Cukrářka a vektory – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Thevar
Čas: 2021-11-16 00:00:02

Cukrářka a vektory

Nedávno jsem doučoval matematiku studentku v oboru CUKRÁŘKA. Bylo to skvělé doučování, jelikož vždy přinesla na ochutnání některý ze svých cukrářských výtvorů a je nutno dodat, že své „budoucí“ řemeslo ovládá skutečně skvostně. Přestože matematiku neovládá zrovna špatně, tak stres (Jak nás ve škole učí pracovat se stresem?) ve škole zapříčinil, že zkoušku z matematiky o pár bodů neudělala, čímž její strach z matematiky posílil a sebevědomí kleslo ještě níže. Rozhodla se tedy školou ukončit, protože to pro ni bylo psychicky opravdu náročné. Jelikož to není ani zdaleka ojedinělý případ, začal jsem se ptát sám sebe, proč musí cukrářka ovládat lineární rovnice a vektory? Pokud umí podle receptu vytvořit skvostné cukrářské dílo, potom matematiku, kterou potřebuje ke svému řemeslu, zcela jistě ovládá (kupříkladu musí ovládat poměry, převody jednotek a podobně). Není smutné, že excelentní CUKRÁŘKA nedokončila školu kvůli LINEÁRNÍM ROVNICÍM a VEKTORŮM?
Přečtení: 17268

Reagujete na tento komentář:
Autor: Regis Čas: 2021-11-16 10:40:00
Přesně. Lepší bude kvůli vektorům ze školy odejít a nebýt specializovaný v ničem. Pak se určitě uživíš líp. Oh wait...
Web: neuveden Mail: neuveden
Protože zákazníkem vzdělávací instituce, kterou navštěvovala, není ona ani její rodiče ani cukrárna, do které by po absolvování nastoupila, ale stát reprezentovaný řadou úřadů, úředníků a mocipánů, kteří potřebují zvyšovat svou moc tedy rozpočty a rozšiřovat řady podřízených. K tomu, aby to bylo obhajitelné, je třeba nafukovat agendu. Velká většina obyvatel nikdy v životě nepotřebovala z matematiky nic nad trojčlenku a pravoúhlé trojúhelníky. U mnoha přírodních (fyzika, chemie) i humanitních (literatura) či mezních (ekonomie) oborů je obecná znalost existence různých zdrojů a principů obecně užitečná a umožňuje orientaci ve světě bez hlubších znalostí oboru. O matematice to neplatí, protože je třeba ji vždy pomocí nějaké jiné vědy smysluplně aplikovat. Cestou do budoucnosti je jednoznačně specializace, ať lidé dělají, co jim jde a co je baví a uživí a co si chtějí platit. Státu do toho nic není
Web: neuveden Mail: schován
Souhlasím, to jste napsal hezky.
Web: neuveden Mail: vit.herman v doméně gmail.com
Mě se docela líbí položit rovnítko mezi matematiku a "přesné myšlení". Pak je možná už srozumitelnější význam matematiky pro každého. Že se k tomu nutí děti často naprosto nesmyslným způsobem je samostatným problémem. Rozhodně se tedy matematiky musím zastat jako hodně užitečné i obecně.
Web: neuveden Mail: neuveden
Jenže to tak není. Matematika je nástroj, prostředek, který myšlení používá. Pro velkou většinu lidí je to jakýsi blackbox, který se nějak používá, ale jehož principům fungování příliš nerozumí viz "naučte se vzoreček". Oborem použitelnějším ve vztahu k myšlení by byla logika, která by umožnila pochopení a odvození. Jenže aby učitel mohl učit druhé logicky myslet, musí to sám umět.
Web: neuveden Mail: vit.herman v doméně gmail.com
Psal jsem že se mi líbí tam dávat rovnítko, ne že to tak je. Matematika určitě není jen nástroj. Myslím si, že kdo si to myslí, tak to jen ještě nepochopil. Nástroji mohou být její jednotlivé disciplíny, ale matematika samotná má v pravém slova smyslu blíže myšlení samotnému. Logika pak určitě patří do jejích základních disciplín. Jakobyste to popisoval přesně obráceně. Ale v zásadě to je věc názoru a pohledu, nikoli objektivní pravdy...
Web: neuveden Mail: neuveden
Matematika JE nástroj, prostředek. Je irelevantní, jakou kvalitu mají vstupy a k čemu budou využity výstupy. Jedná se z definice o abstraktní operace s abstraktními znaky dle arbitrárně definovaných pravidel. Vlastnosti těchto znaků, pravidla zacházení s nimi a interpretaci výstupů zajišťují jiné vědy.
Logika není podoborem matematiky ale filozofie, aneb matematika neurčuje pravidla logice ale logika matematice. Obráceně to popisujete Vy.
Web: neuveden Mail: vit.herman v doméně gmail.com
No dobře, mě je celkem jedno jak to máte Vy, pokud z jakéhokoli důvodu takto konfrontačně upřednostňujete svou definici na úkor jiné a vydáváte to za pravdu...
Autor: li Čas: 2021-11-18 12:12:03 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Logika je především určitý postup ve filosofii i v matematice. Logika je podoborem filosofie i matematiky...
Např. Hejného metoda v matematice je velmi dobrá, protože rozvíjí právě logické myšlení.
Web: neuveden Mail: neuveden
Je v matematice uplatnitelný jiný postup než logický? (Ne - to ovčem nevylučuje mechanické použití vzorečku) Je logika uplatnitelná jinde než v matematice? (Ano) Z toho vyplývá, že logika je pojem nadřazený matematice. Neboli matematika je aplikací logiky, ale logika není aplikací matematiky.
Autor: li Čas: 2021-11-18 15:14:40 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ok, ale zároveň platí, že logika je podoborem matematiky - to byla má poznámka.
Web: neuveden Mail: neuveden
Ne neplatí. Matematika je soubor axiomatických tvrzení, která vůči sobě mají definované vztahy a s nimiž lze zacházet výhradně prosřednictvím logiky. Pokud definujeme axiomy/vztahy těchto axiomů jinak, začnou být stávající matematické postupy nepoužitelnými, protože přestávají být logickými, ale logika jako taková je použitelná stále stejně.
Autor: li Čas: 2021-11-18 16:24:54 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A co matematika založená na geometrickém názoru - nebo na intuici?
Autor: v6ak Čas: 2021-11-16 10:19:10
Web: https://v6ak.com Mail: cz.urza v doméně reg.v6ak.com
Toto lze z části řešit i z jiné strany, dokud formální vzdělání není vyžadováno zákonem. Projel jsem pár nabídek na cukráře, formální vzdělání vyžadovali u jedné.

Ve výsledku tak v některých případech stav formálního vzdělání není nutně až takový problém – ano, financuje se to z daní, ale jinak tomu lze normálně konkurovat.
Web: neuveden Mail: schován
Neviem či nestačí že formálne vzdelanie má majiteľ firmy, zamestnanci ho mať nemusia. Podobne ako v lekárni stačí že jeden z pracovníkov je vyštudovaný farmaceut.
Autor: li Čas: 2021-11-16 10:49:39
Web: neuveden Mail: schován
Skoro bych řekla, že je to vymyšlený příběh. Kdyby tam šlo skutečně o to, že byla ze školy vyhozena z matematiky, tak je to celé špatně... Člověku to přijde až divné - kór když chodila ještě na doučování. Otázka je - jestli jste místo doučování neholdovali spíš konzumaci cukrovinek? to myslím jako srandu - ale také je to ve hře :)
Pak je tu otázka stresu. Byla to matematika? - nebo stres obecně? Byl to stres z matematiky? - nebo stres z učitele matematiky? - nebo stres z celého prostředí? - stres ze školy? víme, že sladké zahání stres :)
Pokud své "budoucí" řemeslo ovládala skvostně - a bavilo jí - tak o ni nemám strach, určitě si ve světě poradí. Pokud bude navíc pracovitá - a vlídná k zákazníkům - tak má velkou šanci uspět! Nebojím se o ni!
Web: neuveden Mail: neuveden
Vymyslene to byt nemusi. Ja byl na stredni skole v oboru elektro, slaboproud, strucne receno jsme se ucili, jak funguje radio, TV, pocitac, telefon a podobne veci a meli bychom to umet opravit, navrhnout, postavit, atd. Tedy vcelku specificka odborna vec.
Bylo tam dost lidi, kteri nemeli problem s timto, ale matematiku ABSOLUTNE nedavali. Jako ze vubec. Netusili, nejen co je vektor, ale ani co je linearni rovnice o dvou neznamych, napriklad. Nebyli schopni spocitat uhly v trojuhelniku, absolutne vubec...
Ja naopak byl v matematice extra dobry, takze to dopadlo tak, ze na intru jsem naucil tak odhadem 10 lidi pred maturitou matiku natolik, aby alespon udelali maturitu. Zajimave bylo, ze ode me to pochopili uplne v pohode, ale ve skole nepochopili nic (cemuz se ale nedivim, protoze ve skole se to vyucovalo stylem Tady mate vzorecek, naucte se ho nazpamet, zitra z toho pisem test).
Nastesti u nas na skole chapali, ze se ucime nejake odborne veci a ten zbytek nam "tolerovali". Me trebas ve ctvrtaku vychazela na konci roku cista petka z cestiny, protoze jsem na to sral, jelikoz nase cestina byla "pan xyz se narodil...napsal...umrel...naucte se to, zitra z toho pisem test" a to jsem zcela ignoroval. No, stejne mi na konci na vysvedceni dali za 4, abych mohl k maturite.
Ale trebas bracha delal po vyuceni nastavbu - dvouletou - k ucnaku a POLOVINU TRIDY nepustili nakonec k maturite, protoze dostali za 5 z ucetnictvi (kteremu ten ucitel sam nerozumnel)
Autor: li Čas: 2021-11-16 12:46:21 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jasně, já chápu (a souhlasím), že se učíme spoustu zbytečností... taky mám s matematikou své zkušenosti! :) Matika na gymplu snad nikoho ze třídy nebavila, učitelka měla už hrůzu do naší třídy vstoupit - nedokázala nikoho zaujmout, nikdo nedával pozor... já taky ne... Vždycky jsem se to pak spíš naučila doma sama z učebnice... z matiky jsem měla vždycky 3 - a to mi stačilo, takže jsem to víc neřešila. Nikdy jsem nelitovala, že jsem se matice víc nevěnovala, rozhodně si umím spočítat - co potřebuji, myslím si, že bych si bohatě vystačila s matikou ze základky :)
U té cukrářky je to zvláštní o to víc... skoro bych řekla, že zrovna vektory se tam ani není důvod učit... učí se tam vůbec??? nebo je to jen tak přikrášlená úvaha? nevím, je to spíš otázka na větší počet těch žáků / studentů... bylo by to zajímavé z více stran! V komentáři se poukazuje na stres, takže na vině (v tomto případě) bude zcela jistě víc faktorů...
Web: neuveden Mail: neuveden
Existuje nejaka "norma", co se vsichni zaci povinne musi ucit napriklad v matematice. Zvlast, pokud se jedna o maturitni obor. Proste vsichni se musi ucit to, aby mohli na vysokou. A ze nekdo na vysokou nechce a chce jenom pect dorty? Nezajem, musi se prizpusobit tem, co na vysokou chteji.
Takze se na vsech skolach zaci uci ja nevim, vektory, i kdyz realne to mnozi z nich nebudou potrebovat.
Autor: li Čas: 2021-11-16 13:51:07 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Cukrář / cukrářka určitě nemusí být maturitní obor. I pokud je to maturitní obor, tak jsou na studenty kladeny různé nároky. Pokud studujete například gymnázium, tak se předpokládá studium na vysoké... Pokud studujete např. obor cukrář s maturitou, tak se nepředpokládá, že půjdete automaticky na vysokou... Rozsah znalostí je jiný... i rozsah praktických dovedností je diametrálně jiný - ti, co projdou gymplem mají hlubší teoretické znalosti, ale praktické znalosti téměř žádné...
Navíc maturitu z matematiky většinou neskládáte, pokud si to sami nezvolíte... :)
Web: neuveden Mail: neuveden
noooo...tim bych si nebyl tak jisty. Neni to tak davno, co se rikalo cosi o statnich maturitach a tam byla maturita z matematiky tusim povinna, a jeste k tomu vsude stejna.
Ale ono se to meni kazdy rok, takze netusim, jak je to aktualne letos :-D
Autor: li Čas: 2021-11-16 14:09:20 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
já myslím, že to nakonec neprošlo! :)
Web: neuveden Mail: neuveden
Ale rozhodne byly nejake normovane maturity od nejakeho Cermatu, to si pamatuju, jak se resilo, ze zaci na ruznych skolach maji trosku ruzne vedomosti, ale pak vsichni dostali maturitu od Cermatu a ten to hodnotil podle jednoho metru.
A nejak se slo odvolat, kdyz mu to zhodnotili, ze to neudelal...
jsem si jisty, ze slo ocestinu, ale nevim jiste, jestli i o matiku ....
Autor: li Čas: 2021-11-16 14:29:21 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Po pravdě řečeno, já to taky nestudovala - jak to aktuálně je... Řekla bych, že tam zákonitě budou velké rozdíly napříč jednotlivými školami...
Autor: v6ak Čas: 2021-11-17 02:25:35 [↑]
Web: https://v6ak.com Mail: cz.urza v doméně reg.v6ak.com
Možná ne, a popravdě nevím přesně ten návrh, nicméně dovedu si představit scénář, kdy se někdo ve škole rozhodl, že se připraví na variantu povinné matematiky. Z hlediska dosažení nějaké rozumné úspěšnosti studentů u maturit to může dávat smysl, ale vedlejší dopady… popisuje článek.

Taky je otázka, jak moc školy musí být připraveny na to,než někdo bude z matematiky chtít maturovat z vlastního rozhodnutí. Na cukrářské škole jich moc nečekám, nicméně může tu být nějaké nařízení, které to to vynutí.
Web: neuveden Mail: vit.herman v doméně gmail.com
V žádném z mých cca 5-ti zaměstnání jsem nepředkládal ani maturitní vysvědčení. Předkládal jsem ho pouze jednou v životě - a to k přihlášce na VŠ...
Web: neuveden Mail: neuveden
Tjn.
Ono se to vzdelani vseobecne "precenuje"
Dulezite je, jestli clovek neco umi a ne, jakou ma skolu. Casto to spolu vubec nijak nesouvisi (bohuzel)
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky