovat. Fyzika není schopna stát na vlastních mohou, nýbrž potřebuje metafyziku, aby se měla o co opřít; ačkoli ráda vystupuje proti ní. Neboť vysvětluje jevy prostřednictvím ještě neznámějšího, než jsou ony samy: přírodními zákony, spočívajícími na přírodních silách, k nimž patří také životní síla. Fyzické vysvětlení této síly vůbec a jako takové, potřebuje ještě metafyzické vysvětlení, které je klíčem ke všem jeho předpokladům, právě proto musí být však raženo zcela jinou cestou.“ (Arthur Schopenhauer, Svět jako vůle a představa II)
***
Z mého pohledu není důležité jak našeho boha nazýváme, klíčové jsou hodnoty, pro které žijeme a dýcháme – anebo které naopak svým jednáním zrazujeme. Naše skutky rozhodují o tom, zda budeme pociťovat prožitky plnosti a spokojenosti = konstantní pocity vysoké vnitřní hodnoty; anebo budeme prožívat konstantní malost, nenasycenost a prázdnotu. Kvality pocitů v sobě tvoříme každým dnem pozvolným kormidlováním a interakcí s okolím, vyžaduje to úsilí a koncentraci (tak jako každá jiná činnost = namáhavý sport, soustředěná práce, odříkání v rámci vytyčeného cíle). Sebereflexe za „horizontem událostí“ jako nepopsatelný trip, který právě tvoříme. Jan Rak to vysvětluje takto: https://youtu.be/VMfd7n0QfHQ?t=1131
***
„Přeceněný rozum má společný rys s absolutistickým státem: za jejich panování je zbídačován jedinec.“ (Carl Gustav Jung)
Pokud nerozvíjíme rovnoměrně obě mozkové hemisféry, tak vstřebáváme informace zploštělým způsobem – a tím pádem nemůžeme mít dostatečně kvalitní neuroanatomické spoje v mozku. Z tohoto důvodu nemůžeme dosáhnout komplexity, pro kterou má lidský mozek potenciál a která je schopna vyhodnocovat jemné nuance citem a zkušeností (toho robot nemůže být schopen). O tom zde (doporučuji doposlouchat až do konce, kde se řeší vědomí) https://youtu.be/OheBKiBcg5Y?t=1519
***
Roboti / umělá inteligence / absence svědomí jako nejvyšší autority / absence vědomí zodpovědnosti:
Elon Musk – Zabije lidstvo umělá inteligence? https://www.youtube.com/watch?v=kf3KWgTdvQM
Blízká budoucnost: https://www.youtube.com/watch?v=0LYL5bD8vlQ
Umělá inteligence bude chytrá, ne moudrá: https://www.youtube.com/watch?v=vg8FsWFKn4s
Komentář 91609
A s roboty a jejich měděnými obvody si pak hlavě poradí bratři cikáni.
Komentář 91612
Komentář 91650
Známý dělal ayahuascového průvodce v jižní americe a jednou mu omylem už připravený lektvar vypili extrémně ostří hlídací psi mistního hotelu. Po asi třídenním deliriu a hodinách vytí se dali do kupy, akorát s tou profesní nevýhodou, že od té doby byli ke všem krotcí a přátelští jako beránci :-)
Komentář 91652
Já o ayahuasce slyšela taky nejrůznější zajímavosti :)
Rozhodně to není droga pro každého, ale je to silný zážitek.
Komentář 91629
NAP je designován pro lidi. Mohli bychom se ho pokusit rozšířit i na "entity, které jsou schopny NAP chápat."
Komentář 91631
Komentář 91635
Komentář 91638
Pokud POUŽÍVÁME nějakou etiku k maximalizaci hmotného užitku, tak jednáme zcela jinak, ale časem nám to v mysli dělá bordel.
Pokud ale jsme roboti, tak psychika odpadá, tudíž nám nedělá problém dělat prasárny bez výčitek svědomí.
Komentář 91640
Užitek vnímám jako hmotný i duševní dohromady - takže zde s Vámi souhlasím taky. Pro mě by nebylo dobré maximalizovat pouze hmotný užitek (jsem extrémní minimalista, baví mě seberozvoj a peníze neřeším). Zároveň ale pokud někoho naplňuje maximalizovat pouze svůj hmotný užitek, za mě je to v pořádku, je to jeho rozhodnutí.
Mám načtenu Asimovovu sérii O Robotech a Nadaci. Ta mě hodně ovlivnila a zavedla na cestu empatie. Od té doby se ji snažím vědomě praktikovat. Téma robotů je pro mě velice zajímavé. Ale nejsem technický tip a neorientuji se dobře v současné robotice.
Komentář 91641
Super, to je dobrá zpráva! Jen je potřeba říct, že existují různé úhly pohledu.
Pokud vycházíme z faktu, že "smrt neexistuje" a naše bytostné Já se jen odloučí od hmotného těla (a veškeré naše skutky budou naší jedinou realitou), tak jsou to pro nás jiné axiomy, než když máme axiom "užít si a zemřít", protože nic jiného než tento život v tomto hmotném těle není. Tam je zásadní rozdíl v celkovém jednání.
Komentář 91655
Imho je tohle ZCELA irelevantni k tomu, jak se clovek ma chovat.
Komentář 91657
Vždy preferuji chování, které je dobré pro mé "Já".
Nejsem blázen, abych jednala proti sobě!!!
Komentář 91659
Kdyz to shrnu:
Clovek by se mel chovat moralne spravne, protoze tak chce on sam. Jedina spravna motivace je vnitrni motivace. Je treba nenechat se ovlivnit vnejsima motivacema a drzet si tu svoji vnitrni.
Ostatne, az by lidstvo dospelo k takovemu nastaveni, muze vniknout ancap.
Komentář 91661
Komentář 91664
Je to mozne...pouze lide tohle musi prijmout za sve.
coz vyzaduje, aby se na "mentalni urovni" posunuli zase o krok dal...a nebojim se, ze se nekdy neposunou. Posunuli se uz mnohokrat...Vzdyt jeste pred "par lety" ani zensky nemohli volit, nekde nesmej ridit auto dodnes...a neni to vubec tak davno, co lidi bezne meli doma otroky a prislo jim to moralne spravne.
Ja se toho nedoziju, ale myslim si, ze tento vyvoj moralky smerem k lepsimu je lidem vlastni. V minulosti to tak vzdy bylo...jasne, obcas to jsou 3 kroky vpred a pak 2 vzad, ale smer je imho docela v pohode...jen to trva...
Komentář 91665
Přičemž je celkem lhostejné zda směly ženy volební právo či řídit auto.
Je důležité dobře třídit informace a dokázat oddělit důležité od nedůležitého.
Komentář 91667
Komentář 91669
Je rozumnější být poslušný danému systému (poslušný robot) – anebo svému svědomí (božskému principu v nás)?
https://youtu.be/dj5e4yYZBjc?t=610
Komentář 91660
Komentář 91662
Člověk by měl dosáhnout štěstí sám ze sebe, ne na úkor druhých lidí.
To je důvod, proč bychom nikdy neměli dopustit obchodů s dětmi, jednali bychom proti sobě.
Komentář 91666
Nejde přece jen o to "chápat" NAP, ve smyslu znát jeho pravidla a umět podle nich korigovat reakce. Vždyť to je vcelku primitivní věc, kterou by asi zvládly i současné jazykové modely AI. Proč je ale proto uznat jako živé? Mi to přijde jako taková lepší pračka - to že umí vyprat prádlo stejně nebo lépe než člověk z ní živou nedělá - když to trochu přeženu ve zjednodušení. Neměla by ta kritéria být trochu výše, než jen v tom že nějaké algoritmy umí živé jednání napodobovat?
Komentář 91680
Komentář 91682
Jenže člověk má určité "metafyzické potřeby", robot zřejmě nikdy nemůže pochopit o co jde, protože by to musel cítit srdcem :)
Může se naučit tvářit, že chápe, ale nebude za tím žádný reálný prožitek.
Komentář 91689
Komentář 91692
https://www.youtube.com/watch?v=qq_WqYFiLvc&t=273s
Komentář 91704
Komentář 91709
No pokud to bude provádět Freud, tak mi asi řekne toto. Zcela jiný závěr vyvodí Jung.
Komentář 91710
Komentář 91711
Komentář 91712
Komentář 91715
Komentář 91720
Komentář 91721
Komentář 91723
Komentář 91725
Komentář 91726
Komentář 91727
Komentář 91716
Týpek si procházel lidově přes rok řečeno paranoidní schízou, kdy na něj na každém rohu číhal ostřelovač a uvažoval, zda existují i lidé a ne jen bioroboti, hospitalizace ho shodou okolností nepotkala, i když o ni v jednu chvíli sám zažádal, ale jen vrátného blázince, jenž ho odmítl s tím že blázni se přece sami jako blázni nehlásí ( Hlava 22 :-), ale dostal se z toho postupně nějak sám, v čemž ku četba Junga prý dle jeho úsudku vcelku dost pomohla. Ale neříkám, že to je univerzální recept, jen nějaká zkušenost jednotlivce.
Komentář 91729
Komentář 91766
Komentář 91769
Persekuční bludy jsou jedním z nejběžnějších psychotických projevů, dokonce mohou být projevem emočně nestabilní poruchy v nejvážnějších případech, což je věc terapeuticky řešitelná a pokud jungiánské nahlížení světa nějak strukturovalo jeho nestabilní osobnost a umožnilo mu nějak v tom světě fungovat, je to jedině dobře a já zas nemusím nutně rozumět úplně všemu, co se v lidech odehraje.
Komentář 91713
Komentář 91714
Komentář 91718
Komentář 91719
Pokud tedy tuto realitu stvořil bůh a my jsme jeho projevem, tak můžeme být jeho součástí – anebo součástí prázdnoty.
***
„Bůh existuje pro toho, kdo v něj věří.“ (Albert Einstein)
Komentář 91722
"Pokud tedy tuto realitu stvořil bůh a my jsme jeho projevem, tak můžeme být" pouze "jeho součástí" - ať se nám to líbí nebo ne. Pro změnu Jonáš nás ubezpečí, že když si Bůh usmyslí, ani smrt nás nezachrání.
Komentář 91724
Komentář 91728
Komentář 91730
Komentář 91732
Komentář 91809
https://www.scienceworld.cz/neziva-priroda/kratky-dukaz-goedelovy-vety-pro-programatory-6196/
„Přeceněný rozum má společný rys s absolutistickým státem: za jejich panování je zbídačován jedinec.“
(Carl Gustav Jung)
Komentář 91816
Komentář 91835
Komentář 91804
Komentář 91806
Komentář 91838
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.