Jádro pojmu versus typický zástupce – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2022-12-26 00:00:02

Jádro pojmu versus typický zástupce

Anarchokapitalisté včetně mě rádi upozorňují na to, že stát je mafie, daně jsou loupež, školy jsou vězení a podobně. Tím lidi štvou nebo jsou za to terčem posměchu, protože podle odpůrců míchají páté přes deváté. To podle mě tak trochu odráží dvě odlišné přirozenosti v hodnocení pojmů: V dětství se nejprve naučíme přiřadit si k pojmu typického zástupce a pak porovnávat, jak moc se něco nového tomuto zástupci podobá. Později ovšem pochopíme, jaké je jádro těchto pojmů, a příslušnost dokážeme určit i bez srovnání s typickým zástupcem. I netypický zástupce dané kategorie do ní může stále patřit (například tučňák mezi ptáky) na základě definujících atributů. Oba přístupy podle mě dávají smysl za určitých okolností: mlhavé pojmy jako nábytek se definují spíš podle známých exemplářů, zatímco odbornější výrazy bývají založené na exaktní definici. Definice pojmů jsou důležité v debatách, zatímco v běžném životě mnohdy ne (je třeba irelevantní, jestli je rajče ovoce, nebo zelenina).

Libertariáni svými kontroverzními vyjádřeními poukazují na to, že definovat pojmy podle typického zástupce někdy nemusí dávat smysl, a může to křivit vnímání reality. Loupež by měla být loupeží i bez explicitního násilí a i kdyby ji většina společnosti v dané situaci podporovala. Chybou, které se podle mě dopouští někteří odpůrci anarchokapitalismu, je to, že si v emočně nabytých tématech nedokáží vyjádřit jádro pojmu a aplikovat ho konzistentně. Na závěr chci zmínit, že cílem anarchokapitalistů není redefinovat pojmy. Anarchokapitalisté se především poukazováním na existující jádra pojmů snaží, aby si lidé uvědomili, jak moc jsou některé praktiky státu morálně problematické.
Přečtení: 9794

Reagujete na tento komentář:
Autor: Baph0met Čas: 2022-12-31 16:51:59
Neříkám že je to v pořádku či efektivní. Univerzální definice napříč všemi jazyky a kulturami či napříč celou galaxií by byly fajn, ale bohužel v našem světě to tak nefunguje.

Jak jsem říkal, příklad s terorismem. Definice prostě jednotné nejsou, ať se nám to líbí nebo ne tak to prostě je a otázka je jak s tím pracovat. Buď se budeme každý hádat o tom čí definice je "ta správná" či si je prostě sdělíme a budeme s nimi konzistentně operovat.

Pokud nadefinujeme šálek od čaje stejně jako NAP, tak prosím, Ankapáci uznávají šálek od čaje. Je jedno jak co pojmenujeme, důležité je tento název vysvětlit, to aby se názvy nekřížily a nevytvářely homonyma je už jen otázka efektivity; viz. koruna, kohout, pero, raketa...

Nevidím moc lidí kteří by se rozčilovali když někdo zmíní raketu, prostě se zeptá jestli myslí raketu s pohonem či tu tenisovou, často to lze poznat s kontextu.
Autor: li Čas: 2022-12-26 10:26:07
Web: neuveden Mail: schován
"Anarchokapitalisté se především poukazováním na existující jádra pojmů snaží, aby si lidé uvědomili, jak moc jsou některé praktiky státu morálně problematické."
Jenže co to znamená "morálně problematické", pokud morálka je relativní? Já bych zase řekla, že obchod s dětmi je přinejmenším "morálně problematický", ba zvrhlý.
Autor: Baph0met Čas: 2022-12-26 19:45:56
Web: neuveden Mail: schován
Zaseknout se na definicích je asi krom sprostých nadávek asi to nejhorší co se v diskuzi může stát. Definice nejsou důležité, důležité je pochopení myšlenky oponenta a konzistence.
Web: neuveden Mail: neuveden
To bych chtel nejakeho takoveho videt, mohl bys to nekde citovat, nebo tak neco?
Myslim, ze si trosku pletes pojmy...
Web: neuveden Mail: schován
Urza raz tvrdil, že otrok v ankape je slobodný, pretože je to otroctvo vytvorené dobrovoľne. Mohol by som zistiť, kde, ale bolo by to veľa práce. Ale nemýlim sa.
Web: neuveden Mail: neuveden
No, to pak ale neni ledajaky "otrok", ale "dobrovolny otrok". Tak je mozne o tom debatovat, muze byt skutecne pohled, ze kdyz se nekdo stane otrokem dobrovolne, tak tak cini ze svobodne vule a tedy je svobodny. Je to pohled nejakeho cloveka, nekdo jiny muze mit pohled jiny. Rozhodne to netvrdi "anarchokapitaliste", ale nejaky konkretni jeden. A netvrdi to o "otrokovi", ale "dobrovolnem otrokovi".
Otroctvi jako takove, jak si ho asi kazdy predstavuje s tema cernochama, tak to je samozrejme proti NAPu
Web: neuveden Mail: schován
Ondra trvá na tom, že cieľom anarchokapitalistov nie je redefinovať pojmy. Pre mňa je však už to, že doživotného otroka považujem za slobodného, obrovskou zmenou zaužívaných pojmov. To je všetko.
Web: neuveden Mail: neuveden
Dozivotniho DOBROVOLNEHO otroka....
proc pises porad o "otrokovi"?
Ty dve veci jsou VELMI odlisne....
Web: neuveden Mail: schován
Píšem otrok, pretože aj Urza a spol. ho nazývajú otrokom. Ak s tým máte problém, povedzte im to.
Pripúšťam však, že problém slobodného otroka vyplýva aj z toho, že ankap okrem slobody nanovo definoval aj slovo otrok.
Web: neuveden Mail: neuveden
Potom to co pises je vysledkem absolutniho nepochopeni a doporucuji si o tom tedy neco zjistit. Pripadne, je to vysledkem vytrhnuti nejakeho slova ci vety z kontextu.
Pokud nejprve reknes, ze se ten otrok stal otrokem dobrovolne, ze svobodne vule, potom je to NAPROSTO jine, nez kdyz se ten otrok stal otrokem klasickou cestou.
Nebo to tak nevnimas?
Web: neuveden Mail: schován
Chápem, čo máte na mysli. Faktom však je, že Urza a spol. majú slobodu, otroctvo a dobrovoľnosť definované inak, než je bežné. Ondra si to mohol všimnúť.
Napríklad aj ancap otrok, ktorý sa vám kedysi upísal len z krajného zúfalstva, ktorý by od vás najradšej utiekol a ktorému sa vyhrážate, že ho zastrelíte, ak utečie, je podľa Urzu SLOBODNÝ a DOBROVOĽNÝ otrok. A anarchistom ste aj vtedy, keď vlastníte otrokov. To sú pre mňa obrovské zmeny definície.
Web: neuveden Mail: neuveden
No...v ancapu (a nejen tam, KEZ BY to platilo i dnes - nutno rict, ze vetsinou to plati) jsou smlouvy platne. A Ancap dela jedinou vec - nijak neomezuje dva (ci vice) subjekty (osoby, firmy, cokoliv), aby spolu uzavreli jakoukoliv smlouvu. Proste jakoukoliv.
Staty tohle omezuji. Napriklad v beznem prumernem state kdyz dva lide uzavrou smlouvu, ze jeden druheho zabije, tak stat stejne na to nebere ohled a dotycneho potresta. Pripadne nejake jine veci (uprimne receno, zajimalo by me, jak je to trebas pri nekterych SM praktikach, kdy dochazi k velkemu fyzickemu tyrani, obcas az vcetne nejakeho "ublizeni na zdravi", pricemz to ta "obet" primo chce. To je docela seda zona, ale kdyby se nejak stat dozvedel, ze se takove veci deji, jiste by do toho zacal zasahovat).
V ancapu je tedy mozne uzavrit smlouvu, ve ktere bedou napsane takove veci, ktere v krajnim pripade budou vypadat uplne presne stejne, jako "otroctvi". Tak se tomu holt rika ve zkratce "otroctvi".
Ale spise si to predstav tak, ze subjekty mohou spolu uzavrit jakoukoliv smlouvu.
Jinak, stale u takoveho uzavirani smlouvy plati NAP. Takze k tomu napriklad nikdo nemuze byt nucen nasilim a pod.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky