Jak mluvit s etatistou aby naslouchal? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Anička
Čas: 2023-11-06 00:00:02

Jak mluvit s etatistou aby naslouchal?

Proč je pro etatisty těžké přijímat myšlenky svobody? Řada libertariánů z toho viní absenci kritického myšlení. Já vidím hlavní příčiny jinde. Jednou ze základních lidských potřeb je pocit bezpečí. Představa bezstátní společnosti ten pocit může narušovat, protože jde o něco neznámého. Lidé jsou zvyklí poslouchat. Často neznají jiné vztahy než v podřízené či nadřízené pozici. Školy – i vztahy v rodině – jsou typicky postaveny tak, že někdo rozhoduje o druhých. Dítě, které se s podřízenou pozicí nesmíří, začne rebelovat – což není nic jiného než boj o moc. Rovnocenné vztahy si tak spousta lidí nedokáže představit: Vždyť ti to dítě bude skákat po hlavě! Kdyby nebylo dodržování zákonů vynucováno státem, zavládne chaos, bude se prodávat jídlo s jedem! Většina lidí je navíc v zaměstnanecké nebo jinak závislé pozici (děti…). Jsou zvyklí poslouchat, takže je pro ně těžké si představit cokoliv jiného.

Myslím, že svobodné společnosti lze dosáhnout jen mírumilovaným dialogem. Zranění lidé, kteří nemají zkušenost s rovnocennými vztahy nebo mají strach, nepřesvědčí logické argumenty. Potřebují empatii, pochopení, porozumění a vlídnost. Budou-li cítit přijetí, daleko spíš budou ochotni naslouchat a dát svobodě šanci. Obrovský potenciál má nenásilná komunikace, svobodné vzdělávání, respektujicí výchova, vztahy založené na respektu a důvěře…
Přečtení: 10201

Reagujete na tento komentář:
Autor: Lojza Čas: 2023-11-08 09:52:34
Ze jdu okolo, napadly me nejake myslenky ohledne tematu...
Protoze vlastne je dobra otazka, proc nasilne hospitalizovat jednoho cloveka, ktery je nemocny a nebezpecny svemu okoli a neudelat to u jineho cloveka, ktery je nemocny jinou nemoci, cimz je nebezpecny pro sve okoli.
To je legitimni otazka, budme fer.
Osobne vidim nejaka mozna vysvetleni, ale nad tim vsim je stat, ktery to tak proste rozhodl. Nerozhoduji nejaci psychiatri, rozhoduje stat skrze zakony. Takze jednoducha odpoved na to je: Protoze tomu tak lide chteji, nebot si voli sve volene zastupce, kteri to takto skrze zakony zaridili.
Otazka zni, proc.
Nechci to nijak obhajovat, takze spise budu delat dablova advokata, ale nejake nejake duvody, co alespon na prvni pohled davaji smysl, vidim.
1. Pokud ma nekdo nejakou vaznou dusevni nemoc, realne muze napriklad zabit sebe ci jineho, a to velmi rychle a nevratne. Pokud ma nekdo AIDS, take muze zabit jineho, ale neni to tak akutni stav - i kdyz nekoho nakazi, tento se muze lecit, pripadne se muze nejak zakladne chranit, aby vubec nakazen nebyl...Ale pokud nekdo vezme brokovnici a ustreli si hlavu, ci nekomu jinemu, uz ho z toho nevylecime.
2. Nemocny s AIDS typicky vi, ze ma AIDS a pokud to neni uplne zmrd, tak se dokaze ovladat a minimalizovat pripadna rizika, ze nekoho poskodi. Nemocny dusevni nemoci nemusi casto vubec ani tusit, ze ma tuto nemoc, nebot mu jeho mozek neumoznuje to rozpoznat, pripadne ma takove stavy ve svem zivote, kdy si neuvedomuje, ze dela neco spatneho atd. Aneb, kdyz bude psychicky nemocny clovek a zabije jineho, vubec o tom nemusi vedet, ze ho zabil, pripadne mu to neprijde nijak spatne a podobne. Takze u nejakych psychickych onemocneni je vyssi riziko nejakeho velkeho problemu, nez u "beznych" nemoci, i kdyzby zavaznych typu AIDS.
Osobne se tedy domnivam, ze k nejakym nasilnym hospitalizacim dochazi hlavne proto, ze si spolecnost mysli, ze takove osoby mohou byt nebezpecne sobe ci ostatnim a to fatalnim zpusobem a to v kratkem casovem horizontu.
Jak rikam, nejsem tu proto, ze bych s tim nejak nutne souhlasil. Ale holt spolecnost to tak chce, mame demokracii....staci zmenit zakony, ze.
To bych se zeptal : Co konkretne jsi ty udelal pro to, aby se zakony zmenily?
Autor: Rakusak Čas: 2023-11-06 06:18:30
Web: neuveden Mail: schován
Nesouhlasim s tou vlidnosti. Naopak je etatistum treba neustale zduraznovat, ze oni jsou ti, kteri prerozdelovanim pachaji zlo a kradou nam nase zdroje. Take, ze pachahi zlo regulacemi a dalsim statnim sranim se do veci kazdeho cloveka!
Autor: v6ak Čas: 2023-11-06 07:52:23 [↑]
Web: https://v6ak.com Mail: cz.urza v doméně reg.v6ak.com
Urza k tomu měl pěknou přednášku Mít pravdu nestačí: https://youtu.be/5wMC5sU-Km8

V zásadě se vydává stejným směrem jako Anička, ale je to podrobnější, i s příklady z historie.
Web: neuveden Mail: schován
Dik za odkaz, kouknu. Nesouhlasim vsak s tou vlidnosti. Drive mozna ano, ale po lockdownech a po zvysovani prerozdeleni? Ani omylem. Levicakum je treba neustale tvrde vysvetlovat, ze legitimizuji a konaji zlo a tyji ze zdroju nasilim ukradenych slusnym lidem.
Autor: li Čas: 2023-11-06 09:50:27
Web: neuveden Mail: schován
1. "Proč je pro etatisty těžké přijímat myšlenky svobody?"
Ankap a svoboda jsou mimoběžné věci. Ankap znamená jiný systém, který není postavený na svobodě, ale na neomezených právech vlastníka pozemku...


2. "Řada libertariánů z toho viní absenci kritického myšlení. Já vidím hlavní příčiny jinde. Jednou ze základních lidských potřeb je pocit bezpečí."
Řada "libertariánů" nemá dostatek imaginace na to, aby si tzv. "ankap" představila. Tzv. svoboda "svévolného psychopata" nám samozřejmě naruší bezpečí... Přiměřené bezpečí je tedy nutnou podmínkou svobody... A neomezená svoboda hajzlů je na úkor svobody ostatních lidí.

3. "Představa bezstátní společnosti ten pocit může narušovat, protože jde o něco neznámého."
Ano, je tam mnoho "neznámých", proto takový systém nelze skoro vůbec predikovat. I NAP vlastně neznamená vůbec nic, protože tzv. "vlastnické právo" je právem na nejvyšší úrovni, ale ani to není příliš dostačující informace.


4. "Lidé jsou zvyklí poslouchat. Často neznají jiné vztahy než v podřízené či nadřízené pozici. Školy – i vztahy v rodině – jsou typicky postaveny tak, že někdo rozhoduje o druhých. Dítě, které se s podřízenou pozicí nesmíří, začne rebelovat – což není nic jiného než boj o moc. Rovnocenné vztahy si tak spousta lidí nedokáže představit: Vždyť ti to dítě bude skákat po hlavě!"
Vaše stereotypní myšlení je dost prevít... a bude asi dost těžké se toho zbavit... :(


5. "Kdyby nebylo dodržování zákonů vynucováno státem, zavládne chaos, bude se prodávat jídlo s jedem! Většina lidí je navíc v zaměstnanecké nebo jinak závislé pozici (děti…). Jsou zvyklí poslouchat, takže je pro ně těžké si představit cokoliv jiného."
Kdyby nebylo dodržování zákonů vynucováno státem, bude "právo" vynucováno někým jiným. O Vaší svobodě či otroctví bude rozhodovat vlastník pozemku.


6. "Myslím, že svobodné společnosti lze dosáhnout jen mírumilovaným dialogem."
To je hezké, že si to myslíte :) Také se mi líbí pohádky, čtu je dětem...


7. "Zranění lidé, kteří nemají zkušenost s rovnocennými vztahy nebo mají strach, nepřesvědčí logické argumenty."
Nejčastěji to jsou progresivní levičáci s velkým egem. Potřebují obětního beránka, aby si se do něj mohli strefovat...


8. "Potřebují empatii, pochopení, porozumění a vlídnost."
Potřebují spíš, aby zapracovali na svém egu, protože ego se roztahuje, nemá hranic.


9. "Budou-li cítit přijetí, daleko spíš budou ochotni naslouchat a dát svobodě šanci."
Dáme-li těmto "progresivcům" zelenou, uspíšíme zánik naší civilizace :)


9. "Obrovský potenciál má nenásilná komunikace, svobodné vzdělávání, respektujicí výchova, vztahy založené na respektu a důvěře…"
Největším potenciálem je respektující rákoska, ale to vlastně píšete také: "respektujicí výchova", takže tady cajk :)
Autor: malus (neregistrovaný) Čas: 2023-11-07 13:31:42
tak potřebu bezpečí má asi skoro každý, ale spoustu lidí dobrý kritickým myšlením dojde že slib neznamená že se to tak stane.
Autor: Anička Čas: 2023-11-10 08:43:04
Web: neuveden Mail: anickarous v doméně gmail.com
Tento článek byl původně o dost obsáhlejší. Jeho nezkrácená verze je na webu mises.cz pokud by to někoho zajímalo
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky