Autor: pathy
Čas: 2019-02-26 00:00:02
Morálka v prostoru a čase
Zaujala ma nová antropologická štúdia, ktorá skúmala prirodzené právo na základe morálnych pravidiel, ktoré sú uznávané naprieč jednotlivými civilizáciami a kultúrami. Vyšlo im, že existuje sedem morálnych pravidiel, ktoré ľudstvo uznáva ako univerzálne platné, bez ohľadu na dobu a miesto. Na základe toho sa odvažujú tvrdiť, že existuje niečo ako objektívna morálka a toto by sa mohlo blížiť k jej definícii. Konkrétne sú to tieto morálne zásady: pomoc rodine, pomoc svojim blížnym (národu, kmeňu…), odplatiť sa rovnakou mierou, odvaha, rešpekt k autorite, spravodlivo rozdeliť spoločné zdroje (spoločne získané; prípadne také, kde nie je jasné vlastníctvo), rešpektovanie vlastníckeho práva. Stálo by za širšiu úvahu, nakoľko je ANCAP/NAP v súlade s takto definovaným prirodzeným právom a nakoľko je d tým v súlade dnešný etatizmus/demokracia.
Přečtení: 202481
Komentáře
Komentář 33680
Vzhledem k tomu, že ANCAP/NAP uznává vynutitelnost pouze jednoho morálního pravidla ze sedmi, zatímco etatisté všech sedmi, tak ...
Komentář 33682
To jsou morální zásady,ne tr. zákon; takže za porušení některé je trest či náhrada škody, za jiné obecné opovržení například.
A v současnosti, kdy tento stát je regulován cca DVĚMA miliony právních norem vůbec nelze hovořit o nějakých morálních zásadách.
Komentář 33685
Autor píše o právu, tedy o tom, co je možné vymáhat.
A ukažte mi, kde etatisté vynucují například odvahu nebo pomoc rodině?
Zrovna nedávno byl někdo odsouzen za to, že neměl odvahu pomoci přítelkyni.
Odkdy etatisté respektují vlastnická práva?
Respektují, jen je absolutně neupřednostňují před jinými morálními pravidly.
To jsou morální zásady,ne tr. zákon; takže za porušení některé je trest či náhrada škody, za jiné obecné opovržení například.
Pokud je někomu uložen za něco takového trest, pak je to v rozporu s NAPem.
Komentář 33690
NAP stojí na tom vlastnickém právu, ty ostatní věci nevynucuje. Odplata rovnou měrou je v podstatě kapitalismus - obě strany nějaké transakce si v podstatě domlouvají tu rovnou míru, kolik čeho za co smění. Ten zbytek, když to pročítám, je přirozené chování většiny v každé společnosti, které kolem sebe běžné vídám (a ankap proti ní nic nemá, jen z toho nedělá povinnost), teda asi až na tu odvahu, tu lze chápat různými způsoby, a tak, jak ji chápu já, je vzácná.
Komentář 33692
Komentář 33693
Komentář 33694
No vždyť to píšu, vynucuje 1 ze 7, vynucování zbylých 6 vysloveně odmítá, takže s těmi 7 body v souladu není.
Komentář 33695
Kdyz jako reknu, ze odmitam vynucovani si odvahy, ze odvaha je vec kazdeho jednotlivce a ja si ji PRAVE PROTO cenim, tak to znamena, ze s ni "nejsem v souladu"? Co to je za blbost?
Komentář 33696
Komentář 33700
Komentář 33702
Komentář 33704
Komentář 33705
Komentář 33706
Komentář 33708
A kdyby chteli nejaky jiny system, tak by meli nejaky jiny, vis? Neco jako ze ted chteji stat, tak maji stat, uz to chapes, zlaticko?
Komentář 33709
Komentář 33714
Je uplne jedno, co o tom rikas ty nebo ja. Je uplne jedno, jestli jeste dalsich 50 let budes tvrdit, ze obrana je utok a ze braneni vlastnich vlastnich prav je vynucovani. Je, no a co jako? :-)
Komentář 33715
Jinak řečeno, část lidí se dohodne, že se něco nesmí, řeknou, že kdo to přesto dělá, tak útočí, a že se mu může silou vnutit, aby to nedělal. A užiteční idioti pak budou tvrdit, že mu tím nic nevnutili.
Komentář 33716
A budou-li tito lide chtit, tak se nikdy na nicem neshodnou ani nedomluvi.
Ja to vidim tak, ze je to vlastne jedno. Vlastnicke pravo povazuji za neco, co je "prirozene", chape ho kazdy clovek od narozeni, je to prakticke, prijde mi to spravedlive, a spousta dalsich pozitiv. Takze to vidim tak, ze nakonec se stejne vetsina lidi (a to podotykam I DNES ve state!!!) tak nejak shodne na tom, ze porusovat neni vlastnicka prava je spatne a moc lidi s timhle nema problem.
Proto me zarazi, ze resis TAKOVOU PICOVINU a misto toho se nezameris na neco, kde je SKUTECNE problem. A vlastne to nereis NIKDO, dokonce ani Urza (ten to resi nekde ve svych textech, ale nejsou na to prednasky, nikdo se na to nepta, nikdo o tom nemluvi), a to:
Co presne lze a nelze vlastnit a jak k tomu, ze neco vlastnim, vubec dojit.
To vubec nikdo neresi a muzes to vzit jako takovy tip ode me, kde muzes kohokoliv rozsekat na maderu, protoze TADY vidim zasadni problem, ktere je potreba resit.
Napriklad: Mame metodu, jak ziskat vlastnictvi(nejakej ten homestading ci jak se to jmenuje). Ok...mam rekneme pozemek. Parti mi presne CO? kuzelova vysec s vrcholem v zemskem jadru a nahoru do vesmiru neomezene? Vlastnim tedy znacnou cast vesmiru? A nebo ne, a pokud ne, proc ne, a pokud ano, proc ano? Vlastnim pudu pod sebou? Jak hluboko? A proc?
Atd atd.
TOHLE je neco, co zasluhuje debaty a rozbory.
A ne to, jestli kdyz si branim majetek, tak tim nekomu neco vnucuju. To je podle me jen detinske stouchani do babovicek, ktere je nakonec uplne trapne. Kdyzbudes mit spolecnost, kde lidi respektujou vlastnicky prava, tak je nebude respektovat tak maximalne zlodej a podobne, ostatni je respektovat budou, a kdyz zlodejovi budeme branit neco ukrast, tak ano, muzeme rict, ze mu tim neco vnucujeme, ale je to jen debilni slovickareni, ktere je urovni deti ze skolky.
Komentář 33717
Komentář 33720
Komentář 33721
A na tú kužeľovú výseč sa idem spýtať Urzu, som zvedavý čo odpovie.
Komentář 33722
Mozna z tebe vypadne dokonce i neco konkretniho, jsem zvedav. Popis presne, jak to podle tebe je.
Komentář 33726
Komentář 33728
Komentář 33729
...........................................................................
To je přece základní morální pravidlo každého politika,
židi to maj ovšem ještě vylepšený,
páč na jakoukoliv otázku vobvyle odpovídají jakoukoliv otázkou...
Komentář 33731
Komentář 33739
Komentář 33741
Komentář 33734
Komentář 33736
Komentář 33737
Komentář 33742
Komentář 33764
Komentář 33784
Komentář 33785
Komentář 33786
Naprosto. Většina lidí vztah, který má ke svému tělu, neztotožňují se vztahem, který mají například ke svému autu. Jsou to pro ně dva různé vztahy.
Me naopak nikdy nenapadlo, ze by to tak nebylo.
V pořádku, netvrdím, že takoví lidé jako Vy nejsou, jen že to není obvyklé.
Odjakziva sve telo povazuji za "svoje"
I manželku považuji za svou, proto si ale ještě nemyslím, že ji vlastním ;-)
Komentář 33787
Takze mi z toho vychazi, ze sve telo vlastnim. Pokud bych ho nevlastnil, tak by nekdo jiny o nem mohl rozhodnout.
Pravda, stat se o to docela snazi, napriklad rozhodovat o tom, co se s mym telem stane po smrti, ale nastesti se to stale jeste jakz takz da resit..
Komentář 33788
Komentář 33790
Komentář 33792
Komentář 33794
Komentář 33795
Komentář 33796
Jak rikam - to, ze jeden clovek vlastni jineho tu bylo pred docela nedavnou dobou.
Ale mozna proste skutecne lide maji uplne jinou predstavu o vlastnictvi, nez ja, ale moc nechapu, jakou. Jako ze trebas kdyz vlastnim auto, tak to neznamena, ze je moje, nebo tak neco? Ja si to fakt neumim predstavit, ac se snazim :-(
A nebo mozna to myslis tak, ze driv neco bylo mozne a bylo to normalni a dneska to mozne proste neni? Neco jako trebas za par let nebude mozne ridit auto a vsechna budou autonomni a pak prijde nejaky clovek, trebas za 100 let a rekne, ze "auto nelze vlastnit"? Mozna asi to bude takhle - me to teda prijde uplne sileny, mam z toho docela deprese, ale je mozne, ze takhle to opravdu je.
Komentář 33797
Komentář 33798
V nedavne minulosti lide mohli vlastnit jine lidi.
Bylo to dokonce podporovane/vymahane statem.
Takze nejde o nejake sci-fi, je to zcela normalni situace, neco jako ja nevim, nevolnictvi a podobne. Dneska tu nevolnictvi nemame, ale vetsina lidi si asi umi predstavit, o co jde.
Komentář 33799
Komentář 33801
Takze drive lide rekli "jeden clovek druheho vlastni". Dneska lide reknou "jeden druheho vlastnit nemuze".
Stejne jako s tim autem. Dneska se rekne "clovek vlastni auto". Je mozne, ze za 100 let bude platit "clovek auto nemuze vlastnit".
Je to uplne to same a vyslovne jsem to psal, tak proc me obvinujes, ze to nechapu.
Komentář 33803
"Vlastniť iného človeka" v zmysle otroctva je vlastníctvom človeka celého (t.j. tela i duše), nedá sa mať vo vlastníctve len jeho telo, lebo to sa nedá od entity "človek" oddeliť (minimálne na tomto svete).
Preto koncept "človek vlastní svoje telo" je pre väčšinu ľudí nepochopiteľný a podľa mňa aj nezmyselný.
Komentář 33804
V súčasnosti je kopa nariadení, čo má a nemá človek so svojim telom robiť. Napríklad keď sa pokúsi spáchať samovraždu alebo bude brať drogy, skončí v ústave (nazdar Szaszián!). Ale nemyslím si, že by to nejako záviselo od toho, kto je vlastníkom tela. Závisí to predovšetkým na tom, kto má moc na druhom niečo vynucovať.
Komentář 33806
Zcela logicky napriklad nemuzu vlastnit nejakou vec, pokud by stat mohl kdykoliv urcit, ze s ni musim udelat to ci ono (napriklad ji odevzdat nekomu jinemu a podobne).
Cimz se dostavame k zajimave uvaze, totiz ze v soucasne dobe sice existuje zdani, ze vlastnime spoustu veci, ale v realu je vubec nevlastnime, protoze staci, kdyz stat rekne a najednou je vsechno jinak. Napriklad pozemky. Kazdy si mysli, kterak ty pozemky vlastni, ale staci, aby stat udelal jeden administrativni zasah a pozemky nevlastni. Ostatne to same jsou napriklad penize.
Tudiz se pod pojmem "vlastnictvi" diky statu zacalo rozumnet neco uplne jineho, nez ze skutecne mam 100% moc o te veci rozhodovat.
A mozna, ze v tom spocivaji i obrovske nedorozumneni mezi "pravicaky" a "levicaky", ze si kazdy pod pojmem "vlastnictvi" predstavuje neco uplne jineho.
Btw, ja jsem zastance toho, ze vlastnim svoje telo a muzu si s nim udelat co chci, vcetne sebevrazdy a podobne. To, ze stat si mysli neco jineho a defacto se povazuje minimalne za spoluvlastnika meho tela, to je holt fakt a proste lidi to tak chteji, tak to tak je. Ale neni to podle me dobre.
Komentář 33810
Teda nie potom anKAP ale anarchia bez prívlastkov - lebo podľa toho "nevlastnim to, nad cim moc rozhodovat nemam" neexistuje nejaké objektívne uznateľné vlastníctvo kde spor o to, komu niečo patrí, môže rozhodovať nejaký sudca; ale rovno sa o daný majetok pobijú ozbrojené agentúry. A nie v záujme nejakého otravného klienta, ale pre seba. Veď to bude potom už vlastníctvo (to, nad čím má moc rozhodovať on) onoho warlorda, majiteľa agentúry.
Komentář 33813
Komentář 33831
Nenechte se ale do toho relativismu vtáhnout. Pokud vyslovíte nějaké tvrzení používající Vaši definici, oponent Vám ho musí vyvrátit rovněž podle Vaší definice. Na ní totiž nezáleží, tu si můžete volit jakkoliv. A už vůbec nezáleží na pojmenování. Chyba se stala už několik příspěvků zpět, doporučuji se vrátit, definovat si, co znamená vlastnictví a trvat si na tom, že vlastnosti vzhledem k vlastnictví těla jsou dobře empiricky odpozorované, že většina lidí své tělo vlastní (podle Vaší definice). Je úplně jedno, jestli si to uvědomuje nebo neuvědomuje nebo jak to nazývá nebo to třeba vůbec nenázývá a nedefinuje. Stačí ale když si své tělo brání před poškozováním nebo před omezováním svobody s ním libovolně nakládat. Pravdu jste měl úplně na začátku Vy, každý člověk, pokud není duševně nemocný, se chová ke svému tělu jako ke svému vlastnictví. Jen jste si nevšiml, že Vám oponent zpochybnil a zrelativizoval definici způsobem "ne všichni to takto chápou". Což je irelevantní. Je to VAŠE definice a podle ní je nutno VAŠE tvvrzení posuzovat. Já Vám do debaty nechci zasahovat, jen se zkrátka stáváte obětí trollingu a jsou tohle obvyklé triky Jakuba G.
Komentář 33833
Ach jo, zase tu předvádíte neschopnost pochopit psaný text? Jediné, co jsem psal je, že většina lidí nechápe vztah ke svému tělu jako vlastnictví. Je naprosto jedno, jak vlastnictví definuje Lojza, důležité je, jak to vnímají ti lidé!
Pravdu jste měl úplně na začátku Vy, každý člověk, pokud není duševně nemocný, se chová ke svému tělu jako ke svému vlastnictví.
Tento názor plyne pouze z Vaší neschopnosti představit si i jiné vztahy než vlastnictví. Opět zde předvádíte vaše oblíbené sofisma typu: Kočka je smrtelná, Sokrates je smrtelný, Sokrates je kočka. To, že většina lidí má ke svému tělu vztah, který má mnoho aspektů totožných vlastnictvím, neznamená, že ten vztah vnímají stejně jako vlastnictví!
Komentář 33865
A lidé vnímají, měřeno činy, zásah do svého těla jako zásah do jejich vlastnictví. Brání si výhradní právo s tělem svobodně disponovat a nenechat ho nikým poškozovat. To jsou atributy vlastnictví, stejné jako u jakéhokoliv jiného vlastněného statku. A vnímají to, až na nepodstatné patologické ppřípady, které nutně skončí v odpadkovém koši evoluce, tak prakticky všichni. Jsou to jasná fakta, člověk by řekl neprstřelná a nezpochybnitelná, jen mě vždycky překvapuje, jak Vy to dokážete vždycky zrelativizovat, obrátit a překroutit. Naštěstí je koncept vlastnictví dost robustní a konzistentní, takže chyba se vždycky snadno najde. Stačí se podívat, jak se lidi skutečně chovají a jak se definuje vlastnictví a není co řešit.
Komentář 33872
Komentář 33878
Komentář 33883
Komentář 33975
Názor přijímám, akceptuji, jen mu nerozumím. Takže opakování téhož mi to nevyjasní.
Vysvětlete mi totiž, jakou záhadou (pro mě) jednu věc zařadíte do kategorie "má to všechny znaky definice X, je to tedy X" a jinou pod "je to Sokrates a ne kočka"? Všechno, co píšete, mi je jazykově jasné, věcně to chápu ale není mi jasné to Vaše dělení, to jste totiž nikde zatím neobjasnil.
Komentář 33977
Komentář 33978
Komentář 33979
Komentář 33982
No....a proc jako by to tak melo presne byt?
Komentář 33983
Komentář 33988
Komentář 33989
Komentář 33990
Komentář 33995
Můžete se ovšem rozepsat a napsat, který znak z definice vlastnictví Vám u těla, jež vlastní (nebo podle Vás nevlastní) ta osoba, jejíž tělo to jde, Vám chybí. Ale je také možné, že Vy máte jinou definici, co je to vlastnictví. To je klidně možné. Ale to pak nevyvracíte původní tvrzení, pouze jste přišel s jinou definicí. To můžete a to Vám tu asi nikdo rozporovat nebude.
Komentář 33996
Komentář 33997
Komentář 33998
Zase ta ideologická slepota?
Komentář 33999
Komentář 34000
Komentář 34007
Umíte Vy debatovat přímo? Proč neustále jen naznačujete a kličkujete? NAPIŠTE PŘÍMO, CO ZA ATRIBUT VLASTNICTVÍ VÁM U LIDSKÉHO TĚLA CHYBÍ.
Vzor:
"U vlastnictví lidského těla mi chybí vlastnost/atribut X, jinak přijímaný u jakéhokoliv jiného vlastnictví a proto na lidské tělo nemůže být pohlíženo jako na vlastnictví (zde tedy ve smyslu sebevlastnictví)" A doplňte X.
Pokud se Vám nelíbí formulace, formulujte ji podle svého ale tak, aby to mělo podobnou logiku, znělo to jednoznačně, nešlo o příměry či metafory, které zpravidla v něčem, co sám nevidíte, v minulosti haprovaly a neodpovídejte protiotázkami, které si lze zpravidla vyložit všelijak ale často (a u Vás platí, že velmi často) není jisté, co jimi chcete říct. A nedělejte předčasné závěry před tím, dokud věc nebyla vydiskutována a odsouhlasena druhou stranou. A obzvláště vynechte osobní poznámky k diskutujícím. Bude se nám tu všem lépe diskutovat. Děkuji.
Komentář 34015
Víte, kdybyste vytrvale neignoroval tu nepohodlnou otázku, tak byste na to snadno přišel sám. Je to například ten atribut týkající se toho, kdy dochází ke změně vlastnictví.
Komentář 34020
Ale na výzvu NAPIŠTE TO PŘÍMO si nepředstavuju formulaci "kdybyste vytrvale ..... ble ble ... tak byste si na to přišel sám". Já si přišel sám Bez Vaší pomoci, že tu trolujete a o to se tu něco dozvědět nebo sám tu něco sdělit ostatním Vám nejde. Takže nemůžete mi vytýkat nedostatek důvtipu a schopnost zobecnit nějaké pozorování.
Je to například ten atribut týkající se toho, kdy dochází ke změně vlastnictví.
Určitě zajímavá otázka ale IMHO nesouvisí se samotnou definicí. Jedna věc je to vlastnictví a úplně jiná otázka je jeho nabytí. A na obojí se dá nahlížet nezávisle. A řešíme lidské tělo, tak můžete přijmout jako fakt, že už tady je. To, že se geny vajíčka a spermie mixují až od čtyřbuněčného embria předpokládám, že pro naší debatu bude irelevantní. Jestli si myslíte, že je to důležíté, názor Vám neberu ale měl byste to pak vysvětlit. Já dokážu aplikovat definici nezávisle na tomhle.
Komentář 34024
Komentář 34001
A neměl byste se spíše zeptat na tu definici Vy nás, když už jste se vetřel do probíhající diskuze, kde ten pojem už zazněl? Nebo to je taková Vaše běžná demagogická praxe, že se vetřete do diskuze, něco tam plácnete a vynutíte si tak, aby se od té chvíle používala Vaše definice? Navíc o konkrétní definici (moji, vaši, Lojzovu) nejde, bez ohledu na to, jak lidé definují vlastnictví, většina z nich vztah ke svému tělu nechápe jako vlastnictví ve smyslu té své definice vlastnictví.
Komentář 34004
Komentář 34005
Já jsem ovšem reagoval až na Vás, poté, co jste _VY_ jako první oslovil _MĚ_, na což jste už zapomněl. Do té doby jsem byl pro Vás pozorovatel a dotyčnému jsem psal, že se Vám do diskuse nechci plést. Kdybyste mě neoslovoval, tak nereaguji a do diskuse se nepletu a nechám to mezi Vámi. Jen jsem si všiml, jak jste obratně a skoro nepozorovaně předělal definici (tvrzením "ale ne všichni to tak vnímají" (volně citováno, nechce se mi to hledat přesně)), což se mi nelíbilo, protože vy se musíte držet definice oponenta, když s ním polemizujete, jinak nejde o totéž tvrzení, vy si tvrzení nepozorovaně předěláte a pak vyvracíte něco jiného ale dáváte to za chybu oponentovi, což není pravda a všiml jsem si, že dotyčný si toho nevšiml (vaše triky nejspíš ještě nezná a neprokoukl je), tak jsem mu to napsal ale bylo to pouze _JEMU_.
Komentář 34006
Pokud jste chtěl být jen pozorovatel, co se do toho nechce plést, tak jste se do toho hlavně neměl plést a vůbec nepsat!
nechce se mi to hledat přesně
Tak až to najdete, pak se o tom můžeme bavit.
Komentář 34010
Co je Vám pro boha do toho, komu já tu ve veřejném fóru někomu napíšu???!!!
nechce se mi to hledat přesně
Tak až to najdete, pak se o tom můžeme bavit.
Myslel jsem si, že Vy si pamatujete, co jste tu napsal a SVÝM VLASTNÍM MYŠLENKÁM rozumíte. Ode mě by jen mělo stačit, když rozpoznáte, která myšlenka to je.
Komentář 34014
Pouze poukazuji na zjevný rozpor, kdy v příspěvku, kterým se do věci plete, tvrdíte, že se do toho nechcete plést.
Ode mě by jen mělo stačit, když rozpoznáte, která myšlenka to je.
Ne, opravdu nevím, na který příspěvek se odkazujete. A nemám v plánu hledat, který příspěvek asi máte na mysli. Pokud jste se chtěl na nějaké tvrzení odkázat, tak ho najděte, já tu nebudu hádat, co jste měl asi na mysli.
Komentář 34002
kategorie "má to všechny znaky definice X, je to tedy X"
Brání si výhradní právo s tělem svobodně disponovat a nenechat ho nikým poškozovat. To jsou atributy vlastnictví, stejné jako u jakéhokoliv jiného vlastněného statku.
No, takže pokud jste opravdu použil "všechny znaky definice" a ne jen vybrané atributy, tak se není třeba na ty "Vaše" znaky ani ptát. Pak ale můžeme říct, že když stát vybere daně, pak mu ty peníze patří, protože to splňuje atributy vlastnictví dle vaší definice.
Komentář 34012
Ano.
Komentář 34013
Komentář 34017
Proc? Protoze to tak je (podle me)
Komentář 34019
Komentář 34022
Ono uz dnes existuji urcita moralni omezeni napriklad u vlastnictvi zvirat a podobne - predevsim dane zvyky a tradici. Take se nejake veci nejakemu zvireti "nedelaji", I kdyz ho vlastnim a teoreticky si s nim muzu delat co chci.
Technicky samozrejme jde rici, ze potomek otroka je automaticky majetkem otrokare - ale z moralniho hlediska tam vnimam omezeni a toto moralni hledisko je pro me #1 na zebricku toho, co je dulezite.
Komentář 34026
To už je ale jedno, že jste se rozhodl vnímat ty dva vztahy jako různé kvůli Vaší morálce. To totiž nic nemění na tom, že je různě vnímáte :-)
Komentář 34029
Mě se u tohoto osvědčil test smlouvou. Jestli je transakce eticky v pořádku se pozná podle toho, jestli obě strany souhlasily a to se pozná podle toho, jestli mohly o daném aktu (třeba že jeden nutí druhého pro něj pracovat) uzavřít smlouvu. Tedy s dítětem otroka by musel "majitel" rodičů uzavřít novou smlouvu o otroctví. Pokud by mohlo to dítě souhlasit nebo nesouhlasit a z otroctví se vyvázat, bylo by to eticky OK. Smlouva s rodiči (teoreticky, kdyby se do toho otroctví odevzdali dobrovolně) nestačí, protože k ní se to dítě ještě nemohlo vyjádřit, protože v té době nebylo na světě.
Komentář 34031
A máme tu další nesmyslný test. Otrokář někoho vlastní a to vlastnictví na nikoho převádět nechce. Takže o etičnosti jaké transakce to mluvíte?
Komentář 34036
Nehodnoťte, dokud se o tom nepřesvědčíte. Vzhledem k tomu, jak často se mýlíte, tak bych byl být Vámi opratrný s předčasnými závěry.
Otrokář někoho vlastní a to vlastnictví na nikoho převádět nechce. Takže o etičnosti jaké transakce to mluvíte?
Nerozumím otázce. Ptáte se přesně na co? Chcete aplikovat definici? Nebo měníte téma? Já Vám tu napíšu, že otázky na transakce a etiku jsou z jiného vlákna a že je sem nemáte tahat a Vy se na ně vzápětí zeptáte.
Znovu: NEMIXUJTE RŮZNÉ VĚCI. Věci porozumíte, když si vyjasníte nejdříve ty jednoduché. Zatím to vypadá, že máte pořád hokej v tom, kdo co/koho vlastní. A schopnost porozumět složitým věcem spočívá ve schopnosti rozdělit je na jednoduché, porozumět jim zvlášť a pak teprve z nich skládat složitější části.
Jak chcete pochopit transakce, když nepoznáte, kdo co vlastní? A to je ta nejtriviálnější úloha, prostá aplikace definice. Definici znáte, porozuměl jste, že je to definice, neboť jste ji tu před chvílí citoval a teď ji mechanicky aplikujte. Až se tu přestaneme točit v bludném kruhu, můžeme se pohnout dál. Ale to já spíš dřív vzdám.
Komentář 34040
Transakce jste sem zatáhl Vy. Nemůžete sem začít psát nesmyslné testy a pak se divit, že na to někdo upozorní.
Jak chcete pochopit transakce, když nepoznáte, kdo co vlastní?
To nepoznáte ani Vy, protože podle vaší definice je otrokář vlastníkem potomka a otroků. To ale popíráte, takže byste si měl ten hokej v hlavě utřídit napřed Vy.
Komentář 34046
Takže vlastne tvrdíš, že je to oboje to isté, len vlastne trochu odlišné (sic!) - nezmysel.
Mám dojem, že je to preto, že sám cítiš, že urzovsky čisté ankap princípy sú v hraničných situáciách akosi "chucpe" a preto sú tam nutné tie morálne a iné prídavky, aby človeku pri hlbšom zamyslení nebolo akosi "bľuvno" (česky čítaj "blivno").
Ostatne, pokiaľ má existovať jedna všeobecne platná morálka, mám za to, že je to kresťansko-katolícka (už aj z názvu - katholikos=všeobecný ;-) ). A tá s ankapom aj tak zlučiteľná nie je.
Komentář 34068
Pokud by tam moralka nebyla, pak bychom asi pravdepodobne propagovali anarchii bez privlastku.
Komentář 34069
Komentář 34070
Moralni pravidla, na kterych je ancap postaveny, povazuji za nejlepsi mozna. Jak tomu budes rikat, je mi docela jedno.
Komentář 34074
Komentář 34023
Komentář 34025
Komentář 34016
Ještě jsem se teda zapomněl zeptat, co Vám z mé odpovědi na Vaši otázku vyplývá, protože nevím, proč jste přešel od vlastnictví těla, k vlastnictví peněz vybraných na daních a proč obojí spojujete. Pokud jsme tím tedy pojem vlastnictví vyřešili a naučili se ho na příkladech striktně a logicky aplikovat jako definici, tak můžeme debatu uzavřít. Chápu to dobře? Já problém nemám ale zdálo se mi, že s vlastnictví těla jste měl prve nějaký problém Vy.
Komentář 34021
Komentář 34027
Komentář 34028
Komentář 34032
A všimněte si, že v našem právním řádu toto taky máte různě. Obchodní zákoník se ohledně vlastnictví svého času v tomto lišil od občanského a v čase se to měnilo a nyní je to tuším v souladu (o vlastnictví se přijde v okamžiku, kdy další majitel kradenou věc koupí v dobré víře). To jen na ilustraci, že je to se započítáním transakcí možno definovat různě. Ale to se netýká tohoto vlákna.
Komentář 34033
Přesně o tom mluvím, Vy si v každém vlákně vyberete, co se Vám hodí do krámu, a na konzistenci mezi vlákny kašlete.
Komentář 34042
Právě jsme Vám vysvětloval, že to lze definovat různě ale vždy KONZISTENTNĚ. Tedy na konzistenci nekašlu. Jen zkrátka samotná definice vlastnictví, nezávislá na transakcích a jejich etice Vám může dát jiné výsledky. Když ale víme, kterou definici používáme, tak je to OK a můžeme to používat konzistentně. A také se to tak používá v životě, řeknete třeba, že zloděj vlastní ukradenou věc nebo že stát vlastní státní rozpočet. Nebo máte v zákonech nabytí vlastnictví v dobré víře, přestože původně kradené věci. Nám tu ale nejde o právo ale o definici vlastnictví řekněme ekonomickou, z hlediska užívání statků a disponování s nimi. Zloděj také bude užívat ukradený statek a bude s ním disponovat, ekonomie tohle z hlediska vlastnictví nerozliší (z hlediska transakcí ano ale o tom zde není řeč), pokud se zabývá jen tím vlastnictvím samotným.
Vezměme to jako s penězi. Položím před Vás tisícovku, jejíž historii neznáte. Dokážete říct, jestli to jsou čisté nebo špinavé peníze? Protože jestli je někdo před tím "vydělal" za aplikace násilí, tak to na tu bankovku zpravidla nenapsal.
Takže znovu: NEDĚLEJTE PŘEDČASNÉ ZÁVĚRY, POKUD SI NEJSTE JISTÝ, ŽE JSTE VĚCI NEPOROZUMĚL. Aha, problém možná je, že Vy tu jistotu asi opravdu máte. Buď jste troll vědomý nebo o tom nevíte a to je možná ještě horší.
Komentář 34043
Ano a já Vám opakuji, že to je přesně ten problém! Že si pokaždé definujete vlastnictví tak, jak se Vám v daném vlákně zrovna hodí! Pak není divu, že v tom máte hokej, když pořád mluvíte o vlastnictví, ale co chvíli ho definujete zcela jinak a nekonzistentně s předchozími definicemi.
Komentář 34047
My si asi pořád nerozumíme, pro mě triviální věc a jsem trochu frustrován z toho, že Vám to neumím vysvětlit. Protože jste tu kdysi psal, že jste dobrý v logice, tak je určitě chyba u mě. Já to zkusím polopaticky:
V celočíselné algebře pro vás bude ČÍSLO znamenat reálné číslo. V algebře reálných čísel bude zas ČÍSLO použito ve smyslu reálné číslo.
TO NEZNAMENÁ, ŽE TO MAJÍ MATEMATICI NEKONZISTENTNÍ!!! To jen znamená, že mají různé množiny a různé jejich definice. A ty definice použijí podle toho, na co se daná algebra lépe hodí a také se ty definice mohou i nějak prolínat, například množina reálných čísel obsahuje všechna celá čísla. Nebo že mezi reálnými čísly můžete prostou aplikací definice celého čísla je od sebe odlišit. Tak tady je to totéž, my zde máme pravděpodobně tu nejobecnější možnou definici vlastnictví, protože nejjednodušší, má použit nejmenší počet znaků pro rozlišení (třeba od prostého užívání, vzduch nebo Slunce například nevlastníte, ač ho užíváte). Pokud to budete chtít zpřesnit, můžete zahrnout další znak a oddělit tak různé druhy vlastnictví od sebe. ALE TO NENÍ PŘÍPAD TOHOTO VLÁKNA, ZDE ŘEŠÍME JEN VLASTNICTVÍ SAMOTNÉ, V NEJOBECNĚJŠÍM JEHO SMYSLU. Máme tedy jinou definici, než když bychom tu řešili i způsoby jeho nabytí. To ale neznamená, že je to vzájemně v rozporu. V jiném vlákně jsme se pohybovali v celočíselné algebře a měli tudíž jinou definici čísla. Zde byla otázka jiná, tak se nám pro věc hodilo víc reálné číslo.
Důležité je pouze to, vzhledem k jaké definici je dané tvrzení vyslovováno. V tomto vlákně se řeší tvrzení, jestli člověk vlastní své tělo nebo nevlastní. Nikoliv způsoby nabytí.
Komentář 34051
Pokud číslo definujete jako celé číslo, pak je taková definice nekonzistentní s definicí, kdy je číslo definováno jako reálné číslo! A to je přesně Váš problém! Vždy si volíte definici tak, jak se Vám zrovna hodí, ale pak se Vám to samotnému hlavě poplete a už nevíte, co jste pro jakou definici vlastnictví vlastně dokázal. No bodejť by se Vám to nepopletlo, když používáte vzájemně nekonzistentní definice, ale to označujete jako vlastnictví.
Komentář 34059
Komentář 34061
Komentář 34063
Komentář 34067
Komentář 34085
Tak jo, uznávám, že matematici to mají jinak, pak ale chyba je určitě u fyziků, kteří jednou aplikují na popis světa teorie založené na množině celých čísel a jindy, když se jim to lépe hodí, sáhnou po reálných číslech a popisují přitom jeden a týž svět. A jsou skutečně i lidi, co tvrdí, že nám přírodovědci vymývají mozky.
Komentář 34093
Komentář 34102
Buď jsem nekonzistentní já ale pak tedy i fyzika (popisuje spolu se mnou jeden a týž svět ale různými teoriemi, podle toho, co se na danou oblast nejlépe hodí) nebo je fyzika v pořádku, pak ale moje argumentace taky. Ale nemůžete obojí poměřovat jiným metrem, vyberte si tedy, co platí.
A přímá otázka: Souhlasíte s tím, že že definici si lze volit libovolně a že platí definice toho, kdo podle ní vysloví tvrzení? A prosím bez vytáček, ANO nebo NE. Rád bych toto ukončil, protože mám pocit, že Vám zkrátka došly argumenty a nechcete přijmout prostou aplikaci definice s výsledkem, který se Vám z nějakých důvodů nelíbí.
Ještě zkusím toto: Na konceptu, že každý vlastní své tělo, aspoň tedy jako výchozí stav, se Vám nelíbí přesně co? A proč? Pokud možno buďte konkrétní.
A máte pak rozmyšlenou vlastní definici, která rozlišuje vlastní tělo od něčeho jiného? A není to čistě arbitrárně, že tělo zkrátka z definice jen vyjmete, aniž byste odůvodnil proč ale vyjmete ho podle nějakého principu? To mě zajímá. Neustálé opakování nepravd a vymýšlení pseudozávěrů podle toho, jak se Vám to líbí, aniž byste vysvětlil proč, mě totiž nebaví. Zdá se mi, že ideologický problém tu máte Vy, protože tu tvrdošijně odmítáte prostou aplikaci definice a logiku ale nechcete tu říci proč. Tedy se Vám na závěru něco nelíbí ale co my tady s tím? To je problém ve Vaší hlavě.
Komentář 34103
Souhlasím s tím, že jste se měl držet definice používané v tomto vlákně a nezavádět další, účelově velenou tak, aby Vám vyšlo to, co jste ideologicky potřeboval. Klidně to tedy můžeme ukončit tak, že Vaše předefinovánání zde používaných pojmů bylo nevhodné a neměl jste ho tedy činit.
Komentář 34105
Komentář 34110
Komentář 34113
Komentář 34116
:-D A taky že duch Sigmunda Freuda je tu stále někde mezi námi!
Komentář 34126
podle mě je lepčí flexibilita a definovat si cokoliv jakoliv se to zrovna hodí, jinak řečeno to nějak vokecat...
Copak jsem nákej nablblej počítač aby makal jen dle vloženýho programu ???
Komentář 34107
A čo sa týka sebavlastníctva, to nie my oddeľujeme vlastníctvo tela od vlastníctva nehmotných majetkov, ale vy ankapisti umelo oddeľujete seba od svojho tela ako keby to boli dva objekty. Nie sú, ste jeden objekt a preto nemá zmysel hovoriť o vlastníctve svojho tela.
Komentář 34118
Ano, souhlasím. Avšak jen částečně. O definicích lze sice diskutovat ale ve smyslu která definice je vhodnější pro vystihnutí nějakého jevu. Ale z logického hlediska jsou všechny definice stejně správné. Tedy například definice celého čísla není obecně lepší nebo horší než definice reálného čísla. Můžete však říct, že na množině reálných čísel můžete najít více řešení rovnice než na množině celých čísel například. Takže má smysl se ptát, jestli je lepší neznámou x definovat jako celé nebo reálné číslo, pokud Vám jde zrovna o ta neceločíselná řešení. Ale logicky správné je obojí. A v tomto vlákně šlo o vlastnictví svého těla úplně obecně, takže podle obecné definice. Navíc definice zahrnující způsob nabytí má víc možností, ukazoval jsem Jakubovi G na příkladech, že jsou ty možnosti i různě mixovány v reálných právních řádech, že jiná byla v našem občanském zákoníku a jiná v obchodním, kde se upřednostňovalo nabytí v dobré víře jako plnohodnotné vlastnictví, právě aby se nenarušovaly obchodní vztahy zpochybněním vlastnictví v nějaké dlouhé linii dokazování oprávněnosti vlastnění. Pokud se tomuto chceme vyhnout, musíme použít definici co možná nejobecnější. Tahle je IMHO nejobecnější možná, má dva atributy, když jeden vyjmete, tak žádný ze zbylých nestačí na vlastnění v obvyklém smyslu, jak ten pojem běžne používáme. A přesnější definici, která některé možnosti nezahrne do vlastnictví, se nebráním. Jen bych se bránil každé arbitrární typu "všechny prvky X s výjimkou lidského těla", protože pak by se muselo vysvětlit, proč tato výjimka.
Komentář 34119
Komentář 34132
Nechtěl. Ukazoval jsem, že když vlastnictví je, že se statkem výhradně disponujete a zároveň ho užíváte, že ho vlastníte, tak že pak vlastníte i své tělo. Jak to lidé vnímají je irelevatní, protože relevantní v tomto případě je, jestli ho užívají a jestli s ním výhradně disponují.
Komentář 34134
Komentář 34137
Nechtěl, mě je to jedno. Kdyby vyšlo, že tělo nevlastníme, tak by to tak vyšlo, neměl bych s tím problém. Mám jen problém s tím, když vyjde, že tělo vlastníme a někdo mi tvrdí, že ne, ač nemá žádné logické odůvodnění, proč by to tak mělo být. "Vnímání" lidí je pro mě naprosto vágní a ekonomickými prostředky neuchopitelný pojem. Nepokládám to za něco empiricky měřitelného. Resp. asi je na Vás tenhle Váš termín dobře vydefinovat, když jste s ním přišel.
Komentář 34140
Proč jste tedy ten pojem, v diskuzi již používaný, předefinovával?
Komentář 34142
Komentář 34144
Tato slova jste zde použil pouze Vy, není tu žádný příspěvek, kde bych něco takového psal. Každopádně myslím, že opravdu necháte, o čem byla diskuze, do které jste vstoupil.
Komentář 34133
Co rozumíte přesně pod termínem vnímají?
Komentář 34136
Komentář 34138
Komentář 34141
Komentář 34145
Komentář 34146
Komentář 34139
Komentář 34143
Tak jistě, osoba A se baví s osobou B, Vy jejich rozhovor přerušíte a osobě A říkáte něco, kdy komentujete tvrzení osoby B, ale vlastně jste do té diskuze nevstoupil ...
Jestli Vám jde o věc, tak se pokusíte vysvětlit, co je zde pro Vás "vnímání" a proč ho chcete v definici mít.
Nechci ho mít v definici, což byste samozřejmě věděl, kdybyste se obtěžoval tu diskuzi pořádně číst.
Komentář 34148
Samozrejme, sú tam isté spoločné body (resp. je ich veľa), no je aj niekoľko zásadných odlišností, kvôli ktorým je táto redukcia na vlastníctvo extrémne nepraktická.
Predovšetkým sa "telo" (myslí sa tým "živé telo"; mŕtvola sa dá považovať za obyčajnú vec, a k nej tak či onak ten mŕtvy už nijaké vlastníctvo neuplatní) od "človeka" nedá oddeliť a človek má len jedno. V tom je zásadný rozdiel oproti bežnému vlastníctvu, kde sa majetok dá zhromažďovať, ale sa ho aj zbavovať.
Lepšie to ukážeme na príklade: vlastním auto, môžem ho predať a kúpiť iné (alebo aj žiadne, alebo si len kúpim a budem mať dve). Pritom ja ako subjekt vlastníctva nijako nie som týmto ovplyvnený ako taký. Ak "vlastním" telo, nemôžem ho takto vymeniť za iné, ani kúpiť iné telo (samostatne "bez človeka") ani predať svoje telo a ja zostať taký istý ako predtým (ak predám svoje telo, aj ja ako subjekt sa tým stávam vlastníctvom iného subjektu. Bola by teoreticky zaujímavá otázka, či vlastne otrok môže vlastniť nejaký majetok, alebo sa zo subjektu vlastníctva stáva púhym objektom, a teda "vykúpiť" ho môže len niekto druhý).
Ďalej už spomenuté filozofické problémy, či potomok otroka je tiež implicitne majetkom otrokára a tiež či je aj jeho telo majetkom otrokára (a v čom sa to líši). A to isté s deťmi ako majetkom rodičov.
Okrem toho koncept vlastníctva tela prináša viaceré "chucpe" momenty, napríklad ma napadla nasledovná: povinnosť splácať svoje dlhy zo svojho majetku. V prípade "vlastníctva tela" by bolo konzistentné, že by súd uložil dlžníkovi povinnosť predať nejaké svoje orgány a z výnosu splatiť svoj dlh.
Vzniká tu potreba takého počtu výnimiek pri "vlastníctve tela", že je lepšie tento termín na to vôbec nepoužiť. Omnoho lepšie je nechať "človeka" pohromade, nijaké telo logicky neoddeľovať, a striktne rozdeľovať javy týkajúce sa "vecí" a "človeka".
T.j. brať "útok na majetok" a "útok na človeka" ako dve odlišné kategórie, čo umožní konzistentne reagovať na ne odlišne. Redukcia na jednu kategóriu je samoúčelná a prináša viac problémov než osohu.
Komentář 34150
Protože já si tu neustále kladu otázku, proč lidi spoustu věcí běžně přijmou ale když se řekně, že se tělo vlastní, tak tu některým naskočí vyrážka a já se nemůžu dopátrat proč. Z Jakuba G. už v tomto vlákně nic nedostanu, s ním jsme se už dostali mimo jakoukoliv možnost rozumě debatovat a na něčem se shodnout nebo neshodnout. Mám takovou hypotézu, že možná vadí jen to slovo "vlastnictví" a že jediný důvod je ten, že na to nejsou zvyklí. Neučili se to ve škole a připadá jim to zkrátka divné. Kdežto v ankapu se tohle muselo řešit a normálně logicky se došlo k tomu, že pokud má být vlastnictví konzistentní, musí platit pro jakýkoliv užívaný statek a tedy i tělo. Ale pokud nebudete říkat "tělo vlastním" ale "tělo užívám a rozhoduji si o něm", je to pak OK? Popřípadě "bráním si tyto možnosti s vlastním tělem takto nakládat". Protože samotný název je pro teorii irelevantní, názvy jsou jen od toho, aby si lidi zjednodušili komunikaci a zkrátili dlouhé věty.
Komentář 34152
Jenže jste nějak zapomněl, že v ankapu se definuje vlastnictví naprosto jinak, než jak jste si ho pro toto vlákno zadefinoval Vy. Ankap například definuje vlastnictví normativně. To je přesně důsledek toho Vašeho míchání definic. Podle jedné definice si dokážete, že člověk je vlastníkem svého těla, a pak to opakujete, i když jste mezitím přešel k definici jiné!
Komentář 34154
Nevidím dôvod, aké výhody by malo mať, nazývať to takto. Ja by som vôbec pojem "telo" v tomto kontexte nepoužíval a bral by som to integrálne ako "človeka", deliť to na "telo" a "dušu" (prípadne ešte "ducha") prináša len zmätok.
Ako som už písal na konci, podľa mňa to treba deliť na (aspoň) dve kategórie a neredukovať to na jednu ("vlastníctvo"). Vlastníctvo zostane konzistentné v rámci toho, čo sa zaň považuje. To, že existujú aj iné vzťahy než len vzťah vlastníctva, tomu nevadí.
Redukcia všetkého na vlastníctvo síce dobre funguje na guľovité sliepky vo vákuu (pardon, urzovskú hypotetickú ankap spoločnosť), ale v praxi to dobre nefunguje.
Napadá ma napríklad vzťah "súdržnosť rodiny". Väčšina (alebo aspoň nezanedbateľná časť) ľudí vníma útok na členov svojej rodiny (či už bližšej alebo aj vzdialenejšej, podľa situácie) podobne ako útok na seba samého (či niekedy aj horšie). Ale tento vzťah nie je ani vlastníctvom, ani medzi sebou nemajú uzatvorené zmluvy o vzájomnej obrane. Existuje to, ale na vlastníctvo to previesť nejde.
Komentář 34159
Nevidím dôvod, aké výhody by malo mať, nazývať to takto.
Aby se s tím mohlo zacházet stejně jako s jakýmkoliv jiným statkem, který člověku něco ekonomicky zlepšuje. A pro ekonomickou kalkulaci. Buď mám robota, který za mě udělá nějakou práci nebo ji udělám sám. Výsledek je stejný, pouze v prvním případě jsem si toho robora musel pořídit a zaplatit za něj a tudíž si to stejně odpracoval. A můžu řešit, co se mi vyplatí víc a jestli při tom plánuju investice krátkodobě nebo dlouhodobě (ve druhém případě se mi vyplatí ten robot, protože svou vlastní práci celkově ušetřím). Tedy z ekonomického hlediska robot a lidské tělo jsou ekvivalenty, máte pak jednodušší teorii, která je více konzistentní, protože nemusíte definovat výjimky a odůvodňovat je. Tolik k výhodám.
Redukcia všetkého na vlastníctvo síce dobre funguje na guľovité sliepky vo vákuu
To máte úplnou pravdu, každá teorie je nějaký druh redukcionismu, co svět zjednodušuje. Ekonomii nevyjímaje. Popisuje svět vždycky neúplně ale na rozdíl od snahy popsat svět úplně je redukcionictická teorie použitelná, takže je i užitečná. Vysvětlí Vám spoustu prostou intuicí neuchopitelných a skrytých zákonitostí, které vyjdou z výpočtů a někdy jsou i neintuitivní a překvapivé. A může to být cokoliv z elementární ekonomie třeba princip komparativní výhody. Se kterým má podle různých článků a debat ve veřejném prostoru problém jinak mnoho vzdělaných lidí ale v jiném oboru. Přesto mají potřebu fušovat do ekonomie a šířit omyly, za které se vyhazuje od skoušky. Takže kulaté slepice ve vakuu já osobně považuji za užitečné. Podobně lze i celou zeměkouli, i se všema žijícíma slepicema zredukovat na úplný a dokonalý bod ve vakuu. Když se ví, proč se to dělá, tak to je užitečná a praktická věc.
Väčšina (alebo aspoň nezanedbateľná časť) ľudí vníma útok na členov svojej rodiny (či už bližšej alebo aj vzdialenejšej, podľa situácie) podobne ako útok na seba samého (či niekedy aj horšie). Ale tento vzťah nie je ani vlastníctvom, ani medzi sebou nemajú uzatvorené zmluvy o vzájomnej obrane.
Ano, vlastnictví to není. S ostatními osobami, které projevují vlastní vůli, nedisponují, tudíž je nevlastní. Využívat je můžou jako statek jen když se tak domluví. Třeba že si vzájemně s něčím pomůžou nebo že jeden druhého zaměstná za protihodnotu. To je v souladu s definicí vlastnictví a nejde o žádný rozpor.
Redukcia všetkého na vlastníctvo...
Netvrdím, že vše je vlastnictví. Vlastnictví je jen když s daným statkem mohu výhradně nakládat a užívat ho.
Komentář 34271
Ekonomické kalkulácie sa robili minimálne odvtedy, čo Feničania vynašli peniaze, a žiadny koncept sebavlastníctva k tomu nikto doteraz nepotreboval.
Tedy z ekonomického hlediska robot a lidské tělo jsou ekvivalenty, máte pak jednodušší teorii, která je více konzistentní.
Podobností medzi človekom a robotom je menej než rozdielov.
Ako-tak by som túto myšlienku akceptoval v prípade, že by sme sa namiesto robotov bavili o otrokoch (t.j. ľuďoch vlastnených inými ľuďmi), ale dnes už snáď nenájdeš teóriu, ktorá by na plnú hubu otroctvo obhajovala (okrem logikov urzovského typu, lebo im to tak v ich svete vychádza). Dokonca aj Lojza, ktorý sem s konceptom vlastnenia svojho tela prišiel, priniesol opatrne podanú výnimku "jedine človeka nie je možné vlastniť proti jeho vôli", čím je celá konzistencia doslova v prdeli.
A ak nemožno plne a neobmedzene vlastniť iných ľudí, v takom prípade je už úplne zbytočné a nekonzistentné tvrdiť niečo o vlastnení samého seba (keďže už tomuto vzťahu chýbajú podstatné vlastnosti vlastníctva, napríklad prevoditeľnosť na inú osobu).
Komentář 34149
Nechci ho mít v definici, což byste samozřejmě věděl, kdybyste se obtěžoval tu diskuzi pořádně číst.
Právě že se mi zdálo, že s tímto pojmen operujete přímo definičně. Tady https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=1230#l33784 jím zpochybňujete tvrzení Bendera Rodrigueze "Clovek je vlastnikom svojho tela.".
Tady https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=1230#l33787 Vám Lojza psal, co pro něj znamená vlastnictví těla. Byl to příklad (s ledvinou) ale jasně tím definoval, co tím pojmem myslí. Vy jste na to napsal, že jeho názor je minoritní a že většina lidí tyto dva vztahy nestotožňuje (nejspíš jste myslel vlastnictví auta a těla, Váš příklad o asi dva příspěvky nad tím). Na to Vám ale Lojza (imho NAPROSTO SPRÁVNĚ A ADEKVÁTNĚ) napsal zde https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=1230#l33790 "Ja si spise myslim, ze nad tim proste vetsina lidi vubec nepremysli (protoze k tomu nema zadny duvod, tak je to ani nenapadne)" neboli brání si svou definici a odmítá její zpochybnění statistikou opírající se o vágní a neměřitelný pojem, co si o tom myslí ti lidi. Jestli to totiž nikdy neřešili a nepřemýšleli o tom a ekonomie je nezajímá, tak je jejich názor irelevantní. Mohou statek užívat a nemusí tomu říkat užívání statku. A mohou se statkem výhradně disponovat a dokud jim toto nikdo nezpochybní, tak je ani nenapadne, že by si toto chování měli nějak vymezovat. Otroctví u nás nemáme, tak není důvod, pokud zrovna nejsou ekonomové, proč by měli. Kdyby totiž žili pod otroctvím, tak by možná více přemýšleli o tom, jaký mají mít vlastnická práva ke svému tělu a proč si na ně vyhrazuje toto právo někdo jiný.
Tedy rozporoval jste tvrzení způsobem, že jste zpochybnil definici, aniž byste nějak zavedl lepší, tu Vaši (horší) jste postavil na tom, co si o tom myslí většina. A IMHO to a) nemůžete ani vědět a b) co si lidi myslí a jak se skutečně chovají jsou často dost odlišné věci. Většina lidí v anketách odpověděla, že v supermarketech nehledí na cenu a kupují dražší a zdravější potraviny ale statistiky, jak se mezi těmi regály skutečně chovají, ukazují něco jiného. Příčina je jednoduchá, když mají něco jen říct, nic je to nestojí. Kdežto mají-li za svým názorem také stát a u pokladny skutečně zaplatit, udělají něco jiného. Ekonomie sleduje to druhé, protože to jsou měřitelná fakta. Kdežto to první je pro ní irelevantní. A Vaše argumentování jak co lidi vnímají, s čím se ztotožňují a ještě několik podobně vágních pojmů jste použil, je chybné. Rozhodující je, jak se ke svému tělu chovají.
Tady https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=1230#l33799 jste už přešel na rovinu osobní, kdy už obviňujete oponenta z nějaké neschopnosti, načež on si po pár dalších výměnách a pokusech se proti tomu ohradit, posteskl zde "A mozna, ze v tom spocivaji i obrovske nedorozumneni mezi "pravicaky" a "levicaky", ze si kazdy pod pojmem "vlastnictvi" predstavuje neco uplne jineho." jelikož se Vám úspěšně podařilo kombinací zpochybňování definice a přidání té Vaší oblíbené osobní roviny útočení a napadání rozložit debatu. Já zareagoval na toto, jelikož jsem si tohoto triku všiml a reagoval jsem na Lojzu, nikoliv na Vás a upozornil jsem ho, že pokud on zavede definici, má na ní trvat a ne si ji nechat nenápadně nabourávat. Jelikož je to stejné jako v matematice, dúkaz musíte provést nebo tvrzení vyvrátit v rámci dané teorie. Nemůžete tvrzení postavené na množině reálných číslech vyvracet "ale na množině celých čísel tvrzení neplatí, takže nemáte pravdu". To je logicky špatně. A to jste přesně udělal.
Komentář 34151
Tady není nic o tom, co bych chtěl mít v definici vlastnictví.
Tady https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=1230#l33787 Vám Lojza psal, co pro něj znamená vlastnictví těla. Byl to příklad (s ledvinou) ale jasně tím definoval, co tím pojmem myslí.
Lojza zadefinoval, co pro něj znamená vlastnictví. Ale diskuze nebyla o tom, co vlastnictví znamená pro Lojzu! Takže jsem uznal, že on to tak definuje, ale poznamenal jsem, že většina lidí tak vlastnictví nedefinuje. Což je podstatné, protože diskuze je o tom, že většina lidí nedefinuje vlastnictví způsobem, ze kterého by plynulo, že jsou vlastníky svého těla.
Tedy rozporoval jste tvrzení způsobem, že jste zpochybnil definici, aniž byste nějak zavedl lepší, tu Vaši (horší) jste postavil na tom, co si o tom myslí většina.
Jenže to mé tvrzení nebylo o nějaké konkrétní definici vlastnictví. Rozporoval jsem pouze to, že by to většina lidí vnímala stejně jako Lojza, to jediné bylo podstatné.
jelikož se Vám úspěšně podařilo kombinací zpochybňování definice
Já nezpochybňoval definici, já zpochybňoval tvrzení, že to tak většina lidí definuje.
Komentář 34156
Aha, takže se nakonec přece jen asi shodneme, což je pro mě překvapivé a v což jsem už v tomto vlákně nedoufal.
Takže když uzavřu na základě toho, co jste mi právě napsal:
Člověk je vlastníkem svého těla a to v ekonomickém smyslu (užívání statku, disponování s ním, ....). Většina lidí si to sice nemyslí ale protože je jejich názor irelevantní, nepřemýšleli o tom a nejsou ekonomové a jejich názor není ani součástí definice, není tento fakt s tvrzením v rozporu. V diskusi šlo jen o vedlejší poznámku, jako konstatování tohoto faktu.
Komentář 34157
Takže to opravdu bylo jen o tom, že neumíte číst.
Takže když uzavřu na základě toho, co jste mi právě napsal:
Ne, stále neumíte číst.
Komentář 34160
jako že jste něco poznamenal, čímž jste ale původní definici nijak nezpochybnil. Takže ta platí a platí i tvrzení, které definici používá. Neboli uznal jsem, že jste nezpochybnil definici, jak jsem Vás prve nařknul, za což se omlouvám a jen jsem nepochopil, že smysl Vaší poznámky neměla být změna definice. Pak se ale zas nic nemění na tvrzení, že tělo je podle téhle definice vlastněno. A tedy se shodneme.
Komentář 34162
Komentář 34163
Komentář 34164
Komentář 34165
Komentář 34180
Souhlasím i s tím, že v rámci Vašeho pojetí vlastnictví můžete mít svoji definici odlišnou od Lojzovy.
Ale jednu věc nemůžete, a to čistě z logiky, a sice pokud polemizujete s jeho tvrzením a on se v něm o svou definici opírá, nemůžete zpochybňovat tu definici jeho. Ani ji brát za nedůležitou, ba naopak, v tomhle jediném případě je ta Lojzova jediná relevantní a tedy ta jediná důležitá a nepodstatné jsou všechny ostatní. Polemiku totiž můžete provádět jen v rámci Lojzovy teorie, neboť v ní bylo dané tvrzení vysloveno.
Komentář 34186
Komentář 34193
Diskuze nikdy nebyla o tom, zda Lojza podle své definice je vlastníkem svého těla. To jsem mu i uznal. Bohužel jste se nikdy neobtěžoval pochopit, o čem diskuze byla, a pořád si jen melete svou.
Komentář 34153
Ještě Vám prozradím něco technického: K danému článku na stokách můžete napsat diskusní příspěvek, který zakládá diskusní podlákno (potud OK, to evidentně znáte). Ale to podvlákno se může skládat z nezávislých diskusních vláken, které se sice řadí za sebe tak, jak jdou v čase ale na sebe navazují zřetězeně přes odkazy [↑] (snad to prohlížeč přijme nezkresleně, odkaz je šipka v hranatých závorkách v hlavičce každého příspěvku). Tedy ROZHOVOR JSEM NEPŘERUŠIL, reagoval jsem na Lojzu a Vaše debata tím nebyla nijak dotčena a už vůbec ne přerušena. Dokonce, kdybyste reagoval na příspěvky přes nabídku "reakce na mě", tak můj příspěvek ani neuvidíte, jelikož nebyl určený Vám. Vy jste oslovil mě, to mi nevadí. Vadí mi, že pak tvrdíte, že já vstoupil do cizí diskuse či dokonce že jsem debatu přerušil. Nevstoupil a nepřerušil. Kdyby tu bylo osobní chatovací okénko jako na Facebooku, tak napíšu Lojzovi tam.
Komentář 34155
Komentář 34127
Komentář 34128
Komentář 34135
Já si nedovedu představit, jak se definice A aplikuje na B. Podle mě definicí A se zavádí pojem A a definicí B se zavádí pojem B. Zde bez definice nevíme, co to vlastnictví je a máme-li definici, tak to víme. Zjistíme, jestli daný prvek podmínky definice splňuje, pokud ano, tak to je vlastnictví, pokud ne, vlastnictví to není.
Komentář 34106
Tady jste to ofsem rozstip naprosto ultimatne!
Pravda, ono to vcelku odpovida Vasemu stylu argumentace. Jestli tedy dovolite, prispel bych necim konstruktivnim: placate pate pres devate jako totalni blb. Na Lojzu ("je to ouplne stejny, akoratze jiny") sice jeste nemate, ale blizite se. Zaberte!
Komentář 34034
Komentář 34038
Pro mě není žádná otázka nepohodlná. Jen ale nevím, o které se tak domníváte Vy. Na několik otázek jsem Vám tu již odpověděl, jen nevím, která má být ta nepohodlná. Na všechny se mi odpovídá věcně snadno, psychycky těžko, když se na danou věc ptáte opakovaně nebo se evidentně nechcete smířit s jednoznačnou odpovědí a hledáte uměle mouchy a děláte své závěry, které jsou ale zpravidla úplně mimo.
Komentář 34041
Komentář 34044
Komentář 34045
Komentář 34048
Komentář 34049
Komentář 34052
Komentář 34056
Ale obojí je nezávislé na definici (té obecné, z tohoto vlákna), ta vlastnictví nerozlišuje podle způsobu nabytí.
Na začátku Vám tu psali tezi, že prvotní vlastník svého těla je člověk sám. Pokud není, tak se ho někdy musel někdo zmocnit. Nebo se člověk sám vlastnictví musel vzdát ve prospěch někoho jiného. Ale z hlediska definice irelevantní. Kdo užívá a disponuje, ten vlastní.
Komentář 34058
Komentář 34062
Souhlasím s tím, že by to bylo vlastnictví podle definice.
Komentář 34064
Komentář 34084
Jak to, že ne? Já ji používám, ekonomie ji používá (ta její nenormativní část, podobně jako nedělí peníze na špinavé a čisté, nedělí ani vlastnictví na morální a nemorální) ho používá. Vám jsem i dával příklady, kdy je to tak v našem právním systému a kdy to v tomto smyslu používají lidi v životě. Vidíte, že někdo má majetek a vidíte, že ho vlastní. Nemáte informaci, že majetek někomu ukradl a neumíte tedy morální a nemorální vlastnictví rozlišit. Použijete definici vlastnictví v nejobecnějším smyslu, tedy tu, co máme v tomto vlákně. V našem právní systému se to jmenuje nabytí vlastnictví v dobré víře. A tedy náš právní systém Vám přizná vlastnictví v tomto případě i podle téže definice.
Komentář 34091
Komentář 34096
Komentář 34101
Tady ve vlákně už probíhala nějaká diskuze o vlastnictví. Tak až zase budete vstupovat do nějaké takové diskuze, tak bude dobré, abyste se držel definice používané v té diskuzi, místo abyste pronesl stejné tvrzení, ale dokazoval ho pomocí definice naprosto nekompatibilní s tou, která je v tom vlákně používána.
Komentář 34104
Ano a já narážím na to, že Vy zcela záměrně používáte vždy takovou definici, která se Vám zrovna ideologicky hodí
Nehodí. Mě je to jedno. Používám obvyklou definici používanou obecně v životě, v ekonomii a když si vygooglujete, jak se definuje vlastnictví, ne právnickou ale nějako obecnou v ekonomickém smyslu, dostanete jako první definici tuto.
Takže pořád mluvíte o tom, jak vnímáte vlastnictví
Nemluvím. Jak co vnímám zrovna já je irelevantní. Na Vaší návodnou otázku, jestli souhlasím s tím, že mě bude vlastnit otrokář jsem neskočil a odpověděl jsem podle definice vlastnictví, nikoliv na jinou, jak bych to vnímal, kdyby se mi to stalo. Takže přesný opak než tvrdíte. Vyhýbám se tomu, jak bych něco vnímal já (kde znám historii, tak už musím použít jinou definici, která zohledňuje i způsoby nabývání ale to už jsme řešili a detailněji a nechci se opakovat).
en si ho definujete pořád jinak
V tomto vlákně ho definuju pořád stejně. To Vy vytahujete věci z jiných vláken a ognorujete jiný kontext. Máme tu teď algebru s reálnými čísly a vy máte pořád problém s neceločíselností a argumentujete, že v jiném vlákně jsme měli čísla celá. Ano ale to je tím, že zde máme definici obecnější a rozlišovat celá a necelá čísla pro naše účely nepotřebujeme.
Tady ve vlákně už probíhala nějaká diskuze o vlastnictví. Tak až zase budete vstupovat do nějaké takové diskuze, tak bude dobré, abyste se držel definice používané v té diskuzi, místo abyste pronesl stejné tvrzení, ale dokazoval ho pomocí definice naprosto nekompatibilní s tou, která je v tom vlákně používána.
Dobře si pamatuju, jak to probíhalo. Oponent Vám něco definoval a Vy jste mu nenápadně pozměnil definici námitkou "ale ne všichni to tak vnímají". Což je nefér způsob argumentování a nedalo mi to a upozornil jsem ho na to, ať si dává na Vaše logické fauly bacha. Jestli to děláte nevědomě, tak je to Vaše hloupost, jestli vědomě, tak trolujete. Nevím, co je horší. To až mi tu budete psát něco o mým nekonzistentním používání definice, abyste se také zamyslel nad Vašimi metodami.
V čem máte problém? Vyjádřete se už konečně a pokud možno konkrétně. Mýlíte se tady NAPROSTO VE VŠEM co tvrdíte a téměř vše už bylo dřív opakovaně vyvráceno. Takže máte něco dalšího? Jestli ne tak na opakované a vyvrácené nesmysly už nebudu reagovat.
Komentář 34109
Záměrně jste použil takovou definici, která je nekompatibilní s tou, v jaké diskutovaný výrok zazněl.
Jak co vnímám zrovna já je irelevantní.
Diskutovalo se zde, že lidé vnímají vztah ke svému tělu jinak než vztah k vlastnictví. Pokud je dle Vás irelevantní, jak to vnímáte, a zvolil jste si jen takovou definici, aby Vám vyšel výsledek, jaký chcete, pak jste bohužel mimo Vy.
V tomto vlákně ho definuju pořád stejně.
Pak jste tu větu nepochopil.
Oponent Vám něco definoval
Tak jste si to následně předefinoval, aby Vám to vyšlo tak, jak chcete.
Komentář 34112
Komentář 34117
Komentář 34066
Komentář 34087
Komentář 34050
Komentář 33834
- Je to obráceně: Lidé, kteří se nechovají ke svému tělu jako ke svému vlastnictví, bývají OZNAČOVÁNI za duševně nemocné. Čili "být duševně nemocný" není příčina jevu "nechovat se ke svému tělu, jako ke svému vlastnictví"; je to POJMENOVÁNÍ toho jevu. Zaměňujete příčinu a pojmenování. Pojmenujete jev a pak to pojmenování začnete považovat za příčinu toho jevu.
Klasický příklad od Szasze je věta "Vodík hoří, protože je vznětlivý". "Být vznětlivý" je pojmenování jevu/evidence "vodík snadno začne hořet", ne jeho příčina.
Sám jste tak příhodně poskytl materiál k vyvrácení Vašeho tvrzení Pokud vyslovíte nějaké tvrzení používající Vaši definici, oponent Vám ho musí vyvrátit rovněž podle Vaší definice. Na ní totiž nezáleží, tu si můžete volit jakkoliv. Na definici zjevně záleží, když definice může zkreslovat skutečnost, např. tak, že si řečník plete příčinu jevu a jeho pojmenování. Nesmyslnou definici oponent musí odmítnout, a ne ji použít k argumentaci.
Komentář 33835
Ano, empiricky pozorujeme, že většina lidí si nemyslí, že by mělo být možné obchodovat s lidmi, tedy empiricky pozorujeme, že nejde o vlastnictví. Pouze to jaksi přes tu svou ideologickou zaslepenost opět odmítáte vidět. Vám prostě stačí, že to má nějaké znaky shodné, a už odmítáte vidět, v čem se to liší!
Komentář 33863
A je úplně irelevantní, jestli tomu říkají nebo neříkají vlastnictví, to je věc definice, kterou si můžete libovolně zvolit, podstatné je, že se tak chovají.
Komentář 33869
Komentář 33877
Komentář 33884
Komentář 33886
Ak človek niečo chápe ako svoje vlastníctvo, tak obvykle rozumie tomu, že svoje vlastníctvo môže niekomu napr. predať.
Napríklad nad vlastnými deťmi má tiež moc rozhodovať, ale (obmedzme to pre túto vetu na súčasnú európsku spoločnosť) nie ich predať, t.j. (v chápaní dnešnej európskej spoločnosti) nie sú v jeho vlastníctve - stačí jedna vlastnosť vlastníctva, ktorú tento vzťah nespĺňa, aby sa o ňom nemohlo hovoriť o vlastníctve.
A takisto nemôže človek predať svoje telo (samostatne). Predanie do otroctva nie je predanie tela, ale keď už, predanie celého človeka (opakujem: nie len tela).
Preto je nezmyslom veta: "Človek je vlastníkom svojho tela.".
- predanie niektorých orgánov "zaživa" nie je predaním tela, lebo to "telo" je stále súčasťou pôvodného človeka.
- teoreticky, s mŕtvym telom sa obchodovať dá. Tu by mohlo vzniknúť, ak by sme naskočili na "urzovskú absolútnu logiku", trošku zacyklenie v prípade, že by sa človek za peniaze dal zabiť s tým, že by po smrti jeho telo pripadlo inému. Ale zas, v momente smrti ten pôvodný človek zaniká, takže táto transakcia je pochybná (v momente prevodu vlastníctva zaniká jedna zo zmluvných strán - je takáto zmluva ešte platná?)
Dalo by sa naopak povedať, že "človek implicitne vlastní sám seba" (ak sa - celý - nepredá), ale to nám nijako nepomôže. Pretože, ak sa spýtaš 100 ľudí, či vnímajú fyzické ublíženie podobne ako poškodenie svojho majetku, 99 to podľa mňa bude brať, že sú to úplne odlišné veci.
Komentář 33837
Komentář 33840
Komentář 33844
Je to presne, jak rikas. Tys zjevne musel uz nekdy driv darovat vetsinu mozku, presto ses furt kompletni lojza. Stimt.
Komentář 33805
Kvůli odstavci "To je podobny argument, jako kdybych", který dokládal, že to nechápete.
Komentář 33807
Komentář 33814
Komentář 33817
Se na to uz asi vykaslu, to asi fakt nema smysl
Komentář 33818
Je jedno, že máte dojem, že jste napsal úplně to samé, když jste svými příspěvky předtím i potom dokázal, že vůbec nechápete, co píšu.
Komentář 33819
Komentář 33822
Komentář 33823
Je uplne jedno, co si o tom dneska myslime - proste v te dobe REALNE otrokar vlastnil otroky, byl to jeho majetek a mohl si s nima delat, co uznal za vhodne.
Takze nebylo vubec protipravni vnit otroka a utrhat mu ruce a nohy a nechat ho umrit - proste jeho majitel si s nim mohl udelat, co chtel.
Bylo to hrozne (z dnesniho pohledu), ale bylo to normalne statem garantovane.
Komentář 33826
Komentář 33828
Ti lide tehdy zcela realne vlastnili jine lidi.
tecka.
Nevim, co na tom chces vice resit
Komentář 33829
A stejně tak reálně stát vlastní část toho, co vyděláte. Tečka.
Komentář 33839
Komentář 33841
Pokud je to špatné, proč zastáváte názor, že je možné vlastnit lidi?
Komentář 33871
A jiank tedy - podle me je spatne vlastnitlidi proti jejich vuli.
Umim si ale predstavit situaci, kdy by se nekdo dobrovolne odevzdal jinemu cloveku. Stal se dobrovolne jeho otrokem.
Jsou lide, kteri rikaji, ze i kdyby to udelal dobrovolne, tak to je spatne.
Ja bych tem dvoum do toho nekecal. Pokud by to nekdo udelal dobrovolne z vlastni vule, tak bych mu to nezakazoval.
Komentář 33874
A co když si to pak rozmyslí? A nebo co když se otrokovi narodí dítě? To dítě pak bude otrokem bez ohledu na svou vůli.
Komentář 33875
Dite nemuze byt v takovem pripade otrokem ani nahodou, protoze pokud uzaviram takovou smlouvu, nemam zadne pravo ji uzavirat za dalsi lidi, dokonce ani za sve deti.
Jak si to udelaj, nevim a resit to nechci, doufam, ze se nikdy do takove situace nedostanu, abych to resit musel.
Komentář 33876
Ptám se, zda Vám vlastnictví člověka v takovém případě bude nebo nebude vadit.
Dite nemuze byt v takovem pripade otrokem ani nahodou, protoze pokud uzaviram takovou smlouvu, nemam zadne pravo ji uzavirat za dalsi lidi, dokonce ani za sve deti.
Když Váš pes porodí štěně, tak je to štěně Vaše. U lidí by to neplatilo? Tím sám dokazujete, že vztah člověka k tělu Vy sám jako vlastnictví tak úplně nechápete.
Komentář 33879
2. U lidi by to neplatilo.
Komentář 33885
Psal jste, kdy Vám otroctví nebude vadit. Jak se nyní ukazuje, vlastně jste lhal a otroctví Vám nebude vadit, i když bude proti vůli člověka.
2. U lidi by to neplatilo.
Pak ten vztah ale není vlastnictví!
Komentář 33836
Komentář 33800
Komentář 33789
Komentář 33791
Komentář 33697
Komentář 33699
Komentář 33701
Rozhodne vynucovani nejakeho pravidla muze byt v rozporu s moji predstavou prava, ZAROVEN ale mohu s timto byt "v souladu".
Nechci vynucovat statecnost, zaroven ale statecnost vnimam jako velkou ctvnost. Napriklad.
Komentář 33698
Komentář 33703
Pokud NAP říká, že je možné použít sílu proti každému, kdo ho poruší, tak ho vynucuje! Za to, že Vám někdo vymyl mozek, že to (a další věci) nedokážete chápat, za to já už nemohu. Jste tu jako ten užitečný idiot, co někoho mlátí klackem a tvrdí, že to není vynucování NAPu, protože NAP říká, že to vynucování není :-/
Komentář 33707
Komentář 33681
rozvrácení rodiny a jejich hodnot, podpora LGBTxyz...
pomoc cizím je mnohem uznávanější než před pomoc bližním (Afrika, blízký východ, kdejaký chudák mimo vlastní zemi)
oko za oko zub za zub je zakázáno zákonem, máme soudy které si rozhodnou jak si media žádají/jak se soudci vyspí den předem
odvaha je nežádoucí, je potřeba držet hubu, krok, nedejbože vykřikovat nekorektní názory
respekt k autoritě jedině ve formě státních institucí a byrokracie
spravedlivě rozdělit společné zdroje, zde panuje právo peněz a tvrdý kapitalismus
respektování vlastnického práva, zatím se skřípajícími zuby ano
Komentář 33691
Komentář 33684
Tzn. velmi neobratně a nepřirozeně operuje jen s 1/7.
Komentář 33686
Komentář 33687
Zatímco respekt je subj. vnímání vztahu k autoritě (nařízenému), podřízení se vůbec nemusí reflektovat vnitřní stav jedince k nadřízenému.
Ankap vám tedy těžko vznikne, když se v každé druhé vesnici objeví warlord, který donutí ostatní, aby se podřídili.
Komentář 33746
Komentář 33689
asi jako kdyby htěl někdo rozmazávat hovno po obloze,
ale páč jsem v neděli poslouchal přednášku vo školství,
tak tam myslím zaznělo jedno slovo, jenž bych asi označil za "morální ctnost"
a byla to "důvěra"
jen bych to asi nevztahoval k takovým věcem jako je člověk nebo anarchie,
ale spíše k životu nebo Vesmíru, tedy k něčemu většímu než jsou naše připrdolený starosti a radosti...
Komentář 33710
Komentář 33711
Komentář 33712
Komentář 33713
Komentář 33718
Komentář 33719
Komentář 33724
Komentář 33727
Umis to alespon zhruba nejak popsat tvl? Nebo umis jen psat nejake blaboly dokola?
Totiz ja si asi umim predstavit, co si pod tim predstavujes, ale muze to byt taky neco jineho.
Pravo na zivot je blabol. Neexistuje zadne parvo na zivot. To by totiz znamenalo, ze nejaka bytost ma parvo na to, aby se vubec narodila, coz by znamenalo, ze bychom museli narizovat jinym bytostem, aby meli deti a podobne. Coz je nesmysl.
A nebo to muze znamenat, ze kdyz uz se nekdo narodi, ma parvo na zivot. Dobre, a co kdyz nekdo umre ve 20 letech na nejakou nemoc? Jak mu to parvo na zivot ten zivot ma zachranit? Znamena to, ze vezmeme vsechny penize sveta a pokusime se ho zachranit? Protoze na to ma pravo? Takze takto to asi take uplne nefunguje.
Takze bud laskave definuj, jak si to pravo na zivot predstavujes, a nebo nepis slovni spojeni "pravo na zivot", protoze toto slovni spojeni je bezobsazna sracka.
(Ja napriklad si pod timto predstavuji to, ze nikdo nema pravo na jineho utocit a zbavit ho zivota. Ale predpokladam, ze ty si pod tim predstavujes neco ZCELA jineho a docela me zajima CO presne)
Komentář 33730
Komentář 33732
Komentář 33735
Komentář 33733
Komentář 33738
Ale jsem rad, ze jsme se alespon na necem shodli, bez ironie.
Tim padem vlastnicke pravo zcela logicky nemuze byt v rozporu s pravem nebyt zabit - neumim si moc predstavit, kdy by to mohlo nastat.
Vlastne jedina situace, kdy by to mohlo nastat by byla, kdyz by nekdo porusil vlastnicka prava (napriklad zlodej) a poskozeny ho zabil. Tam je to v rozporu a je na debatu, jestli by to bylo ci nebylo v poradku (imho jak kdy, spise ne).
Komentář 33740
A áno, ani ja si nemyslím že budú ankapisti strieľať narušiteľov pozemkov ako zajace, ale určenie vlastníckeho práva ako prvotného práva dáva túto možnosť.
Komentář 33743
Rozhodne nikdo nema parvo na to, aby mu nekdo jiny neco zarizoval. Kazdy ma pravo na to, aby nebyl poskozovan.
Pokud se na tomhle shodneme, pak samozrejme muzeme resit detaily.
Vstup na pozemek - klasicky "detail", ok, pojdme ho resit.
Jakekoliv zrizeni, ktere by bylo "velmi volne", by zcela logicky muselo fungovat na principu "kazdy vi, jak to je, I kdyz to nikde neni napsane". Ono I dneska - take nikde neni napsane, ze kdyz mi budes urazet partnerku, tak ti asi dam do drzky, ale tak nejak kazdy vi, ze je to docela bezna reakce a musi s tim tak trosku pocitat.
Tudiz to, jestli by se lide vstupujici na cizi pozemek strileli ci ne by hodne zalezelo na tom, jestli by to tak lide chteli a nebo nechteli. A nemusi to byt nikde kodifikovane.
Troufam si tvrdit, ze ve vetsine pripadu by to tak nebylo (vstup na pozemek). Druha vec pak ale je napriklad "vtup do obydli", kde uz si umim predstavit i ono strileni.
Osobne si myslim, ze ona hranice strilet/nestrilet prave docela koresponduje s tim, jak jednoznacne se da definovat ono "moje". Neoploceny pozemek? Asi nikdo strilet nebude, protoze neni moc dobre definovatelne, ze uz je nekdo na mem pozemku a dozajiste kdyz nekoho zastrelim, tak "pozustali (at uz to je kdokoliv ci cokoliv)" by se asi chteli domahat nejake nahrady skody (minimalne, ne-li neceho horsiho). Pozemek ohraniceny 2 metrovou zdi? No, tam uz je ta hranice pozemku vcelku jednoznacne urcena a uz by se asi nikdo nemohl vymlouvat, ze to nevedel, takze uz by se nemel divit nicemu (pokud tam vnikne neohlasen).
Komentář 33755
Komentář 33757
Negativní právo na život: Nikdo Vás nesmí zabít.
Pozitivní právo na život: Musíte být držen při životě za každou cenu.
Komentář 33758
Podobne je to s právom na zdravotnú starostlivosť.
Negatívne právo znamená že si môžete svoje zdravie chrániť osobne, vlastnými silami. Dokážete si aj sám odreninu zalepiť náplasťou, alebo nádchu liečiť horúcim bylinkovým čajom.
Pozitívne právo znamená že máte garantovanú zdravotnú starostlivosť aj v prípade že si vlastnými silami nedokážete poradiť, t.j. pri vážnejších zdravotných problémoch.
Komentář 33762
Takze jses pro, aby kazdy mel garantovano presne to a to a jine veci uz ne. Coz presne konci tema sbirkama vicek na nemocne deti, protoze se toho tveho odsud potud nevesly.
Imho je lepsi to nechat na kazdem, kde to jeho odsud porud je. Kdyz mu to ty naridis, tak se do toho leckomu netrefis.
Za coz ale neneses zadnou zodpovednost, takze prenesene ty muzes za to, ze umiraji bez pece lide, kteri se nevejdou do tabulek, protoze ty jses zastance tech tabulek.
Komentář 33769
Komentář 33763
Nejen, také že mohu využít služby kohokoliv, kdo danou zdravotnickou službu poskytnout umí a chce. Kdyby platilo pouze to, co jste napsal, tak tím podsouváte falešné dilema mezi dvěma možnostmi a sice že buď budeme mít státní zdravotnictví nebo nic.
Komentář 33770
z takýchto definícií nevyplýva existencia poskytovateľa negatívneho práva.
To čo opisujete Vy je nerovnaký prístup ku právu,teda že niekto bude mať pozitívne právo a iný iba omnoho menej účinné negatívne právo.
Komentář 33773
Pokud tedy budou existovat doktori, tak i kdyz nebudu mit primo zaruceno, ze me musi lecit, tak mi nikdo nesmi branit s nimi uzavrit obchod a lecit se nechat.
Coz je imho vcelku dostatecne, protoze -asi je to logicky videt- pokud po necem je tak obrovska poptavka, jako je napriklad po doktorech, tak je velmi nepravdepodobne, ze by zadni nebyli.
Komentář 33774
Komentář 33793
Komentář 33845
To samozřejmě nevyplývá. Presneji receno, krom toho, co samozrejme nevyplyva, nevyplyva samozrejme ani to, co se domnivate, ze nicmene vyplyva. Takze asi tak...
Komentář 33832
z takýchto definícií nevyplýva existencia poskytovateľa negatívneho práva.
To čo opisujete Vy je nerovnaký prístup ku právu,teda že niekto bude mať pozitívne právo a iný iba omnoho menej účinné negatívne právo."
Ale neukázal jste mi, kde nemám pravdu. Z toho, že mi nikdo nesmí bránit se vzdělávat přece neplyne, že si nemůžu vzdělání nakoupit na volném trhu, tj. zaplatit si firmu specializující se na vzdělávání, která mi to vzdělání za peníze poskytně. Vy jste podsunul dalešné dilema, že buď mi vzdělání poskytne stát nebo se musím vzdělávat pouze vlastními silami. Nemusím. Nic takového z negativního práva neplyne. Jakékoliv dobrovolné transakce jsou negativním právem nedotčeny, to je jeho obrovská výhoda. Negativní práva mluví pouze do nedobrovolných transakcí. Ale v rámci dobrovolných transakcí mohu cokoliv, jelikož ta negativní právo nijak neomezuje.
Komentář 33851
Komentář 33866
To si nedokážu představit. Můžete mi ukázat nějaký příklad jak? Jestli totiž nechápeme negativní právo každý úplně jinak. Pak bychom si to měli vyjasnit. Jen jsem si myslel, že je to jasný pojem, kdy je vyjmenováno, co nikdo proti nikomu činit nesmí a nikoliv jako nárok, co se mu poskytnout musí.
Komentář 33868
Komentář 33880
Ale ani neznamená, že nemohu. Takže platí, co jsem se Vám snažil říci před tím, tedy že mohu (využívat k uspokojování svých potřeb služby soukromého subjektu).
Komentář 33888
Komentář 33759
At děláte co děláte, stejně nakonec umřete
Komentář 33760
Komentář 33761
takže pozitivní i negativní právo na život je vám víceméně ku hovnu...
Komentář 33744
Medzi ankapákmi sa každé právo chápe negatívne.
Napríklad: "právo na majetok" znamená, že ma nikto nesmie pozbaviť majetku proti mojej vôli. Neznamená to, že mám právo nejaký (ľubovoľný) majetok vlastniť. A tiež to nevoláme "právo nebyť pozbavený majetku". Teda aj "právo na život" znamená "právo nebyť pozbavený života".
Ak sa na to pozrieš optikou negatívnych práv, je to to isté.
Komentář 33747
Podle me zadne "parvo na zivot" ani "parvo na majetek" neexistuje - prave proto, ze jsem zastancem negativne vymezenych prav.
Ale jiz jsme si to ujasnili a od kolegy diskutera slo jen o nestastnou formulaci, jak jsem pochopil, s tim muzu zit (idealni by bylo, aby I on pochopil muj pohled na vec).
Komentář 33748
Komentář 33846
Smutny pripad, dvojita lez v jedne vete a v teze vete hned i oba prislusne dukazy. Takhle dokonaly selfpwn se zadari malokdy, to zase vsechna cest.
Komentář 33870
Komentář 33881
Ze jses vypatlanej idiot, ktery svou tupost pravidelne maskuje osobni agresi, vim uz take davno, tudiz naopak chapu, ze nechapes. A pokud nejsi schopen prelouskat ani VLASTNI (a to JEDINOU, a pro dementa tvyho razeni jeste extra ocitovanou) vetu, bude asi veskere vysvetlovani marno.
>> pokazde automaticky ze slova "pravo" {tady ti to, blbe, zjevne NEUDELAL} udela slovo "parvo", I {zatimco tady ti, blbe, neco jineho OPRAVIL} kdyz mam vypnute vsechny automaticke korekce textu a nic jineho to neopravuje
Jestli je to na tebe porad moc, tak si strihni dalsi uderny "tvl wtf" a muzes jit vitezne honit, debile.
Komentář 33882
Takze kdyby sis mene sral do huby a vice premyslel, nepadaly by ti z drzky takovy hovna.
Komentář 33889
Neknourej, vzdyt jsem te varoval, ze to pri sve retardovanosti nepoberes. Sam si za to muzes, ted uz holt musis nechat zilky praskat.
Vidim, ze bud "rucni opravu" povazujes za jakousi instalaterinu, jez s psanim nema co do cineni, nebo ti zcela unika vyznam onoho zaludneho vyrazu "pokazde". Tvoje panenska netknutost na poli IT (viz citaci vyse) uz obraz imbecila jen patricne dokresluje. Jinak ovsem tu tvou strhujici reportaz z oprav samozrejme ocenuji, o tomhle obycejny clovek nema tuseni. A taky co to muselo dat prace, zejo...
Snad jen skoda, ze ses stejne precisne a fundovane nevyjadril i ke druhe pulce problemu. Ale chapu, naraz by toho bylo moc.
Komentář 33890
mně totiž přesně takto funguje hlava,
kdykoliv narazím na pojem jako : právo, pravda, morálka, dobro, láska, zákon apd. tak se mně to změní na slovo "hovno" a ještě se mně k tomu přidaj tři vykřičníky "!!!"
Já to ale neopravuji páč se domnívám že je to tak správně, tedy že že hovnometi metaj prostě hovna...
Komentář 33723
Komentář 33725
Komentář 33847
Dik, mozek potrebuje trenovat, po slabe ctvrthodince jsem to rozkodoval. Mmch, skutecne si myslite to, co ta veta realne rika?
Komentář 33745
Sú definované pozitívne a dosť nejasne. Šikovný politik z nich odvodí sociálny štát. Oproti tomu si vezmime Desatoro. Prvé tri prikázania sa týkajú vzťahu k Bohu. Potom tu máme príkaz ctiť si rodičov a potom už len samé zákazy.
A mimochodom, chcel by som vidieť tú metodiku, ktorou prišli uvedení antropológovia k týmto rozmazaným záverom.
Komentář 33751
The universal code also means that conduct in opposition to the cooperative behaviours is considered as morally bad: neglecting kin, betraying your group, free-riding (not reciprocating), cowardice, disrespect, unfairness, and theft.
Komentář 33848
Tedy nechci Vam nejak sahat do svedomi, ale ma-li uvedena citace neco spolecneho s tou Vasi kreativni reversaci v clanku, pak jste onu cast zprasil jak prase branku. Proti tehle citaci fakticky belze pipnout, zatimco pri cteni onech odvah a respektu aby si clovek sedel na rukouch.
(Nic ve zlym, oproti ruznym francum je ten clanek porad perla :), ale mene mohlo byt jeste vice. Kazdopadne zajimavej odkaz.)
Komentář 33849
Komentář 33753
.......................................
Tak jsem ted četl, že prej někteří lidé jsou jako Večerníček,
každej den nová pohádka,
to ale nebude zdejší případ, tady se pohádkuje furt dokola to samý...