Autor: Ondrášeček
Čas: 2022-10-21 00:00:02
Harry Potter a knihy, které nebyly napsány
Knihy o mladém kouzelníkovi se vryly do myslí takřka všech. Jde o svět, který podněcuje lidskou fantazii. Leckterý čtenář si představoval, jaké by to bylo žít v Bradavicích (což za mě rozhodně špatné vzhledem k toxickému hodnocení a autoritativnímu prostředí, ale na rozdíl od běžné školy by mě tam alespoň naučili kouzla). Řada z nich dodnes pociťuje potřebu původní příběh různými způsoby rozšiřovat.
Díla dle mého názoru slouží jako dobrý příklad demonstrace škodlivosti existence autorských „práv“. Autoři fanfikcí či parodií své adaptace obvykle (pokud nezaplatí hodně peněz) nemohou vydat, což jim snižuje dosah. Svým způsobem tím státy narušují svobodu slova, protože lidem znemožňují skrze některé platformy šířit své umění. Lituji zároveň i knih, které nikdy nevznikly, protože jejich autory právě tato autorská práva demotivovala od psaní. Důležitou funkcí komerce je ostatně jen samotné pokrytí nákladů. Možná by vznikly úplně nové subžánry na základě známého díla, řekněme „potterovky“. Jistě by došlo ke vzniku řady neoriginálních děl, autoři od sebe ovšem běžně opisují i tak, akorát bez postav, čehož je ostatně důkazem současná braková literatura. Originalita dle mého názoru existuje spíše na rovině objevnosti a způsobu napsání díla nežli toho, jak moc vychází z již existujících děl. Vlastně mám pocit, že těmito vcelku arbitrárními omezeními naše kultura musí trpět. Spousta neotřelých uměleckých idejí nejspíše zůstala v zapomnění namísto toho, aby se napojila na něco již úspěšného a získala daleko větší prostor. Je něco, co by podle vás byla dobrá adaptace již známého uměleckého díla?
Díla dle mého názoru slouží jako dobrý příklad demonstrace škodlivosti existence autorských „práv“. Autoři fanfikcí či parodií své adaptace obvykle (pokud nezaplatí hodně peněz) nemohou vydat, což jim snižuje dosah. Svým způsobem tím státy narušují svobodu slova, protože lidem znemožňují skrze některé platformy šířit své umění. Lituji zároveň i knih, které nikdy nevznikly, protože jejich autory právě tato autorská práva demotivovala od psaní. Důležitou funkcí komerce je ostatně jen samotné pokrytí nákladů. Možná by vznikly úplně nové subžánry na základě známého díla, řekněme „potterovky“. Jistě by došlo ke vzniku řady neoriginálních děl, autoři od sebe ovšem běžně opisují i tak, akorát bez postav, čehož je ostatně důkazem současná braková literatura. Originalita dle mého názoru existuje spíše na rovině objevnosti a způsobu napsání díla nežli toho, jak moc vychází z již existujících děl. Vlastně mám pocit, že těmito vcelku arbitrárními omezeními naše kultura musí trpět. Spousta neotřelých uměleckých idejí nejspíše zůstala v zapomnění namísto toho, aby se napojila na něco již úspěšného a získala daleko větší prostor. Je něco, co by podle vás byla dobrá adaptace již známého uměleckého díla?
Přečtení: 19720
Komentáře
Komentář 84709
Co je na tom tak škodlivého? Co je špatného na tom, když dostane talentovaný člověk zaplaceno za své mnohaleté úsilí? Nezavání to trochu komunismem? :)
"Lituji zároveň i knih, které nikdy nevznikly, protože jejich autory právě tato autorská práva demotivovala od psaní."
To nemusíte! :) Co je chvályhodného na "vykrádání" cizího nápadu a stylu? :) Kreativní člověk se může inspirovat spíš nějakou "esencí" - a přetavit to ve zcela něco nového... to mi přijde mnohem lepší...
"Důležitou funkcí komerce je ostatně jen samotné pokrytí nákladů."
Tohle nechápu... Slovo komerce mi spíš evokuje "vidinu slušného zisku" než "jen samotné pokrytí nákladů"...
"Originalita dle mého názoru existuje spíše na rovině objevnosti a způsobu napsání díla nežli toho, jak moc vychází z již existujících děl."
Pokud tedy originalita existuje v rovině objevnosti, tak si nebude příliš libovat v opisování existujících děl.
"Vlastně mám pocit, že těmito vcelku arbitrárními omezeními naše kultura musí trpět."
Tento pocit nesdílím, naopak! Státní dotace v této oblasti mi vadí mnohem více než poctivě vydělané peníze...
Komentář 84711
https://m.youtube.com/watch?v=jzzPokwoIpI
Komentář 84718
Jen pro jistotu: Něco jiného je jistá "rigidita" a něco jiného je "sprostá krádež".
Komentář 84719
Komentář 84721
Teď koukám, že to je rozhovor s Rybkou - znám ho osobně - cca před 20 lety jsme byli na jednom bytovém večírku, pamatuji si ho :)
Komentář 84725
To je myslím celkem férová doba, ne? Pohádky 1000 a 1 noc už jsou pár let uleželé, takže pohoda :)
Každý poctivý autor dává do své tvorby tisíce hodin zkušeností, tvrdé práce, píle, koncentrace... Přijde mi férové, aby bylo jeho dílo pak nějakou dobu chráněné, ne? :) Tvorba přece není něco jako "pásová výroba", je to něco "unikátního", čemu často dotyčný zasvětil celý život (na úkor jiných věcí a potěšení)...
Komentář 84737
https://cs.marywinstead.org/publication/1107501/
Komentář 84739
Komentář 84740
Komentář 84742
To nemyslíte vážně! - že ne??? štípu se do ruky, do nohy, snad se mi to zdá :)
"Je to způsob, jak omezovat druhé a nutit je k něčemu bez existence jakéhokoli vzájemného závazku."
Proč si myslíte, že např. umění může vznikat??? Pokud by umělec nepotřeboval platit složenky, nemusel by jíst, topit, šatit se apod.
Jsou mi odporné statní dotace, nikoliv poctivá práce!
Komentář 84744
Komentář 84745
Dotace jsou mi odporné státní. Pokud soukromník dotuje nějaký utajený výzkum, aby jeho výsledky měl první a měl náskok před konkurencí, je vše v pořádku. Pokud soukromý mecenáš dotuje umění, je vše v pořádku. Pokud universita dotuje své studenty nadšené programátory, je vše v pořádku. Neexistence autorského práva neznamená povinnost jakoukoli informaci komukoli poskytnout, kupř. počítačové programy jsou poměrně efektivně chráněné nezávisle na autorském právu.
Komentář 84747
Komentář 84750
Komentář 84751
Komentář 84753
Komentář 84754
Komentář 84756
Komentář 84757
Komentář 84758
Komentář 84759
Komentář 84760
Komentář 84761
Komentář 84762
Komentář 84772
Ano, proto je zcela jistě nutné určit hranice... 8 sekund je něco jiného než téměř celá písnička, ne???
Komentář 84763
Komentář 84765
Kino prodava zazitek....z filmu, jehoz vyroba stala nejake penize a kino plati nejake procento ze vstupneho prave tomu, kdo film vyrobil.
Predstavme si situaci: Vyroba filmu stala 100 milionu dolaru. Firma, co film vyrobila, ho posle do kin. V tu chvili ho nekdo nekdo zkopiruje, s minimalnima nakladama, rekneme napriklad 1 tisic dolaru.
Nasledne rekne kinum: Vy platite firme xyz za ten film 50% z listku. Ja vam dam uplne ten samy film, ale budete mi platit jen 1% z listku.
Zkus se zamyslet, co se nasledne stane.
Samozrejme chapu, ze mas nejaky moralni nazor na autorske pravo, ale kdyz davas priklady toho, jak je to v pohode, kdyz zadne nebude, tak alespon davej realne spravne priklady, prosim.
Komentář 84768
Komentář 84769
To jako popisuju, ze si muzu stahnout film, otevrit si kino a tam si ho promitat dle libosti?
To asi zijeme nekde v nejakem paralelnim vesmiru, ne?
Soucasna distribuce sazi prave na to, ze se tohle nemuze stat
Komentář 84724
Komentář 84738
Komentář 84741
a bez nátlaku státu by byly zcela neprosaditelné - s tim nesouhlasim. Tam, kde by melo ekonomicky ci jiny smysl ty podminky uziti vymahat, tam by byly vymahany.
Komentář 84743
Komentář 84746
Jak by to vypadalo? Autor ci drzitel prav stanovi podminky uziti sveho dila. Vy si dilo koupite a uzivate, cimz vyjadrujete souhlas se stanovenymi podminkami. Jedna se o smluvni ujednani. Pak je nasledne na majiteli ci drziteli prav, do jake miry a jakou formou bude sva prava vymahat. Na trhu by patrne vznikly agentury, ktere by autory zastupovaly. Patrne by se jednalo cinnost bezpecnostnich agentur. Pak bude zalezet, do jake miry prava budou vymahana. U marginalniho poruseni patrne nebudou, protoze se to nevyplati. U vetsiho poruseni patrne budou. Trh ma velkou fantazii, chce to trochu premyslet. ;-)
Komentář 84748
Komentář 84784
Komentář 84749
Komentář 84752
Komentář 84755
Komentář 84786
Komentář 84787
Komentář 84790
Komentář 84797
Komentář 84799
Komentář 84801
Komentář 84812
Část problému, např autenticity autorství digitálního díla jde imho dnes řešit pomoci hashe, i když to nebude všespásné, je to jedna z nových možností.
Komentář 84813
Pokud bych si dala na web nějaká loga stažená z netu a napíšu k tomu, že tvořím taková loga, tak je to také podvod...
O tom je právě autorské právo :)
Komentář 84818
Podle NAPu jde trestat v důsledku pouze narušení hmotného majetku někoho jiného ( i za pomoci podvodu), ale imho ani ten příklad s logy není proti NAPu, pokud by jste loga v podobě hmoty (tisk, digitální podoba = taky jemná "hmota") už produkovala vy.
Ale proti NAPu není např ani samotné zcizení ( přesun) bitcoinu, pouze hacking ( hmotné narušení cizího počítače nadálku za účelem sehnání priv klíče ap.), takže u digivěcí je NAP docela neintuitivní.
A opět dodám, že volnotržní soudci nemusí soudit dle NAPu.
Komentář 84785
Komentář 84777
Viz videa:
Anarchokapitalismus-duševní vlastnictví
https://m.youtube.com/watch?v=4cZipkD8_E0
Urza s Dominikem Hrubým o duševním vlastnictví
https://m.youtube.com/watch?v=D5sg6J-F1Cw
Komentář 84783
Komentář 84789
Komentář 84803
Komentář 84810
Komentář 84838
Komentář 84843
Komentář 84848
Bavím se o té druhé části, kdy někdo kdo není smluvně zavázán a buď náhodou nezávisle vytvoří něco totožného s dílem jiného autora, nebo to cizí dílo zkopíruje aniž by se smluvně zavázal ( prostě bude mít možnost aniž by porušil NAP ho okoukat a vytvořit kopii).
V tomto případě by přece postih proti němu byl porušením NAPu.
A nebavím se o tom co naznačujete na závěr - že totiž z důvodu že volnotržní soudy mohou (jak se předpokládá) někdy soudit i proti NAPu, by byl možná i tak v rozporu s NAPem perzekuován - to je až otázka praxe odchýlené od NAPu.
Bavím se o tom, zda Vám v tomto případě principielně nevadí trestat někoho, kdo byl smluvně nezavázán a proto vytvořením kopie neporušil NAP? Nebo alespoň upozorňuju na to, že zde by NAP narušen byl.
Komentář 84858
Zde si tedy musíte vybrat, zda je Vám cenější dodržení NAPu, nebo ochrana duš. vlastnictví.
Komentář 84736
Stejně jako u obrazů, okopírovaný obraz kopírkou, fajn, ale když to někdo vlastní rukou "obkreslil" tak už se přece jedná o úplně jiné dílo.
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.