Autor: Karel K
Čas: 2021-03-26 00:00:02
Migrace – spravedlivé řešení?
Migrační vlny přicházejí do Evropy a západní společnost to buď přehlíží nebo se snaží s tím nějak vyrovnat. „Vítači“ prohlašují příliv lidí z kulturně diametrálně odlišných oblastí za obohacení. Konzervativci říkají, že soužití nemůže fungovat a migranty je třeba od jejich, někdy zoufalého, snažení důrazně odradit. Další směr, který je „něco mezi“, vychází z toho, že migrační tahy jsou součástí historie lidstva. Lidé vždy hledali prostory, které by jim poskytly lepší podmínky k životu než ten jejich. Jejich způsob života, organizace jejich společnosti, stav techniky atd., vyčerpaly zdroje, které využít uměli, a proto hledali další území, které by jim poskytlo alespoň takové zdroje, jako to jejich území v dobách před vyčerpáním. A právě tento fakt navodil myšlenku, že stačí migrantům pomoci ke zlepšení podmínek na jejich mateřském území. Současné vyspělé technologie dokáží řešit otázku zdrojů čím dále efektivněji.
Bohužel, technika sama nestačí. Je třeba nastolit v mateřských zemích migrantů takové společenské uspořádání, které dokáže tu techniku využívat, udržovat a rozvíjet. Západní civilizace na to má recept: Jako nejúčinnější způsob rozvíjení techniky a ekonomiky se osvědčil kapitalismus. Naučme je tedy uvažovat, myslet a jednat kapitalisticky! Jenže to přináší velký problém: Kapitalismus je drsný učitel. Dobrého žáka bohatě odměňuje, avšak pomalejší žáci s ním nezřídka zakusí těžké časy, když jsou nuceni učit se ze svých chyb. Ptáte-li se po nějaké spravedlivé strategii pomoci ubohým zemím, řekne vám hayekovský ekonom, že jeho věda se pojmy, jako je spravedlnost, nezabývá. Ekonom „dobra a zla“ vám řekne, že je to úplně jednoduché, ale použitelný recept vám nedá.
Bohužel, technika sama nestačí. Je třeba nastolit v mateřských zemích migrantů takové společenské uspořádání, které dokáže tu techniku využívat, udržovat a rozvíjet. Západní civilizace na to má recept: Jako nejúčinnější způsob rozvíjení techniky a ekonomiky se osvědčil kapitalismus. Naučme je tedy uvažovat, myslet a jednat kapitalisticky! Jenže to přináší velký problém: Kapitalismus je drsný učitel. Dobrého žáka bohatě odměňuje, avšak pomalejší žáci s ním nezřídka zakusí těžké časy, když jsou nuceni učit se ze svých chyb. Ptáte-li se po nějaké spravedlivé strategii pomoci ubohým zemím, řekne vám hayekovský ekonom, že jeho věda se pojmy, jako je spravedlnost, nezabývá. Ekonom „dobra a zla“ vám řekne, že je to úplně jednoduché, ale použitelný recept vám nedá.
Přečtení: 27099
Komentáře
Komentář 66862
Demokracie je zlo. Zničila náš svět už ve 30. letech 20. století. Je to vláda zlodějů a lůzy. Končí rozkladem a nepokoji. Demokracie vždy sama od sebe zanikne, jako nepřirozený systém, to stokrát už víme, ale nač to pořád opakovat.
Demokraté jako jiní škůdci nesmí mít nárok na prezentaci svých názorů na veřejnosti! To je zločin, který musí být přísně potrestán!
Komentář 66863
Komentář 66864
Komentář 66865
Zřejmě ten institut začal být "liberální" v americkém významu.
Ostatně dnešní čelní představitelé libinstu ze skutečných libertariánů a ancapistů (typu H.H.Hoppe) mají stejné osypky, jako progresivní levice.
Volná migrace je OK, ale pouze v AnCapu.
Tedy za podmínek, kdy:
- Nově příchozí (většinou chudí) si nemohou demokraticky odhlasovat přerozdělení majetku původních obyvatel. Nemohou jim vnucovat své zvyky, atd... (pohleďme, jak mají Židé stažený zadek z porodnosti Palestinců - co se s nimi asi tak stane, až Palestinci budou mít většinu? To samé Švédsko, Francie, ...).
- Stávající vlastníci nemovitostí mají právo si je bránit (žádné že vám je BLM a Antifa budou rabovat a vy budete muset jen smutně přihlížet - hezky v každém obchodě chlap s brokovnicí, neváhající ji použít + sousedská výpomoc)
- Žádná kriminalizace a omezování diskriminace. Právo diskriminovat je základní lidské právo! Většina z nás diskriminuje ošklivý protivný holky a zvýhodňuje (např. při výběru partnerky) ty hezké, chytré a slušné. Je čistě jen věcí majitele bytu, komu jej pronajme a nikomu není nic po tom, proč majitel zrovna panu X pronajmout odmítl. Může mít i hloupé důvody jako barva vlasů, sexuální orientace, pes, náboženství, vegetariánství, ... Stejně tak je jen věcí zaměstnavatele, koho do práce přijme a za jakých podmínek. Nikomu nemusí vysvětlovat, proč někoho nepřijal.
Až zde tedy bude AnCap a ne demokratický socialismus (lákající imigranty na dávky a doktory zdarma, pozitivně je diskriminující, dávající jim právo hlasovat o životech a majetku původních obyvatel), tak pak ať se hranice zruší.
Jsem pro a velmi by se mi to líbilo.
Do té doby ale otevřené hranice odmítám.
Komentář 66866
Komentář 66867
Za druhé - náckové obvykle mají choutky diskriminovat pouze někoho někým. My jsme naopak proto, aby každý měl právo diskriminovat každého. To znamená, že i žid může diskriminovat árijce, i Rom může diskriminovat Čecháčka. Nic není nemožné.
Komentář 66868
Komentář 66869
Komentář 66870
Komentář 66871
Komentář 66873
Komentář 66872
Ono asi pujde o to, co si kdo predstavuje pod takovym pojmem "diskriminovat".
Nekteri lide si asi ze vsech diskriminaci vyberou jen nekolik malo, ty vypichnou, jako ze to jsou JEDINE diskriminace na svete a pak se na tom tocej.
Ve skutecnosti kazdy z nas neustale nekoho dikrmininuje a naopak je diskriminovan.
Komentář 66874
Komentář 66883
Takze diskriminovany jses (ostatne predpokladam, ze te stejne diskriminuje i vetsina zen. Ostatne, me takto diskriminuji uplne stejne…)
A to jsme jen u jedne takove usmevne situace...ve skutecnosti jich je mnohem mnohem vice.
Akorat ze to clovek jako diskriminaci nebere, protoze to je tak nejak "normalni" a "bezne".
Komentář 66886
Komentář 66901
A teď se s dovolením zeptám já vás: Pokud ke mě přijde holka tmavé pleti - Romka, nebo Afroameričanka a chtěla by se mnou chodit, nebo si mě vzít za muže. A já bych jí odmítl a jako jediný důvod bych uvedl barvu pleti - je to podle vás v pořádku, nebo bych si zasloužil trest v podobě tučné pokuty, nebo podmínku, či vězení natvrdo? A jaký je rozdíl v tom, jestli s ní chci chodit / žít, nebo ji zaměstnat, nebo pronajmout byt? Nebo v tom není žádný rozdíl?
Komentář 66904
Ten Váš príklad akurát ukazuje že nechápete pojem diskriminácie, definovať si diskrimináciu tak že podľa tej definície diskriminuje stále každý každého je predsa nonsens. To nechápete rozdiel medzi situáciou kedy si dievča potrebuje zo všetkých záujemcov vybrať jednoho partnera ( a teda ostatných musí odmietnuť ) a situáciou kedy napr. predajca sám seba ukracuje o tržby, aj keď na to nemá objektívny dôvod, len aby niekomu uškodil?
A za to že si nevyberiete frajerku inej farby pleti Vám trest nehrozí, keďže to zákonom nie je zakázané, ale zaslúžil by ste si pohŕdanie ako všetci rasisti.
A áno, medzi súkromím a podnikaním je rozdiel.
Komentář 66905
Ne, nechápu jaký je rozdíl mezi: 1) Dívka si potřebuje ze všech zájemců vybrat jednoho partnera a 2) Zaměstnavatel si potřebuje ze všech zájemců vybrat jednoho zaměstnance. Z nějakého záhadného důvodu si ta dívka může vybírat zcela svobodně, tedy i na zíkladě barvy pleti, ale zaměstnavatel si nemůže vybírat zcela svobodně - pokud by si vybral na základě barvy pleti, tak má zaděláno na problém. A vůbec neřeším, jestli je to chytré, nebo hloupé, je to, že je to prostě dvojí metr. Stejně jako zaměstnavatel si může sám uškodit, když nepřijme lepšího, leč tmavého zaměstnance, úplně stejně si může uškodit ta holka, když si vybere bílého debila, co ji bude mlátit, místot toho, aby si vybrala tmavého hodného kluka. Ale proč bysme měli kurva komukoli kecat do toho, koho si má vybrat? Ať už partnera, zaměstnance, nebo nájemníka? Proč, kurva proč?
A za to že si nevyberiete frajerku inej farby pleti Vám trest nehrozí, keďže to zákonom nie je zakázané, ale zaslúžil by ste si pohŕdanie ako všetci rasisti.
Jako fakt, a řekneš teď svýmu fotrovi do očí, že je to rasistickej šmejd, když si vzal za ženu tvojí bílou matku a ne nějakou cikánku?
Komentář 66911
A inak nerozumiem tomu že prečo diskrimináciu schvaľujete, ale ak štát chce podporiť domácich producentov tak ste zrazu zásadne proti. Zrazu vám diskriminácia vadí? A pritom v prípade štátu to má objektívne dôvody a nie subjektívne, ako sú rasizmus či xenofóbia.
Komentář 66914
Je spousta prodejcu / poskytovatelu sluzeb, kteri si proste zakazniky vybirat musi.
Ostatne, v B2B je to zaklad toho, aby prodejce nezkrachoval.
Komentář 66916
Komentář 66919
Komentář 66925
Komentář 66908
Komentář 66910
Komentář 66913
Prijde mi to HODNE divne I na tebe, tak se radsi ptam, jestli to nejak spatne nechapu
Komentář 66915
Komentář 66917
Takze to, ze se mi tak nejak libej belosky a cernosky se mi tak nejak nelibej znamena, ze jsem rasista.
Super.
TVL
Tohle uz je fakt prehnany.
A kdyz se mi nelibej Japonky,pac maj sikmy oci, tak jsem asi rasista tuplovanej, co?
Tvl
Seru radsi na to, na tohle nemam
Komentář 66920
Komentář 66921
Komentář 66918
Jinak mě černošky nijak nevadí, ale tyhle vaše úvahy jsou fakt sranda. Začínám litovat, že jsem se s vámi někdy snažil rozumně diskutovat.
Komentář 66927
Komentář 66878
Nikdo nema pravo zkoumat, zda jsem si rohlik nekoupil v obchode XY proto, ze jsou tam drahe, hnusne, prodavac se nemeje, prodavac kazdou chvili mlati hlavou o zem, nebo mi je proste jen nesympaticky. Za sve penize si ohou (ne)koupit rohlik od koho chci a do mych duvodu nikomu nic neni.
Komu pronajmu MUJ byt je MOJE vec. A nikomu neni nic po tom, zda jsem nekoho odmitl kvuli plesi, plochejm noham, vire, barve pleti, hlucnejm detem, nafajicimu coklovi, ...
Koho zamestnam ve SVE firme je jen moje vec a nikomu nemusim vysvetlovat, z jakych duvodu jsem nekoho nezamestnal.
Nikdo nema NAROK na to byt moji holkou, nikdo nema narok abych u nej kupoval rohliky, nikdo nema narok bydlet v mem byte, nikdo nema narok pracovat v me firme.
Realne pripady, ktere se staly a deji: Nikdo nema pravo nutit homofoba pect dort na svatbu homosexualu. Nikdo nema pravo nutit doktora pevne katolicke viry vykonat potrat.
Komentář 66879
Co kdyby se lidé v ankapu rozhodli vás diskriminovat. Okamžitě vás mohou vyhodit z práce, z nájmu, odstřihnout od všech služeb. Mohou vám znemožnit vstup na pozemky. Pokud by se někdo rozhodl vám pomoci, mohou jít po ně. Vzhledem k ankapáckému pojetí svobody slova proti vám mohou veřejně štvát, vy ale samozřejmě prostor nedostane, stejně jako nikdo, kdo by se Vás zastal. Žádná bezpečnostní agentura s vámi smlouvu nepodepíše, aby vás chránila nebo vymáhala vaše práva. A soudce vás také může diskriminovat a rozhodovat záměrně proti Vám. A pokud přijdete k úhoně, tak vás ani nikde neošetří, klidně si umřete na ulici.
Tohle to neomezené pojetí diskriminace je fajn, dokud si můžete být jisti, že neskočíte na té špatné straně.
Komentář 66880
Přijde mi hloupé, když se musí zaměstnavatel nebo pronajímatel (viz ta známá kauza s Romskou provokatérkou) tvářit, že nikoho nediskriminují, když reálně si stejně můžou vybrat koho chtějí. Jen musí být opatrní, a nesmí to udělat otevřeně. Tobě to přijde takto v pohodě?
Komentář 66885
Komentář 66884
Ostatne, pokud by se to na volnem trhu delo prilis casto, je docela dobry podnikatelsky zamer poskytovat sluzby tem, co skoncili na druhe strane :-D
Komentář 66887
Komentář 66891
Komentář 66892
Komentář 66903
Komentář 66938
A zároveň tvrděj, že AnCap by si nebyl schopen vynucovat nějaká pravidla.
A ono se pak ukáže, že kdo by své okolí neustále obtěžoval a štval, tak by pak mohl být EFEKTIVNĚ diskriminován a ostrakizován tak, že by si to další takoví napříště rozmysleli.
Protože pokud budou majitelé obchodů diskriminovat někoho nevinného (jen z osobní zášti), tak se to může rychle obrátit proti nim a diskriminovaní-bojkotovaní by pak mohli být oni.
Ale pokud někdo jen dělá bordel a vadí velké skupině lidí, tak mu pak nikdo nepronajme byt, nezaměstná ho, neobslouží ho - docela dobrá motivace se v AnCapu chovat slušně, poctivě, smířlivě, nekonfliktně a morálně, že?
Kdo zastává názor, že když někomu nepronajmu SVŮJ byt, tak že jsem povinen vysvětlovat své důvody (a za některé mohu být dokonce trestán), tak je tedy vyloženě něco mezi komoušem a náckem.
Komentář 66940
Ale keď odhliadnem od Vašej chyby v pojmoch tak áno, myslím si že účinnosť ostrakizácie ankapisti preceňujú. Lebo berú ako keby boli všetci na trhu rovnako silní, rovnako vplyvní.
Komentář 66953
Komentář 66954
Jelikož tě Norbertsnv nutí pronajmout byt panu Ahmedovi, tak podle stejné logiky, pokud Norbertsnv nyní žádný byt nemá, tak si ho musí POVINNĚ koupit, aby ho Ahmedovi mohl pronajmout.
Protože proč mu ho musím pronajmout já a on ne?!
Komentář 66956
Komentář 66965
Každý, kdo není komunista, uznává, že vlastník rozhoduje, komu jeho majetek prodá či pronajme, komu nabídne jaké služby za jakých podmínek, komu nabídne zaměstnání za jakých podmínek, komu nabídne sňatek, přátelství, atd...
Nikdo nemá NÁROK na mé přátelství, ne mé služby, na pozvání do mého bytu, na pronajmutí mého domu, na zaměstnání v mé firmě, na mé výrobky, ...
Je jen mou věcí, komu a za jakých podmínek (ne)nabídnu něco, co je mé.
Komentář 66969
Ono diskriminace může mít různé podoby, důvody nebo sílu. A rozhodně si nemyslím, že diskriminace v každé podobě by měla být zakázána, nemyslí si ani, že to je možné. Jen je potřeba si uvědomit, že to je problém. Svět nefunguje tak, že anarchokapitalisté si stanoví princip, že se může neomezeně diskriminovat, a ti co to odnesou, budou tiše trpět. Ne, tím vytváříte ve společnosti konflikt.
Přirovnal bych to ke lhaní. Lže každý. Ale je to bráno jako něco negativního a společnost to do určité míry potlačuje. Rozhodně je lepší, když ve společnosti panuje důvěra a můžete se spolehnout na lidi okolo, než když by se vás každý snažil podvést. A když byste postavili společnost na tom, že lež je něco normálního nebo dokonce pozitivního, tak to té společnosti neprospěje.
Komentář 66982
Ankapista sice trvá na tom, že má právo diskriminovat (rozhodnout se, s kým bude spolupracovat a obchodovat), ale nic neříká o tom, že by to (vždy) mělo být správné, žádoucí, akceptovatelné.
Když někdo bude někoho diskriminovat, tak jednak se vystavuje riziku, že ho za to společnost (morálně) odsoudí (pak by se lehce z diskriminujícího stal diskriminovaný, resp. bojkotovaný) a jednak někoho diskriminovat (předem ho vyloučit) diskriminujícímu snižuje počet zákazníků, tedy mu přináší ekonomické ztráty. Když se nesmyslně rozhodnu dávat i schopným a pracovitým ženám o třetinu nižší plat, tak riskuju, že mi je přetáhne konkurence. Atd...
Tedy to, že z ancapu mimo jiné plyne právo diskriminovat vůbec neznamená, že by se tak běžně dělo.
To je stejné, jako když někteří odpůrci ancapu vymýšlejí jiné nesmyslné příklady, proč by to nefungovalo. Že by třeba někdo koupil všechny pekárny ve městě a pak by je zavřel. Proč by to dělal? Aby si přivodil ekonomickou ztrátu? Aby uvolnil místo konkurenci?