Mít papír nestačí – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Anička
Čas: 2023-12-08 00:00:02

Mít papír nestačí

Omyl dnešní doby je, že vzdělání je určeno tím, jaký papír kde dostanu. Některé papíry je těžší získat, mají vyšší hodnotu, jiné získáte celkem snadno. Také záleží, jaké máte předpoklady zvládnout formální systém vzdělávání. Tento systém by měl teoreticky rozdělovat lidi na ty, kteří to nezvládnou, a ty, kteří jsou opravdu chytří a schopní. Jenže mě nezajímá, jak moc byl můj lékař schopen zvládnout projít systémem vzdělávání lékařů – zajímá mě, co skutečně umí. Udělat dojem u zkoušky, že něco vím, a skutečně vědět jsou dvě rozdílné věci. Je to možná podobné tomu, když uklízíme, aby někdo měl pocit, že je uklizeno. Asi si umíme představit, jak to pak může vypadat. Pokud se však neztotožníme s tím, že má být uklizeno a jaká je představa pořádku, nebude to fungovat. Se zkoušením je to podobné. Můžeme kontrolovat jednotlivé znalosti, ale ty ještě neznamenají, že je člověk skutečně vzdělaný.
Přečtení: 3071

Autor: Rakusak Čas: 2023-12-08 09:02:28
Web: neuveden Mail: schován
Titul ze statni skoly znamena jen to, ze clovek prosel touto skolou. Nic vice, nic mene. Nelze tomu prisuzovat, ze to znamena neco o moralce ci schopnostech cloveka v danem oboru. Jedine, co ma vypovidajici hodnotu, je praxe v privatnim sektoru.
Autor: PetrKL Čas: 2023-12-08 12:37:03
Web: neuveden Mail: schován
Ano, s tím souhlasím. Já mám například maturitu z oboru, kterému jsem nikdy nerozuměl, natož se jím život. Nakonec jsem, jako tolik lidí v mém okolí, skončil u něčeho úplně jiného a často vedeme diskuze o tom, jaký ty 4 roky vlastně měly smysl.
Web: neuveden Mail: schován
Nemely zadny smysl. Jen to stalo spoustu zdroju danoveho poplatnika a vas 4 roky zivota... Proto by si mel kazdy platit sve vzdelani sam tak, aby tyto zdroje byly vynalozeny efektivne a hlavne s ohledem na opravdovou vuli daneho studenta. A ne takove to, ze nevim co po maturite, tak pujdu studovat pedak nebo ekonomku? A pak co? Pak natahujeme rucicky pro davky nebo buzerujeme deti ve statni skole za tabulkovy plat..
Web: neuveden Mail: schován
Já už v prváku nadával proč si nemůžu udělat maturitu hned a ze střední vypadnout, místo 4 let se na maturitu člověk naučí za 4 měsíce a nemusí plýtvat svým i cizím časem. Studium na dálku tohle člověku značně ulehčí, člověk nemusí sedět 7 hodin denně 5 dní v týdnu v zakašlané cvokárně, chodí jenom na zkoušky, díky bohu to pár škol umožňuje.
Web: neuveden Mail: neuveden
Pokud jste dělal střední školu v řádném čase tedy 14-18 resp. 15-19, měla mít dva účely. Vzdělávací a výchovný. U dospělých se na výchovu již rezignovalo. Jistě jste mohl jít po základce makat a na střední jít až jako dospělý na jednu z těch pár škol, co umožňují dálkové studium. Trochu problém je, že to neposkytuje totožné výsledky. Možná to bude tím, že být učen někým, kdo to umí, je výrazně efektivnějším než se učit sám. A to, že vás učitel vyrušuje ze spánku a chce po vás nějakou aktivitu, čímž vás stresuje, je to nejúčinnější v rámci možností běžného školství z hlediska výsledku. Takže za čtyři měsíce se naučíte na maturitu, ale budou vám chybět čtyři roky výchovy a fungování v pracovním kolektivu a spousta znalostí, na které se u maturity neptají, ale během těch čtyř let je učí. Také maturant, co si to "odseděl", s vysokou pravděpodobností disponuje určitou mírou vůle k tomu, aby se donutil dlouhodobě makat. Maturita za čtyři měsíce žádnou takovou byť malou záruku neposkytuje.
Web: neuveden Mail: schován
Když půjdu po základce makat místo studia na střední škole, tak mi budou chybět zkušenosti z pracovního kolektivu? Vtipné.
A teda rozhodně si nemyslím že z toho že jsem někde něco odsedel plyne schopnost dlouhodobě makat. To teda s mnohem větší pravděpodobností plyne z toho že jsem někde ty čtyři roky opravdu makal.
Web: neuveden Mail: neuveden
V jakém "kolektivu" patnáctiletý člověk se základním vzděláním s velkou pravděpodobností skončí, asi není složité odhadnout.
Web: neuveden Mail: schován
Bude to horší kolektiv než typický český učňák?
Jinak moc nevím k čemu tento váš argument patří.
Web: neuveden Mail: schován
To byl záměr, ne opravdu si nepřeji aby mě někdo "vychovával", šel jsem tam jen kvůli tomu "papíru". "Donutil dlouhodobě makat", ne díky, k ničemu se nutit nehodlám, pracuji tam kde mě to baví, kde mi to dává smysl, pokud mi tohle práce nedává tak si hledám práci jinou, nechápu proč mají lidé potřebu zůstávat 5 let v práci která je nebaví, práce je dnes dost.

Připomíná mi to ono klasické "musíme naučit děti psolocuhat", "musíme naučit dělat děti co dělat nechtějí". Z takových vět se mi zvedá žaludek.

Škola klasika 15-19, na dálku, to znamená že času pro sebe má člověk 100x víc, školu jsem udělal tak abych prošel a ve svém volném čase se učil to co mě zajímá, ne to co zajímá MŠMT.
Web: neuveden Mail: neuveden
Proč do toho taháte ministerstvo? Tady jde o zaměstnavatele. Jistě by bylo krásné, kdyby každý mohl dělat jen to, co ho baví, ale statisticky to nevychází. Je především v zájmu zaměstnavatelů, aby absolventi uměli dělat i to, co nechtějí.
Web: neuveden Mail: schován
Já myslím že dělat co úplně nechci se člověk v situaci kdy nebude mít na chleba naučí dost rychle. Nemyslím si že by to vyžadovalo 4 a více let dlouhý trénink.
Web: neuveden Mail: schován
Tak to máte asi dost špatné zaměstnavatele. Možná v nějakých velkých korporátech, ale já si záměrně vybírám zaměstnání kde se šéfem chodíme na pivo a jsme přátelé. Zaměstnavatel řekne "chci aby si dělal XYZ" pokud mi to vyhovuje já přijmu, pokud ne tak si hledám práci jinde. Statisticky to vychází úplně v pohodě, protože nabídka poptávka. Kdyby nikoho nebavilo čistit kanály tak na postu čističe kanálů vystřelí mzda, velká spousta lidí by klidně dělala něco co je na první pohled nebaví, kdyby za to byl obrovský plat, problém je že dneska lidé makají za průměrný plat na postech které je psychicky ničí.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky