Kanál Svobodného přístavu: Ankap přednáška o škole coby základu státu – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)
Úvodní členění na pozitivní a negativní práva je podle mne poněkud nesmyslné.
Pokud má někdo právo vykonávat nerušeně nějakou činnost (třeba se vzdělávat způsobem, jaký mu vyhovuje) pak toto právo samo o sobě jeho realizaci neumožňuje. Skutečný výkon takového práva umožňuje až existence pozitivního práva v podobě všeobecného pro všechny platného zákazu do onoho negativního práva zasahovat.
Bez tohoto pozitivního práva v podobě předmětného zákazu je předmětné negativní právo pouze bezúčelnou a bezzubou deklarací přání nerušeně vykonávat nějaké "právo", které může být dobrovolně (ale také nemusí být) respektováno.
Bez onoho pozitivního práva v podobě zákazu rušení výkonu onoho negativního práva pak nositeli onoho negativního práva nezbývá, než si výkon svého práva na těch, kteří by ho rušili, násilím nerušení výkonu toho práva vynutit.
A jsme opět u práva aktuálně v dané situaci silnějšího prosazovatele svých práv. O výsledku tohoto konfliktu tak nerozhoduje existence nějakého negativního práva, nýbrž pouze fyzická převaha jedné ze stran, které se ohledně svého jednání dostali do konfliktu.
Bez pozitivních práv se prostě ve skutečném právním systému neobejdete.
No jasně, je potřeba pozitivního práva k tomu, aby nikdo nesměl nutit ostatní k ničemu, pokud ovšem nejde o obranu vlastnictví. Pokud toto jednoduché pozitivní právo nahradí přehršel současných pozitivních práv, tak jsem s tím ok.
Věcně souhlas, akorát pokud jde o slovíčka, tak ono "pozitivní právo" že "nikdo nemá nikoho nutit pokud.." se myslím nedá nazvat právo (zákaz není právo). Takže slovíčkově vzato by ten ankap byl myslím si jen o těch negativních právech, ovšem vyplývajících z toho jednoho pravidla, zákona, zákazu někoho nutit či okrádat, NAPu, či jak to nazvat. A aby ten zákaz a ta negativnéí práva nebyly jen deklatorní, tak je tam ta možnost obrany.
Souhlasím, že nazývání právě tohoto "pozitivním právem" mi také přijde dost netypické, ale jde o slovíčkaření. Ale autor má pravdu v tom, že každý pól mívá protipól. Např. k právu patří povinnost. Chci být svobodný? Pak mě někdo jiný NESMÍ do něčeho nutit. Chci se vzdělávat podle svého? Pak nikdo jiný nesmí tvořit zákony, které někoho nutí. Tato dichotomie je přítomna patrně vždy, proto má Richard Fuld v zásadě pravdu.
Podobnou dichotomii obsahuje ankap sám. Aby mohl fungovat, je potřeba ho podstatnou částí společnosti přijmout. Vtip je podle mne v tom, že v ankapu může vzniknout uvnitř i komunismus a i lidé, kteří se chtějí účastnit "bohatého" pozitivního práva, tak by měly do vysoké míry možnost. Dokonce jedině tak může vzniknout ideální komunismus na bázi dobrovolnosti. Proto si myslím, že i pro komunisty by ankap měl být zajímavý...
Radoslav Khun k Selhání systému, nebo jeho primární funkce?:
Pokud uznáváš, že jsem to tam nepsal, pak jaksi rovněž uznáváš, že reaguješ na cokoli, na co se ti zachce, bez ohledu na to, co stojí v článku, pod kterým reaguješ...
Hrosik1 k Práce za naturálie:
A vsechny statni sluzby tedy maji objektivni hodnotu? Treba vlakova jizdenka?
Komentář 114601
Ňákej-pičus k Odbory:
Já chápu, že na intelektuální úrovní by to mohlo fungovat. Jenže zásadní problém je v tom, že ti co to jsou ochotní chápat nemají moc možností jak to ovlivnit. Zatímco ti co mají možnosti to ovlivnit jsou zase ti, co nechtějí diskutovat. Ostatně jako s […]
Komentář 114599
Radoslav Khun k Selhání systému, nebo jeho primární funkce?:
Však ten článek nekritizuješ, jako vždycky ses chytl věcí nanejvýš marginálních, pointu jsi zcela minul. Ano, správně říkáš, že se nynější kandidáti zdáli lidem nejlepší. A takhle to právě bude vždycky a proto demokracie nemůže fungovat.
Komentář 114598
Lojza k Odbory:
A tak je to správné. Pokud někdo nabízí směšné mzdy, nesežene zaměstnance. Vidíš, ti lidé nejsou úplně hloupí a nenechají se vykořisťovat :-D Ovšem většina firem za kvalifikovanou práci nabízí slušně mzdy a stejne nejsou lidi. Mimochodem, pracovní smlouvy […]
Komentáře
Komentář 71270
Pokud má někdo právo vykonávat nerušeně nějakou činnost (třeba se vzdělávat způsobem, jaký mu vyhovuje) pak toto právo samo o sobě jeho realizaci neumožňuje. Skutečný výkon takového práva umožňuje až existence pozitivního práva v podobě všeobecného pro všechny platného zákazu do onoho negativního práva zasahovat.
Bez tohoto pozitivního práva v podobě předmětného zákazu je předmětné negativní právo pouze bezúčelnou a bezzubou deklarací přání nerušeně vykonávat nějaké "právo", které může být dobrovolně (ale také nemusí být) respektováno.
Bez onoho pozitivního práva v podobě zákazu rušení výkonu onoho negativního práva pak nositeli onoho negativního práva nezbývá, než si výkon svého práva na těch, kteří by ho rušili, násilím nerušení výkonu toho práva vynutit.
A jsme opět u práva aktuálně v dané situaci silnějšího prosazovatele svých práv. O výsledku tohoto konfliktu tak nerozhoduje existence nějakého negativního práva, nýbrž pouze fyzická převaha jedné ze stran, které se ohledně svého jednání dostali do konfliktu.
Bez pozitivních práv se prostě ve skutečném právním systému neobejdete.
Komentář 71271
Komentář 71277
Komentář 71281
Podobnou dichotomii obsahuje ankap sám. Aby mohl fungovat, je potřeba ho podstatnou částí společnosti přijmout. Vtip je podle mne v tom, že v ankapu může vzniknout uvnitř i komunismus a i lidé, kteří se chtějí účastnit "bohatého" pozitivního práva, tak by měly do vysoké míry možnost. Dokonce jedině tak může vzniknout ideální komunismus na bázi dobrovolnosti. Proto si myslím, že i pro komunisty by ankap měl být zajímavý...
Komentář 71288
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.