Morální usuzování při recepci příběhů – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2022-11-25 00:00:02

Morální usuzování při recepci příběhů

Všiml jsem si, že u historických a literárních postav lidé často schvalují činy, kterých by se nikdy nedopustili a u ostatních je zavrhovali, třeba vraždy nepřátel. Jak je to možné? Působí to na mě tak, že tito jednotlivci často svoje pojetí morálky odvozují od společenského řádu. Zkrátka se toho násilí nedopouštějí, protože systém, ve kterém žijí, tuto formu násilí nepodporuje. Dojdou-li ovšem k závěru, že činy dané osobnosti jsou v souladu s morálními pravidly světa, ve kterém se pohybuje, spokojí se s tím. Osobně mám hodně oblíbených historických i literárních postav, které jednaly nemorálně, protože mi přijdou zajímavé. Obávám se ovšem, že dokud k jejich konání nezačneme přistupovat kriticky a analyzovat důvody našich morálních pravidel do hloubky, značně riskujeme, že se podobných činů dopustíme i my.
Přečtení: 7120

Reagujete na tento komentář:
Autor: li Čas: 2022-11-25 08:54:15
Zcela souhlasím! :) Proto je klíčové zabývat se v životě filosofií.
Jednání vždy předchází úmysl (konání nezačíná činem samým, nýbrž příprava na čin vždy začíná v mysli, ať už vědomě nebo nevědomě).
Autor: li Čas: 2022-11-25 08:54:15
Web: neuveden Mail: schován
Zcela souhlasím! :) Proto je klíčové zabývat se v životě filosofií.
Jednání vždy předchází úmysl (konání nezačíná činem samým, nýbrž příprava na čin vždy začíná v mysli, ať už vědomě nebo nevědomě).
Autor: li Čas: 2022-11-25 12:17:02 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Škoda, že jsme k té knize ztratili klíč. Jen velmi málo lidí v té knize vidí podstatu, protože analogie v oblasti pravé hemisféry mají mimořádný význam zejména při výkladu nenázorných skutečností, které se týkají filosofie a teologie. Trénujeme však zejména tu levou... bohužel.
Web: neuveden Mail: neuveden
Uprimne receno, plne souhlasim s onou recenzi :-D
Jako tu knihu jsem ochotny respektovat pouze v dobovem kontextu. Jiste, v te dobe to byl pokrok. Ale porad je to vetsinove nastroj k tomu, aby lide byli hodni a moc se nebourili....
Cetl jsem to cele, nejake pasaze vicekrat, ale prilis mnoho nejake univerzalne platne moudrosti jsem tam teda nenasel....Ne vic, jak v jakychkoliv jinych knihach dobrych autoru...
Btw ty a tvoje hemisfery....Mimochodem, jakou podstatu v te knize vidis ty, kdyz o tom tak hovoris?
Autor: li Čas: 2022-11-25 14:30:18 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Hovořím o duchovní podstatě.
Web: neuveden Mail: neuveden
Aha, ja myslel, ze neco konkretniho...
Autor: li Čas: 2022-11-25 18:52:28 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Konkrétně o duchovní podstatě.
Web: neuveden Mail: neuveden
Prilis nechapu, co tim myslis. To je takove universalni....nic. Ja tam trebas vidim mnohem vice podstaty, ktera ma zotrocit lidi a delat z nich poslusne ovce.
Jiste, je to takove duchovni...ale nevim nevim, jestli jsi myslela zrovna toto...
Autor: li Čas: 2022-11-25 19:34:15 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Tím bych se netrápila... Jsou i jiné knihy, víc praktické, např. Atlas hub apod. :)
Web: neuveden Mail: neuveden
To je vtipné cha-cha-cha, tuze vtipné cha-cha-cha ....atd.
Rozhodne jsi mě přesvědčila, jak úžasne duchovne založený člověk jseš :-)
Web: neuveden Mail: neuveden
Atlasy hub a jejich sběr jsou nejrychlejší cestou k duchovnímu osvícení. Ta soustředěná jednobodová koncentrace při hledání houby v tichu lesa, spijená se zapojením všech dalších smyslů a vč. třetího oka. A navíc pravý zenový mistr při hledání houby natolik ztiší vnitřní monolog, že jeho já zcela splyne s hledanou houbou, a pak Vy a houba jste jedno. Ovšem chce to léta tréningu a tvrdého odříkání.
Autor: li Čas: 2022-11-26 10:18:15 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Přesně tak - i to je cesta! :)
Web: neuveden Mail: neuveden
Těch klíčů asi bude víc. Nemyslím, že jsme je ztratili, máme několik teologických fakult na několika univerzitách a na některých (nemyslím katolickou) Vám určitě alespoň některé klíče věnují. Chtějí za to ale dost práce, tři mrtvé (Ř, L, H), angličtinu automaticky a velká většina teologie vyšla primárně v němčině. Taky historii a fakt podrobnou znalost té knížky, filozofii, různé rituály (liturgika), kázání, zpěv... Spousta lidí má pořád tendenci tu knížku vnímat pouze doslova a nechápou, že text může mít víc vrstev a některé jsou důležitější, než ta první. Taky se dost ztratí v překladu. Doporučuji na Youtube přednášky doc. Beneše, myslím, že ví, o čem mluví.
Autor: li Čas: 2022-11-25 18:51:51 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Z mého pohledu je to hodně o tom, že je to psané symbolickým jazykem, kterému pochopitelně už moc lidí nerozumí... a ani není moc příležitostí do toho proniknout, je to na celoživotní studium / samostudium... Osobně se symbolům věnuji celoživotně a otevírá mi to naprosto jiné obzory :)
Autor: Baph0met Čas: 2022-11-25 13:15:54
Web: neuveden Mail: schován
Vítězové píšou historii, za mě je Stalin a Mao úplně totožný s Hitlerem a SSSR totožné s Třetí Říší.

Je vtipné jak lidé milují Evropské a Americké vojáky ale přitom páchají úplně stejná zvěrstva jako ti zlí teroristé.

Indoktranizace, marketing, vymývání mozků a efekt kolektivního myšlení (tzv. co je zrovna "in"), nic víc.

Zároveň si ale myslím, že u těch literárních postav se k nim kriticky přistupuje dost, analyzují se postavy a jejich chování, proč jednají tak jak jednají apod. U těch historických ne zas tak moc, to se prostě do učebnice napíše lidé X & Y byli fuj fuj protože prostě byli a ty se opovaž říct v naší svobodné společnosti něco jiného.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky