Co se tyka pristupu k detem, prakticky je netrestam. V podstate vse resime dialogem a vzajemnou duverou. Pokud by bylo treba sahnout ke trestu, bude se jednat o omezeni financi, omezeni vyletu a vubec omezeni aktivit, ke kterym je nutny muj cas. Proste ve stylu delej si co chces, ale to same plati pro tatinka. Je to obdobny pristup, jaky meli moji rodice ke mne. Na druhou stranu deti nejsou tak seberizene, jako je tomu v jezku bez klece. Zde vyznavam nazor, ze kdo plati, ten urcuje do urcite miry pravidla hry, ale to nesouvisi s tresty, ale s rodinou obecne.
Co se tyka trestu za tresne ciny (prestupky, preciny, trestne ciny), je to velmi tezke. Asi kazdy soudny clovek uzna, ze poskozeny ma pravo na nahradu skody, kompenzaci vydaju na vymahani a urcitou satisfakci, ktera muze byt moralni (omluva), materialni (finance, majetek, povinna prace, uvezneni). Kde je vsak ta hranice, kdy ma byt clovek uveznen, to netusim. Za ukradenou zvykacku jiste neni na miste cloveka uveznit, ale na druhou stranu seriovy znasilnovac uvezneni patrne zaslouzi. Umim si predstavit, ze by na volnem trhu toto bylo financovano charitou, pokud by vezen nemel majetek na zaplaceni sveho pobytu ve vezeni. Jiste se najde spousta lidi, kterym nebude osud uveznenych lhostejny. Na druhou stranu predpokladam na volnem trhu i poptavku po trestu smrti, ale do jake miry by k tomu dochazelo, to netusim. Trest smrti ma vyhodu, ze je levny, efektivni a rychle vykonany.
Ano, rozhodne respektujici s tim, ze se snazim si zachovat trochu volneho casu :-) :-)
U hodne malych deti si absolutni seberizeni neumim predstavit - dite se rozbehne, hrozi nebezpeci na vozovce apod.
trest smrti ma taky spoutsu nevyhod, ze i to musi nekdo vykonat a taky se dlasi mohou chtit mstit...
Vykonavatel se najde, toho bych se nebal - za nejake penize to nekdo udela. Ta otazka msty je jiste relevantni, ale to lze vyresit treba ochranou identity kata, coz se mimochodem obcas praktikuje/praktikovalo.
Prednasku videl, bylo to zajimave. Tesim se na pripadny rozhovor s tim bacharem, ten by byl super. Ale samozrejme vsechny odpovedi jsme nedostali. Je otazka, zda vubec jsou. ;-) Asi bude treba otestovat to ve volnotrzni spolecnosti. ;-)
Na tuhle přednášku jsem se tešil. I na základy vaší výzvy na konci bych pár námitek měl:
Možná mi něco uniklo, ale postrádal jsem hlubší zamyšlení nad tím, jakou funkci vlastně trest plní.
V první polovině padlo, že by mohla být vyšší poptávka po trestu smrti. Proti tomu zazněl argument, že v některých zemích se sice trestá smrtí i za drobné prohřešky, ale přesto se tam tyto činy dějí dál. Jakoby tam byl nějaký nevyřčený předpoklad že trest má mít preventivní funkci. Zdá se mi taky že jste obětí ssurvivorship biasu, když tvrdíte, že vězni o trestu nepřemýšlejí a zajímá je spíš riziko dopadení. Ti, kteří nad tím přemýšlejí a kvůli trestu zločin nespáchají, se do vězení logicky nedostanou – což ale neznamená, že tento efekt neexistuje. Jak velký podíl na odstrašení trest skutečně má, je ovšem těžké prokázat.
Trest však má i další funkce, například izolaci pachatele, aby nemohl pokračovat v páchání zločinů. Vězení tuto roli plní, ale jen dočasně a může být kontraproduktivní, jak správně uvádíte. Existují ale efektivnější alternativy. Například v Norsku, kde mají věznice považované za „luxusní“, je recidiva výrazně nižší.
ato potřeba zabránit pachateli v dalším jednání je podle mě důvodem, proč mají lidé potřebu do trestání mluvit. Například když někdo „uplatí“ oběť, aby stáhla obvinění a vyhnul se trestu, jak jste poukázal. Přijde mi, že tento aspekt přehlížíte, přestože je to naprosto legitimní obava, která by hrála roli i v hypotetickém volném trhu s vymáháním práva.
Co mi přišlo vyloženě demagogické, bylo tvrzení, že lidé, kteří v diskuzích volají po přísnějších trestech, mají sami nějaké deviantní sklony. To je čirá spekulace, ad hominem útok a zesměšňování (což podtrhoval i smích v sále). Možná si do nich sám něco projektujete? Neříkám, že podobní lidé neexistují, ale myslím, že spousta takových výroků pramení z obav – z toho, že podobné činy mohly ohrozit je nebo jejich blízké. Volání po exemplárním trestu má tedy často dva důvody: jednak odstrašit další pachatele, jednak zamezit tomu, aby v tom daný jedinec pokračoval. Navíc lidé píší pod vlivem emocí – například v případě sexuálního násilí na dětech je pochopitelné, že málokterý rodič zachová chladnou hlavu.
A právě role emocí v trestech je podle mě něco, co nelze ignorovat. Tresty totiž neplní jen funkci prevence a ochrany společnosti, ale i určitou funkci zadostiučinění – nejen pro oběť, ale i pro širší veřejnost. To může být dokonce v rozporu s racionální analýzou jejich efektivity. Nemám důvod si myslet, že by na „volném trhu“ s tresty tato emocionální rovina nehrála roli. Naopak, může být tím rozhodujícím faktorem.
tak jsem rád, že nejsem sám, koho u přednášky napadaly tyto myšlenky! :) za mě teda jedna z nejhorších přednášek - naprosto nepromyšlené dojmologie bez návrhu rozumného řešení.
problém je, že trest je prostře násilí a v ideální volnotržní společnosti by násilí nemělo být vůbec, takže to ideální řešení prostě nemá.
tohle téma mi ale přijde natolik zásadní, že na základě toho pochybuju o možnosti existence takové společnosti. ekonomie funguje perfektně, ale fakt jenom na volném trhu. a volný trh s násilím (ikdyby obraným) je prostě oxymoron.
a už fakt nechci od Urzy slyšet univerzální argument "rozhodne to arbitr = nevim :) "
Myslím ze Urza tam docela jasně přiznává , ze řešení úplně nemá . A ze ho potěší zpětná vazba . Nemyslím ze to z toho dělá špatnou přednášku, skoro bych řekl ze je to fajn .
pokud je nejaka ideologie zalozena na dobrovolnosti, tak to prakticky reseni nema. protoze pokud by byl "trest" prijat dobrovolne, tak by to ani nebyl trest, ale opet volnotrzni transakce. a pokud by byl trest nedorbovolny - no tak je nedobrovolny...
ankap tedy funguju pouze v herni teorii, kde jsou vischni akteri obeznameni s pravidli a sankcemi na ze jejich poruseni a predem s nimi souhlasi. ale pokud bude nekdo podvadet, nestaci ho ze hry vyhodit, ale zhroutí se celá, a její výsledek je neplatný.
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
Radoslav Khun k Státní školství je zlo: Posedlost byrokracií:
Když je nemusí vnucovat, proč je teda vnucuje? Jednoduchá otázka, zkus odpovědět. To s plotem je debilní, já sám sobě nebráním jím projít, že? Na tvrzení o tom, že dnes utíká víc lidí než za komunismu, prosím zdroj, jsem přesvědčen, že na to žádný zdroje […]
Komentář 118756
Radoslav Khun k Státní školství je zlo: Živá tiskárna:
Já vám nevím, dlouho jsem si to myslel, ale na druhou stranu ta jeho agrese, jak se dycky nasere a začne nadávat do idiotů, když mu někdo něco vyvrátí nebo upozorní na jeho nekonzistenci (což je hrozně jednoduchý), mi připadá docela autentická. Ale jo, […]
Komentář 118755
Radoslav Khun k Státní školství je zlo: Živá tiskárna:
No já jen, že tu pořád někoho označuješ za idiota, debila, tupce a podobně, ale sám nejsi schopen si po sobě ani opravit opačně nastavenou klávesnici... tak možná příště víc pokory?
Komentář 118754
Radoslav Khun k Státní školství je zlo: Živá tiskárna:
No jsme zase u té metafyziky. Pokud tu o někom prohlásím něco negativního, tak to fakt nutně neznamená, že pro mě z principu platí to samý. Jestli si to o mě myslíte, to samozřejmě můžete, ale podložit mi to hádám schopen nebudete, jako doposud...
Komentář 118752
Radoslav Khun k Státní školství je zlo: Posedlost byrokracií:
Počkejte, já fakt nevím, je to troling nebo to myslíte vážně? Bavili jsem se o tom, v čem je špatný stítní školství, potažmo jakákoli státní služba. A došli jsme k tomu, že pokud se někdo podvolí pohružce násilí a zaplatí, tak se nejedná o krádež?
marcusant k Státní školství je zlo: Živá tiskárna:
Myslíte fanatickej trol? Možný to je, ale fanatici vůbec nemívají smysl pro humor. Norek ho minimálně jednou projevil, ale třeba se spletl...
Komentáře
Komentář 112880
Komentář 112913
Komentář 112940
ale zrovna vas nazor by me zajimal, tak pak napište :))
Komentář 112980
Co se tyka pristupu k detem, prakticky je netrestam. V podstate vse resime dialogem a vzajemnou duverou. Pokud by bylo treba sahnout ke trestu, bude se jednat o omezeni financi, omezeni vyletu a vubec omezeni aktivit, ke kterym je nutny muj cas. Proste ve stylu delej si co chces, ale to same plati pro tatinka. Je to obdobny pristup, jaky meli moji rodice ke mne. Na druhou stranu deti nejsou tak seberizene, jako je tomu v jezku bez klece. Zde vyznavam nazor, ze kdo plati, ten urcuje do urcite miry pravidla hry, ale to nesouvisi s tresty, ale s rodinou obecne.
Co se tyka trestu za tresne ciny (prestupky, preciny, trestne ciny), je to velmi tezke. Asi kazdy soudny clovek uzna, ze poskozeny ma pravo na nahradu skody, kompenzaci vydaju na vymahani a urcitou satisfakci, ktera muze byt moralni (omluva), materialni (finance, majetek, povinna prace, uvezneni). Kde je vsak ta hranice, kdy ma byt clovek uveznen, to netusim. Za ukradenou zvykacku jiste neni na miste cloveka uveznit, ale na druhou stranu seriovy znasilnovac uvezneni patrne zaslouzi. Umim si predstavit, ze by na volnem trhu toto bylo financovano charitou, pokud by vezen nemel majetek na zaplaceni sveho pobytu ve vezeni. Jiste se najde spousta lidi, kterym nebude osud uveznenych lhostejny. Na druhou stranu predpokladam na volnem trhu i poptavku po trestu smrti, ale do jake miry by k tomu dochazelo, to netusim. Trest smrti ma vyhodu, ze je levny, efektivni a rychle vykonany.
Komentář 113020
totalni seberizeni myslim uplne nejde a rikala to kupodivu i Gabriela (u hodne malinkych deti)
trest smrti ma taky spoutsu nevyhod, ze i to musi nekdo vykonat a taky se dlasi mohou chtit mstit...
a prednasku uz jste videl?
Komentář 113029
U hodne malych deti si absolutni seberizeni neumim predstavit - dite se rozbehne, hrozi nebezpeci na vozovce apod.
trest smrti ma taky spoutsu nevyhod, ze i to musi nekdo vykonat a taky se dlasi mohou chtit mstit...
Vykonavatel se najde, toho bych se nebal - za nejake penize to nekdo udela. Ta otazka msty je jiste relevantni, ale to lze vyresit treba ochranou identity kata, coz se mimochodem obcas praktikuje/praktikovalo.
Prednasku videl, bylo to zajimave. Tesim se na pripadny rozhovor s tim bacharem, ten by byl super. Ale samozrejme vsechny odpovedi jsme nedostali. Je otazka, zda vubec jsou. ;-) Asi bude treba otestovat to ve volnotrzni spolecnosti. ;-)
Komentář 112881
Možná mi něco uniklo, ale postrádal jsem hlubší zamyšlení nad tím, jakou funkci vlastně trest plní.
V první polovině padlo, že by mohla být vyšší poptávka po trestu smrti. Proti tomu zazněl argument, že v některých zemích se sice trestá smrtí i za drobné prohřešky, ale přesto se tam tyto činy dějí dál. Jakoby tam byl nějaký nevyřčený předpoklad že trest má mít preventivní funkci. Zdá se mi taky že jste obětí ssurvivorship biasu, když tvrdíte, že vězni o trestu nepřemýšlejí a zajímá je spíš riziko dopadení. Ti, kteří nad tím přemýšlejí a kvůli trestu zločin nespáchají, se do vězení logicky nedostanou – což ale neznamená, že tento efekt neexistuje. Jak velký podíl na odstrašení trest skutečně má, je ovšem těžké prokázat.
Trest však má i další funkce, například izolaci pachatele, aby nemohl pokračovat v páchání zločinů. Vězení tuto roli plní, ale jen dočasně a může být kontraproduktivní, jak správně uvádíte. Existují ale efektivnější alternativy. Například v Norsku, kde mají věznice považované za „luxusní“, je recidiva výrazně nižší.
ato potřeba zabránit pachateli v dalším jednání je podle mě důvodem, proč mají lidé potřebu do trestání mluvit. Například když někdo „uplatí“ oběť, aby stáhla obvinění a vyhnul se trestu, jak jste poukázal. Přijde mi, že tento aspekt přehlížíte, přestože je to naprosto legitimní obava, která by hrála roli i v hypotetickém volném trhu s vymáháním práva.
Co mi přišlo vyloženě demagogické, bylo tvrzení, že lidé, kteří v diskuzích volají po přísnějších trestech, mají sami nějaké deviantní sklony. To je čirá spekulace, ad hominem útok a zesměšňování (což podtrhoval i smích v sále). Možná si do nich sám něco projektujete? Neříkám, že podobní lidé neexistují, ale myslím, že
spousta takových výroků pramení z obav – z toho, že podobné činy mohly ohrozit je nebo jejich blízké. Volání po exemplárním trestu má tedy často dva důvody: jednak odstrašit další pachatele, jednak zamezit tomu, aby v tom daný jedinec pokračoval. Navíc lidé píší pod vlivem emocí – například v případě sexuálního násilí na dětech je pochopitelné, že málokterý rodič zachová chladnou hlavu.
A právě role emocí v trestech je podle mě něco, co nelze ignorovat. Tresty totiž neplní jen funkci prevence a ochrany společnosti, ale i určitou funkci zadostiučinění – nejen pro oběť, ale i pro širší veřejnost. To může být dokonce v rozporu s racionální analýzou jejich efektivity. Nemám důvod si myslet, že by na „volném trhu“ s tresty tato emocionální rovina nehrála roli. Naopak, může být tím rozhodujícím faktorem.
Komentář 112941
problém je, že trest je prostře násilí a v ideální volnotržní společnosti by násilí nemělo být vůbec, takže to ideální řešení prostě nemá.
tohle téma mi ale přijde natolik zásadní, že na základě toho pochybuju o možnosti existence takové společnosti. ekonomie funguje perfektně, ale fakt jenom na volném trhu. a volný trh s násilím (ikdyby obraným) je prostě oxymoron.
a už fakt nechci od Urzy slyšet univerzální argument "rozhodne to arbitr = nevim :) "
Komentář 112965
Komentář 113016
Komentář 112894
Komentář 112981
Komentář 114655
pokud je nejaka ideologie zalozena na dobrovolnosti, tak to prakticky reseni nema. protoze pokud by byl "trest" prijat dobrovolne, tak by to ani nebyl trest, ale opet volnotrzni transakce. a pokud by byl trest nedorbovolny - no tak je nedobrovolny...
ankap tedy funguju pouze v herni teorii, kde jsou vischni akteri obeznameni s pravidli a sankcemi na ze jejich poruseni a predem s nimi souhlasi. ale pokud bude nekdo podvadet, nestaci ho ze hry vyhodit, ale zhroutí se celá, a její výsledek je neplatný.
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.