Autor: Urza
Čas: 2021-03-19 00:00:02
Internetová anarchie
„Anarchie je krásná teorie, ale v praxi nemůže nikdy fungovat!“ Tak zní častá námitka etatistů proti anarchii. Ale vážně to tak je? Pochopitelně zatím nelze dokázat, zda bude fungovat v celé společnosti (dokud se to nevyzkouší); a rozhodně nelze prokázat ani opak. Co ale hodnotit můžeme, jsou jednotlivé oblasti; a nezanedbatelnou částí naší společnosti je Internet, ve kterém v praxi vládne volnotržní anarchie (pravda, státy někdy i tady vstupují, ale ne tak, že by zajišťovaly jeho chod, jen občas někoho sejmou). Lidé si na Internetu mohou škodit – a do jisté míry tak i činí; ve výsledku však Internet funguje (škodiči globálně nejsou schopni „zničit“ snahu těch, kdo tvoří něco hodnotného) a je skvěle použitelný i bez regulací; za jeden z největších „zázraků“ považuji, že na anonymní síti fungují e-shopy s dobírkou, ačkoliv je konkurence může zaspamovat falešnými objednávkami. Jak to? Nevím; ale je to úžasné.
Přečtení: 74726
Komentáře
Komentář 66441
Komentář 66444
Komentář 66451
Komentář 66483
Komentář 66533
Komentář 66513
Komentář 66446
Podle anarchokapitalismu má člověk celkem rozsáhlá přirozená práva, ale zároveň je má jen tehdy, když si je dokáže ubránit. V tom je přece rozpor, nebo ne? Představme si tuto situaci: Bydlíte v domě, který jste koupil, považujete ho za svůj majetek. Přijde skupina ozbrojenců s tím, že máte dům opustit, že oni tam teď budou bydlet. Řekněme, že jsou slušní, nikoho nezprzní, dovolí vám vzít si osobní věci; chtějí jen ten dům. Vy jim dům přenecháte, protože jste slabší a víte, že bojovat by nemělo smysl. Ozbrojenci požadují váš dům čistě z pozice síly; není tam žádný jiný právní nárok.
OTÁZKA: Předpokládám, že podle anarchokapitalistů je počínání ozbrojenců zločin, krádež, ne-li dokonce stát či jeho zárodek. Má to ale oporu v anarchokapitalistické teorii? Proč to není volný trh? Proč to není ten úžasný volný trh s mocí (nebo s právem, s ochranou)? Proč to není tak, že jste se svobodně rozhodli nealokovat dostatek zdrojů na obranu svého majetku (a místo toho jste je utratili za něco, co vám přineslo větší užitek), a tudíž jste zcela tržně o svůj majetek přišli? Čím je to méně volnotržní, než když se svobodně rozhodnete nealokovat zdroje na údržbu svého těla nebo domu? V takovém případě si přece koupíte to, na co jste zdroje alokoval, za cenu špatného chrupu, kratšího života, obecně za cenu poškození těla nebo domu, klidně nevratného. To je volný trh. Proč, analogicky, není ztráta domu z našeho příkladu cenou za alokaci zdrojů na něco jiného, než na jeho ochranu?
Jsou jen dvě možnosti: Buď je popsaná ztráta domu v souladu s anarchokapitalismem, anebo není.
Pokud není v souladu s anarchokapitalismem, tak proč ne?
A pokud je v souladu s anarchokapitalismem, tak proč Česká republika není ankap?
Komentář 66449
To znamena, ze co neni v souladu s NAPem, tak neni "pravne v poradku" (zjednodusuji,nechytat za slovicka).
Pokud jsem si koupil dum, je proti NAPu,kdyz mi ho nekdo bude chtit sebrat a od toho se vse odviji, ne?
Pokud mas nejake jine informace, tak prosim o dolozeni, kde se rika neco jineho (A fakt neberu neco jako ze "on to nekdy nekdo rekl, takze to tak je")
Komentář 66452
Rekl bych, že je to dost v rozporu s tím co se snažíš tvrdit
Komentář 66454
Nebo to napíšu všechno:
1. NAP není všudypřítomný zákon v ankapu!
- Čili v ankapu budou místa, kde NAP nebude dodržován? Proč ta místa teda budou ankapem? NEZODPOVĚZENO!
2. NAP není hranicí mezi dobrem a zlem!
- A není to problém? Proč by se společnost měla řídit principem, který dává zlé výsledky? NEZODPOVĚZENO!
3. NAP nedává algoritmické odpovědi na vše! (To mimochodem nedává žádný právní systém.)
- Kdo ho tedy bude domýšlet, když v ankapu nebudou autority? NEZODPOVĚZENO!
4. Ankap nevyžaduje 100% respek k NAPu!
- Jak moc se tedy může společnost od NAPu odchýlit, aby byla stále ankapem? NEZODPOVĚZENO!
5. NAP nemá pouze jediný výklad!
- Totéž, co v bodě 3, jen horší. Kdo rozhodne, který z výkladů je správný, když v ankapu nebudou autority? NEZODPOVĚZENO!
Komentář 66462
IMHO je Ankap společnost kde se většina věcí může řešit na volnotržnií bázi a respektuje se tam soukromé vlastnictví v ,což by mělo kovergovat k NAPu.
Máte jiný, dokonalejší koncept?
Komentář 66466
Navíc, jak už jsem psal jinde, není vůbec jasné (a to netvrdím jen já, já nejsem zase takový myslitel :-) ), jestli prvotní vznik soukromého vlastnictví území (ten slavný homesteading) může vždy proběhnout bez porušení vlastnických práv jiných. Potom by bylo takové zvláštní, ohánět se nemorálností státu a ignorovat tuto nemorálnost u anarchokapitalismu.
Komentář 66480
Komentář 66482
Komentář 66492
Na záhrade si nemôžem pestovať bylinky? Nepestujete náhodou niečo iné než bylinky?
Nie, systém kde môžete dieťa namiesto vzdelania nútiť do práce a jeho školné minúť na drogy Vám ponúknuť neviem, lebo je to poškodzovanie práv tých detí.
Komentář 66495
A myslím obecně, že byste mě nechal si se svým tělem dělat co chci a laskavě mě za to nezaviral do vězení.
Komentář 66514
A čo konkrétne so svojim telom nesmiete robiť? Snáď jediné čo ma napadá tak nepodarený pokus o samovraždu.
Komentář 66516
2) povinné bezpečnostné pásy napríklad.
Komentář 66520
Ad 2. Lenže ako letiaci projektil z havarovaného auta môžete ublížiť aj niekomu inému, nie len sebe.
Komentář 66522
2) Vodič ako letiaci projektil zasiahne a zraní niekoho ďalšieho. To sa mi stáva často, keď hrám FlatOut. V reálnom svete je ale pravdepodobnejšie to, že ti sused vyrazí oko zátkou od šampanského. Takže podľa teba by malo byť šampanské asi zakázané. Alebo by aspoň každá zátka mala byť pripútaná retiazkou ku fľaši...
Komentář 66526
Komentář 66529
Komentář 66535
Komentář 66537
(Nejses si sam sobe trapnej? Vlastne nejses, jak jsme zjistili minule. Ty mas taaaaaaak stastnej zivot, az ti zavidim. Ale zase….bejt AZ TAKHOVEJHLE dement...radsi ne)
Komentář 66541
Komentář 66543
Komentář 66545
Demente
Komentář 66559
Komentář 66562
Komentář 66521
Kouřit marihuanu. Například. A abych tak mohl činit, někdo mi ji musí moct prodat. Jste tu poprvé?
Komentář 66534
Komentář 66539
Činnosť predajcu marihuany sa ale netýka jeho tela ale cudzích tiel. Fajčenie trávy trestné nie je.
Komentář 66496
Takže proč máte potřebu takovým lidem narizovat jak mají své děti vychovávat?
Komentář 66504
Jistě budou rodiče, kteří by zajistili svým dětem lepší vzdělání než dnešní státní školy. Ale budou určitě také rodiče, kteří by svým dětem nezajistili žádné vzdělání, prostě by se o ně nestarali.
Nevýhoda státu - uniformita školského systému. Výhoda státu - určité vzdělání pro všechny.
Nevýhoda anarchie - děti bez jakéhokoli vzdělání. Výhoda anarchie - lepší vzdělání pro ty, kteří se vzdělávat chtějí, jsou ke vzdělávání vedeni.
Komentář 66507
I v naprosto chudých zemích rodiče svoje děti chtějí vzdělávat, lidí co by na svoje děti vyloženě kašlali, je naprosté minimum. Takže Vaše úvaha je podle mě mylná (ale chápu, je to hlavní argument pro PŠD). A pokud jsou to nějací vyloženě defektní jedinci, tak těm nijak zvlášť nepomůže ani to, že je povinně naženete do školy. Nicméně děti nejsou majetek/otroci svých rodičů, takže není důvod proč by se o ně nemohl postarat kdokoliv jiný, když jejich rodiče nechtějí.
Nicméně, já tu teď vyloženě neřeším, jestli by stát něměl poskytovat vzdělání "zdarma" chudým dětem. Ptám se Norberta, proč chce vnucovat uniformitu všem a bránit rodičům, co chtějí svoje děti vzdělávát "jinak," tak činit?
Komentář 66515
Komentář 66525
Otázka zněla, proč chce vnucovat uniformitu všem a bránit rodičům, co chtějí svoje děti vzdělávat "jinak"?
Komentář 66544
A ako "inak" je štátom zakázané vzdelávať deti? Tak že ich bude akože "učiť" nekvalifikovaný akože "učiteľ"? Či tak že sa budú deti namiesto v škole učiť z internetu hoaxy o plochej zemi a že COVID19 je chrípočka?
Komentář 66546
Jako jo, naucili te rozpoznavat pismenka...a tam to asi tak skoncilo.
Komentář 66560
Komentář 66561
Komentář 66564
Sorry, mě už nebaví diskutovat s někým kdo není schopen strávit ani trochu času, aby pochopil o čem se mluví, a dokola tu plácal bláboly (jako to s tím užitkem). Tady si můžete počíst: https://www.svobodauceni.cz/
Komentář 66572
Komentář 66555
- To jsou strašné fráze. Jak společnost, kde se věci řeší na volnotržní bázi a respektuje se tam soukromé vlastnictví, "konverguje k NAPu"? Co jiného NAP znamená, než že jsou přírodní zdroje v soukromém vlastnictví a vše se řeší na volnotržní bázi? Přece společnost "kde se většina věcí může řešit na volnotržní bázi a respektuje se tam soukromé vlastnictví", se už řídí NAPem (většinově). Tak co znamená, že "by k NAPu měla konvergovat"?
Tohle je další z Urzových bezobsažných, nicneříkajících frází. Urza vlastně říká: "Pozorujeme, že historické společnosti, které se řídily NAPem, měly tendenci konvergovat k NAPu". Jen místo "které se řídily NAPem" řekne "ve kterých fungovalo polycentrické právo". To je ale totéž. Vy jste jen "které se řídily NAPem" nahradil něčím ještě podstatně víc do očí bijícím.
Komentář 66563
Komentář 66565
Komentář 66566
Komentář 66568
Mimochodem podle čeho poznám, že jsem ve styku s necentrální autoritou, a ne s centrální? Času na rozmyšlení jsem Vám dal hodně, tak už byste to snad mohl zvládnout.
Komentář 66571
Btw, co to IQ?
Komentář 66573
OTÁZKA: Kdyby se totéž událo v ankapu, podle čeho by mohl Nečesaný poznat, že ta autorita, která ho vyšetřuje, zadržuje a soudí, je necentrální autorita?
Komentář 66574
Muze na uzemi, na kterem neexistuje zadna centralni autorita,existovat nejaka centralni autorita?
Komentář 66575
Komentář 66576
Ale samozrejme si muzes cemu chces rikat jak chces. Muzes si rikat bagru jablko, nemam proti tomu nic, akorat je to mirne na hovno, kdyz to chces cpat vsem lidem okolo tebe
Komentář 66577
- Což má znamenat co? Necentrální autorita přece podle Vás existuje. V ankapu mají být necentrální autority nebo má být necentrální autorita. Nebo došlo k nějaké změně?
Komentář 66578
Komentář 66579
Komentář 66581
coz uz jsme probirali a probirali a ….
Komentář 66584
Pokud mame system, kde neexistuje zadna centralni autorita, potom nastava stav,kdy kazdy clovek je sam sobe autoritou, plus MUZE byt autoritou nekomu dalsimu, kdo se k tomu DOBROVOLNE rozhodne.
Toto rozhodnuti samozrejme muze byt klidne jen pro jeden konkretni pripad.
A ano, ciste teoreticky se muze stat, ze se vsichni lide dobrovolne rozhodnou poslouchat jednoho cloveka a z toho se stane neco jako "centralni autorita". Jenze(!!!) pokud prijde nejaky dalsi clovek, ktery ho jako autoritu brat nebude, tak i kdyby ho tak brali vsichni ostatni, tento novy clovek, ktery ho tak nebere, k tomu neni nijak nucen a nemusi se byt touto autoritou jakkoliv zavazan k cemukoliv. Tato autorita vuci nemu nema zadnou "MOC".
Zaver: Predpokladam, ze je nepravdepodobne, ze by vznikla jedna autorita,kterou by vsichni dobrovolne uznavali. Ale I kdyby se tak stalo, nebude tato mit zadne pravomoci vuci komukoliv, kdo by se rozhodl ji neuznavat.
Komentář 66585
Komentář 66590
Ale chapu, ze to je pro nekoho tak obtizne predstavitelne, ze to radsi ignoruje.
Komentář 66586
Komentář 66591
Tedy neco jako "Buh".
Take je to neco nehmotneho, neexistujiciho, pohybujiciho se v rovine myslenek.
Centralni autorita je tedy "myslenka".
Ovsem myslenka nic nevymaha, ze...Vymaha si to pak kazdy clovek sam.
A ano, pokud se dostatecne velke mnozstvi lidi rozhodne, ze se na to vykasle a nebude to dobrovolne dodrzovat, ancap nebude.
Komentář 66592
Komentář 66620
Ze bys na takovou jednoduchou vec neprisel?
Tak to je teda….hmm....zvlastni….Zvlast, kdyz to dneska delas uplne stejne….fakt divne
Komentář 66593
Komentář 66621
Komentář 66632
Komentář 66633
Komentář 66635
Komentář 66637
Komentář 66639
Promin, nejsem schopny to napsat lepe tak, aby to I clovek tve inteligence pochopil.
Moje chyba, ale neumim to.
Komentář 66640
Komentář 66644
Komentář 66652
A ako ťa poznám tak si to schválne napísal takto, aby si na akúkoľvek možnú odpoveď mohol tvrdiť že je to strawman a vyhol sa tak priznaniu že trepeš blbosti.
Komentář 66625
1. Dichotomií centrální x necentrální autorita tedy myslíte vybranou x přidělenou autoritu. Nemá to nic společného s centrálností ve smyslu centrálně řízeného hospodářství.
2. Jsou oblasti, ve kterých si každý může pro sebe zvolit autoritu nebo si nezvolit žádnou. Každý si může zvolit, jakého lékaře, veterináře, ajťáka, stavaře mít za autoritu. V právu to ale nejde. Proč? Protože volbou autority v právu "hlasujete" pro to, aby dotyčný byl autoritou pro všechny ostatní.
V ankapu vznikne spousta bezpečnostních agentur. Jsou dvě možnosti: a) buď budou v konliktu b) nebo nebudou. Pokud nebudou v konfliktu, jedná se vlastně o jednu bezpečnostní agenturu, čili v ankapu je jedná bezpečností agentura vymáhající jedno právo.
Pokud budou v konfliktu, co se stane? Válka je drahá. Takže slabé agentury ukončí činnost nebo se přidají k silným; silné agentury spolu budou jednat: buď změní svou činnost, aby nebyly v konfliktu, nebo si rozdělí území. V obou případech dostaneme stav "v ankapu působí jedna bezpečnostní agentura vymáhající jedno právo".
Komentář 66627
2. ne, nemas pravdu
Ach jo, nepochopil vubec nic
Komentář 66628
Komentář 66634
Proc je to spatne? Protoze to jde.
Prijde mi, ze ty si umis predstavit parvo pouze tak,jak ho mame dnes a nijak jinak.
Nemusis mit vubec zadne centralni pravo.
Nemusi byt vubec zadne centralni vymahani prava.
Muzes to mit tak, ze lidi proste tak nejak dobrovolne dodrzuji NAP a nic vic nepotrebuji. Kazdy je sam sobe soudcem, jestli zije v souladu s NAPem, a nebo ne.
Mno a pokud se 2 lide nepohodnou o nejake veci, muzou si nechat poradit,kdyz budou chtit.
Kdyz nebudou chtit, nejak si to vyresej sami.
V cem je problem? Proc presne "to nejde"?
Komentář 66636
V histórii toto bez absencie spoločnej autority obvykle viedlo k násilnému konfliktu, kde minimálne jedna, obvykle však obe strany boli presvedčené, že sú v práve. Je naivné predpokladať, že bez výmeny ľudí by to mohlo niekedy fungovať inak. Ani keď budú obaja vyznávať NAP - "v práve" sa vzťahuje na tú-ktorú interpretáciu NAPu.
Komentář 66638
Komentář 66642
- Zajímalo by mě, co si představujete pod "v pohodě fungovalo" a "lidé si to vyřešili". OTÁZKA: Jak by divoká západ musel vypadat, co by se tam muselo dít, abyste řekl, že si to lidé bez státu nevyřešili a že to tam nefungovalo?
Komentář 66655
Komentář 66658
Nikto si nemohol slobodne vybrať, že si pôjde svoje práva uplatňovať u šerifa vedľajšieho mesta. Teda sťažovať sa mu mohol, ale ten ho mohol akurát tak láskavo pohladiť po vlasoch. V rámci daného mesta bol jeden šerif ako "centrálna autorita", akokoľvek obmedzená na pomerne malé územie. Nijaké "polycentrické právo".
Nijakého šerifa nad sebou možno nemali trebárs nejakí pastieri či farmári (mimo miest), ale to len dovtedy, kým hustota zaľudnenia nenarástla natoľko, že sa konflikty stali nevyhnuteľnými.
Komentář 66659
Komentář 66663
Jak prekvapive, uplne jste me znicili.
Komentář 66666
Komentář 66668
Komentář 66670
Komentář 66671
Komentář 66672
Komentář 66673
Komentář 66674
Komentář 66675
Komentář 66676
Komentář 66677
Komentář 66641
- To je "společnost, kde všichni chtějí totéž". Už jsme se přece shodli, že takový předpoklad nelze přijmout.
2) pokud se 2 lide nepohodnou o nejake veci, muzou si nechat poradit, kdyz budou chtit. Kdyz nebudou chtit, nejak si to vyresej sami. V cem je problem? Proc presne "to nejde"?
- To samé, co v bodě 1: pořád si představujete ankap jako místo, kde neexistuje konflikt vůlí. Pak ale není důvod, aby existovaly bezpečnostní agentury. Všichni se přece se všema vždy dohodnou… Takže je to takhle:
Protože existuje konflikt vůlí, má smysl platit si bezpečnostní agenturu. A když už si platím bezpečnostní agenturu, tak chci, aby mou vůli skutečně prosadila. Nechci se s někým dohadovat, od někoho si "nechat radit". Ani to nechci "řešit sám" – od toho si přece platím agenturu, aby konflikty řešila za mě.
Všechno vyplývá z toho, že si ze záhadného důvodu představujete ankap jako místo bez konfliktu vůli. Je to prosté: Když Karel bude chtít A, Franta bude chtít B, a když se A a B vylučují, co se stane? Bavme se jen o této situaci v ankapu. Co se stane?
Komentář 66643
Říká se, že moudřejší ustoupí. To platí jak ve státě, tak v ankapu. Z toho jasně vyplývá, že ani ve státě není potřeba žádné centrální autority, policie, soudů... Protože moudřejší ustoupí. A zároveň to není stav, kdy všichni chtějí totéž. Protože někteří (ti hloupější) nechtějí ustoupit, zatímco jiní (ti moudřejší) chtějí ustopit. A pokud nastane situace, že jsou ve vzájemném konfliktu dva hloupější, nebo naopak dva moudřejší, opět se to vyřeší tak, že ten moudřejší z té dvojice ustoupí. A kdyby se čistě náhodou (ale to už opravdu spekuluji - ta situace je naprosto nepravděpodobná) stalo, že oba budou úplně přesně stejně hloupější, nebo chytřejší, tak si hodí korunou, nebo zahrjí kámen - nůžky - papír. V soutěži Kde domov můj je todocela běžné a funguje to 100%.
Komentář 66653
Komentář 66645
Jinak ne, nemas pravdu. Respektive, mas tam malicky kousicek pravdy. Ano, je to spolecnost, kde vsichni ( a nebo alespon drtiva vetsina lidi) chce zit tak, ze bude dodrzovat NAP. Ano, tak to je a nemyslim si, ze takovy predpoklad nejde prijmout. Dozajiste muze existovat spolecnost, ze vestina lidi bude chtit zit tak, ze budou dodrzovat NAP.
Existuje nejaky duvod,proc by bylo vyloucene, aby takova spolecnost existovala???
2. Stane se...ze jeden na druheho hodi atomovku. A nebo jeden druheho vyzve na souboj v pojidani parku v rohliku. A nebo jeden druheho svaze, a bude ho lechtat tak dlouho, dokud se tento nepocura. A nebo….mam pokracovat?
Jak ja mam vedet, co se stane? Proste si to ty 2 vyresej tak, jak uznaj za vhodne. Kdo ja jsem, abych jim do toho kecal, jak to maj udelat.
Komentář 66646
- Už jsem přece vysvětlil, že "společnost, kde všichni chtějí totéž" nelze předpokládat. Pokud to lze předpokládat, pak si můžete i demokracii představovat jako "společnost, kde všichni chtějí totéž"; a v takovém případě proč proti demokracii něco máte, když s ní všichni souhlasí?
2) Jak ja mam vedet, co se stane? Proste si to ty 2 vyresej tak, jak uznaj za vhodne. Kdo ja jsem, abych jim do toho kecal, jak to maj udelat.
- Například budete jedna ze stran: Franta nebo Karel, vyberte si. Otázka zůstává: Co se stane?
Komentář 66647
Komentář 66650
Clovek neco napise,pricemz ty to ZCELA IGNORUJES a meles si dal ty svy hovna.
A pak se nekdo divi, nejcasteji ty sam, ze ti napisu, ze uz jsem ti to vysvetlil.
Takze...nez napisu 100 sprostych slov, ktera by sis zaslouzil…. ODPOVEZ na mou otazku,PROC by to nebylo mozne. PROC to nelze predpokladat. Kdyz to predpokladat jednoduse lze.
Co mam proti demokracii? Fakt to mam znovu a znovu rozepisovat? A ze s ni vsichni souhlasi? No ja vim, NO A CO? Ja vim, ze vetsina lidi s ni souhlasi. PROTO JI TU TAKY MAME!!!! Az s ni vetsina lidi souhlasit nebude,je mozne, ze ji tu mit nebudeme, ale neni to tak jednoduche, protoze demokracie ma tanky, samopaly a podobne veci, takze bude dost tezke se ji zbavit.
k bodu 2. Odpovim ti,az mi presne popises, co budes mit za 1547 dni k obedu. A vysvetlis mi, proc zrovna to jidlo, co sis vybral. Tak pak ti odpovim, jo?
Aneb: To jses FAKT TAKOVEJ KOKOT, ze mi polozis takhle nesmyslnou otazku?????
Co ja vim, co bude. Kazda situace je jina, vubec netusim, o jakou situaci se jedna, jak ti na to mam odpovedet?????
Odpoved lezi na skale "nebudu delat nic" po "zabiju ho".
Komentář 66651
Existuje nejaky duvod,proc by bylo vyloucene, aby takova spolecnost existovala???
Nedávno jsem četl úvahu, jak se pozná utopie (líbivá myšlenka odsouzená k nezdaru). A jeden z bodů byl, že počítá s jinými (lepšími) lidmi, než jací jsou dnes.
Lidé se napříč kulturami liší, mohou mít různé hodnoty, různé zvyky. Takže jakýsi posun v lidské povaze je možný. Ale nemyslím, že na tom jde stavět společenský systém. Vybudovat si nějaký abstraktní systém a do něj si dosadit lidi, kteří budou přesně takoví, jaké potřebujeme, aby nám systém mohl fungovat. Když řekneme, že lidé budou takoví, aby to fungovalo, tak to fungovat bude (teoreticky). S takovými předpoklady bude fungovat ale sebeabsurdnější systém.
Navíc v tomto ohledu by měl anarchokapitalismus nevýhodu. Homogenní společnost s jednotnou kulturou produkuje lidi s podobným náhledem na svět. Ale podstatou anarchokapitalimu má být nejednotnost. Každý si může vybrat to, co mu bude vyhovovat. Ale nějakým způsobem se u většiny těch lidí (až na nějaké zločince atd.) vyvine a udrží jednotné charakteristiky, které umožní fungování daného systému.
Dodržování NAPu či něco podobného není lidskou potřebou. Lidé nebudou chtít dodržovat NAP kvůli dodržování NAPu. Ale protože to budou považovat za výhodné. Ankap by byla společnost, s diametrálně se lišící mocí a bohatstvím jednotlivých lidí. Těm nahoře NAP dá moc současných států, bez všech těch pojistek, které ji teď omezují. A NAP bude umožňovat ji otevřeně zneužívat proti slabším. Jediné, co tomu bude bránit, je konkurence mezi těmi mocnými, ale tu NAP ani anarchokapitalismus nijak nezaručuje. Ale přesto ti nahoře budou tak uvědomělí, že budou NAP dobrovolně dodržovat. A stejně tak to bude výhodné pro ty dole, aby NAP uznávali jako morální systém.
Komentář 66654
A v demokracii je zase vás ankapistov drvivá menšina. Tak prečo na demokraciu stále pindáte?
Už chápeš že prečo je tvoj argument hlúpy?
Komentář 66662
Komentář 66667
Komentář 66570
Komentář 66490
Tohle myslím někde zodpovězeno bylo - ankapisté berou ankap jako škálu, takže můžete mít 98% ankap například.
Komentář 66567
- 1. V tom případě by bod 1 byl totožný s bodem 4, takže už proto to tak asi není myšleno. 2. Kdyby to tak bylo, platí námitky pro bod 4: Proč je možné se odchýlit od NAPu zrovna od 2%? Může se ta 2% odchylka týkat čehokoliv? Jak se odchylování od NAPu měří?
3. Že žijeme "v částečném ankapu", napsal nedávno Lukl: Všechno, co vám nezařizuje stát, je anarchie. Jak budete trávit čas o víkendu, jaké lidi si zvolíte za vaše kamarády, jaké budete mít koníčky, jaké budete zastávat názory. To všechno si můžete zvolit, aniž by vám do toho někdo mluvil. Samozřejmě to není stoprocentní anarchie, protože je mnoho věcí, které o víkendu dělat nemůžete, neboť je stát nedovoluje. Je mnoho koníčků, které jsou regulované. A některé názory rozhodně nemůžete zcela otevřeně šířit, aniž byste nenarazili na nějaký problém se zákonem. Přesto je váš život tak na 80 % anarchie.
zde: https://www.mises.cz/clanky/verime-ze-jednou-bude-ancap--2417.aspx
Což je typický Luklův bizár; tohle je dokonce až takový prima facie nesmysl, že jsem se nad tím ani nezamyslel, jen pousmál (trpce). Luklova chyba spočívá v nerozlišování podobnosti věcí a jejich totožnosti. Podle Lukla, do té míry, do které jsou si věci podobné, jsou i totožné. Což víme, že neplatí. Pak by na základě shodnosti DNA byl člověk "z 95% šimpanz", muž by byl "z 98% žena" a Urza by byl "z 99% Babiš". 20letá holka by byla 25% stařena. Vyhlazovací tábor by byl 40% skautský tábor a vice versa. Centrálně řízené hospodářství by bylo "tak na 80% volnotržní hospodářství". Státní podnik by byl "tak na 98% soukromá firma".
Lukl měl správně napsat "Všechno, co vám nezařizuje stát, je volný trh". Místo toho napsal Všechno, co vám nezařizuje stát, je anarchie, protože z nepochopitelného důvodu jsou pro něj volný trh a anarchie synonyma. Zbytek jsou konsekvence.
Komentář 66595
V tom případě by bod 1 byl totožný s bodem 4, takže už proto to tak asi není myšleno.
Mnohokrát jsem Urzu viděl vyjádřit explicitně, ve videích i textech, že ankap není ano/ne, ale je to škála. Třeba jako kapitalismus x socialismus.
Jak se odchylování od NAPu měří?
Jak se to měří nevím a také nevím, jestli je to čistě jen o odchylování od NAPu, nebo i něčem jiném.
Proč je možné se odchýlit od NAPu zrovna od 2%?
Můžete se odchýlit kolik chcete. Těch 98 % jsem dal jako příklad. Prostě čím víc odchýlené, tím méně ankap. Žádná hranice tam nemusí být - právě proto, že je to škála. Asi jako když chcete na dovolenou stylem "čím teplejší krajina, tím lepší" - prostě pojedete kamkoliv, kde je tepleji, nemáte arbitrární hranici (vyjma toho, že musí být tepleji, než v krajině, ze které vyjíždíte).
---
Jinak to od Lukla je opravdu bizár.
Komentář 66453
Otázka zůstává: Podle anarchokapitalismu, přijdu o majetek, který mi podle NAPu náleží, když se rozhodnu nealokovat zdroje na jeho ochranu, v důsledku čehož mi ho někdo zabere?
Připomínám, že odpověď tedy nemůže znít "Ne, protože to NAP zapovídá".
Komentář 66491
Komentář 66531
Komentář 66536
Komentář 66542
Komentář 66478
Komentář 66481
Komentář 66538
Komentář 66524
Jinak je to u služeb nadstavbových. Ta nejnižší a nejběžnější služba je DNS (Data Name System), která poskytuje vzájemné převody doménových jmen a IP adres uzlů sítě. Mapuje účastníkovu IP adresu ve tvaru například 253.468.59.156 na http://www.franta-novak.cz. Tady už by mohl stát (silně teoreticky) přikázat zrušení domény.
Stejně jako Franta Novák si může vytvořit aplikaci, kterou bude někde hostovat a propojit ji s doménou http://www.franta-novak.cz, tak si vytvořil i jistý Cukrberk aplikaci facebook.
Příjemnou anarchii vidím v tom, že doménu si může zřídit prakticky každý a svou vlastní aplikaci rovněž. Ale pak už stát může do internetové služby zasahovat. Pokud Franta Novák bude na svém serveru hlásat něco, co se establišmentu nelíbí, bude záležet na jeho technickém umu, jak se dokáže maskovat a bránit.
Pan Cukrberk vytvořil komplexní službu typu sociální sítě, které chytře využívá ve svůj prospěch a zároveň umožňuje klientům si také přijít na své: kromě celkem mělkých sociálních styků také vybudovat si na této službě svůj vlastní obchod či jinou aktivitu. Do takové služby již státy mohou bohužel zasahovat.
Naštěstí je velký prostor pro různé aktivity, které slouží lidem a lidé je využívají ku prospěchu svému i prospěchu poskytovatelů těchto aktivit, například internetových obchodů.
Komentář 66532
Komentář 66540
Komentář 66551
Komentář 66552
Trolling chapu, ale zda se, ze to FAKT myslis vazne?
Komentář 66554
Fakt netuším, kolik o tomto oboru skutečně víš, ale můžeš si počíst tady a pak nekonečně přemýšlet o tom, proč se svobodný software prosadil proti proprietárnímu (vlastněnému):
https://cs.wikipedia.org/wiki/Otevřený_software
Komentář 66583
Ale chapu, kdyz z toho celeho obdobi vyrizneme nejake konkretni okenko, bude to asi tak, jak rikas.
Ackoliv...kdyz si vezmeme trebas pocatky internetu v CR...tak ani ne.
Komentář 66558
Komentář 66582
Tak ti tedy ponizene dekuji, ze nas tu oblazujes svoji pritomnosti…
Komentář 66587
Komentář 66588
Komentář 66589
Podle jiných než anarchisticko-komunistických zdrojů vznikl internet jako projekt ARPA (Advanced Research Projects Agency), v jehož rámci vznikla počítačová síť ARPANET. Ta sloužila zpočátku výhradně armádě USA, teprve na samém konci osmdesátých let byla postupně uvolňována pro civilní účely: Bez pohledu na pořadí a úplnost - vědecké instituce, školství, ... a teprve v roce 1991 byla zcela předána do veřejného užívání. O vývoj protokolů pečují instituce jako IETF (Inernet Engineers Task Force), která produkuje tzv. er-ef-céčka, tedy návrhy standardů, které jsou diskutovány širokou veřejností a po dokončení schvalovacího cyklu zaváděny jako standardy.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Internet_Engineering_Task_Force
Vámi zmíněné Open Source Programming může mít vliv na vývoj aplikací, což je ale nadstavba vysoko nad službami samotného internetu.
Co se týká operačních systémů, máte zřejmě OS Linux, který vytvořil Linus Torvalds na základě OS UNIXu, který vznikl původně v Bellových laboratořích.
Komentář 66600
Vámi zmíněné Open Source Programming může mít vliv na vývoj aplikací, což je ale nadstavba vysoko nad službami samotného internetu
I když byste software a protokoly pohrdavě označil jen jako nadstavbu nad hardware nebo nadstavbu nad prapůvodním konceptem sítě s přepojováním paketů, tak to nic nemění na faktu, že se jedná o nejvýraznější model vývoje veškerého software spojeného nejen s Internetem dodnes. Spolupráce, sdílení, odmítnutí vlastnictví. Internet nikdo nevlastní. Je to tedy prostředí navýsost anarchistické (žádný stát mu nevládne), avšak nikoli pouze kapitalistické. Komunita lidí, kteří vytvořili většinu toho celého preferuje sdílení nad vlastnictvím.
Komentář 66618
To jste mi dal! Hodiny jsem prohrabával svou sbírku vizitek a představte si, z Bell Labs ani jedna! ;-)
Pak jsem zkoušel Linuse Torvaldse - chlapíka, který odlehčením a úpravou Unixu vytvořil Linux, operační systém pro PC. Taky ho nemám. Ten by byl krystalickým příkladem nadšence, který vytvoří velké dílo a dá je k dispozici všem. A potom všichni, kteří piplají různé prezentace Linuxu. A ti, kteří vytvářejí linuxové aplikace. Klobouk dolů.
Můj výrok, že ty aplikace jsou vysoko nad infrastrukturou internetu, nebyl míněn nijak pohrdavě. Vztah těch aplikací k infrastruktuře je stejný jako vztah automobilů k silniční/dálniční síti.
Pokud Vám něco říká sedmivrstvý model ISO/OSI, tak ty aplikace jsou hierarchicky nahoře. Toť vše.
Komentář 66622