Dopravní zácpy – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2018-10-12 00:00:02

Dopravní zácpy

Dopravní zácpy se zdají býti nezbytností naší doby; a je celkem logické, že když je moc automobilů, silnice se prostě ucpávají a provoz není plynulý. Jak to řešit? Netuším; ani nikdo jiný to neví, takže se asi jedná o nezbytnost. Takových nezbytností už bylo; tak například byly časy, kdy se cesta kolem světa za osmdesát dní jevila bezmála jako zázrak, stejně jako bylo jasné, že objekty těžší než vzduch nelétají, mluvit s někým přes půlku světa je vyloučeno a člověk pohybující se rychleji než šedesát kilometrů v hodině zemře. Vynalézavým jedincům s motivací dělat velké věci se však trnitou cestou pokusů a omylů vždy podařilo najít řešení; a proti takovým problémům vypadá nějaká dopravní zácpa jako brnkačka. Jenže nikdo z těch, kdo by to mohli řešit, nemá motivaci nic riskovat, neboť má teplé místečko a všichni už zácpy akceptovali jako nevyhnutelnost; proč se tedy snažit a riskovat ztrátu přízně voličů?
Přečtení: 22981

Reagujete na tento komentář:
Autor: Kdo by to řek (neregistrovaný) Čas: 2018-10-13 08:00:00 Titulek: Re: Lze řešit...
Pokud jde Alpy projít jen několika průsmyky, tak může stát průjezd hodně. Třeba 1000 euro, proč ne... Koneckonců, myslím, že pořádně drahé silnice by lidi motivovaly jezdit MHD. Nebo stavět bytovky u kanceláří, aby to bylo blízko. Nebo jiným způsobem motivovat lidi, ať tolik nejezdí auty.
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 07:16:15
Co vím, tak dopravní zácpy v LA(US) jsou problém a je to téma ve volbách a zkouší se to řešit. Jen jsou už bezradní, prakticky se vyzkoušelo všechno a moc to nefunguje (rozšíření dálnic, zavedení pruhu pro HOV, zavední placených pruhů, zvýhodnění-zdražení těchto pruhů dle času, řízení nájezdů na dálnice semafory) - poslední velký pokus je obnova sítě MHD, respektive metra.

Ale ono je lepší plácat, jak nikdo nic nedělá a jak v ANKAPu by se našlo skvělé řešení.....např. zábavní parky v Itálii nemají tak přísnou regulaci zákony ohledně návštěvnosti a tak v diskuzích lze najít dost příspěvků stěžujících si na nebezpečně přeplněné parky v letních měsicích, kde si prakticky ani nejde nic užít. Ten přetlak v určitou část roku je tak veký, že lidé se nechovají racionálně a i soukromý majitel na tom rád něco narejžuje.
Autor: gregoryMc Čas: 2018-10-12 07:32:23 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: gregor v doméně dieselplus.cz
nevím proč někdo pokládá ANCAP za prostředí, které má regulovat návštěvnost v zábavním parku....je to tak jednoduché, každý má jiné preference...někdo si chce užít atrakce (dostupné), někdo se rád mačká a někdo to vyhodnotí, že je lepší mít nohy doma na fotelu..... a etatistický kecy, že podnikatel rejžuje ?, nikoho tam k návštěvě nenutí, a lidi platěj dobrovolně....a pod čarou, když je to tak sezonně narvaný, tak možná by se vyplatil ještě jeden park, když můžou bejt i třeba dvě prodejny rohlíků na jedné ulici......
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 09:30:33 Titulek: Re: [↑]
Ne, nepoklada, jen popisuji realne chovani majitele parku nespoutaneho narizenimi - neb z clanku mi plyne, ze za dopravni zacpy muze regulace a kdyby se to nechalo na jedincich, tak se to vyresei. Nevyresi, problem je proste nekde jinde nez ve statu.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-10-12 14:53:59 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A kde přesně ten problém je, podle Vás? Že si někdo drze dovolil rejžovat na parku? No bodejť, teď ještě kdyby někdo mohl drze rejžovat na řešení zácp. A bude po problému!
Autor: norbertsnv Čas: 2018-10-12 15:35:28 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Keby ste čítal poriadne, tak by ste vedel že podľa jjj je problém že majiteľ parku preplnenosť nerieši. A rovnako by možno preplnenosť cesty neriešil súkromný majiteľ cesty. Ja si na rozdiel od jjj myslím že by ju možno "riešil" zvyšovaním mýta, ale ja som tie články o doprave v LA nečítal.
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 17:04:25 Titulek: Re: [↑]
V LA to zkusili - bohuzel existuje docela pocetna skupina uzivatelu cest, pro kterou vyse myta neni az tak zasadni ale i tak tato skupina narazi na to, ze z placene cesty jednou musi sjet a dostane se do zacpy tech mene movitych (v LA uz zkouseji i samostatne sjezdy z placenych pruhu, ale ani to nepomaha, problem se jen posunuje).
V podstate je asi hlavni problem v nizsi hustote zastavby a ridke siti MHD a nasledne nutnosti pouzivat auto.
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 17:05:41 Titulek: Re: [↑]
V LA to zkusili - bohuzel existuje docela pocetna skupina uzivatelu cest, pro kterou vyse myta neni az tak zasadni ale i tak tato skupina narazi na to, ze z placene cesty jednou musi sjet a dostane se do zacpy tech mene movitych (v LA uz zkouseji i samostatne sjezdy z placenych pruhu, ale ani to nepomaha, problem se jen posunuje).
V podstate je asi hlavni problem v nizsi hustote zastavby a ridke siti MHD a nasledne nutnosti pouzivat auto.
Autor: Kdo by to řek (neregistrovaný) Čas: 2018-10-13 07:54:43 Titulek: Re: [↑]
V LA jste psal, že zpoplatnili jen některé pruhy. No, možná by to chtělo zpoplatnit veškeré silnice 24 hodin denně. A ve špičce zdražit.
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-13 13:07:29 Titulek: Re: [↑]
V Kalifornii je sice drzeni zbrani dost omezeno, ale i tak bych se vazne obaval o zivot lidi, co by tohle realizovali ;-).

Silnice si samozrejme ti lide plati uz ted, od dani v benzinu, registracni dan az po dan z nemovitosti. Spicka nevznika proto, ze by lide chteli, ale pracovni doba vicemene vsude zacina stejne a vy se potrebujete premistit tam a po konci zase zpet. Kdyz zavedete fixni platbu za silnice, tak se pravdepodobne zvysi celkova cenova hladina, vcetne mezd a vy budete tam, kde jste ted - navic s "nasranymi" zakazniky, co stoji v zacpach a jeste za to plati.

Samozrejme, ze lide, co mohou, si to resi po svem. Moje byvala kolegyne vyrazela do prace kolem pate a odchazela po druhe, aby se vyhla ranni a vecerni spicce, jiny kolega si dohodl remote praci a odstehoval se tesne za hranice s CA (ne jen kvuli zacpam, i z danovych duvodu) - ale ne vsichni maji takove moznosti - navic i provoz po ctvrte hodine ranni je na evropske/ceske pomery uz nyni dost husty.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-10-12 17:12:52 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak zjevně to všem vyhovuje.
Autor: Enemy Čas: 2018-10-12 07:50:21 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
dopravni zacpy jsou a budou aut je cim dal vic a lidi jsou cim dal vic linejsi a politik je vetsinou ten poslednj co tkmu rozumi jen naslibuje pak se objedna statni zakazka na ktery se musi hlavne vyrejzovat a obcas se i neco povede.
Autor: VlK (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 08:22:06 Titulek: Lze řešit...
Navíc napadají mě dva způsoby jak regulovat zácpy: definovat kdo může a kdo ne (což ted částečně už je, ale zatím akceptovatelně omezené na hasiče, zdravotníky a dalších pár vyvolených) - to je dle mě ten horší způsob krom těch hasičů a zdravotníků. A definovat to volnotržně tím, že se začnou vybírat různé peníze v různou dobu, aby se poptávka přizpůsobila kapacitě.
Tedy v noci vás cesta nebude nic stát, ale přes den bude cena vyšší tím víc, kolik lidí na té cestě bude. Např. (Možná někdo vymyslí jiný lepší způsob, ale třeba opačný způsob, že majitel silnice vrací dle toho, jak dlouho účastníci čekají může způsobit kladnou zpětnou vazbu...)
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 09:34:54 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
ruzna platba za silnici se realne vyzkousela v US - LA, SF bay, nepomaha to. Ona ani ta zeme v US neni nafukovaci a silnice nemuzete rozsirovat donekonecna, a navic nekde navazuji na dalsi cesty s jinou regulaci...

Urza se myli, kdyz se domniva, ze vyresit dopravni zacpy je to brnkacka, ze se jen do toho nikomu nechce.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2018-10-12 10:47:01 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Urza se možná skutečně mýlí. Jenže stát je ta mrdka, která problémy nejprve vytváří, aby následně mohla hrát divadlo na jejich (ne)řešení. Síť komunikací (byť byla většinou postavena pro koňské a volské povozy) je dle mého soudu hustší, než by i dnešní provoz vyžadoval. Protože ji však ovládá monopolní nikým neohrozitelný provozovatel stát a jeho "kanceláře" v podobě obcí, který nemá jiný zájem, než holit uživatele komunikací a tu a tam předstírat výstavbu nebo údržbu, není tato síť efektivně využívána. Když jsem se nad tím zamyslel, tak příkladně dálnici přes České středohoří bychom opravdu ve svobodné společnostgi potřebovali? Opravdu by někdo poskytoval někomu nějaké prebendy v podobě pobídek nebo daňových úlev, aby docházelo ke koncentraci kapitálových statků na v malé oblasti a tím nepřiměřenému zatěžování místní komunikace? Aby pak bylo nutno postavit novou estakádu, která dopravu, jež by byla ve svobodné společnosti patrně dost rozptýlena svede na jednu komunikaci, která se stane nejslabším článkem celého hospodářského řetězce (fází ekonomiky)? Jakýkoli problém na této komunikaci způsobí zácpy. Opravdu by soukromí majitelé komunikací ve svobodné společnosti (ne v tomhle etatistickém musolliniovském fašistánu) z centra Čech do Němec nedokázali své komunikace tak upravit, aby se dopravci rozprostřeli na x menších komunikací a neměli potřebu využívat jedinou dálnici? A se stárnutím komunikace a potřebou neustálých oprav bude problém úzkých hrdel jen permanentní. Taky se mohu mýlit. V čem se však jednoznačně nemýlím je to, že monopolní poskytovatel není schopen problém jakkoli vyřešit. Protože vyřešení problému nepotřebuje. Jakýkoli monopolní poskytovatel. Tedy ani stát.

Mě celkem nebaví hra na soutěž mezi státem a ancapem. Státy stejně (jako už mnohokrát v historii) zbankrotují a díky jejich současné provázanosti to bude globální domino. Rýsuje se možnost (blockchain), že už státy nebudou muset ti, kteří něco dělají pro dobrovolně platícího zákazníka, k ničemu potřebovat. K ničemu, protože použít blockchain k vytvoření platidla je celkem marginální záležitost. Daleko atraktivnější mi připadá použití decentralizovaného (= mocí neovládnutelného) otevřeného (= volně komukoli přístupného) blockchainu použít na všechny v současnosti centrálně kontrolované (mocí ovladatelné) struktury ve společnosti. Ti ostatní (v současnosti cca 75-80% lidí) se to buď naučí taky nebo postupně vychcípají.
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 11:22:48 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
Mozna zmizi stat s politiky, parlamenty atd. ale nejaka forma verejne kontroly a diktatu asi tezko, vy se snazite resit problem technicky, ale to je spolecensky problem.

Vase uvahy o silnicich narazi na realitu, takove Alpy se uz nekolik staleti daji prekonat jen par prusmyky vzdalenymi od sebe cca 150-250 km, jakekoli dalsi propojeni vyzadovala velkou souhru spolecnosti a zapojeni statu (svycarske, francouzske, italske tunely)
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2018-10-12 12:28:06 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Já se vůbec nesnažím nic řešit. Řešení vidím v dobrovolné svobodné dohodě zúčastněných.

Pokud zmizí stát (v dnešní podobě), nebude nahrazen žádným substitutem. Prostě "forma veřejné kontroly a diktátu" přestane existovat. Nepřestanou existovat jedinci, mající nějaké vládcovské touhy, ale těžko se bez státu prosadí. Co dělá stát státem dokonale pochopil J.M.Keynes a dostatečně to popsal ve svých teoriích.
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 13:30:55 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
Zkuste vyhledat nejakeho rozvodoveho pravnika, at vam povypravi jak to vidi s dobrovolnou svobdnou dohodou :-) - a to se vetsinou jedna jen o dva lidi ;-).
Teorie a utopie jsou pekne, realita je nekde jinde.
Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 15:52:58 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
Vámi nastíněný problém má zcela efektivní řešení nazývané předmanželská smlouva. Ta byla vynalezena a hojně používána již v předkřesťanské době. Během ní její význam z podstaty křesťanství poněkud upadl, ale v dnešní době prožívá značnou konjunkturu. Problém nastává v případech, kdy se pár spolehne na státní přičinění resp. se na to v dobré víře vykašle.
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 16:59:53 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
zkusenost zadna, ale rozumu plno :-). Predmanzelska smlouva cini rozvod casto jesta "zabavnejsi" - nicmene muj prispevek nebyl ani tak o rozvodech, ale spise upozorneni na to, ze ani dospely jedinec nejedna svobodne, dobrovolne, rozumne atd. - ze se proste casto ani dva lide mezi sebou nejsou schopni domluvit, natoz vice lidi. Mnoho clenu SVJ by take mohlo prispet svymi zkusenostmi :-). A tak je to vsude, takze doufat v nejake technicke reseni problemu az tak moc nejde. Dopravni zacpy by asi vznikaly stat nestat.
Autor: Honza Čas: 2018-10-12 20:52:38 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Všechno to je jen otázka výnosů a nákladů.
Když bydlíte v SVJ, máte spoustu věcí levnějších, protože se na ně složí víc lidí.
Když chcete mít domek sám pro sebe, stojí to víc peněz. (Stejná lokalita, stejná kvalita apod.)
Když budou stát lidi v kolonách, vyplatí se třeba provozovat vzducholoď :-)
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-12 21:19:56 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
A pak bude zacpa ve vzduchu....blbe je, ze treba pres LA vede z vychodu na zapad letecky koridor na letiste. Musk chtel delat tunely ;-)
Autor: norbertsnv Čas: 2018-10-12 15:39:57 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To som si všimol už dávnejšie že sa nič nesnažíte riešiť, iba kazíte diskusiu.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-10-12 14:58:57 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Technika a společnost jsou propojené. Když je technika nahovno, trpí společnost. Když je společnost nahovno, trpí technika.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-10-12 15:00:02 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A k těm tunelům. Ta souhra mohla být klidně i před tisíci lety... co že se ty tunely nepostavily už tenkrát?
Autor: norbertsnv Čas: 2018-10-12 15:38:31 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Žeby preto že intenzita dopravy bola pred tisíc rokmi nižšia a súčasne úroveň stavebnej techniky bola nižšia?
Autor: Kdo by to řek (neregistrovaný) Čas: 2018-10-13 08:00:00 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
Pokud jde Alpy projít jen několika průsmyky, tak může stát průjezd hodně. Třeba 1000 euro, proč ne... Koneckonců, myslím, že pořádně drahé silnice by lidi motivovaly jezdit MHD. Nebo stavět bytovky u kanceláří, aby to bylo blízko. Nebo jiným způsobem motivovat lidi, ať tolik nejezdí auty.
Autor: jjj (neregistrovaný) Čas: 2018-10-13 08:10:00 Titulek: Re: Lze řešit... [↑]
Takze nekdo ma vytvaret motivaci????

Prujezd pres Alpy stoji cca 10 eur - zdrazeni nic moc neresi, zdrazil by se ci omezil obchod jih-sever v Evrope. Poplatky se vybiraji, aby se pokryli na stavbu a provoz.

Stavba bytovek se uz vyzkousela, jedna se o pristup stary cca 200 let - prinesl jine problemy (lokalni prelidnenost, problemy s hygienou a kvalitou zivota)

MHD - je to jeden z drazsich zpusobu dopravy i kdyz uznavam, ze studentovi, co jezdi zdarma ci s 75% slevou to muze prijit jako alternativa.
logo Urza.cz
kapky