Autor: Urza
Čas: 2016-05-31 00:00:02
Krást se nemá, ale…
Dnes se podíváme na nesmírně zajímavý výrok soudu v Itálii; ten rozhodl, že krádež jídla není trestná, když máte hlad. Šestatřicetiletého ukrajinského bezdomovce, jenž kradl v tamním supermarketu, soudce osvobodil s tím, že v civilizované zemi by neměl nikdo hladovět. Ne že by všechny existující státy nebyly založeny a přímo financovány z loupení ve velkém, ale doposud se tvářily, že to je něco jiného a alespoň symbolicky deklarovaly, že krást se nemá; v Itálii se však vysrali už i na to a v některých případech krádeže povolili i poddaným. Jste-li dostatečně chudý, můžete krást, prý abyste neměli hlad. S ohledem na cenu potravin v našem „západním světě“ však není tak těžké nehladovět, neboť vyžebrat si na jídlo v zásadě není problém.
I kdyby se však skutečně jednalo o jedince, již hladoví, schvalováním jejich krádeží vzniká nebezpečný precedens; každý bezdomovec se pak může na nějaké žebrání vykašlat a prostě jít krást, když jej nakonec soud stejně osvobodí. Něco takového je neakceptovatelný zásah do vlastnických práv majitelů obchodů. Lze se sice domnívat, že kdyby tato praxe narostla do masových rozměrů, soudy by pravděpodobně začaly rozhodovat jinak, jenže tím by těžko odčinily škody, které mezitím vzniknou (počínaje touto malou krádeží). Doufejme tedy, že čeští soudci budou mít alespoň prozatím dost rozumu na to, aby zde nic podobného nedopustily.
I kdyby se však skutečně jednalo o jedince, již hladoví, schvalováním jejich krádeží vzniká nebezpečný precedens; každý bezdomovec se pak může na nějaké žebrání vykašlat a prostě jít krást, když jej nakonec soud stejně osvobodí. Něco takového je neakceptovatelný zásah do vlastnických práv majitelů obchodů. Lze se sice domnívat, že kdyby tato praxe narostla do masových rozměrů, soudy by pravděpodobně začaly rozhodovat jinak, jenže tím by těžko odčinily škody, které mezitím vzniknou (počínaje touto malou krádeží). Doufejme tedy, že čeští soudci budou mít alespoň prozatím dost rozumu na to, aby zde nic podobného nedopustily.
Přečtení: 21316
Komentáře
Komentář 6594
Na druhou stranu nutno poznamenat, že jestliže se ve světě něco NEosvědčilo, je to důvod, abychom to ihned přijali také.
Komentář 6595
vydají-li se dva protikladné zákony (ne že bych byl příznivcem nějakých zákonů)
je zde dostatečně široké pole k jakémukoliv jednání,
von totiž ten zákon, že krást se nemá stále platí,
jen se k němu přidalo další, že by nikdo neměl hladovět...
Já bych to třeba zkusil doplnit :
Krást se nemá,
ale
požádá-li tě někdo o službu na jednu míli, jdi s ním dvě míle
((tedy nevím jestli je to správně, ale třeba takto by to šlo řešit))
Komentář 6596
Komentář 6597
a ptali se ho co s tím, protože to bylo na trest smrti ukamenováním
a on jim odověděl :
Kdo jsi bez viny, hod kamenem...
No nikomu nezakazoval aby hodil kamenem či cokoliv jiného
Komentář 6598
já mluvím k vám, co by jste rozhodl vy jako svobodný člověk,
tedy je to na vás a vaší odpovědnosti...
Komentář 6601
Komentář 6608
poněkud přiblou formulací,
ale myslím že je zřejmé, že nezrušil krádež jako takovou a nijako tomu nepožehnal...
to je právě na protikladech to pěkné,
že ta situace je otevřená a není konkretizována...
V podstatě soud označil za viníky všechny
tedy jakoby řekl . kdo jsi bez viny, hod kamenem
tedy alespon takto to chápu já...
Komentář 6614
Nicméně v logickém, binárním způsobu uvažovaní které je významnou součástí evropské kultury se provinil a (pravděpodobně zasluhuje trest). A jak píše v článku Urza "S ohledem na cenu potravin (...) není tak těžké nehladovět, neboť vyžebrat si na jídlo v zásadě není problém."
Komentář 6616
to co jsem zde psal je víceméně křestanská paradoxní filozofie,
vždyt jsem zde neustále citoval ježíše...
Komentář 6619
Komentář 6620
a z jeho žáků by se nestalo něco podobného,
co právě ukřižovalo ježíše,
i když křestané jen humánně upalovali což je lepší nežli křižování...
klidně mu vodrbejte hlavu,
vždyt to byl jen boží synek, takže žádnej bůh,
a vy jste taky boží syn
takže jste vlastně bráchové,
jako byl kain a abel...
Komentář 6626
......................................................................................
Víte ono je to docela s tím Ježíšem těžké,
osvícený člověk vidí vlastně svět úplně obráceně, nežli jej vidíte vy,
a ted vám se to snaží vysvětlit pro vás poněkud rozpornými tvrzeními,
jako že máte milovat nepřítele,
nebo když vám někdo ukradne boty, tak mu k tomu máte přidat i svůj plášt
nebo že máte nenávidě hřích ale odpouštět hříšníkovi,
apd.
Člověk si to pak převede do tý aristotelovský logiky
a má s tím trošku problémy,
a říká, že tím, že odpustí krádež, tak tím nenapraví hříšníka,
ba dokonce tím zloděje podpoří v dalších zlodějnách
ale účelem není napravovat hříšníka, ale vás, tedy okradeného,
což už samo o sobě je značně nelogické
to v budhismu vám to třeba řeknou na plný pecky, i když je to pro vás nepochopitelné,
že ČINNOSTI SE DĚJÍ A SKUTKY JSOU KONÁNY, ALE NENÍ ZDE ŽÁDNÝ INDIVIDUÁLNÍ KONATEL
To je pro normálního člověka těžko k pochopení,
nebot to vyvrací jeho dosavadní životní zkušenost
))k tomu ovšem patři ještě spousta jiných věcí, které osvícený vnímá přímo opačně nežli obyčejný člověk))
On i přechod od Aristotelovské logiky k logice paradoxní dá člověku zabrat,
protože najednou věci začínají fungovat jinak a vy začíná i svět nahlížet jinak
ale v tom křestanství je ta paradoxní logika hodně obsažená,
velmi pěkně o tom píše G.K.Chesterton v Ortodoxii
u nás se tím hodně zabýval Čapek, kterému byl zřejmě Chesterton vzorem
Komentář 6627
ve Stopařově průvodci galaxií na straně
dvěstě padesát sedum a dále...
Komentář 6603
Nedivil bych se kdyby se to v mediálním světě překroutilo.
Nevim jaká je praxe v Itálii, ale třeba v ČR musí napsat minimálně oddůvodnění rozsudku, kde se má s formálním i věcným aspektem přestupku/trestného činu nějak vypořádat.
Hypoteticky si dovedu představit že to bude argumentovat "dobrými mravy", přičemž je bude skutečně chápat pokrouceně - a pak je tento příspěvek relevantní.
Dovedu si ale spíš představit že ho nechá jít, protože si na něm neni co vzít, protože jde o banální škodu, protože náklady na potrestání apod jsou velký, protože poškozený z jeho pohledu projevil účinnou lítost, přip. kombinace faktorů.
Jak řikám, bavil bych se o konkrétním znění a oddůvodnění rozsudku, ne o tom co se píše na novinkách, nebo co u soudu plácal obhájce (nebo i sám soudce) a nějakej novinář to zatepla citoval - tam se toho nakecá...
Navíc bych vzal i do úvahy to co vlastně sám zmiňuješ. Soudy krom toho že sledují různé principy se drží i nějaké míry. Soudce mohl mít pocit že řešit ojedinělou ukradenou bagetu je zbytečný. Samozřejmě masové rabování obchodů bezdomovci by byl úplně jinej level.
Nakonec ať už to bylo oddůvodněno jakkoli, je evidentní že se o tom informuje jako o raritě, nemyslim si že to má potenciál změnit vnímání vlastnických práv. Ale třeba se pletu.
Komentář 6618
může to být jakkoliv
a každý z nás si to pak může vykreslit k obrazu svému,
a nakonec třeba soudce bolel jen zub a spěchal k zubaři a tak se s tím nepáral...
Komentář 6653
https://cs.wikipedia.org/wiki/Okolnosti_vylu%C4%8Duj%C3%ADc%C3%AD_protipr%C3%A1vnost
t. právník
Komentář 6615
Komentář 6617
že v anglii a americe rozhodují o rozsudku a vině vobyčejní člobrdové...
důvod je vcelku prostý, nejsou to profesionálové pro které je to denní rutina,
ale obyčejní lidé, kteří se na onu věc dívají jednoduše lidsky
a mám takový pocit, že k odsouzení musí být naprostá schoda porodců,
ale možná kecám,
všude jsem byl, všechno znám a jmenuju se Brouk Pytlík