Autor: Ondrášeček
Čas: 2024-01-18 00:00:02
Moudrost a svoboda
Za jednu z podmínek podporujících ideje svobody považuji moudrost. Rozhodl jsem se o ní napsat, protože si vážím mnoha moudrých lidí, které jsem za život potkal a kteří pro mě byli velkou inspirací; nebýt jich, možná jsem stále obhájcem násilí na mnoha rovinách. Handbook of Positive Psychology tuto ctnost popisuje z empirického hlediska jako praktické pochopení života a klíčových témat okolo něj, schopnost na základě nich žít život optimálním způsobem, pochopení rozdílných mezilidských hodnot a jejich toleranci a plné uvědomění si limitů našeho poznání. Oproti inteligenci se jí učíme celý život a nejedná se zdaleka tolik o schopnost rychlého učení jako spíše o strukturované uspořádání dostupných informací o světě a jejich aplikaci. Právě pro tuto jedinečnou vlastnost moudrost považuji za důležitý výsledek vzdělávacího procesu jedince – spíše než pouhou míru doménově specifické expertízy.
Přijde mi, že celá myšlenka anarchokapitalismu je založena právě opravdovém uvědomění toho, že společnost je natolik komplexní, že ji nelze dostatečně předvídat nebo plánovat, a na důsledcích tohoto poznání. Pro opravdové přijetí takové ideje je však zásadní přenést ji i do naší každodenní reality, neboť jinak z ní začneme vytvářet výjimky, přičemž každá mrňavá interakce přispívá k postupnému společenskému přijetí, nebo odmítnutí státu. Navíc, naše moudrost nám ukazuje, že počínání člověka nelze jednoduše zhodnotit jako dobré, nebo špatné, protože záleží spíše na kontextu a jeho osobní perspektivě. Jsme schopni pojmout i velmi diverzní úhly pohledu, díky čemuž spíše dokážeme přijímat mezilidské odlišnosti. Tato akceptace nám následně umožňuje vyhýbat se násilným konfliktům i s lidmi, kteří jsou diametrálně odlišní od nás, a tím v dlouhodobém horizontu maximalizujeme svobodu pro co největší množství situací.
Přijde mi, že celá myšlenka anarchokapitalismu je založena právě opravdovém uvědomění toho, že společnost je natolik komplexní, že ji nelze dostatečně předvídat nebo plánovat, a na důsledcích tohoto poznání. Pro opravdové přijetí takové ideje je však zásadní přenést ji i do naší každodenní reality, neboť jinak z ní začneme vytvářet výjimky, přičemž každá mrňavá interakce přispívá k postupnému společenskému přijetí, nebo odmítnutí státu. Navíc, naše moudrost nám ukazuje, že počínání člověka nelze jednoduše zhodnotit jako dobré, nebo špatné, protože záleží spíše na kontextu a jeho osobní perspektivě. Jsme schopni pojmout i velmi diverzní úhly pohledu, díky čemuž spíše dokážeme přijímat mezilidské odlišnosti. Tato akceptace nám následně umožňuje vyhýbat se násilným konfliktům i s lidmi, kteří jsou diametrálně odlišní od nás, a tím v dlouhodobém horizontu maximalizujeme svobodu pro co největší množství situací.
Přečtení: 6280
Komentáře
Komentář 100653
Ondro, tady nejde "toleranci hodnot", ale pochopení CO je hodnota a PROČ. Získat k té hodnotě úctu a vztah.
***
"Navíc, naše moudrost nám ukazuje, že počínání člověka nelze jednoduše zhodnotit jako dobré, nebo špatné, protože záleží spíše na kontextu a jeho osobní perspektivě."
Pokud jsme moudří, tak právě máme v těchto věcech intuici, takže intuitivně víme jaké jednání JE DOBRÉ a ZNÁME SPRÁVNOU MÍRU. A to se tedy rozhodně neodvíjí od kontextu a perspektivy – spíš se to děje vždy v nějakém kontextu a perspektivě.
***
"Tato akceptace nám následně umožňuje vyhýbat se násilným konfliktům i s lidmi, kteří jsou diametrálně odlišní od nás, a tím v dlouhodobém horizontu maximalizujeme svobodu pro co největší množství situací."
Moudrost se mimo jiné projevuje tím, že jsme už poměrně dobře zkultivovali ego, takže není žádná potřeba vytvářet násilné interakce. Ale neznamená to, že maximalizujeme svobodu pro co největší počet situací, protože určité věci/situace NEJSOU DOBRÉ. Moudrost je o tom umět toto rozlišit a podporovat DOBRÉ a kultivovat to, co dobré není... Špatným věcem se zcela vyhýbat.
Komentář 100692
Dobrá morální intuice bude podle mě právě citlivá na kontext.
Pokud něco podle nás není dobré, ale alespoň to neubližuje ostatním, pak se nemorálními sami staneme, pokud to násilím zastavujeme. Pokud to ubližuje, pak to děláme za účelem obrany, což je minimum, na kterém se shodnete i s ankapem.
Komentář 100696
Myslíte například toleranci násilí?
"Dobrá morální intuice bude podle mě právě citlivá na kontext."
Ne morální ideály nemohou být z principu vázány na kontext.
"Pokud něco podle nás není dobré, ale alespoň to neubližuje ostatním, pak se nemorálními sami staneme, pokud to násilím zastavujeme. Pokud to ubližuje, pak to děláme za účelem obrany, což je minimum, na kterém se shodnete i s ankapem."
Neporozumění je v tom, že tady se nevztahuji k sobě, ale k jistým objektivním principům, tak, abychom zajistili SVOBODU JEDNOTLIVCE.
***
„Pokud má společenství nebo stát přednost před jednotlivcem, pokud jsou jeho cíle nadřazené cílům jednotlivce nebo na nich nezávislé, pak lze za členy společenství považovat jen ty jednotlivce, kteří pracují pro stejné cíle. Nutným důsledkem tohoto postoje je, že člověk je respektován pouze jakožto člen skupiny, to znamená pouze a výhradně tehdy, usiluje-li o schválené společenské cíle. Veškerou svou důstojnost pak odvozuje od tohoto členství, a nikoli od svého člověčenství...
...Aby člověk byl užitečným členem kolektivistické společnosti, musí mít velmi přesně vymezené vlastnosti, které je třeba neustálým způsobem pěstovat. Důvodem, proč těmto vlastnostem říkáme „užitečné návyky“ a těžko je můžeme charakterizovat jako mravní ctnosti, je to, že jednotlivci nesmí být nikdy dovoleno, aby tato pravidla kladl nad konkrétní příkazy nebo aby se z nich staly překážky pro dosažení konkrétních cílů společenství...
...Vzhledem k tomu, že kolektivní politické jednání odvozuje své eventuální mravy z pravidel chování, které si lidé mezi sebou vytvořili, bylo by skutečně překvapivé, kdyby uvolnění norem chování jednotlivců doprovázelo pozvednutí úrovně společenského jednání...
...Jaké jsou mravní hodnoty? Rozhodně to není hmotné pohodlí, zvýšení životní úrovně či zajištění určitého společenského postavení. Odvážil by se snad některý z populárních řečníků masám říci, že by měly obětovat své hmotné perspektivy za dosažení jakéhosi ideálu? Není to snad přesně naopak?“
(Cesta do otroctví, F. A. Hayek)
Komentář 100712
Ideály ne, ale posuzování morality různých činů ano. Například, vražda v sebeobraně může být v pořádku, ale vražda s úmyslem vlastního obohacení je nemorální.
Pokud vaše objektivní principy zahrnují použití násilí proti lidem, kteří nikomu neubližují, pak s nimi nesouhlasím. Pokud ne, pak mezi námi nejspíš ani není sporu, jen je popisujeme jinak.
Komentář 100716
No tak pokud budete ctít hodnotu TOLERANCE, tak to znamená, že budete TOLERANTNÍ i násilí všeho typu, jinak to nedává logiku.
"Ideály ne, ale posuzování morality různých činů ano. Například, vražda v sebeobraně může být v pořádku, ale vražda s úmyslem vlastního obohacení je nemorální."
Podle čeho budete posuzovat, pokud škrtnete ideály a budete tolerantní k násilnostem?
"Pokud vaše objektivní principy zahrnují použití násilí proti lidem, kteří nikomu neubližují, pak s nimi nesouhlasím. Pokud ne, pak mezi námi nejspíš ani není sporu, jen je popisujeme jinak."
Nemluvím o MÝCH objektivních principech, ale o OBJEKTIVNÍCH principech, ke kterým vztahujeme své subjektivní potřeby. (viz např. Mises, Lidské jednání, tam jsou popsané objektivně platné principy, kdyby tam Mises psal své subjektivní principy, tak knížka nebude tolik zajímavá, leda na zátop).
Komentář 100720
Komentář 100722
Tak Vám alespoň přeji hezký víkend.
Komentář 100723
Komentář 100724
A logický spor není dost nóbl? :)
Objektivní = věcný, nestranný, neutrální, neosobní, realita existující venku
Subjektivní = osobní, nevěcný, předpojatý, jednostranný, realita popisovaná z vnitřního pohledu
Komentář 100725
Komentář 100726
Pokud se tedy bavíme o Moudrosti a svobodě, tak je ve hře filosofie (láska k moudrosti) a věčné téma: co je DOBRÉ a ZLÉ
Protože TOLEROVAT ZLÉ nechcete ani Vy. Nebo ano?
Komentář 100728
Já to zlo poznám podle zákeřného úmyslu a negativních důsledků. Jak ho určíte Vy, je pro mě otázkou, ale tipoval bych, že to bude dané například poznáním nějaké univerzální pravdy od Boha. Já to nesoudím, ale pro mě to moc uchopitelné není.
Tolerovat zlé nechce asi nikdo, důležitější otázkou pro mě je, jak efektivní jsou naše prostředky a zda se v rámci boje proti zlu sami nestaneme větším zlem.
Komentář 100742
Protože za určitých podmínek jsme ochotni TOLEROVAT NĚCO, CO SE NÁM NEZDÁ DOBRÉ, ale má to meze.
"Já to zlo poznám podle zákeřného úmyslu a negativních důsledků."
No jo, ale nebude už pak pozdě??? :)
Komentář 100745
Podle mě zkrátka morální principy vycházejí z praxe a jsou hlavně pomůckou, která nám pomáhá hledat mezi různými situacemi podobnosti a konzistence. Pokud však jsou mezi sebou dvě hodnoty v dané situaci v rozporu, je třeba vybrat vhodnější princip; častým sporem je, zda se máme spíše rozhodnout utilitaristicky, nebo deontologicky, přičemž žádný z těchto přístupů není vždy správný, hlavně pokud ho používáme bezhlavě.
Možná. :D Ale já třeba věřím, že většina toho, čemu oponuju, ani není zlo, prostě se "jen" mýlí. Ten úmysl navíc můžu vědět dopředu.
Komentář 100747
***
„Z hlediska intelektuálního hrdost vyžaduje, abychom v morálních otázkách usilovali o pochopení pravdy a nesmiřovali se s neplatnými klišé nebo pouhými pocity. Hrdý člověk se morálními otázkami zabývá otevřeně, explicitně a objektivně, přičemž používá metodu logiky. Jen kodex objektivních principů – kodex založený na faktech přírody a lidské přirozenosti – lze uplatňovat důsledně bez jakéhokoli rozporu s realitou. Vstupuje-li však někdo do oblasti etiky tím, že chce přepisovat realitu, nepřipadá pak otázka morální dokonalosti vůbec v úvahu.“ A. Randová
Komentář 100754
Komentář 100756
https://www.databazeknih.cz/knihy/objektivismus-filozofie-ayn-randove-5676
Komentář 100697
Komentář 100699
Ano, z etického hlediska o ankamu nevíme nic, takže "není o čem", jinými slovy, mohl by to být klidně MORDOR
Komentář 100705
Komentář 100714
Komentář 100721
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.