Autor: Urza
Čas: 2020-10-22 00:00:02
Důkazní břemeno
V debatách o svobodné společnosti bývá naprosto běžnou praxí, že etatisté požadují po zastáncích volného trhu obhajobu toho, proč by volnotržní společnost měla fungovat lépe než ta řízená státem; ačkoliv na tuto debatu typicky přistupuji a snažím se taková zdůvodnění poskytnout, jedná se vlastně o velmi absurdní stav. Proč by měl ten, kdo chce ponechat každému to, co si vydělá, obhajovat svůj názor před tím, kdo navrhuje agresi k uloupení těch prostředků? K tomu, aby každému zůstalo to, co jeho jest, přece netřeba žádné zásadní obhajoby; naopak užití násilí k získávání prostředků od ostatních je něco, co dle mého názoru obhájit ani nelze, ale když už by se o to měl někdo snažit, rozhodně by měl mít výjimečně silné argumenty! Jen proto, že status quo je momentálně zvrácený (historicky v důsledku nejrůznějších „z boží vůle král“ argumentů), ty debaty však probíhají poněkud naopak; hájit je třeba neagresi.
Přečtení: 56326
Komentáře
Komentář 59913
Komentář 59914
Komentář 59918
Komentář 59928
Komentář 59930
Právo šíriť si svoju propagandu vám neberiem, v štáte máte slobodu slova zaručenú.
Komentář 59933
Komentář 59934
Komentář 59937
Komentář 59938
Komentář 59939
Preco toto inak cele robis? Tak strasne sa nudis? Nevyzeras byt az tak sprosty.
https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=727
Komentář 59941
Komentář 59943
"Že v štáte síce nemôžeš hlásať úplne hocičo, ale zato to môžeš hlásať na celom území štátu a nie iba na svojom maličkom ( v porovnaní s rozlohou štátu ) pozemku."
Priznam sa, ze postradam zmysel tejto tradicnej vety. Tebe to dava zmysel? Lebo znie to ako - nemozes nieco robit, ale mozes to robit uplne vsade, nielen u seba na pozemku.
Komentář 59944
Komentář 59948
Aha, takze slobodu slova stat zarucuje tak, ze smies vraviet len to, co stat nezakazuje.
To je dobra sloboda. :-)))))
Komentář 59955
Komentář 59947
Komentář 59949
Komentář 59950
Komentář 59953
Vtip je v tom, že dnes třeba stát těm ostatním vlastníkům zakazuje Tě diskriminovat na základě tvých názorů (pokdu to teda nejsou ty co jsou omezený, to Tě pak zavře sám), barvy kůže apod. Takže jim omezuje svobodu v těch jejich negativních právech, ale Tobě ji zvyšuje. Znamená to že máš víc svobody nebo míň svobody? Můžeš jít do jaké chceš kavárny, ale zase do své kavárny musíš pustit i toho skinheada, nebo Žida.
A taky si myslím, že v současnosti máš v porovnání s minulostí svobody (zase, nejen slova) víc. I státy se v tomhle směru vyvíjí, řekl bych že v dlouhodbým měřítku k lepšímu. Ačkoliv teď se to zrovna spíš zhoršuje a težko říct k čemu to povede.
Komentář 59919
Komentář 59921
Komentář 59922
Komentář 59936
Podobný příklad je popsaný v Pokroku bez povolení.
Dnes už jsou lidi dost bohatí na to, aby nemuseli o jídlo bojovat. Kdo se chce vyřádit, má jiné možnosti a kdo chce ochranu, může si za ni zaplatit...
Komentář 59940
2) Tady přece nejde jen o jídlo.
Komentář 59923
Komentář 59925
Komentář 59926
Komentář 59952
Nechť si ancapisti koupí nějaké pole a na něm vybudují městečko. Nebo ať skoupí parcely a domy v nějaké existující vesnici-městě.
A ať si tam zavedou ancap, čistý trh, daňový ráj, tržní školství a zdravotnictví, komerční kapitálový penzijní systém, freebanking (volnou konkurenci měn včetně zlata, bitcoinu, atd...).
Okolní etatistickou společnost tím těžko nějak ohrozí.
No a za pár let se přeci uvidí, co funguje lépe. Proč se toho bát? Mě samotného by výsledek takového experimentu zajímal. Skoro nic bychom tím neriskovali, ne?
Pokud stát funguje lépe, než nestát, tak nikdo do té ancap vesnice nebude utíkat, převádět tam svůj majetek, své podnikání, ale raději dál bude žít v bezpečí státu, platit sedmdesátiprocentní daně, používat monopolní měnu krytou nesplatitelným dluhem, atd... toto vše bude přeci jen malá cena za život v bezpečí státu, tak čeho se bát?
Komentář 59956
Komentář 59959
Komentář 59962
Komentář 59963
No aspoň víme, kde vy etatisti stojíte (tam, co SED a Stasi).
Komentář 59966
Komentář 59969
Komentář 59977
Komentář 59978
Komentář 59960
Mate nejakou ekonomickou analyzu?
Predstavte si, ze z CR vystoupi treba Cernosice, Pruhonice (nebo nejaky kus zeme na Cesko-Nemecko-Rakouskem pomezi) a zavedou nulove dane. Vse tam bude privatni (doktori, skoly, ochranka). Zadne spotrebni dane, zadna DPH. Nadale trvajici bankovni tajemstvi. Nadale trvajici listovni tajemstvi (vcetne nefizlovani internetu). Zadne omezeni a dane z bitcoinu.
Ja spis vidim, ze se tam bude snazit odstehovat kazdy, kdo je nyni "cistym platcem dani" (= na soucasny system doplaci).
A v puvodnim statu by zbyli jen penzisti, davkari, grantari, nezamestnani, politici a urednici. Nejak podobne by dopadla NDR, kdyby nepostavila berlinskou zed.
A to je ten duvod, proc to vy statomilove nikdy realne neumoznite a pokud by to vzniklo, tak take rychle zacnete stavet zdi a ploty, aby vam schopni, kvalifikovani, podnikavi danovi nevolnici z toho vaseho socialistickeho raje vsichni neutekli.
Tezko by v tom vasem socialistickem raji zustal napriklad ten, ktery na odvodech socialniho pojisteni zaplati 5x tolik, nez kolik pak dostane na penzi.
A kdyby odesel, ten vas ponziho penzijni system by se dal zhorsil (kdyz by v nem zustali jen ti, kteri plati malo).
To same zdravotnictvi, skolstvi, atd...
Proste ti nejvice okradani by utekli a sluzby toho vaseho statu by tak byly jeste horsi, nez jsou (ja vim, tezko predstavitelne, ale opravdu to muze byt jeste horsi).
Komentář 59964
Komentář 59965
Komentář 59967
Komentář 59968
I dneska spousta lidí dělá jako OSVČ i když by stejnou práci mohli dělat s těmi vašimi zamestnaneckými právy. Vaše tvrzení neplatí ani teď. V tomhle hypotetickem případě by to bylo o to výhodnější, že by nemuseli řešit nějaké daně z příjmu, státní byrokracii apod.
Komentář 59976
No isteže dnes niektorí zamestnanci robia v švarcsystéme , keď majú služby štátu aj tak garantované. Navyše je otázne koľkí to robia dobrovoľne a koľkých donútili zamestnávatelia. Lenže v ankape by nič zadarmo nemali.
Komentář 59979
Já jsem nemyslel úplně švarcsystém. Můžete být třeba zedník pracující pro firmu jako zaměstnanec, nebo dělat zedníka na OSVČ. Jako OSVČ pracujet podle sebe, žádný zákoník práce vás neomezuje ("nechrání"). V ankapu byste takové podmínky jako byste si vyjednal. Když by stály za nic, tak byste mohl zůstat v tom úžasném státě, nebo nabídnout své služby někomu jinému. Fungoval by zákon nabídky a poptávky. Když si chtěl někdo někoho najmout, musel byste mu nabídnout takové podmínky aby to pro něj bylo výhodné, což představuje především výši odměny, ale může to zahrnovat cokoliv dalšího. Nevidím důvod proč by to nemohlo fungovat.
Komentář 59980
Komentář 59983
Ale samotřejmě, naše úvaha je nesmyslná, čistě jen z toho důvodu, že současný stát nic takového nedovolí. My tu řešíme jeslti by to mohlo ekonomicky fungovat (když by to stát dovolil, existenci podobé "free" zóny). Norbert mi tvrdí, že tam nikdo pracovat nepůjde, protože by něměl ty úžasné výhody státního zákoníku práce, což je podle mě absurdní myšlenka.
Komentář 59986
A pre mňa je zase absurdná myšlienka že by sa zamestnanci dobrovoľne vzdali výhod ktoré im ponúka ZP, a celkove štát, ak by z toho nič nemali.
Komentář 59988
Proč to teda teď ti lidi dělají, že pracují jako OSVČ, nebo že si zakládají vlastní firmy? Vždyt i současná realita ukazuje že z toho prostě něco mají - svobodu, víc peněz... Chápu, že pro Vás to třeba není tak důležité a radši máte svoje jistoty, ale spousta lidí to tak nemá. Na volném trhu budete mít to co si ve vzájemné smlouvě vyjednáte, takže to klidně můžou být ty vaše jistoty, ale asi to bude za míň peněz.
Komentář 59993
Komentář 59995
Odpověď je, že si to človek udělá tak jak chce, ta ochrana totiž není zadarmo a ani pro něj nemusí být vždy výhodná.
Komentář 59998
Komentář 59999
Komentář 60002
Komentář 60005
Komentář 60008
Komentář 60010
Komentář 60011
Komentář 60013
Komentář 60014
Komentář 60015
Komentář 60022
Komentář 60031
Zaměstnanec radši delá v klidu svých osm hodin, splní zadané úkoly a doma se může zbytek dne dívat na seriály. Když někdo rozjíždí byznys tak většinou maká od rána do věčera a stejně může být měsíce i roky v minusu než se jeho firmě začne dařit. Samozřejme, když někdo podniká z dotací nebo má domluvené kšeftíky od státu, tak to tak fungovat nemusí.
Komentář 60033
Komentář 60021
Komentář 60012
Komentář 60032
Komentář 60034
Komentář 59990
Liberland, nějaký ostrůvek, který teď nemůžu vygooglit, tohle - https://www.flowee.cz/floweecity/smart-cities/5471-kryptomilionar-chce-v-nevade-vybudovat-blockchainove-mesto.
Zatím tomu jsou asi nejblíž prostory ve viruální realitě :-)
Komentář 59991
Komentář 59992
Komentář 59994
Komentář 59996
Komentář 60027
Komentář 60029
Komentář 60030
Komentář 59920
Komentář 59924
Švejk se díval se zájmem na stranu na zeď, kde visela klec s kanárkem, a nyní, upíraje své dobrácké oči na nadporučíka, odpověděl milým dobráckým tónem: „Poslušně hlásím, pane nadporučíku, že je tam harcký kanár.“
A přerušiv tak proud řeči nadporučíka, Švejk stál po vojensku, a ani nemrkaje, díval se mu přímo do očí.
Nadporučík chtěl říci něco ostrého, ale pozoruje nevinný výraz Švejkova obličeje, řekl jedině: „Pan polní kurát vás rekomandoval jako ohromného pitomce a myslím, že se nemýlil.“
„Poslušně hlásím, pane nadporučíku, že se opravdu pan polní kurát nemýlil. Když jsem sloužil aktivně, byl jsem superarbitrován pro blbost, a ještě k tomu notorickou. Od regimentu nás kvůli tomu pustili dva, mě, a ještě jednoho pana hejtmana von Kaunitz. Ten s dovolením, pane nadporučíku, když šel po ulici, tak se současně pořád dloubal prstem levé ruky v levej nosní díře a druhou rukou v pravé dírce, a když šel s námi na cvičení, tak nás vždy postavil jako při defilírungu a říkal: ,Vojáci, éh, pamatujte si, éh, že je dneska středa, poněvadž zejtra bude čtvrtek, éh. ‘„
Nadporučík Lukáš pokrčil rameny jako člověk, který neví a nenalézá ihned slov k vyjádření určité myšlenky.
Prošel se ode dveří k protilehlému oknu kolem Švejka a zas nazpět, přičemž Švejk podle toho, kde se právě nadporučík nalézal, dělal „rechtsšaut“ a „linksšaut“ s takovým důrazně nevinným obličejem, že nadporučík sklopil oči, a dívaje se na koberec, řekl něco, co bylo beze vší spojitosti se Švejkovou poznámkou o pitomém hejtmanovi: „Ano, u mne musí být pořádek, čistota a nesmí se mně lhát. Miluji poctivost. Nenávidím lež a trestám ji bez milosti, rozumíte mně dobře?“
„Poslušně hlásím, pane nadporučíku, že rozumím. Není nic horšího, než když člověk lže. Jak se začne zaplítat, tak je ztracenej. V jedný vesnici za Pelhřimovem byl nějaký učitel Marek a ten chodil za dcerou hajnýho Špery, a ten mu dal vzkázat, že jestli se bude s holkou scházet v lese, že mu, když ho potká, pustí do zadnice z ručnice štětiny se solí. Učitel mu dal vzkázat, že to není pravda, ale jednou zas, když se s holkou měl sejít, tak ho ten hajný natrefil a už chtěl na něm udělat tu voperaci, ale on se vymlouval, že prej sbírá květinky, potom zas, že šel chytat nějaký brouky, a zaplítal se čím dál tím víc, až nakonec vodpřísáhnul, jak byl celej ulekanej, že šel klást voka na zajíce. Tak ho milej hajnej zpakoval a vodved na četnickou stanici, vodtamtud to šlo k soudu a učitel by byl býval málem zavřenej. Kdyby byl řek holou pravdu, tak dostal pouze ty štětiny se solí. Já jsem toho mínění, že je vždy nejlepší se přiznat, být votevřenej, a když už něco provedu, přijít a říct: ,Poslušně hlásím, že jsem proved tohle a tohle.’ A co se týká tý poctivosti, je to vždy moc hezká věc, poněvadž s ní člověk vždycky nejdál dojde. Jako když jsou ty závody v chůzi. Jak začne fixlovat a běžet, už je distancovanej. To se stalo mýmu bratranci. Poctivej člověk je všude váženej, ctěnej, spokojenej sám se sebou a cítí se jako znovuzrozenej, když jde ležet a může říct: ,Dneska jsem byl zase poctivej.’„
Mezi tou řečí nadporučík Lukáš seděl již dlouho na židli, dívaje se Švejkovi na boty, a myslil si: „Můj bože, vždyť i já často stejně mluvím takové blbosti a rozdíl je jen ve formě, kterou to podávám.“
Komentář 59929
Komentář 59931
Komentář 59932
Komentář 59935
Komentář 59927
https://www.youtube.com/watch?v=LrpUAsJnTDE
https://www.youtube.com/watch?v=LrpUAsJnTDE
https://www.youtube.com/watch?v=LrpUAsJnTDE
Komentář 59942
Stáhneme oheň a pomalu dusíme, podle potřeby podléváme buď vodou nebo rozvařeným masoxem.
Asi v polovině přidáme koření na zvěřinu nebo divočinu.
Když je maso měkké, necháme šťávu trochu vydusit.
Uvařené brambory opečeme a podáváme ozdobené pažitkou, kdo má rád může podávat s rýží.
Komentář 59945
Za obecně uznávaný názor považuji, že stát je celkově vzato dobrý, proto je podle mě na anarchistech, aby dokázali opak.
Ten, kdo chce každému ponechat to, co si vydělá, může být stejně tak dobře ochránce práva, jako i ochránce nepráva. To, co jeden vidí jako uloupení prostředků, pro druhého může být něčím úplně jiným, například pro mě je to nájemné. Obhajoba tedy není potřeba k tomu, jestli je agrese dobrá, nebo ne, ale k tomu, kdo je považován za agresora.
Komentář 59946
To je dobra sloboda. :-)))))
Komentář 59951
Komentář 59954
Komentář 59957
Komentář 59958
Komentář 59961
Komentář 59971
Komentář 59984
mají negativní zdravotní dopady na lidi (emise, polétavý prach atd.). Ve státech toto řeší určité limity - hledá se kompromis mezi zdravotním zatížením lidí a nějakými ekonomickými přínosy, na kterých stojí fungování společnosti. Může být znečišťování životního prostředí, které může mít negativní dopady na zdraví, bráno jako porušení principu neagrese ? Chápu správně, že potom bych se jako majitel pozemku, na kterém chci postavit fabriku nebo jezdit auty, musel otázat všech majitelů okolních pozemků, jestli jim to nevadí ? A kdyby jeden jediný z nich nesouhlasil, nemohl bych fabriku rozjet ? Protože znečišťováním (i sousedova) životního prostředí bych porušil princip neagrese?
Komentář 59985
Komentář 60001
Komentář 59970
- To je, jako byste v otrokářských Spojených státech říkal, že statkáři nemusí nijak obhajovat vlastnictví otroků; že je na protistraně, abolicionistech, aby přišli s dostatečně silnými argumenty.
Vlastně tvrdíte, že existuje presumpce legitimnosti: že stav věcí má být prostě proto, že existuje, považován za legitimní. To je prima facie nesmysl, a navíc jsem to vyvrátil protipříkladem.
Komentář 59973
Komentář 59974
Proč by měl ten, kdo chce ponechat každému (statkáři) to, co si vydělá, obhajovat svůj názor před tím, kdo navrhuje agresi k uloupení těch prostředků? (před abolicionistou) K tomu, aby každému (statkáři) zůstalo to, co jeho jest, přece netřeba žádné zásadní obhajoby; naopak užití násilí k získávání prostředků od ostatních (od statkářů) je něco, co dle mého názoru obhájit ani nelze, ale když už by se o to měl někdo (abolicionista) snažit, rozhodně by měl mít výjimečně silné argumenty!
Viz můj příspěvek "Důkazní břemena".
Komentář 59972
2. V právu nese důkazní břemeno strana proklamující vinu, a ne strana proklamující nevinu. Proč? Částečně opět proto, že často nelze dokázat nevinu, ale hlavně proto, že opak by byl v rozporu se spravedlností a s obecným dobrem: jistě není v zájmu společnosti, aby nevinní občané byli nuceni se neustále obhajovat.
3. Vidíme, že to, že důkazní břemeno nese jen jedna ze stran, mívá dobrý důvod. V přírodovědě je to proto, že protistrana důkaz vůbec nemůže přinést; v právu by to odporovalo smyslu instituce.
4. Ale například v matematice je to jinak; tam důkazní břemeno nesou obě strany stejně. Byl by nesmysl proklamovat u čísla pí presumpci racionálnosti: že číslo je racionální, dokud není dokázána jeho transcendentálnost.
5. A v etice je to jako v matematice: důkazní břemeno nesou obě strany stejně. Proč? Vyplývá to z rovnosti lidí. Lidé se rodí rovni; z toho plyne presumpce rovnosti v mezilidském styku; z toho plyne, že prvotně nesou důkazní břemeno obě strany stejně a je třeba dobrý důvod k tomu, aby bylo naloženo jen jedné z nich. V přírodovědě a právu takový důvod existuje. V politice ne.
6. Urzova chyba spočívá v tom, že princip, který dává naprostý smysl v rámci právního systému, vztahuje na legitimitu toho systému jako celku. To je ale jiná otázka, úplně jiný druh problému. Je dobrý důvod, aby v právním systému, v JAKÉMKOLIV právním systému, nesla důkazní břemeno strana, která chce právní stav věcí změnit. Viz body 2,3. To ale neznamená, že existuje presumpce legimitnosti právního systému jako celku: že právní systém by měl být považován za legitimní, prostě proto, že existuje. Presumpce neviny je "presumpce oprávněnosti jednání v rámci právního systému". Jednání osob je považováno "v rámci právního systému za oprávněné", dokud není dokázán opak. Ale neexistuje žádná "presumpce legitimity právního systému": že by v diskuzi o jeho legitimitě měla být jedna ze stran zvýhodněna prostě proto, že právní systém teď existuje.
Představme si diskuzi o legitimitě otrokářství mezi abolicionisty a jižanskými statkáři v Americe, ve které by statkáři řekli: "Ať je to jak chce, to VY musíte dokázat, že zrušení otrokářství bude změnou k lepšímu. MY nemusíme dokazovat nic. Vy chcete změnu, proto důkazní břemeno nesete VY". To bychom jistě považovali za absurdní.
SHRNUTÍ: Existuje presumpce oprávněnosti jednání v rámci právního systému (presumpce neviny): důkazní břemeno nese zpochybňující strana. Neexistuje ale presumpce legitimity existujícího právního systému: důkazní břemeno nesou obě strany stejně.