Autor: Thevar
Čas: 2021-12-09 00:00:02
Hra na ředitele firmy
Zahrajme si na ředitele firmy, jehož cílem je z celkového počtu 200 uchazečů (například ve věku 25-35 let) vytvořit tým, který by umožňoval maximální rozvoj potenciálu skupiny i jednotlivce. Jaká kritéria uplatníme pro přijetí uchazečů? Intelekt, znalosti, zájem o daný obor, dovednosti, schopnosti, zkušenosti, zdali u nás opravdu chtějí pracovat, s každým si osobně popovídáme, abychom je lépe poznali, nebo je vybereme jen a pouze podle věku?
Věk bychom pravděpodobně vyhodnotili jakožto nejméně relevantní kritérium, jelikož si uvědomujeme individuální odlišnosti každého člověka. Co kdybychom však nyní nahradili slova „ředitele firmy“ za „ředitele školy“? Proč většině lidí v tomto druhém případě přijde věková segregace v pořádku? Školy, kde by věk nebyl rozhodujícím kritériem jsou pro mnohé z nás jen těžko představitelné. Naštěstí nejsme odkázáni na pouhé teoretizování, poněvadž již desítky let existují modely škol, které zrušení věkové segregace převedly do praxe s velmi přívětivými výsledky.
Věk bychom pravděpodobně vyhodnotili jakožto nejméně relevantní kritérium, jelikož si uvědomujeme individuální odlišnosti každého člověka. Co kdybychom však nyní nahradili slova „ředitele firmy“ za „ředitele školy“? Proč většině lidí v tomto druhém případě přijde věková segregace v pořádku? Školy, kde by věk nebyl rozhodujícím kritériem jsou pro mnohé z nás jen těžko představitelné. Naštěstí nejsme odkázáni na pouhé teoretizování, poněvadž již desítky let existují modely škol, které zrušení věkové segregace převedly do praxe s velmi přívětivými výsledky.
Přečtení: 6219
Komentáře
Komentář 75741
Napadá mě ale i nějaký důvod pro to, proč ve výuce k té segregaci dochází, dokonce si to občas vyžádá situace i v alternativních školách kde je jinak věk smíšený.
V pincipu jsou větší vývojové rozdíly mezi lidmi v desetiletím vymezených skupinách 0-10, oproti rozdílům 6-16, nebo rozdílu 25-35, nebo 60-70. Tedy když uvedu extrémní příklad, rozdíl mezi 0 a 10 je dost výraznější než rozdíl 25 a 35. Proto to srovnání v článku nesedí zcela přesně. I v alter školách jsem si všiml, že ze smíšeného kolektivu si vyšší věk jde na chvíli stranou počítat desítky (v matematice), zatímco nižší věk se učí sčítat třeba do dvaceti odděleně. Mi osobně příjde jako dobrý model ten hybrid, kdy se ty věky potkávají aby se mohly podněcovat (to podle mé zkušenosti funguje), ale zároveň mají i prostor pro tu oddělenou práci, aby starší věčně nečekali na mladší.
Komentář 75790
Komentář 75768