Autor: Thevar
Čas: 2021-11-18 00:00:02
Dítě se MUSÍ naučit poslouchat!
Psycholog S. Milgram zkoumal příčiny holocaustu z pohledu poslušnosti k autoritám. Jeho experimentu se zúčastnili vždy tři osoby (vedoucí, žák, učitel). „Učitel“ dával „žákovi“ za každou špatnou odpověď elektrický šok a navýšil napětí o 15 V. Stupnice byla zakončena 450 V. „Učitel“ „žáka“ pouze slyšel z vedlejší místnosti. „Žák“ záměrně chyboval a předstíral bolest, křičel, chtěl skončit a od 300 V už jen mlčel – předstíral smrt. Pokud chtěl skončit „učitel“, tak „vedoucí“ říkal vždy předem určené věty: „Prosím pokračujte.“ „Experiment vyžaduje, abyste pokračoval…“ Všichni „učitelé“ pokračovali až do 300 V a 65 % došlo až na konec stupnice.
Děti se v průběhu povinné školní docházky, ihned od prvního dne, učí poslouchat cizího člověka, který jim nařizuje, kdy, co a jak smí dělat, kdy a co se mají učit, kdy se smí najíst, napít či dokonce odejít na toaletu. To vše pochopitelně bez odmlouvání a možnosti o těchto věcech rozhodovat. Dítě se přeci MUSÍ naučit poslouchat! Napadá mne až děsivá možnost, že by tristní výsledky experimentu mohly souviset s touto mnohaletou výchovou ke slepé poslušnosti. Přeháním? Doufám, že ano – ale co když ne?
Děti se v průběhu povinné školní docházky, ihned od prvního dne, učí poslouchat cizího člověka, který jim nařizuje, kdy, co a jak smí dělat, kdy a co se mají učit, kdy se smí najíst, napít či dokonce odejít na toaletu. To vše pochopitelně bez odmlouvání a možnosti o těchto věcech rozhodovat. Dítě se přeci MUSÍ naučit poslouchat! Napadá mne až děsivá možnost, že by tristní výsledky experimentu mohly souviset s touto mnohaletou výchovou ke slepé poslušnosti. Přeháním? Doufám, že ano – ale co když ne?
Přečtení: 13817
Komentáře
Komentář 74821
Pravda ale je, že škola by měla děti vést ke kritickému myšlení - a to se zatím vůbec neděje... (takže to zůstává zcela na rodičích).
Škoda že Thevar vždy jen vykopne nějaké téma a nechá ho jen tak, už ho dál nekomentuje... ocenila bych občas i nějakou obhajobu příspěvku... viz nebohá cukrářka nebo malíř (pokojů)...
Komentář 74830
Navíc tedy úplně nechápu, jak by zrovna škola měla "vést ke kritickému myšlení", když v ní probíhá dosti mázorově zabarvená "výuka k demokracii" a podobné, učitelé často s dětmi nediskutují a kompletně ušlapávají jejich názory, pokud se vymykají učebnicím, a celý model je postaven na jednosměrném předávání pravdivého učiva žákům bez zpětné vazby. Navíc si myslím, že kritické myšlení se rozhodně nedá nabiflovat jako vzorečky, ale je třeba si k němu dojít postupně sám svými zkušenostmi.
Komentář 74834
Mezi školami i učiteli jsou velké rozdíly... Určitě se na tom dá hodně zapracovat, o tom žádná...
Také počet žáků na jednoho učitele je dost velký...
Škola, která by fungovala v ankapu by doufám netvrdila, že je demokracie the best of! :)
Komentář 74850
Takže se prosím nedopouštějme té zásadní chyby, že aplikujeme dospělé myšlení na myšlení dítěte a z toho vyvozujeme nějaký útlak. Měly bychom to odvozovat podle individuálního pocitu dítěte, když už. A pak určitě není útlak každé pravidla, které dítě odmítne udržovat. Určitá je nejen nutná, ale i přirozená. Tím vůbec nijak neospravedlňuji školský systém obecně, který jako takový je skutečně z mého dnešního pohledu poměrně zrůdný na 21. století
Komentář 74890
Bez ironie, obrovsky.
Citil jsem se jako ve vezeni. A o odporu jsem uvazoval, ostatne ne nadarmo me ve druhaku vyhodili z prumyslovky za situace, kdy jsem mel nejakych 100+ neomluvenych hodin (nastesti, protoze jsem pak sel na vyrazne lepsi skolu, kde jsem se skutecne i neco malo naucil na praxi....ve skole samozrjeme temer vubec nic, klasicky)
Komentář 74863
Obdobně ale záleží na kvalitě žáků. Někteří jsou šašci a rebelové za každou cenu a právě pro omezení tohoto druhu žáků, existují školní řády a v nich uvedené restrikce.
Základem je vycházet bez nutnosti aplikace pravidel, kdy jsou tato natolik všemi akceptovatelná, že jsou akceptována spontánně a jsou použita pouze v případě excesů. Ale to je ideální stav, který nastává jen zřídka. :-(
Komentář 74900
Komentář 74832
Komentář 74835
Komentář 74841
Komentář 74842
Komentář 74845
Taková slovní hříčka. Lack of order - nedostatek pořádku, myšleno centrálně vynucovaného zřízení (stát). Vs. lack of orders - nedostatek pravidel, myšleno každý si na svém pozemku řeší svoje pravidla.
Nepotřebujete, aby každá škola měla centrálně z ministerstva přikázáný kompletní režim (order), když je lepší, aby si každá škola určila vlastní pravidla (orders) fungování.
Komentář 74846
Komentář 74960
Komentář 74862
Komentář 74866
Komentář 74869
Proč myslíte, že jednou z nejvýraznějších ankapáckých agend je právě svoboda ve vzdělávání, aby jejich děti nemusely být vystaveny indoktrinacím odporující jejich vlastnímu přesvědčení? :-)
Ve skutečnosti nejde o nějakou zákeřnou indoktrinaci. Jde o seznámení dětí s prostředím, v němž budou jako dospělí žít.
V přání, aby škola učila děti kritickému myšlení a morálce bych tedy byl opatrný. Abyste nebyla nemile zaskočena. :-)
Komentář 74871
Komentář 74874
A ano, každý si pod tím může představovat něco jiného.
To samé platí o morálce, spravedlnosti...
Komentář 74876
Třeba zrovna teď sedím doma v posteli a pracuju.
Jestli ono to není spíš tak, že spousta dospělých žije v prostředí, ve kterém je jiní dospělí dřív naučili žít a ani si neuvědomí, že mají třeba na výběr. Protože jim nikdo ani neřekl, že by třeba mohli mít na výběr.
Komentář 74861
A pak je tu skupina snadno manipulovatelných lidí (bez ohledu na to, co je ve škole učili), kteří jsou schopni úplně všeho, když jim to někdo dovolí/nařídí (typicky valná část personálu v koncentrácích).
To, nemá s disciplínou a výchovou k poslušnosti vůči autoritám mnoho společného. Určitou disciplínu člověk potřebuje k tomu, aby právě účast na takovém experimentu hned v počátku odmítl. Je to disciplína v tom ohledu, že když si vytvořím nějaké hodnoty, nezačnu je hned porušovat při první příležitosti, či pod prvním tlakem.
Komentář 74892
TY si fakt se Sasianem muzes podat ruku.
Komentář 74896
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.