Hovadiny ze Zákoníku práce: Doba určitá – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Kajka
Čas: 2017-01-26 00:00:02

Hovadiny ze Zákoníku práce: Doba určitá

Zákoník práce 262/2006 Sb. § 39: (2) Doba trvání pracovního poměru na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout 3 roky a ode dne vzniku prvního pracovního poměru na dobu určitou může být opakována nejvýše dvakrát…

Chápu, že málokomu by se líbilo mít neustále a opakovaně dobu určitou. Na druhou stranu, zaměstnavatelé možnost opakovat dobu určitou 3x využívají poměrně zřídka (standard v mnoha firmách je dnes doba určitá po nástupu a pak prodloužení už na dobu neurčitou). Z mojí zkušenosti je tomu tak především ve dvou případech:
1/ Vedoucí není se zaměstnancem zase až tak moc spokojen, ale není to ani na vyhazov, tak se pojistí další dobu určitou a
2/ Vedoucí musí dát DU, aby tím naplnil nějaké další legislativní požadavky (např. drží místo někomu na rodičovské).

Co to ale v praxi znamená za nesmysl? Kromě toho, že to zaměstnavateli způsobí velmi komplikovanou situaci, pokud chce ty stejné zaměstnance každoročně zaměstnávat na nějaké práce, které potřebuje např. jen v jedné polovině roku, představte si tento scénář:

Otěhotní mi (jakožto zaměstnavateli) zaměstnankyně Anička a odejde na MD. Najdu si novou zaměstnankyni Petru, a na zkoušku jí dám dobu určitou na jeden rok. Protože je šikovná, dám jí druhou DU do doby návratu Aničky rodičovské. V období, kdy se Anička vrací, mi odchází na MD z podobné pozice zaměstnankyně Zdena. Chce být ale doma jen rok, kvůli penězům. No super, nemusím nikoho nového hledat, protože tu mám šikovnou a přebytečnou Petru, a dám jí tedy třetí DU na rok. Po roce se Zdena rozmyslí, že se do práce přecejen vracet zatím nechce a prodlouží si RD do tří let věku dítěte. Já jí místo musím držet, a jelikož nesmím dle ZP chudáka Petru vykořisťovat čtvrtou dobou určitou, musím ji vyhodit a hledat někoho nového.
Přečtení: 31464

Reagujete na tento komentář:
Autor: marcusant (neregistrovaný) Čas: 2017-01-26 09:10:16
Doporučuji Vám nastudovat i ostatní paragrafy ZP a zejména jeho výklady. Zástup za mateřskou může být sjednán na dobu mateřské/rodičovské dovolené konkrétního zastupovaného zaměstnance, dokonce i na konkrétní dítě, bez udání přesného data ukončení pracovního poměru. Váš příspěvek je bezpředmětný.
Autor: Roman Čas: 2017-01-26 10:12:02 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Dal byste pls nějaký konkrétní odkaz, ať je o čem se bavit?
Autor: marcusant (neregistrovaný) Čas: 2017-01-26 10:51:51 Titulek: Re: [↑]
Autor: TaxationISTheft Čas: 2017-01-26 11:11:28 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
to první bylo publikované 2010

to už se mohlo stokrát změnit

2015 už je taky pár let starý - zákony se mění každej rok a co platilo včera je už dneska jinak
Autor: TaxationISTheft Čas: 2017-01-26 11:20:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
(čili jinými slovy, hledej přímo v tom zákoně, ne nějaký výklady novinky.cz apod.)
Autor: Kajka Čas: 2017-01-26 13:05:59 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
ZP i jeho výklady mám poměrně nastudovány. Máte pravdu, že v zástupu za MD/RD nemusí být uvedeno konkrétní datum. V příspěvku jsem ani nikde nepsala, že by zákon ukládal ho tam uvádět a nerozumím tomu, proč by můj příspěvek měl být díky tomu bezpředmětný.
Autor: marcusant (neregistrovaný) Čas: 2017-01-26 15:50:38 Titulek: Re: [↑]
Nicméně jste si v příspěvku stěžovala na situaci vytvořenou ZP, který údajně nutí zaměstnavatele zaměstnankyni vyhodit. Situace ovšem není způsobena nedokonalostí ZP (ač má jistě mnoho jiných), ale formulací doby určité v pracovní smlouvě/prodloužení (té třetí v pořadí), kterou oba dobrovolně podepsali. Protože uvedený příklad není hovadinou ZP, ale svobodnou i když možná neinformovanou volbou obou zúčastněných, není Vaše stížnost na kvalitu ZP relevantní (v tomto konkrétním případě a souvislostech, ideální by dle mého bylo ho zrušit bez náhrady) tedy předmětná. Ps: ZP určuje zkušební dobu na max 3 měsíce (mimo jmenované funkce). Pokud zaměstnavatel není za tuto dobu schopen posoudit kvality zaměstnance a pomocí DU si jí proti úmyslu zákonodárce prodlouží na rok, je to opět patrně chyba mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem nikoli v ZP. Můžeme debatovat o přiměřenosti délky zkušební doby, ale tento podnět jsem ve Vašem článku nezaznamenal.
Autor: Kajka Čas: 2017-01-27 09:51:02 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
máte pravdu, ta poslední doba určitá je tam z vůle zaměstnavatele (u nás ve společnosti je praxe datum vždy uvádět, aby nedošlo nedopatřením k překročení těch 3 let). Ale to neznamená, že nemůže dojít k situaci, kdy musím se zaměstnancem PP ukončit z důvodu, že již nemohu opakovat dobu určitou. Pokud by měla tu poslední DU na 3 roky a pak by se uvolnila situace opět jen za MD či dlouhodobou nemoc, ocitne se zaměstnavatel v úplně stejné situaci.
Autor: Kajka Čas: 2017-01-27 09:54:04 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
napadá mě ještě jedna docela pěkná ilustrativní situace, kdy budete mít ve velké společnosti zaměstnankyni, které jste už dal z nějakých objektivních důvodů 3x dobu určitou, načež dojde na nějaké škrty a její místo se zruší. Je ale zajímavá pro nějakého jiného vedoucího v jiném oddělení, který ale její práci vůbec nezná. Ten pak nemá kvůli tomuto opatření vůbec žádnou možnost si ji vyzkoušet, prostě ji musí dát buď dobu neurčitou, nebo smůla...
Autor: Pánkův anál (neregistrovaný) Čas: 2017-01-26 14:03:22 Titulek: zmrd Řihák
Znal jsem Řihákovu matku, kouřila čuráky na autobusáku v Kroměříži.
Autor: Jan (neregistrovaný) Čas: 2017-01-26 21:12:22 Titulek: Re: zmrd Řihák [↑]
Zdravím, Marku! Nechceš se vrátit na FB? Je to tam bez tebe takový... nijaký.
Autor: Robert Petrejšek (neregistrovaný) Čas: 2017-01-26 14:07:19 Titulek: Řihák změnil pohlaví
Vždycky to byl homosexuální zmrd, ale že si nechá odřezat kokota a pytel a začne si říkat Kajka, to jsem fakt nečekal.
Autor: Adraynnith Čas: 2017-01-26 14:55:29 Titulek: Re: Řihák změnil pohlaví [↑]
Web: neuveden Mail: adraynnith v doméně gmail.com
Kvalita urážek zatím nic moc, ale aspoň slabá náhrada za Marka Nováka a Antiurzu... :)
Autor: Kajka Čas: 2017-01-26 15:48:56 Titulek: Re: Řihák změnil pohlaví [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
počkej, tohle není Marek Novák???
Autor: Adraynnith Čas: 2017-01-26 16:23:56 Titulek: Re: Řihák změnil pohlaví [↑]
Web: neuveden Mail: adraynnith v doméně gmail.com
Že by Marek opustil své oblíbené téma sraní a "přeorientoval se" na řešení orientace?
Autor: TaxationISTheft Čas: 2017-01-26 16:30:04 Titulek: Re: Řihák změnil pohlaví [↑]
Web: neuveden Mail: schován
No, já jsem gay, takže klidně to může tady řešit po zbytek života :D
Autor: Adraynnith Čas: 2017-01-27 09:20:50 Titulek: Re: Řihák změnil pohlaví [↑]
Web: neuveden Mail: adraynnith v doméně gmail.com
Tímto přiznáním jsi pro něho získal na atraktivitě a teď se ho nezbavíš :D
Autor: TaxationISTheft Čas: 2017-01-27 10:02:00 Titulek: Re: Řihák změnil pohlaví [↑]
Web: neuveden Mail: schován
tak jako státní moci

lol
Autor: Lojza Čas: 2017-01-26 22:25:09 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak to je prehnany...To musi byt nejakej viral na nejakej novej dil serialu o nemrtvych, ci tak neco :-D
Mozkyyyy :-D
Autor: cover (neregistrovaný) Čas: 2017-04-24 11:02:14
Fskutečnosti byl takový sysytém masivně zneužíván SBSkami. Ty platí 9000 čistého měsíčně, je to fakt docela otrokařina (ani na záchod si tam člověk nesmí dojít) a celé je to na dobu určitou proto, že když by se zaměstnanec začal cukat nebo měl mít nárok na povýšení, prostě mu neprodlouží smlouvu a nemusí řešit odstupné ani legislativní omezení.
logo Urza.cz
kapky